Gå til innhold

Sykt barn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har liksom tenkt at 10 dager pr foreldre ikke ville bli noe stress, men nå sitter vi her i februar og har brukt 5 dager hver allerede. Hvordan skal dette gå rundt da? Regner med det blir mindre sykdom utover våren og sommeren, men er vel ganske vanlig å få noen runder på høsten igjen? 10 dager er virkelig alt for lite ass. 

Anonymkode: 52178...27f

Ja og likevel får man kjeft av sjefen. Jeg har til og med et kronisk sykt barn med masse helseting.

Anonymkode: 6ae09...e83

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mens vi har besteforeldre som ikke ønsker å passe ved sykdom, spesielt ikke omgangssyke. Andre har ikke besteforeldre eller de er ikke friske nok til å passe. Burde vært flere dager. 

Anonymkode: e9601...c3f

og vi har besteforeldre som ALDRI ønsker å passe fordi selv om de fikk barn i ung alder så sier de at de er ferdig med barn. Likevel forteller de andre at nei det er ikke de som ikke vil altså, det er oss.

• Hjerte 1
Skrevet

Blir ofte smittet selv og bruker egenmeldinger og sykt barn dager om hverandre. Søvnmangel følger gjerne med i sykdomsperioder og jeg blir i dårlig form. Sist runde sov ikke barnet vårt stort på natta pga hoste, feber og oppkast. Fikk så hodeverk at jeg måtte ta sykemelding etter barnet ble frisk. Helt innafor å bruke egenmeldinger. Er tøft med syke barn, det er utmattende. Hvem kan si det er løgn og misbruk? Jeg blir helt utslitt hver gang. 

Anonymkode: 563eb...e49

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og så har du oss som ikke har brukt en brøkdel av dagene. Vi brukte totalt tre sykt barn-dager med vår sønn fram til han fylte 12 år. 

Anonymkode: a41ca...96b

Da vil jeg si dere er veldig heldige,
det er ikke akkurat avstressende å ha barn som blir syke i tide og utide og som har kroniske sykdommer, diagnoser og funksjonsnedsettelser som gjør at du flyr rundt på alle kontorene rundt på sykehuset og i kommunehelsetjenesten og håndterer spesialpedagogisk opplegg, samarbeidsgruppemøter og utallige søknader rundt omkring osv.
Det som er mest slitsomt faktisk i forhold til det er ikke det kronisk syke barnet og dets søsken, men alle de småspydige kommentarene om at ungen (som har utvidet sykt barn pga livsvarige årsaker) er så mye syk og når tid det skal opphøre.
😭 Blir faktisk veldig såret av det. Fordi det er jo LIVSVARIG og hvem ville vel velge noe sånt for sitt barn om de kunne velge.

• Hjerte 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Men dette visste dere vel før dere fikk barn? Hvor mange dager fri skal barneforeldre ha? Og hvor mye skal barnløse stille opp for å kompansere?

Anonymkode: ffce5...4f9

11 hours ago, AnonymBruker said:

Hva mener du? At hvis man tar ubetalt fravær er det annerledes? Kanskje det, ihht at firmaet kanskje da kan betale ut overtid til de som må dekke opp for de foreldrene som er hjemme hele tiden

Jeg er også barnløs, men du har en utrolig dårlig sjef, hvis hen jevnlig forventer eller krever at du jobber overtid for å ta igjen arbeid som ikke er utført, mens foreldre er hjemme med syke barn.

Dessuten, et sykt barn er ofte klengete, krever oppmerksomhet og sover dårlig, om det sover i det hele tatt. Så en forelder med sykt barn presterer ikke i nærheten av 100% på jobb uansett. Selv ikke kollegaen min, som er gift med en hjemmeværende kone, klarer det når hans barn er syke. 

Ja, det er et valg å få barn, men det er en helt normal ting at småbarnsforeldre må være mye hjemme med syke barn i noen år. Det burde de fleste arbeidsgivere ta med i beregningen. Hvis du synes det er et problem at du som barnløs må "kompensere" for de som har barn, så bør du skaffe deg ny jobb.

