Gå til innhold

Sykt barn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Fravær blir det jo uansett om man må være hjemme med sykt barn. 

Anonymkode: 7f57a...4a7

Hva mener du? At hvis man tar ubetalt fravær er det annerledes? Kanskje det, ihht at firmaet kanskje da kan betale ut overtid til de som må dekke opp for de foreldrene som er hjemme hele tiden

Anonymkode: ffce5...4f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Men dette visste dere vel før dere fikk barn? Hvor mange dager fri skal barneforeldre ha? Og hvor mye skal barnløse stille opp for å kompansere?

Det blir jo "fri" som barnløse må "kompensere" for uansett om det er betalt eller ikke. Smaker det litt bedre at kollegaen din er hjemme hvis du vet at hun ikke får betalt for det, eller? Barna har nemlig null forståelse for at mamma og pappa bare har 10 dager med betalt fri, så de lar seg jaggu smitte med ukas virus uansett om det er dag 5 eller 15.

Selv jobber jeg sånn at arbeidsoppgavene mine ikke blir utført at andre hvis jeg er borte her og der, det er bare å ta det igjen når jeg kommer tilbake. Hvis jeg er borte mer enn de 10 dagene jeg har å bruke så går det altså kun utover min økonomi eller feriebank. Skjønner at det er kjedelig der man dekker opp for andre, men det finnes da barnløse som blir syke i tide og utide de også.

Anonymkode: 02744...f5f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hva mener du? At hvis man tar ubetalt fravær er det annerledes? Kanskje det, ihht at firmaet kanskje da kan betale ut overtid til de som må dekke opp for de foreldrene som er hjemme hele tiden

Skal jeg si det samme om kollegaer uten barn/med store barn som er langtidssykemeldt? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skal jeg si det samme om kollegaer uten barn/med store barn som er langtidssykemeldt? 

Ja, det kan du godt. Med strengere regler for fravær så kanskje flere hadde gått på jobb

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvem vil passe endres syke barn? Det er mange hjelpsomme og snille bestemødre der ute, men å passe på syke barn er en foreldrejobb altså. 

Anonymkode: 4520d...4a8

Så lenge det er såpass gode pensjonsordninger (langt bedre enn det vi kommer til å få… både i penger + hvor tidlig man kan gå ut i pensjon ..) og man har så få sykt barn dager så syns jeg det er helt innafor at besteforeldre er med på dugnaden !

Anonymkode: da54a...a9f

• Liker 1
Skrevet
Lurven skrev (1 time siden):

Ta egenmeldingsdager

Det er vel strengt tatt ulønnet man skal ta

Skrevet
Lurven skrev (2 timer siden):

Ta egenmeldingsdager

Hvorfor oppfordre til juks?

Anonymkode: a1338...fcd

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvem vil passe endres syke barn? Det er mange hjelpsomme og snille bestemødre der ute, men å passe på syke barn er en foreldrejobb altså. 

Veldig ofte er ikke ungene syke, men kan likevel ikke gå i barnehagen. Min unge kan ha feber uten synlig årsak, og likevel være i fyr og flamme - og «frisk». Men kan ikke i barnehagen naturligvis. På slike dager er han gjerne hos mormor :) Hun tar gladelig imot. Det er selvsagt ikke snakk om å etterlate et spyende og slapt barn hos «hvemsomhelst». Men ofte er ungene for «syke» for barnehagen, men fortsatt i storform ;) 

TS; kjenner til det. Kan en av dere flekse på tiden? Kan dere jobbe på skift? Her har jeg ofte byttet til seinvakt når dagene er brukt opp, hvis mannen avspaserer en time da så passer det slik at vi møtes i døra :) 

Anonymkode: 85c0a...631

Skrevet

Besteforeldre kan man vel ikke belage seg på. Her er alle fire besteforeldre i full jobb. 

Anonymkode: d6bf3...926

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Før var nå det helt normalt at kjernefamilien stilte opp besteforeldre eller andre. Her har både besteforeldre stilt opp og søsteren til mann min. Så har vi stilt opp for henne når vi var hjemme og ho på jobb.

