Gå til innhold

Hvilken mat og drikke sover man godt av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet?

Anonymkode: 03806...e7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer vel. 

Jeg spiser en liten porsjon (40 g gryn) havregrøt hver kveld før jeg legger meg. Fungerer greit det. 

Skrevet

Jeg sover best på tom mage.

Anonymkode: c257f...80b

• Liker 2
Skrevet

Jeg klarer ikke sove hvis jeg er sulten, men prøver samtidig å ikke spise så mye mat eller tung mat på kvelden.

Kan gjerne ta meg en banan, noen mandler og en kopp kamille-te ☺️

En annen ting som hjelper meg å sove godt er å varme en sånn pute med korn i mikroen, og legge den på magen/brystet. Kjøpte min på Clas Ohlson. Slapper av på en helt annen måte enn om jeg ikke gjør det, og sover mye bedre.

Anonymkode: 66ddd...7b6

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg sover best om jeg ikke har spist noe etter klokka 1800. Da sovner jeg fort og våkner uthvilt. Hvis jeg må spise noe om kvelden for å være sosial, sover jeg vesentlig dårligere. 

Anonymkode: 0d594...d5d

• Liker 1
Skrevet

Øl

Anonymkode: 262f2...bb6

Skrevet

Pleier å sove godt om jeg ikke har spist noe på ei stund. Og drukket kamillete.

Men det viktigste for meg er å oppleve noe i løpet av dagen. Trening, møte noen. Noe må skje, ellers sover jeg dårlig.

Skrevet

Kiwi ifølge søvnforskere 

Anonymkode: 9b62a...178

Skrevet

Det beste er nok å ikke spise store måltider tett på leggetid. 

Disse som går med blodsukkermålere for å sjekke kontinuerlig blodsukker sier jo at de våkner opp med mye høyere blodsukker på morgenen hvis de spiser kveldsmat. 

Jeg tror man man kan sovne fort og godt av et stort måltid og alkohol, men selve kvaliteten på søvnen blir dårlig og mange har også oppvåkninger i løpet av natten. 

Anonymkode: 77382...c7b

Skrevet

Spiser ikke før jeg legger meg, det som får meg til å sove godt er en kjapp runk.

Anonymkode: 78e0e...38e

Skrevet

Mye tullete råd her. Det er ingen spesifikke matvarer som er bevist å hjelpe for søvnen. Ikke legg deg skrubbsulten, ikke legg deg stappmett, sier de faktiske søvnforskerne.

https://www.forskning.no/redaktoren-har-ordet-forskningsformidling-mat/nei-du-sover-ikke-bedre-av-noen-druer-og-en-halv-banan/1162086

Og så er det jo ting som å ikke få i seg koffein eller nikotin på kvelden, ikke eksponeres for blått lys (skjerm) i timene før man skal legge seg, og helst ikke hvitt lys heller. Jeg setter mine skjermer til natt-modus (varmere lys) når sola går ned, og jeg setter lyset i huset til oransje eller rødt. Ja, det ser sykt ut, men våre forfedre hadde kun tilgang på oransje/rødt lys (flamme) som lys etter at sola hadde gått ned før elektrisiteten kom og jeg sover i alle fall bedre etter at jeg begynte å gjøre dette.

Det er faktisk også bra for helse og søvn å få dagslys på hud og øyne, særlig om morgenen.

Det er viktig å ha rutiner for leggingen, også for oss voksne. 

Soverommet skal være til soving og ikke TV, PC osv. 

Næringsrik mat som gir kroppen all næringen den trenger er jo også viktig. Mineraler er viktig for muskler og nerver og mangel på noen av disse kan gi nattekramper. Det gir ikke særlig god søvn hvis man våkner hver natt av at man har kramper i leggene. Plantekilder kommer med stoffer som hemmer opptak av mineraler (oksalater, fytinsyre, goitrogener osv), så de er dårlige kilder. Animalske kilder er de beste. Kjøtt, fisk, egg, meieriprodukter.

Vitamin B6 ser ut til å være gunstig for søvn, så det er lurt å spise mat med B6 slik at man ikke har mangel på det.

Anonymkode: 2c3df...108

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...