Gå til innhold

Sykt barn dager

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har liksom tenkt at 10 dager pr foreldre ikke ville bli noe stress, men nå sitter vi her i februar og har brukt 5 dager hver allerede. Hvordan skal dette gå rundt da? Regner med det blir mindre sykdom utover våren og sommeren, men er vel ganske vanlig å få noen runder på høsten igjen? 10 dager er virkelig alt for lite ass. 

Anonymkode: 52178...27f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har liksom tenkt at 10 dager pr foreldre ikke ville bli noe stress, men nå sitter vi her i februar og har brukt 5 dager hver allerede. Hvordan skal dette gå rundt da? Regner med det blir mindre sykdom utover våren og sommeren, men er vel ganske vanlig å få noen runder på høsten igjen? 10 dager er virkelig alt for lite ass. 

Vi har brukt opp 12 dager til sammen allerede. I løpet av en mnd nå: omgangssyke, influensa, forkjølelse med feber. Han har knapt vært i bhg siste mnd.

Er forsåvidt enig i at det er altfor lite dager med små barn. Så løsningene man må prøve å få til for å spare de dagene er: kan noen andre passe barnet hjemme?

Og når sykt barn dager er brukt opp må man ta av feriedager, permisjon uten lønn etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (6 minutter siden):

Vi har brukt opp 12 dager til sammen allerede. I løpet av en mnd nå: omgangssyke, influensa, forkjølelse med feber. Han har knapt vært i bhg siste mnd.

Er forsåvidt enig i at det er altfor lite dager med små barn. Så løsningene man må prøve å få til for å spare de dagene er: kan noen andre passe barnet hjemme?

Og når sykt barn dager er brukt opp må man ta av feriedager, permisjon uten lønn etc.

Synes ikke vi kan bruke besteforeldre om det kanskje er smittsomt, men tror vi må kalle de inn til de "vente til feberen gir seg" dagene. Omgangssyken skal de få slippe 😅

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde runde på runde med våre to før jul, og til tross for at vi var i permisjon med minste store deler av fjoråret så røk det mange dager på tampen av året. Hadde vi brukt dager i januar/februar/mars i fjor også så hadde vi vel brukt opp dagene og vel så det uten hjelp fra familie.

Heldigvis har vi et stort nettverk, og de hjelper til med disse 24 feberfrie timene osv. De ønsker også å ta dem hvis det er litt snufs og feber, men jeg er redd for å smitte de med noe hvis det skulle utvikle seg til noe mer.

Synes egentlig det er rart at man ikke får flere dager når man har to barn, for så langt har det vært sånn at den ene blir syk først, og så den andre et par dager senere. Når den første er klar for barnehage så er den andre fortsatt hjemme.

Anonymkode: 02744...f5f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Vi hadde runde på runde med våre to før jul, og til tross for at vi var i permisjon med minste store deler av fjoråret så røk det mange dager på tampen av året. Hadde vi brukt dager i januar/februar/mars i fjor også så hadde vi vel brukt opp dagene og vel så det uten hjelp fra familie.

Heldigvis har vi et stort nettverk, og de hjelper til med disse 24 feberfrie timene osv. De ønsker også å ta dem hvis det er litt snufs og feber, men jeg er redd for å smitte de med noe hvis det skulle utvikle seg til noe mer.

Synes egentlig det er rart at man ikke får flere dager når man har to barn, for så langt har det vært sånn at den ene blir syk først, og så den andre et par dager senere. Når den første er klar for barnehage så er den andre fortsatt hjemme.

Anonymkode: 02744...f5f

Burde vært flere dager med 2 barn ja, sjelden mine er syke samtidig. Som du sier, først den ene og så blir den andre smittet noen dager senere. 

Bank i bordet, så har det ikke vært sykdom så langt i år, kun meg selv som var hjemme 2 dager 😅 ellers har jeg ofte hatt hjemmekontor ved syke barn som ikke trenger mer enn litt tilsyn. Har spart noen sykt barn dager der. 

Anonymkode: 7f57a...4a7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (45 minutter siden):

Hvem vil passe endres syke barn? Det er mange hjelpsomme og snille bestemødre der ute, men å passe på syke barn er en foreldrejobb altså. 

Anonymkode: 4520d...4a8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Man bruker opp nesten alt i januar/februar, det skal gå fint!

Anonymkode: 19b24...d62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man bruker opp nesten alt i januar/februar, det skal gå fint!

Vel det er ganske vanlig med nye runder sykdom senhøst og før jul.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan skje, men om et par år vil barna ha bedre immunitet skal du se. Var slik til oss for 3-4 år siden. Jeg måtte gå redusert stilling i 2 år. 

Anonymkode: 74dbf...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel det er ganske vanlig med nye runder sykdom senhøst og før jul.. 

Ja, men februar er kjent for å være den verste måneden. I Sverige kaller man februar for  vabbruari (vabb = vård av barn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvem vil passe endres syke barn? Det er mange hjelpsomme og snille bestemødre der ute, men å passe på syke barn er en foreldrejobb altså. 

