AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #1 Del Skrevet 13. februar 2024 Hei Jeg har endelig bestemt meg for å gå ned flere kilo da jeg er overvektig og har slitt med helsa i flere år. I noen år har jeg slitt psykisk, og hatt jernmangel + d-vitaminmangel men ønsker å ta tak nå. Har begynt på tilskudd av både jern og D-vitamin for to-tre uker siden. Føler meg enda ganske rævva tbh, men regner med det kommer seg med tiden. Har holdt meg unna sukker i 2 måneder, og har gått ned 10 kg bare på det og å gå 10.000 skritt hver dag. Frokosten består gjerne av 2 knekkebrød, med noen skinkeskiver, lettost og typisk en teskje philadelphia + paprika/agurk. Dette holder meg mett frem til lunsj, hvor jeg som regel spiser akkurat det samme siden jeg er kjedelig sånnsett 😂 Middagene er mye forskjellig egentlig, jeg har ingen spesielle restriksjoner annet en at jeg lager all maten hjemme og spiser mindre, mer balanserte middager og dropper take away så langt det lar seg gjøre. Blir ofte et knekkebrød på kvelden også enten med litt peanøttsmør eller skinke.. sørger ellers for å få i meg mye vann iløpet av dagen. Jeg veier per nå omtrent 90 kg og vil på sikt ned til 60 kg. Er rundt 170 cm høy. Det innebærer en veldig høy fettprosent nå, og alt for høy BMI. Problemet mitt nå er at vekttapet har stoppet fullstendig og har stått i ro i noen uker, til tross for at jeg vet jeg er innenfor rent kalorimessig. Har lagt meg på rundt 1650 kalorier daglig og holder meg innenfor der hver dag i tillegg til skrittene mine. Noen som har erfaring med overvekt, jernmangel og vitaminmangler som har noen tips/råd? Jeg har et ønske om å begynne å trene styrke også, og har startet med det grunnleggende hjemme uten vekter, men jeg blir altså så vanvittig svimmel i det jeg prøver å pushe kroppen min, antar det kan være jernmangelen som ikke er helt bra enda. Setter stor pris på tips og råd!! Anonymkode: 0f097...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #2 Del Skrevet 13. februar 2024 Vektnedgang, etter de første "lette" kiloene, krever både nøyaktighet og tålmodighet. Du skriver ingenting om at du veier og logger matinntak, så jeg ville fokusert på dette. Det finnes gratis apper og nettsider, alt du trenger er en matvekt som viser gram og har tara-funksjon (150 kroner på matbutikken). Næringsmanglene vil helt sikkert forsvinne etterhvert, siden du spiser bedre. Anonymkode: cb3be...53d 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #3 Del Skrevet 13. februar 2024 Hvis du tar mye D-vitamin, kan det være lurt å ta omega-3, sink, kalsium og magnesium samtidig. D-vitamin setter i gang prosesser som øker forbruket av disse. Hvis du bare tar anbefalt dose D-vitamin, kan du se bort fra dette. Anonymkode: 349d5...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #4 Del Skrevet 13. februar 2024 Så flink du har vært! Jeg ville bare fortsatt med det du holder på med. Husk at når du blir lettere, så må du også redusere kaloriinntak. Men det regner jeg med du har gjort. Kroppen er kompleks og ting kan gå i rykk og napp. Ikke heng deg opp i at det har stoppet opp litt.vm Vektnedgang stresser jo kroppen, så det går også an å spise litt mer noe dager/1 uke før du går tilbake til kaloriunderskudd. Usikker på hvorfor du er så svimmel. Kan være kombinasjon underskudd av energi og jernmangel. Hvor lavt lå du? Anonymkode: c9493...cc2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #5 Del Skrevet 13. februar 2024 Jeg er i samme båt. Startet på 90 kg og har ca samme mål som deg. De første 12 kiloene gikk veldig fort, men nå har det stoppet litt, og det er helt normalt med platåer selv om man er i underskudd. Det vil løsne hvis du faktisk er i underskudd, bare fortsett med gode vaner. Ellers vil jeg tipse om noe som har hjulpet motivasjonen min de siste to ukene: Ta mål rundt magen din, ca midt ved navlen. Vekten har stått stille, men jeg har gått ned i cm rundt magen. Noe skjer altså i kroppen, selv om det ikke vises på vekta akkurat nå😊 Jeg har d-vitamin mangel. Hadde jernmangel i våres, og var flink med tilskudd en stund, men så glemte jeg det bort. Vet ikke hvordaen ståa er nå, men tar fortsatt tilskudd av d-vitamin. Svimmelheten kan komme av jernmangel hvis det lå veldig lavt, har selv hatt det sånn etter fødsel, men det kan også være at kroppen din reagerer på mindre næring. Anonymkode: 9461d...d34 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Del Skrevet 13. februar 2024 Har du jernmangel vil du fort bli svimmel, samt føle at kroppen og musklene ikke får puste når du er i aktivitet (og det får de faktisk ikke, jern er nødvendig for å transportere oksygen rundt i kroppen, enkelt forklart). Hvor stor dose jern tar du, og hva var ferritinen din på? Da jeg hadde mangel tok jeg 100 mg to ganger daglig, altså 200 totalt. Ikke kjøp noe lavdosegreier på Kiwi, men høydose på apotek. Brukte depottabletter for å unngå mageknip (Ferro-retard). Ikke spis noe, eller drikk koffein, en time før og en time etter inntak av tabletter. Ta dem sammen med et glass juice eller en tablett med c-vitamin for å øke opptaket betraktelig. Anonymkode: 566a7...