Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i skolesektoren og fikk før jul en ny (nærmeste) kollega som har hva jeg vil betegne som ekstremt høyt fravær. Siden midten av november er det snakk om 25 hele dager, og også en del enkelt-fravær hvor personen har kommet to timer etter oppstart og/eller dratt før bunden arbeidstid er over. Fraværet er begrunnet av ulike årsaker: to, tre ulike fysiske belastninger/ sykdommer, personlige problemer på hjemmebane, legetimer osv. Vedkommende har ikke familie, så er ikke sykt barn e.l. Måten det formidles på er svært forskjellig, noen ganger får jeg beskjed fra sekretær, andre ganger fra vedkommende selv. I tillegg har det vært flere ganger hvor vedkommende sier "jeg er tilbake" tirsdag! Og ender opp med å komme tilbake mandag. Jeg vet det er lite jeg får gjort med fraværet til kollegaen direkte. Men dette starter og tære på meg: jeg får ikke vikar, mange ganger får jeg beskjed om fravær sent kvelden før, eller rett før undervisning osv. Det er altså vanskelig og forholde seg til og svært ustabilt - noe som er slitsomt og forholde seg til og det gjør det vanskelig og forberede dagen. Ikke minst går det utover elevene. Hvordan kan jeg formidle dette til leder? Kan jeg stille noen krav her? 

Anonymkode: bc032...4c0

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan stille krav til å få vikar. 

Skrevet

Si det som det er. 

Skrevet

Det får vi svært sjeldent pga. budsjettkutt ... 

Skrevet

Ta opp dette med leder, men ikke snakk ned kollegaen din. Det er leder sin feil at du føler på frustrasjon over kollegaen, hadde leder skaffet vikar hadde du neppe telt at din kollega har 25-fraværsdager. Dette er et av ansvarsområdene til en leder, og leder bør absolutt få konstruktiv tilbakemelding på hvordan dette blir håndtert.

Anonymkode: b6416...79a

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg ville bare lagt det frem som noe som påvirker elevene og arbeidsdagen. Det blir vanskelig med lite forutsigbarhet, og det blir utfordrende å få god kvalitet på skoletilbudet. Jeg ville fremstilt meg som bekymret for kollegaen og for det nevnt over. Også ville jeg spurt om innspill til hvordan det kan løses best mulig for elevene. Er det noen avtaler som kan gjøres, tiltak som kan settes inn? Da virker du løsningsorientert og påkoblet.

Anonymkode: 32e94...d0a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alt dette er jo lederens ansvar , med mindre du har denne rollen og er ansvarlig for bemanningsplanlegging. 

Vedkommende må melde om jobbrelatert fravær til nærmeste leder som må ordne opp.

Anonymkode: d6a8e...9f6

Skrevet

Ts. Her. Takk for gode råd og innspill. Jeg har nevnt det for leder et par ganger, og leder sier seg enig i problematikken. Men sier samtidig at det er lite man får gjort med sykemeldinger, retten til legetimer og uforsigbarheten rundt fraværet. Feks. Er Vikar vanskelig og få, grunnet budsjett og grunnet uforutsigbarheten i fraværet. Det kommer eksempelvis ikke sykemelding for 2 uker sammenhengende.  Men kan være to dager her og to dager der. Og vedkommende kan være på jobben en halv dag, før man får melding om at hen måtte reise hjem pga. dårlig form. Man kan få melding om at hen kommer tilbake onsdag, og kommer ikke tilbake før fredag. Osv. Så det er vanskelig og sette inn tiltak når vedkommende har rettighetene man har, og når det er så uforutsigbart som det er. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
33 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts. Her. Takk for gode råd og innspill. Jeg har nevnt det for leder et par ganger, og leder sier seg enig i problematikken. Men sier samtidig at det er lite man får gjort med sykemeldinger, retten til legetimer og uforsigbarheten rundt fraværet. Feks. Er Vikar vanskelig og få, grunnet budsjett og grunnet uforutsigbarheten i fraværet. Det kommer eksempelvis ikke sykemelding for 2 uker sammenhengende.  Men kan være to dager her og to dager der. Og vedkommende kan være på jobben en halv dag, før man får melding om at hen måtte reise hjem pga. dårlig form. Man kan få melding om at hen kommer tilbake onsdag, og kommer ikke tilbake før fredag. Osv. Så det er vanskelig og sette inn tiltak når vedkommende har rettighetene man har, og når det er så uforutsigbart som det er. 

Skjønner at alt dette er veldig frustrerende men uansett er det noe leder må fikse - kan hende at kollegaen din har en kronisk sykdom som hen ikke opplyste om ved ansettelsen og trenger tilrettelegging på jobb. Viktig at hen avklarer alt dette med leder, og prøve å finne en løsning med arbeidstid, o.l.

I verste fall kan leder også på sikt vurdere oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold - og her er det viktig å dokumentere absolutt alt fravær og typer fravær, andre ting som påvirker arbeidsmiljø, osv. da en slik oppsigelse har strenge krav til saksbehandling. En ansatt skal selvfølgelig ikke sies opp fordi de er sykmeldt. ;)

Endret av dol_br
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...