Gå til innhold

«Den viktigste jobben er mellom timene». Hvilken jobb da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Psykologen min sier at den viktigste jobben er den som gjøres mellom timene. Hvilken jobb er det? Jeg tør ikke spørre, for da virker jeg bare dum. 

Jeg får ingen oppgaver å jobbe med hjemme, for da hadde jeg skjønt det. 

Anonymkode: 2d36c...2cf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hverdagen. Det er den du skal stå i, det er hverdagen du har mest av. Timene du har hos psykolog er drahjelp for å få en bedre hverdag. 

Anonymkode: 1ccdf...8fe

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Så hvis jeg synes at jeg ikke blir noe bedre, så er det jeg som gjør en dårlig jobb? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så hvis jeg synes at jeg ikke blir noe bedre, så er det jeg som gjør en dårlig jobb? 

Nei

Anonymkode: 1205c...5ed

Skrevet

Kanskje du kan spørre hva du skal gjøre hjemme. Nå vet jeg ikke hva du sliter med da. Men spørre om strategier for å takle de vonde følelsene?

Anonymkode: 5aa14...abf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje du kan spørre hva du skal gjøre hjemme. Nå vet jeg ikke hva du sliter med da. Men spørre om strategier for å takle de vonde følelsene?

Anonymkode: 5aa14...abf

Jeg har spurt. Men da svarte han bare at jeg ikke skulle gjøre noe spesielt. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Både og. Det er du som er nødt til å gjøre jobben for å bli bedre, men det er ikke alle psykologer som er like flinke, eller som man har like god kjemi med. Det er ikke nødvendigvis lett å vite hva man skal gjøre for å bli bedre når alt føles håpløst. Jeg ville tatt en prat om akkurat dette, fordi det er en viktig del av behandlingen. "Når du sier at den viktigste jobben er den jeg gjør mellom timene, hva legger du i det? Akkurat nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre mellom timene for å bli bedre, så jeg vil gjerne ha noen råd til hva jeg skal gjøre". Det kan gi et lite gjennombrudd hvis du tør å spørre!

Anonymkode: 7b778...17c

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det kan gi et lite gjennombrudd hvis du tør å spørre!

Jeg spurte helt på begynnelsen, fordi jeg ville gjerne ha en konkret plan og ting jeg kunne fokusere på utenom timene, slik at jeg kunne oppleve mestring og føle at jeg hadde litt kontroll over egen situasjon. Men da sa han at det ikke var nødvendig og at jeg ikke behøvde å være så «flink» og prestere hele tiden. Så da kan jeg egentlig ikke spørre igjen… 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg spurte helt på begynnelsen, fordi jeg ville gjerne ha en konkret plan og ting jeg kunne fokusere på utenom timene, slik at jeg kunne oppleve mestring og føle at jeg hadde litt kontroll over egen situasjon. Men da sa han at det ikke var nødvendig og at jeg ikke behøvde å være så «flink» og prestere hele tiden. Så da kan jeg egentlig ikke spørre igjen… 

Hvorfor kan du ikke spørre igjen? Jeg synes at spesielt siden han sier "den viktigste jobben er den du gjør mellom timene" så er det veldig lurt å spørre hva han legger i det. Gjerne legg til "i starten sa du jo at det ikke var nødvendig å gjøre noe spesielt mellom timene". Det er helt vesentlig for behandlingen at dere oppklarer dette, for her har det oppstått en mismatch mellom det han har kommunisert/det du har forstått og det han forventer av deg. Jeg kan ikke tenke meg at psykologen synes det er rart eller dumt å spørre om det.

Anonymkode: 7b778...17c

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville også spurt igjen. Det er ikke forventet at du skal skjønne alt, klare alt på første forsøk osv. Du har lov til å lure, lov til å være forvirret, og du har lov til å spørre så mange ganger som du trenger ❤️

For meg så har jobben jeg gjør hjemme handlet mye om å endre vaner og mønstre, både hva jeg gjør, men også tankemønster.

For eksempel så synes jeg det er vanskelig å strukturere hverdagen min, og føler at jeg ofte bare sløser bort tiden min på scrolling, å surre rundt, planlegge ting jeg ikke gjennomfører osv. Da øver jeg på å gjøre mer av ting som gjør meg godt (gå turer, pusteøvelser, fargelegging, skrive dagbok m.m) - men jeg øver også på å ikke klandre meg selv for at jeg glemmer/ikke klarer å opprettholde alt dette som faste vaner, og at jeg ofte faller tilbake i gamle uvaner. Gi meg selv litt raushet og aksept rett og slett.