Husk også på at det er disse barna som skal ta vare på oss når vi en dag blir gamle. Så foreldre "kompenserer" for oss, ved at de oppdrar de menneskene som er vår fremtid. Skattepengene til disse barna skal betale for våre hjemmesykepleiere og sykehjemsplasser når den dagen en gang kommer, og kanskje blir de også sykepleierne som skal tørke den skrukkete stumpen vår! 

Anonymkode: df110...da6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja og likevel får man kjeft av sjefen. Jeg har til og med et kronisk sykt barn med masse helseting.

Har du et kronisk sykt barn har du rett på 10 ekstra dager. Bare å søke om det 

Anonymkode: bdfc7...499

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Burde vært flere dager med 2 barn ja, sjelden mine er syke samtidig. Som du sier, først den ene og så blir den andre smittet noen dager senere. 

Bank i bordet, så har det ikke vært sykdom så langt i år, kun meg selv som var hjemme 2 dager 😅 ellers har jeg ofte hatt hjemmekontor ved syke barn som ikke trenger mer enn litt tilsyn. Har spart noen sykt barn dager der. 

Anonymkode: 7f57a...4a7

Er vel grenser for hva arbeidsgiver skal betale . Det er faktisk dine barn. Sykdom kan være drepen for små firmaer. 

Anonymkode: 35018...4e9

Skrevet
tussi84 skrev (19 timer siden):

Vi har brukt opp 12 dager til sammen allerede. I løpet av en mnd nå: omgangssyke, influensa, forkjølelse med feber. Han har knapt vært i bhg siste mnd.

Er forsåvidt enig i at det er altfor lite dager med små barn. Så løsningene man må prøve å få til for å spare de dagene er: kan noen andre passe barnet hjemme?

Og når sykt barn dager er brukt opp må man ta av feriedager, permisjon uten lønn etc.

For lite dager!!!! Har det slått deg hva det fraværet koster norske bedrifter, hvor mange som misbruker dette. Vi har det altfor fritt i Norge. Håper inderlig de innfører karensdager som i Sverige. Finn andre løsninger om de dagene ikke er nok, ta velferdspermisjon uten lønn så er du med å dra den økonomiske byrden du også.

Anonymkode: d5366...e5d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For lite dager!!!! Har det slått deg hva det fraværet koster norske bedrifter, hvor mange som misbruker dette. Vi har det altfor fritt i Norge. Håper inderlig de innfører karensdager som i Sverige. Finn andre løsninger om de dagene ikke er nok, ta velferdspermisjon uten lønn så er du med å dra den økonomiske byrden du også.

Sverige har vel ikke karensdager på sykt barn og de har 120 dager man kan ta for sykt barn 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 10.29):

Burde vært flere dager med 2 barn ja, sjelden mine er syke samtidig. Som du sier, først den ene og så blir den andre smittet noen dager senere. 

Bank i bordet, så har det ikke vært sykdom så langt i år, kun meg selv som var hjemme 2 dager 😅 ellers har jeg ofte hatt hjemmekontor ved syke barn som ikke trenger mer enn litt tilsyn. Har spart noen sykt barn dager der. 

Anonymkode: 7f57a...4a7

Hva f, er det ikke flere dager når man har to barn? Jeg har ett barnehagebarn og et barn som begynner i bgh i august, vi har brukt opp halvparten på det ene barnet allerede👀 jaja, dette blir dyrt

Anonymkode: 72b24...1fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber deltid, heldigvis! For her hat det vært mye sykdom. Men det er jo ikke alltid barnet blir syk på mine fridager. Men jeg har nok mulighet til å ta igjen vakter hvis vi må bruke mer enn 10 dager. 

Hvis dere har har fleksitid og mulighet for å jobbe litt ekstra noen dager, så kan dere jo spare opp timene til en fridag hvis dere trenger. 

Vi har besteforeldre som kan passe. Men det kommer an på sykdom hos barnet. Omgangssyke holder vi feks i vårt hus, trenger ikke spre videre til andre.

Anonymkode: de182...08f

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Og så har du oss som ikke har brukt en brøkdel av dagene. Vi brukte totalt tre sykt barn-dager med vår sønn fram til han fylte 12 år. 

