Gå til innhold

Barn som våkner midt på natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter på cirka halvannet år. Frisk og rask, vokser som hun skal, trygg og sosial, og flink til å kommunisere.

Vi samsover. Hun sover først i sin egen seng hvor hun sovner selv. Hun pleier å sove til cirka 2, og når hun da våkner får hun sove videre med oss.

Det hender at hun vil at vi står opp midt på natten. I 99% av tilfellene aksepterer hun det når vi sier "Nei, det er natta nå." Noen ganger elter hun bare veldig mye, uten å gi tegn til å ville stå opp. Det kan vare opptil halvannen time, før hun finner roen.

Men den siste prosenten... Det er hyl og skrik, sparking, slåing, kloring, klyping. Hun bruker all sin makt for å komme seg ut av sengen, ned på gulvet og ut.

Skriking tåler vi, det kan vi stå i. Det andre derimot. Vi har kontakt med henne hele veien så det er ikke natteskrekk, men hun er fast bestemt på at hun skal stå opp.

Det har hendt 2-3 ganger at jeg har stått opp med henne. Jeg har gjort det fordi jeg har ikke forstått hva hun prøver å fortelle meg, så jeg har tatt henne med ut av soverommet for å prøve og finne ut hva det er hun egentlig vil. De 2 første gangene viste hun tydelig tegn til å være sulten - så jeg gav henne en brødskive uten pålegg og vann (for at det skulle være "kjedelig" å stå opp midt på natten for å spise). Da hun var ferdigspist, la hun seg til å sove igjen.

Det skjedde igjen i natt, men denne gangen holdt det ikke med brødskiva. Enden på visa var at jeg satt i senga med henne og nærmest holdt henne fast for at hun ikke skulle hoppe ut på gulvet, mens hun hylte, slo og sparket. Til slutt roet hun seg ned og la seg for å sove.

Er det noen som har tips? Kan det være noe spesielt som fører til at hun holder på sånn? Er det samsovingen som er problemet?

Og ja, jeg vet at jeg ikke burde ha stått opp med henne. Det har skjedd kun de 2-3 gangene og jeg kommer ikke til å gjøre det igjen - neste gang får jeg bare stå i det. Men jeg blir bekymret for om det er noe spesielt som ligger bak som jeg ikke får med meg.

Anonymkode: 3d97c...c09

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en datter på cirka halvannet år. Frisk og rask, vokser som hun skal, trygg og sosial, og flink til å kommunisere.

Vi samsover. Hun sover først i sin egen seng hvor hun sovner selv. Hun pleier å sove til cirka 2, og når hun da våkner får hun sove videre med oss.

Det hender at hun vil at vi står opp midt på natten. I 99% av tilfellene aksepterer hun det når vi sier "Nei, det er natta nå." Noen ganger elter hun bare veldig mye, uten å gi tegn til å ville stå opp. Det kan vare opptil halvannen time, før hun finner roen.

Men den siste prosenten... Det er hyl og skrik, sparking, slåing, kloring, klyping. Hun bruker all sin makt for å komme seg ut av sengen, ned på gulvet og ut.

Skriking tåler vi, det kan vi stå i. Det andre derimot. Vi har kontakt med henne hele veien så det er ikke natteskrekk, men hun er fast bestemt på at hun skal stå opp.

Det har hendt 2-3 ganger at jeg har stått opp med henne. Jeg har gjort det fordi jeg har ikke forstått hva hun prøver å fortelle meg, så jeg har tatt henne med ut av soverommet for å prøve og finne ut hva det er hun egentlig vil. De 2 første gangene viste hun tydelig tegn til å være sulten - så jeg gav henne en brødskive uten pålegg og vann (for at det skulle være "kjedelig" å stå opp midt på natten for å spise). Da hun var ferdigspist, la hun seg til å sove igjen.

Det skjedde igjen i natt, men denne gangen holdt det ikke med brødskiva. Enden på visa var at jeg satt i senga med henne og nærmest holdt henne fast for at hun ikke skulle hoppe ut på gulvet, mens hun hylte, slo og sparket. Til slutt roet hun seg ned og la seg for å sove.

Er det noen som har tips? Kan det være noe spesielt som fører til at hun holder på sånn? Er det samsovingen som er problemet?

Og ja, jeg vet at jeg ikke burde ha stått opp med henne. Det har skjedd kun de 2-3 gangene og jeg kommer ikke til å gjøre det igjen - neste gang får jeg bare stå i det. Men jeg blir bekymret for om det er noe spesielt som ligger bak som jeg ikke får med meg.

Hvordan sover hun på dagtid? Når vi har hatt sånne perioder på natta har det alltid vært et tegn på for mye søvn på dagtid :)  Med en gang vi har kuttet ned på lur på dagen, så har det regulert seg igjen.

Skrevet

Jeg har en datter på samme alder jeg samsover med. Jeg har en sjelden gang opplevd henne sånn krakilsk og bestemt på å gå ut i stua. Når det er bare hyl og skrik så er min erfaring at det har lønt seg å gå ut i stua med henne i et kvarters tid. Da har jeg passet på at fjernkontrollen er bortgjemt og lysene er av. Så titter vi ut vinduet og ser på at det er natta ute også før vi prøver å gå å legge oss igjen.

