Gå til innhold

Rettigheter knyttet til fri fra jobb - BUP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal på BUP med datter som er over 12 år. Vi kan da ikke bruke omsorgsdager (egenmelding sykt barn) da hun er over 12 år.

Vi har fått 6 timer over 2 måneder og begge foreldre må da ta fri fra jobb. Ikke bare mens vi er der, men det er også en reisevei.

Er det noen rettigheter at vi kan motta lønn mens vi er på timene på BUP? Har ikke greit å finne ut av det. Kun lest om pleiepenger, men har skjønt at dette er i de mest alvorlige tilfellene.

Takk for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis kan du få velferdspermisjon med lønn, sjekk permisjonsreglene for ditt arbeidssted. Om du ikke kan få med lønn, kan du få uten lønn.

Anonymkode: fdaaa...ea1

• Liker 5
Skrevet

Det er velferdspermisjon med eller uten lønn som gjelder. Det skal stå i tariffavtalen deres. 

Anonymkode: d515a...8f0

• Liker 3
Skrevet

På nav.no står det tydelig at når du skal på BUP kan du bruke sykt barn fravær.

Den ansatte kan bruke omsorgsdager når han eller hun må være borte fra jobb fordi:

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.
  • Barnet skal til lege, selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.
  • Arbeidstakeren skal delta på et oppfølgingsmøte med barnet ditt. Dette kan for eksempel være med lege, fysioterapeut, PPT, BUP, eller ansvarsgruppe i forbindelse med individuell plan.
  • Den som til vanlig passer barnet må følge et annet barn til utredning eller innleggelse.
  • Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.

Anonymkode: 21f10...a65

• Nyttig 1
Skrevet

Er i samme situasjon og må ta fri uten lønn. Fikk velferdspermisjon med lønn første samtale, men kun da.

Så løser det med at besteforeldre kjører når det kun er ungdommen som skal i samtale, pappan (han har mye avspasering til gode) drar alene når det kun er informasjon til foreldre og jeg tar fri uten lønn de gangene det er samtale med foreldre.

Anonymkode: 36136...18b

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er i samme situasjon og må ta fri uten lønn. Fikk velferdspermisjon med lønn første samtale, men kun da.

Så løser det med at besteforeldre kjører når det kun er ungdommen som skal i samtale, pappan (han har mye avspasering til gode) drar alene når det kun er informasjon til foreldre og jeg tar fri uten lønn de gangene det er samtale med foreldre.

Du har rett på å bruke sykt barn fravær når det er timer i spesialisthelsetjenesten (BUP, HABU o.l.).

Skrevet

Du har rett på å bruke sykt barn fravær når det er timer i spesialisthelsetjenesten (BUP, HABU o.l.).

Hvor står det at dette også gjelder for barn over tolv år?

Anonymkode: 4c40e...208

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor står det at dette også gjelder for barn over tolv år?

Anonymkode: 4c40e...208

Ååå jeg så ikke den detaljen, ja nei mellom 12-18år er kun for de som har unger med kronisk sykdom.

Skrevet

Ååå jeg så ikke den detaljen, ja nei mellom 12-18år er kun for de som har unger med kronisk sykdom.

Eller rettere sagt når:

"du har barn med kronisk/langvarig sykdom eller funksjonshemning, og dette fører til at du har høyere risiko for å være borte fra jobb.

Ergo de færreste.

• Nyttig 1
Skrevet

Du må sjekke med arbeidsgiver om de gir velferdspermisjon med eller uten lønn. Mest sannsynlig ikke. 

Anonymkode: 3ccb0...140

Skrevet

Jeg snakket med sjefen min (vel, grein foran sjefen min) da jeg forklarte at mitt barn skulle utredes for autisme hos Bup. Hun sa at det var bare å gå på alle slike timer, jeg måtte bare skrive det opp i jobb-kalenderen min, slik at hun visste hvor jeg var, men trengte ikke gjøre noe mer.

Anbefaler å være så åpen som mulig med sjefen som har personalansvar. Så kan det hende det ordner seg.

Eventuelt å søke velferdspermisjon med lønn...

Nå vet jeg ikke hva ditt barn skal dit for, men det er heller ikke sikkert at dere begge to trenger å følge barnet hver gang. Vi tok annenhver gang, jeg og mannen, når det ikke var vi selv som skulle delta i samtalen.

Anonymkode: 7fef7...8ad

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er en ungdom på 15, da har man ikke rett på dette.

• Liker 1
Skrevet

Sjekk tariff. Jeg får velferdspermisjon med lønn. Jobber i en privat barnehage.

Anonymkode: 286f1...73f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På nav.no står det tydelig at når du skal på BUP kan du bruke sykt barn fravær.

Den ansatte kan bruke omsorgsdager når han eller hun må være borte fra jobb fordi:

• Barnet, eller den som passer barnet, er blitt syk.
  • Barnet skal til lege, selv om barnet ikke er sykt den aktuelle dagen.
  • Arbeidstakeren skal delta på et oppfølgingsmøte med barnet ditt. Dette kan for eksempel være med lege, fysioterapeut, PPT, BUP, eller ansvarsgruppe i forbindelse med individuell plan.
  • Den som til vanlig passer barnet må følge et annet barn til utredning eller innleggelse.
  • Den andre omsorgspersonen ikke kan ha tilsyn med barnet på grunn av omsorgen for andre barn. Dette gjelder selv om den andre omsorgspersonen mottar foreldrepenger.

Ikke for barn født 2011 eller før. Dette gjelder ut kalenderåret barnet fyller 12, så 2011-foreldre (blant annet jeg) har ikke lenger rett på ordinære omsorgsdager for sykt barn. Ved diagnoser som medfører at barnet ikke kan være alene hjemme ved sykdom, kan man søke NAV om omsorgsdager for eldre barn inntil 18 år.

Anonymkode: fdaaa...ea1

• Nyttig 1
Skrevet

Ts her

Takk for alle svar! Da var det som jeg tenkte.

Skal sjekke en ekstra gang om jeg kan ta velferdspermisjon med lønn.

Er ikke krise om det ikke lar seg gjøre, men  greit å ha sjekket det ut.

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...