Anonymkode: a41ca...96b

Vi har aldri brukt over de 10 dagene i året med våre 2 barn. Yngste er 9 nå, brukte 2 syktbarndager i fjor. Mannen 0. 

Anonymkode: cf000...069

Skrevet

Besteforeldrene her er i full jobb og har ikke mulighet (eller ønske) om å passe barn. Vi har klart å få det til å gå rundt med fleksible jobber, bruker gjerne avspasering på halve sykedager og hjemmekontor. Men da eldste barnet fikk lungebetennelse og var sykt en hel måned inkl en del sykehus, fikk jeg noe pleiepenger. 

Anonymkode: 852e4...0c1

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Sverige har vel ikke karensdager på sykt barn og de har 120 dager man kan ta for sykt barn 

Jepp, dette stemmer. (120 dager per barn, altså. Om man overskrider dette er det reglene for pleiepenger som trår inn istedet.) Ingen karensdag for syke barn. Om sykeperioden totalt er lengre enn én uke kreves legeerklæring. 

Om jeg selv vil ta egenmelding så er det karensdag, da. Men jeg slipper i alle fall å ta egenmelding fordi ungen er sjuk og jeg har brukt opp omsorgsdagene. Kanskje Norge skulle innføre karensdag på sykemelding for voksne og tidoble sykt barn-dagene, skulle ikke forundre meg om det hadde lønt seg samfunnsøkonomisk 😂

Anonymkode: dfaf8...686

Skrevet

Da vår eldste begynte i bhg, hadde han 52(!) fraværsdager i bhg mellom august og desember. Vi brukte kun én eller to sykt-barn dager, fordi begge jobber turnus og vi jobbet motsatt av hverandre. Husker jeg gledet meg til jeg hadde arbeidsperiode og skulle på jobb kl 05 om morgenen, for da var der ihvertfall min tur til å sove på natten 🙈

Da vi var hos fastlegen for ørtne gang den høsten, vurderte han faktisk å sykmelde ihvertfall en av oss, fordi vi jo så godt som aldri sov.. 

Anonymkode: 350cc...5e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.2.2024 den 4.57):

Jeg tror absolutt egenmeldingsordningen blir misbrukt av mange, men tviler på at sykt barn dager blir misbrukt på samme måte. Tror heller det er et problem at man har for få dager og derfor sender barn for tidlig tilbake i barnehagen, som igjen smitter andre barn, som igjen da får foreldre som må være hjemme. Det er ikke samfunnsnyttig i hvert fall. 

Skrevet

Det burde i det minste være mulig å få en slags sykemelding for barna også om det er snakk om fravær over en viss mengde, men dumt å belaste en allerede overbelastet fastlegeordning. 

Ingen partier som har å øke antall sykt barn dager som en sak? Det burde de

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 13.01):

Men dette visste dere vel før dere fikk barn? Hvor mange dager fri skal barneforeldre ha? Og hvor mye skal barnløse stille opp for å kompansere?

Jeg må ærlig si at jeg ikke visste så mye om antall sykt barn dager før jeg fikk barn. Er det vanlig å tenke så detaljert? Slike "goder" kan også endre seg. 

Anonymkode: eaee9...50f

Skrevet

Hvordan kan man forvente at besteforeldre skal stille opp, de har jo ingen sykt barn dager. Permisjon uten lønn er det vel mest naturlig at foreldrene tar.

Anonymkode: a6934...ea5

Skrevet

Det er alt for få dager. Jeg skjønner ikke hvordan folk med "ordentlige jobber" får det til. Vi har fleksible kontorjobber begge to, og kan trikse det til med å jobbe meget ukurante tider når barna sover, og bruke noen timer sykt barn istedet (jeg vet det ikke er lov i følge reglene, men vi har fått beskjed begge to om at det beste er at vi forsøker å løse både barn og jobb så godt det går, så snur de ryggen til på håndtering per dag). Hadde vi ikke kunnet det, tror jeg vi hadde brukt opp dagene våre allerede. 2024 har vært helt krise - det er egentlig vårt fjerde barnehageår, men første året med to og første året med komplett frislipp etter korona tydeligvis 😫😫😫

Anonymkode: 16a2c...a45

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...