Gå til innhold

Naboens bil lekker diesel like ved der vi dyrker mat

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har noen naboer som er skikkelig vanskelige. På en eller annen måte tar de norsk lovverk og gjør det motsatte hele tiden...bråk, forurensning, dyrehold, bygging uten søknad - you name it, they do it. Etter en del småkonflikt er det også vanskelig å si fra om ting. De skjønner ofte ikke at det de gjør går utover andre.

Da er det ikke bare slikt som at dieselbilene står på tomgang en time slik at hele nabolaget lukter som eksosen til et cruiseskip. Det er bråk og tull og skrot overalt. Skikkelig vanskelig å prate med dem fordi de ikke skjønner noe og blir veldig sinte.

Så nå er det siste en bil som lekker diesel - masse. Det lukter av den uansett hvor den står. Jævelskapen renner ned i bakken og forurenser dypt. Vi har hagen vår rett nedenfor dem og der dyrker vi mye mat. Jeg vet ikke om vårt 20 år gamle prosjekt om å få den hagen vi vil ha allerede er dødt. Men dette er grenseløst frustrerende. 

Det har pågått i noen uker og vi er nokså fortvilet. Det er ingen gode løsninger på dette. Hva gjør man da?

Anonymkode: 8bfe7...b09

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forurensning av diesel og olje, samt forsøpling, det kan være en sak for kommunen.

Jeg ville ellers ikke vært så veldig bekymret for hagen deres. Det skal veldig mye til at veksten blir forstyrret av diesel med mindre bilen som lekker står i deres hage og drypper direkte nedi den jorda dere dyrker i. Så lenge det ikke lukter diesel av jorda i hagen deres, er det ikke noe problem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt brannvesen på 110 og sagt at naboen har en diesellekasje fra bilen sin og du er redd for forurensing. Hadde og vurdert en telefon til 02800 og varslet de om en bil som ikke er i forskriftsmessig stand som brukes daglig.

Samtidig hadde jeg varslet kommunen. Gjentatte varsler om søppel og forurensning.

Selve hagen hadde jeg ikke vært så bekymret for. Det skal ganske mye diesel til før det vil påvirke hagen deres direkte. Det er uansett ikke heldig og de må gjøre noe med det. Men «smålekkasjer» fra en personbil ordner nok jorda opp med selv.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt interessant med at dere er så avslappet med selveste lekkasjen - jeg lærte på skolen at én dråpe bensin forurenser 600 liter vann. Regna med at den tykke suppa diesel er er omtrent i samme leie. Det beroliger meg at dere tar det lugnt.

Ellers så er dette et lite samfunn. Anmeldelser og eskalering tenker jeg alltid bør være skritt nr. 2 etter en samtale med den det gjelder. Men her vet jeg jo at samtalen blir vanskelig og kjip. Ugh, frustrerende!

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Litt interessant med at dere er så avslappet med selveste lekkasjen - jeg lærte på skolen at én dråpe bensin forurenser 600 liter vann. Regna med at den tykke suppa diesel er er omtrent i samme leie. Det beroliger meg at dere tar det lugnt.

Ellers så er dette et lite samfunn. Anmeldelser og eskalering tenker jeg alltid bør være skritt nr. 2 etter en samtale med den det gjelder. Men her vet jeg jo at samtalen blir vanskelig og kjip. Ugh, frustrerende!

Men du har prøvd å snakke med de og lurte på hva mer du kan gjøre?

Du har i kraft av din person ingen makt her. Det eneste du kan gjøre når snakking ikke lenger virker er å involvere de som faktisk har makt til å gjøre noe.

Blir det dårlig stemning? Absolutt. Men det høres ikke akkurat ut som om dere sender julekort til hverandre fra før. Så hva så?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 10.40):

Det stemmer hvis bensinen blandes ut i vann.

Jord er heldigvis fantastisk absorberende, og du vil vanligvis ikke finne spor av forurensning mer enn to meter fra der utslippet har vært, gitt at utslippet er begrenset i omfang og dieselen ikke flyter på overflaten ned til din tomt.

Selvfølgelig er det veldig ugreit, og jeg ville selv vært dypt frustrert. Vet du hva slags planer de har for den ødrlagte bilen?

Anonymkode: 5effa...501

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.2.2024 den 23.57):

Det stemmer hvis bensinen blandes ut i vann.

Jord er heldigvis fantastisk absorberende, og du vil vanligvis ikke finne spor av forurensning mer enn to meter fra der utslippet har vært, gitt at utslippet er begrenset i omfang og dieselen ikke flyter på overflaten ned til din tomt.

Selvfølgelig er det veldig ugreit, og jeg ville selv vært dypt frustrert. Vet du hva slags planer de har for den ødrlagte bilen?

Anonymkode: 5effa...501

Ts spanderer en el bil.

Anonymkode: 1f935...698

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (På 13.2.2024 den 7.50):

Jeg hadde ringt brannvesen på 110 og sagt at naboen har en diesellekasje fra bilen sin og du er redd for forurensing. Hadde og vurdert en telefon til 02800 og varslet de om en bil som ikke er i forskriftsmessig stand som brukes daglig.

Samtidig hadde jeg varslet kommunen. Gjentatte varsler om søppel og forurensning.

Selve hagen hadde jeg ikke vært så bekymret for. Det skal ganske mye diesel til før det vil påvirke hagen deres direkte. Det er uansett ikke heldig og de må gjøre noe med det. Men «smålekkasjer» fra en personbil ordner nok jorda opp med selv.

Dette er - på ingen måte - en hastesak.

Dersom diesel lekker over på ta sin grunn er det viktigste for ts at hen dokumenterer kilden. For ja, naboen er uten skyld ansvarlig for ethvert tap forårsaket ts som konsekvens av forurensingen. Men det er en sak ikke for kommunen men for norsk rett. Ts må altså, dersom naboen har forurenset på ts sin grunn gå til sak.

Anonymkode: 797c0...205

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er - på ingen måte - en hastesak.

Dersom diesel lekker over på ta sin grunn er det viktigste for ts at hen dokumenterer kilden. For ja, naboen er uten skyld ansvarlig for ethvert tap forårsaket ts som konsekvens av forurensingen. Men det er en sak ikke for kommunen men for norsk rett. Ts må altså, dersom naboen har forurenset på ts sin grunn gå til sak.

Anonymkode: 797c0...205

Helt enig.

Men 110 er fortsatt rett instans med tanke på forurensing.

Og 110 har ikke noe vanlig nummer slik politiet har for ting som ikke haster. Med mindre man søker opp på sitt nærmeste brannvesen eller kommunale sider med vakttelefonen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Helt enig.

Men 110 er fortsatt rett instans med tanke på forurensing.

Og 110 har ikke noe vanlig nummer slik politiet har for ting som ikke haster. Med mindre man søker opp på sitt nærmeste brannvesen eller kommunale sider med vakttelefonen deres.

Nei, man ringer ikke 110 bare fordi de ikke har en egen tipstelefon. Det er enkelt å finne epost eller telefon til lokalt brannvesen på nett. Makan til ting man skal ringe 110 for! Det er et nødnummer.

Anonymkode: 6213f...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, man ringer ikke 110 bare fordi de ikke har en egen tipstelefon. Det er enkelt å finne epost eller telefon til lokalt brannvesen på nett. Makan til ting man skal ringe 110 for! Det er et nødnummer.

Anonymkode: 6213f...ef1

Budskapet var uansett å ringe brannvesenet siden det er de som har ansvaret for forurensing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...