Men desverre virker det mer og mer som at en ikke ska kunne stille opp for hverandre lenger kun mit og atter mitt

• Liker 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Har liksom tenkt at 10 dager pr foreldre ikke ville bli noe stress, men nå sitter vi her i februar og har brukt 5 dager hver allerede. Hvordan skal dette gå rundt da? Regner med det blir mindre sykdom utover våren og sommeren, men er vel ganske vanlig å få noen runder på høsten igjen? 10 dager er virkelig alt for lite ass. 

Anonymkode: 52178...27f

Vi har 9 dager så langt i år, men har 15 dager hver siden vi har tre barn. Krysser fingrene🤞🤞🤞

Anonymkode: a4610...7a7

Skrevet

Har brukt opp nesten alle jeg også 😫 Først spysjuka og deretter RS rett etterpå. 

Anonymkode: 18970...06f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men dette visste dere vel før dere fikk barn? Hvor mange dager fri skal barneforeldre ha? Og hvor mye skal barnløse stille opp for å kompansere?

Ideelt sett burde man få fri så mye man behøvde, og kanskje det til og med ville føre til at karanteneregler i barnehagen ble respektert? Hverken barnløse eller andre med barn trenger å kompensere noe som helst. De som jobber ekstra får lønn.

Anonymkode: a76df...344

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg anbefaler å spate en ferieuke eller to og legge dem til november/desember (hvis dere kan velge selv). På den måten unngår man en del av smitterundene, og vi har i hvertfall alltid hatt større behov for ferie på den tiden av året enn om sommeren. 

Anonymkode: 33c27...e42

Skrevet

Vi hadde ikke sjekket besteforeldre sine holdninger til å passe barn med sykdom før vi valgte å få barn, nei 😅 og besteforeldre osv kan også bli syke eller dø uventet etter at man har fått barn. Poenget mitt er bare at man ikke skal måtte belage seg på hjelp fra besteforeldre ved sykdom. 

Vi klarer oss. Tar av ferie og avspasering, litt hjemmekontor. Men alle har ikke like fleksible jobber som oss. Og for noen er det en større økonomisk belastning enn for oss å ta fri uten lønn. Det er ønskelig med flere barn i Norge for å bøte på eldrebølgen. Da må man og legge til rette. 

Barnløse skal bli passet på av generasjonen til mitt barn når de blir gamle og trenger sykehjem. 

Anonymkode: e9601...c3f

• Liker 1
Skrevet
jegerrinne skrev (2 timer siden):

Før var nå det helt normalt at kjernefamilien stilte opp besteforeldre eller andre. Her har både besteforeldre stilt opp og søsteren til mann min. Så har vi stilt opp for henne når vi var hjemme og ho på jobb.

Men desverre virker det mer og mer som at en ikke ska kunne stille opp for hverandre lenger kun mit og atter mitt

Besteforeldre kan være gamle og syke selv. Eller i full jobb. 

Anonymkode: e9601...c3f

• Liker 2
Skrevet

Og så har du oss som ikke har brukt en brøkdel av dagene. Vi brukte totalt tre sykt barn-dager med vår sønn fram til han fylte 12 år. 

Anonymkode: a41ca...96b

Skrevet

Det er en krevende periode av livet med sykdom når barna er små. Noen år har jeg brukt opp alle dagene med sykt barn og mange feriedager, for å få kabalen til å gå opp. 

Eneste jeg kan si til oppmuntring, er at det blir bedre etterhvert :)

Anonymkode: 8f2a1...7e6

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er helt sykt få. Bor i Sverige, her har vi opp til 120 (!) dager per barn per år. Altså i praksis ubegrenset, og man trenger ikke stresse med 48-timers regel etter magesjuke og sånt. Vi hadde gått tomme innen februar var slutt her også om vi hadde norske regler. Må man ta ubetalt permisjon i Norge etter at dagene er brukt opp, eller hva gjør man? 

Anonymkode: dfaf8...686

Burde da helt klart være slik i Norge også!! Hvorfor er det ikke det?! Sykt barn dagene er altfor få! Det lager også et psykologisk press , at folk sender barn for tidlig i bhg (både uetisk og ikke i tråd med god omsorg..) og leser man nyheter ser man jo at 90% av småbarnsforeldre ikke akkurat har flust med penger om dagen så å bli trukket mange dager pr mnd i lønn blir en merkelig politikk dersom man ønsker et samfunn som er likestilt , begge er i jobb - og ikke minst et samfunn der vi ønsker flere barn

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...