• Nyttig 1
Skrevet
lajlaj skrev (1 time siden):

Hvordan sover hun på dagtid? Når vi har hatt sånne perioder på natta har det alltid vært et tegn på for mye søvn på dagtid :)  Med en gang vi har kuttet ned på lur på dagen, så har det regulert seg igjen.

Hun sover cirka halvannen time på dagen. Noen ganger bare en time, noen ganger 2 timer - men som regel akkurat 1 1/2. Har ikke merket noen sammenheng mellom lengden på duppen og nettene (har tenkt på det og fulgt litt med, men finner ingen rød tråd).

frøkna skrev (53 minutter siden):

Jeg har en datter på samme alder jeg samsover med. Jeg har en sjelden gang opplevd henne sånn krakilsk og bestemt på å gå ut i stua. Når det er bare hyl og skrik så er min erfaring at det har lønt seg å gå ut i stua med henne i et kvarters tid. Da har jeg passet på at fjernkontrollen er bortgjemt og lysene er av. Så titter vi ut vinduet og ser på at det er natta ute også før vi prøver å gå å legge oss igjen.

Jeg har vurdert det, men blir det ikke fort til at barnet vender seg til dette? Og at barnet kobler "hyl og skrik" med "få lov til å stå opp", og at vi da ender opp med enda flere slike tilfeller på natta?

- ts

Skrevet

Hun sover cirka halvannen time på dagen. Noen ganger bare en time, noen ganger 2 timer - men som regel akkurat 1 1/2. Har ikke merket noen sammenheng mellom lengden på duppen og nettene (har tenkt på det og fulgt litt med, men finner ingen rød tråd).

Jeg har vurdert det, men blir det ikke fort til at barnet vender seg til dette? Og at barnet kobler "hyl og skrik" med "få lov til å stå opp", og at vi da ender opp med enda flere slike tilfeller på natta?

- ts

Tror ikke du får et fasit- svar på dette, men jeg tror ikke det gjør det. Jeg tror heller barnet blir trygg på at du reagerer på signalene som blir gitt.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

- ts

Jeg hadde kuttet fast i dagluren. Da vår var 1 år sov han 2 timer, var våken 2 timer hver natt. Kuttet ned på dagluren og det hjalp. Andremann var våken noen timer på natta ved 1,5 års alder, måtte da kutte fra 1,5 time til 1 time. Det hjalp. Vi snakker våken-våken. Helt klinkende våken i to timer. Det gjaldt begge to.

Skrevet

Her har alt gått i faser siden hun ble født. Vi har hatt lengre gode perioder, for så å gå over til lengre dårlige perioder med mye oppvåkning. Vi har måttet justere litt på leggetiden innimellom. Det har hjulpet noe. Jeg fikk beskjed om at uroligheter på natten gjerne hadde med at barnet var midt i et større utviklingssparang.

Bare godta at akkurat nå er det sånn. Plutselig går det over. Helt til det dukker opp noe nytt, som slitsom og krevende legging 😅 Jeg har brukt mye tid på å finne løsninger på et "problem" som går over av seg selv.

Tror ikke dere lager langvarige problemer med å ta henne ut i stuå i noen minutter, eller gi henne noe mat om hun er sulten i en lite periode. 

Anonymkode: d4ef9...298

• Hjerte 1
Skrevet

Hva vil "midt på natten" si? Midtnatt eller klokken 4?

Anonymkode: ece7e...3e7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ts skriver ca. 2 i hovedinnlegget.

Anonymkode: d4ef9...298

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hun våkner stort sett mellom 2 og 3, og kan holde det gående til 4-5 (aldri 2-5, men typ 2-3/4, 3-4/5). 

- ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hun våkner stort sett mellom 2 og 3, og kan holde det gående til 4-5 (aldri 2-5, men typ 2-3/4, 3-4/5). 

- ts

Vår på snart 4 gjør det fortsatt innimellom.. er plutselig lys våken i 1-2 timer. Får bare ikke sove igjen. 

Anonymkode: a2b2a...31d

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Vår på snart 4 gjør det fortsatt innimellom.. er plutselig lys våken i 1-2 timer. Får bare ikke sove igjen. 

Hva gjør dere/barnet mens det er våkent?

- ts

Skrevet

Mi på 2 våkner ofte på kveld/natt. Hu sover i egen stor jenteseng, jeg legger meg sammen med hu og stryker på hu, synger og tuller litt. Innen 1t så sover hun. 
vi har nettopp sluttet med melka på natt, så hu får litt pupp enda men ikke hver natt

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

hvordan sover hun på dagen?

når er siste dupp?

når legger hun seg? 

når sovner hun? 

hvor mye spiser hun til kveldsmat?

hvor kaldt / varmt er rommet? 

det kan være 100 forskjellige grunner til at hun våkner. og det er helt normalt at de våkner på natt. men ikke stå opp med henne. ha henne i egen seng om hun begynner å slå , sparke osv. det er uakseptabelt. så forklar henne det at om hun slår så må hun i egen seng. evt flytt hennes seng på deres rom så hun er i nærheten når hun våkner. er hun sulten så gi henne en smoothie i senga. man står bare ikke opp på natta med mindre de er syke o.l  

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hva gjør dere/barnet mens det er våkent?

- ts

Minst mulig. Sier at det er natt og at vi må sove. Har absolutt ingen mirakelkur på lager...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...