For deg kan det selvsagt være helt andre ting, men spør psykologen 🥰

Anonymkode: b1e18...53a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg bruker tiden mellom timene til å tenke på det vi har snakket om, og veldig ofte dukker det opp ting i forbindelse med det som jeg tenker videre på og prosesserer hjemme på egen hånd. Jeg synes jeg har hatt minst like mange aha-øyeblikk mellom timene som i timene, og tenker vel at det er all denne prosesseringen som er jobben mellom timene?

Min psykolog sa også at jeg ikke ville få hjemmelekser, men oppmuntret meg etter hvert til å skrive om ting jeg ikke fikk til å snakke om i timene.

Anonymkode: 40380...68e

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Spørs jo hva du går for.

Vennine sliter med sosial angst og hennes jobb mellom timene er å være litt sosial med venner, gå på butikken. Prøve å ta seg en kopp kaffe på et sted ute.  Gå turer. Nå har ho blitt med et sted de driver å tar i mot dyr som ska omplassereres.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg bruker tiden mellom timene til å tenke på det vi har snakket om, og veldig ofte dukker det opp ting i forbindelse med det som jeg tenker videre på og prosesserer hjemme på egen hånd. Jeg synes jeg har hatt minst like mange aha-øyeblikk mellom timene som i timene, og tenker vel at det er all denne prosesseringen som er jobben mellom timene?

Anonymkode: 40380...68e

Jeg tenker også at det er noe i denne retning psykologen mener. Jeg tenker, bearbeider og prosesserer til dels mye mellom timene, og ikke nødvendigvis så bevisst og frivillig. Det handler sjelden om at jeg setter meg ned og bestemmer meg for at "Nå skal jeg tenke på det vi snakket om sist", mer om at timene starter prosesser som fortsetter å surre i etterkant. 

• Liker 1
Skrevet

Du må si ifra at du ikke skjønner hva som menes eller hvordan du skal bli bedre.. Det er faktisk bøker med oppgaver som kan hjelpe til, var ihvertfall det før. Jeg har ikke brukt de, men lest og kikket i noen av de, men det er flere år siden. Jeg gikk i terapi hos han som skrev noen av de, og det var ikke han som nevnte bøkene til meg. Bare for å ha det klart. Psykolog/psykiater er bare mennesker som kan glemme og ikke alltid tenker på alt mulig.

Skrevet

Jeg kan gi noen få eksempler på hva det betød for meg. Har gått både på DPS og fått oppfølging i kommunen.

På DPS var det tavleundervisning og hjemmelekser. Jeg tok bilde av tavlen og repeterte når jeg kom hjem. Satt meg ned og jobbet med det jeg hadde lært, f.eks. 5-kolonneskjema eller ABCD-modellen, noen ganger i uken.

Selv om det ikke var hjemmelekse i kommunen så hadde jeg med meg notatblokk, skrev ned nøkkelord og smarte ting jeg tenkte var viktig å huske. Renskrev det når jeg kom hjem og noterte ned tanker rundt det. Skrev ned hva jeg ønsket å snakke om neste gang.

Ellers gjaldt det å øve, øve og øve. For eksempel identifisere og bytte ut automatiske tanker. Bruke selvmedfølelse. Enkle, praktiske ting som å planlegge dagene mine bedre for å unngå negativt stress. Stå opp og legge meg til samme tid hver dag. Komme meg ut, få lys og frisk luft på formiddagen... Generelt huske på det som ble snakket om og bruke det i hverdagen.

Anonymkode: f9bc7...3f3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Psykologen min sier at den viktigste jobben er den som gjøres mellom timene. Hvilken jobb er det? Jeg tør ikke spørre, for da virker jeg bare dum. 

Jeg får ingen oppgaver å jobbe med hjemme, for da hadde jeg skjønt det. 

Det er mellom timene du kan reflektere og jobbe med deg selv og egne tanker rundt det dere snakker om❤️

Anonymkode: 89ad8...4e0

Skrevet

For å jobbe med angsten min, så var jobben å utfordre angsten min. For depresjon var det å både lære stå i det, og også prøve tenke positivt om meg selv. Jobben kan være så mangt, det kommer an på utfordringer man har, men generelt handler det å om å jobbe med de utfordringene.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Der har du en helt konkret hjemmeoppgave, la være prestere over alt. Gi mer faen. Gi deg selv rom til å ikke prestere og ikke være perfekt. La middelmådig være bra nok.

Anonymkode: f2f26...98d

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror man reflekterer og gjør jobben selvom man kanskje ikke merker det. Etter timene så setter det seg en del tanker og da vil det kanskje komme noen reaksjoner (ikke vet jeg), men man jobber kanskje mer i underbevistheten enn man selv tror 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...