Gå til innhold

Legene sier vel fra om de er bekymret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skrevet her tidligere om at vi ble forespeilet at senabort kanskje var det beste (pga. tosidig utvidet nyrebekken, ikke alvorlig grad), til å få beskjed om at babyen er frisk og at vi kan være optimistiske. En rystende opplevelse og jeg sliter med å forstå hvilke vurderinger som lå bak.

Er nå 27 uker på vei og blir fulgt opp med ultralyd en gang i måneden for å følge med. Har vært på to kontroller nå og legen er veldig fornøyd, alt ser fint ut og selv om utvidelsen er godt synlig så er der bra med friskt nyrevev, god blodgjennomstrømming til nyrene osv. Ellers sier han at alt er perfekt, og vi har fått vite litt om oppfølgingen i ettertid, og det blir lagt vekt på at det ikke er sjelden de får inn slike tilfeller og at oppfølging/behandling etterpå ikke er noe dramatisk. Alt høres jo egentlig bra ut, men så hormonell og overtenkende som jeg er så klarer jeg ikke å slå meg heelt til ro. Derfor lurer jeg på om noen kan berolige meg litt.

Legen hadde vel sagt noe om han hadde noen bekymringer? 

Anonymkode: e1dee...10d

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig gjør de det. Det er de pliktig til, dersom de ser noe. 

Anonymkode: 76060...0b0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig gjør de det. Det er de pliktig til, dersom de ser noe. 

Anonymkode: 76060...0b0

Ja, det er jo dette jeg trenger å høre, haha. Er bare redd jeg har gått glipp av noe jeg kanskje burde oppfattet, selv om jeg vet det er en tullete tanke.

• Hjerte 2
Skrevet

Legene vet antagelig veldig godt hva som kan gå galt og sannsynligheten for det, og siden sannsynligheten ER DER så vil de verken si "dette går bra" eller bekymre deg unødvendig siden det KAN gå bra.

Og kanskje er sannsynligheten for at alt går bra 60% og kanskje er den 95%, men sånn vil de gjerne ikke si.

Jeg fikk et barn jeg googlet meg frem til at hadde 90% overlevelsessjanse (så rimelig bra altså!) men legene nektet å si annet enn "det går antagelig bra, men vi kan ikke love noe" uansett hvordan jeg formulerte spørsmålet. 

Anonymkode: 05f5b...b90

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Legene vet antagelig veldig godt hva som kan gå galt og sannsynligheten for det, og siden sannsynligheten ER DER så vil de verken si "dette går bra" eller bekymre deg unødvendig siden det KAN gå bra.

Og kanskje er sannsynligheten for at alt går bra 60% og kanskje er den 95%, men sånn vil de gjerne ikke si.

Jeg fikk et barn jeg googlet meg frem til at hadde 90% overlevelsessjanse (så rimelig bra altså!) men legene nektet å si annet enn "det går antagelig bra, men vi kan ikke love noe" uansett hvordan jeg formulerte spørsmålet. 

Anonymkode: 05f5b...b90

Ja, den største risikoen har alltid vært at urinsirkulasjonen ikke fungerer, som vil føre til for lite fostervann og fosterdød, men dette ser de ikke på som sannsynlig da fostervannsmengden alltid har vært veldig fin og de har sett på ultralyd at babyen tisser. Konklusjonen er at det sannsynligvis har vært en blokkering i nedre urinveier tidligere som har ført til opphopning av urin i nyrene, men at blokkeringen er borte og at sirkulasjonen fungerer fint. Det som har skjedd har skjedd, spørsmålet er bare hvilke tiltak som må gjøres etter fødsel. I mange tilfeller kan nyrene bare være som de er, men i noen få tilfeller må det en liten operasjon, eller drenering av nyrene til.

Legen vår er i hvert fall ikke bekymret, men det er vel også det nærmeste vi kommer å få et skikkelig betryggende svar.  Det er bare viktig for meg å vite at de hadde fortalt det hvis de faktisk mente at sjansene var dårlige.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Min erfaring er at leger heller holder tilbake på gode nyheter enn dårlige.. De er forsiktige med å si at det «kan gå bra», og legger gjerne til et hvis eller antakelig eller noe i den duren. Syns ofte de også er pessimistiske - slik at man ikke skal få falske forhåpninger. Når legen sier til dere at det går bra, så går det bra!😄

Endret av Sansel
  • Nyttig 1
Skrevet
Sansel skrev (7 minutter siden):

Min erfaring er at leger heller holder tilbake på «gode nyheter» enn dårlige.. De er forsiktige med å si at det «kan gå bra», og legger gjerne til et hvis eller antakelig eller noe i den duren. Syns ofte de også er pessimistiske - slik at man ikke skal få falske forhåpninger. Når legen sier til dere at det går bra, så går det bra!😄

Takk, det er veldig godt å høre! 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Takk, det er veldig godt å høre! 😊

Leger er også realistiske, og lært opp til å gi dårlige beskjeder. De hadde helt klart sagt ifra hvis det var noe de var bekymret for 😊

Skrevet

Legene blir lært opp til at det er mye verre å få knust et falskt håp, enn at man kan glede seg over at ting går bedre enn fryktet. Og legene kan aldri love helt sikkert at ting går bra. 

Man kan i teorien måtte amputere armen etter et papirkutt, fordi det oppstår en infeksjon med superkomplikasjoner. Sjansen er omtrent null, men en lege kan ikke garantere deg helt sikkert at det aldri kommer til å skje, for det kan skje. 

Men samtidig er de også veldig klar over at det er mye bedre å få forberede seg på det verste, enn å oppleve det som plutselig, og dermed også ofte som ekstra traumatisk. Så hadde de vært bekymret, så ville de forberedt dere! :)

Anonymkode: d56bd...5bd

• Nyttig 2
Skrevet
Sansel skrev (9 timer siden):

Leger er også realistiske, og lært opp til å gi dårlige beskjeder. De hadde helt klart sagt ifra hvis det var noe de var bekymret for 😊

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legene blir lært opp til at det er mye verre å få knust et falskt håp, enn at man kan glede seg over at ting går bedre enn fryktet. Og legene kan aldri love helt sikkert at ting går bra. 

Man kan i teorien måtte amputere armen etter et papirkutt, fordi det oppstår en infeksjon med superkomplikasjoner. Sjansen er omtrent null, men en lege kan ikke garantere deg helt sikkert at det aldri kommer til å skje, for det kan skje. 

Men samtidig er de også veldig klar over at det er mye bedre å få forberede seg på det verste, enn å oppleve det som plutselig, og dermed også ofte som ekstra traumatisk. Så hadde de vært bekymret, så ville de forberedt dere! :)

Anonymkode: d56bd...5bd

Dere aner ikke hvor mye det hjelper å lese dette! 🥰

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...