Min mor passer gjerne barnebarnet når hun er litt syk så lenge det bare er forkjølelse og slikt ikke omgangssyke. Er jo en del barnesykdommer også som voksne ikke blir smittet av, feks vannkopper.

Det vi har gjort er at jeg eller far er hjemme med barnet første dag og så når det er litt bedre men vi tenker det bør være hjemme en ekstra dag fra barnehagen for å bli helt frisk så har bestemor passet.

Vi har bare hatt 2 dager i år. Ennå det er første året i barnehagen. Så tror vi har hatt litt flaks i vinter, men vi var en del syke i fjor høst. 10 dager allerede var mye men det blir fort mye kanskje med omgangssyke og 48-timers-regel. Vi var "heldige" og fikk omgangssyke fredag kveld så det bare ble 2 arbeidsdager hjemme 😄

Enig i at flere barn burde gitt flere dager! Det dere må gjøre når det er tomt for dager er å ta ulønnet fri eller bruke feriedager. Har barnet kronisk sykdom som gir ekstra sykdom tror jeg man kan få ekstra dager eller pleiepenger.

Anonymkode: 20f5b...bd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men februar er kjent for å være den verste måneden. I Sverige kaller man februar for  vabbruari (vabb = vård av barn). 

Ikke min erfaring 😅 her har det definitivt vært mest sykdom i barnehage og skole høst opp oppunder jul i de 9 årene jeg har hatt barn. Litt i januar 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt besteforeldre som har måtte hente barna når de har hatt omgangssyke, fordi de har vært kontaktperson den dagen. Besteforeldrene ble overhodet ikke smittet og så virkelig ikke på det som et problem å hente den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke min erfaring 😅 her har det definitivt vært mest sykdom i barnehage og skole høst opp oppunder jul i de 9 årene jeg har hatt barn. Litt i januar 

Samme her når de blir større, men når de er små i BHG opplever jeg at januar og februar er de tøffeste periodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Her stiller farmor gladelig opp. Far kan heller ikke bare ta sykt barn hele tiden siden han er ansvarlig for avdelingen han er på. Han må prøve alle andre løsninger før han kan ta sykt barn-dager. Det være bytte vakt, finne noen andre til å passe barnet etc. Det er få folk på avdelingen hans, og hvis han ikke får noen andre til å jobbe for han så må han stenge hele avdelingen, og det går utover hele bedriften.

Egentlig er dette noe som irriterer meg grenseløst til tider, for det legger presset på at jeg er den som må ta meg av mesteparten av slike dager, og hvis jeg ikke kan så må han fikse noen andre til å passe. Jeg mener at det skal virkelig være helt krise for at han ikke skal kunne ta seg sykt barn. Jeg er ikke tilgjengelig hele tiden jeg eller.

Jeg har bedt mannen forsøke å finne seg en ny jobb pga det, uten ansvar.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vi har hatt besteforeldre som har måtte hente barna når de har hatt omgangssyke, fordi de har vært kontaktperson den dagen. Besteforeldrene ble overhodet ikke smittet og så virkelig ikke på det som et problem å hente den dagen.

Mens vi har besteforeldre som ikke ønsker å passe ved sykdom, spesielt ikke omgangssyke. Andre har ikke besteforeldre eller de er ikke friske nok til å passe. Burde vært flere dager. 

Anonymkode: e9601...c3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt sykt få. Bor i Sverige, her har vi opp til 120 (!) dager per barn per år. Altså i praksis ubegrenset, og man trenger ikke stresse med 48-timers regel etter magesjuke og sånt. Vi hadde gått tomme innen februar var slutt her også om vi hadde norske regler. Må man ta ubetalt permisjon i Norge etter at dagene er brukt opp, eller hva gjør man? 

Anonymkode: dfaf8...686

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mens vi har besteforeldre som ikke ønsker å passe ved sykdom, spesielt ikke omgangssyke. Andre har ikke besteforeldre eller de er ikke friske nok til å passe. Burde vært flere dager. 

Anonymkode: e9601...c3f

Men dette visste dere vel før dere fikk barn? Hvor mange dager fri skal barneforeldre ha? Og hvor mye skal barnløse stille opp for å kompansere?

Anonymkode: ffce5...4f9

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men dette visste dere vel før dere fikk barn? Hvor mange dager fri skal barneforeldre ha? Og hvor mye skal barnløse stille opp for å kompansere?

Anonymkode: ffce5...4f9

Fravær blir det jo uansett om man må være hjemme med sykt barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er helt sykt få. Bor i Sverige, her har vi opp til 120 (!) dager per barn per år. Altså i praksis ubegrenset, og man trenger ikke stresse med 48-timers regel etter magesjuke og sånt. Vi hadde gått tomme innen februar var slutt her også om vi hadde norske regler. Må man ta ubetalt permisjon i Norge etter at dagene er brukt opp, eller hva gjør man? 

Anonymkode: dfaf8...686

Ja enten det eller få noen andre til å passe barnet.

Anonymkode: 20f5b...bd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...