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #7 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har du jernmangel vil du fort bli svimmel, samt føle at kroppen og musklene ikke får puste når du er i aktivitet (og det får de faktisk ikke, jern er nødvendig for å transportere oksygen rundt i kroppen, enkelt forklart). Hvor stor dose jern tar du, og hva var ferritinen din på? Da jeg hadde mangel tok jeg 100 mg to ganger daglig, altså 200 totalt. Ikke kjøp noe lavdosegreier på Kiwi, men høydose på apotek. Brukte depottabletter for å unngå mageknip (Ferro-retard). Ikke spis noe, eller drikk koffein, en time før og en time etter inntak av tabletter. Ta dem sammen med et glass juice eller en tablett med c-vitamin for å øke opptaket betraktelig. Anonymkode: 566a7...943 Takk for svar alle sammen, setter stor pris på alle tipsene og erfaringene!J eg logger forresten all maten og veier alt, bruker appen Lifesum Jeg kjøpte jern på Apoteket, den heter aminoJern og tar en 25 mg tablett dalig. Tro om dette er for lite? Skal teste tipset om vitamin C! Jernnivået mitt var nede på 7 når det sist ble målt, D vitaminen var på 20 et eller annet, og der bruker jeg Divisun 800 IU Skal også få tatt mål av kroppen, kjempebra tips! For jeg merker jo at feks jobbklærne mine har blitt mye større enn de var før selv om vekten har stått i ro en god stund nå Anonymkode: 0f097...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 13. februar 2024 #8 Del Skrevet 13. februar 2024 Platåer er vanlig, det kan faktisk i noen tilfeller hjelpe å øke kaloriinntaket noe så kroppen ikke tror den holder på å sulte ihjel. På seige platåer pleier jeg å spise ca 250- 300 kcal ekstra noen dager (for din del vil det si at du øker fra 1650 til 1950 kcal), la oss si en uke. Ofte løsner det da, og så kan du gå ned igjen til 1650 når kroppen er ferdig med panikkmodus. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #9 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Takk for svar alle sammen, setter stor pris på alle tipsene og erfaringene!J eg logger forresten all maten og veier alt, bruker appen Lifesum Jeg kjøpte jern på Apoteket, den heter aminoJern og tar en 25 mg tablett dalig. Tro om dette er for lite? Skal teste tipset om vitamin C! Jernnivået mitt var nede på 7 når det sist ble målt, D vitaminen var på 20 et eller annet, og der bruker jeg Divisun 800 IU Skal også få tatt mål av kroppen, kjempebra tips! For jeg merker jo at feks jobbklærne mine har blitt mye større enn de var før selv om vekten har stått i ro en god stund nå Anonymkode: 0f097...c4f Hva var nede på 7 - ferritin? Det er i så fall ekstremt lavt. Jeg hadde 14, da tok jeg 200 mg (som nevnt over). 25 er alt for lite! Anonymkode: 566a7...943 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #10 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 19.15): Hva var nede på 7 - ferritin? Det er i så fall ekstremt lavt. Jeg hadde 14, da tok jeg 200 mg (som nevnt over). 25 er alt for lite! Anonymkode: 566a7...943 Beklager, huska helt feil her i farta. Så på prøveresultatene mine en gang til nå, og det står "P-Jern: 9" med referanseverdiene 9 til 34. Ferritin var på 37, med referanseverdiene 15 til 160. Da er det kanskje ikke så ille som jeg trodde Men jeg ser D vitaminene mine var nede på 18, der er referanseområdet 50 til 125. Kanskje det er derfor jeg føler meg sånn Sitat Anonymkode: 0f097...c4f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #11 Del Skrevet 15. februar 2024 170 og 60 Kg.ser lekkert ut. Not.... Anonymkode: 8df6f...b95 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 15. februar 2024 #12 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 14.43): Takk for svar alle sammen, setter stor pris på alle tipsene og erfaringene!J eg logger forresten all maten og veier alt, bruker appen Lifesum Jeg kjøpte jern på Apoteket, den heter aminoJern og tar en 25 mg tablett dalig. Tro om dette er for lite? Skal teste tipset om vitamin C! Jernnivået mitt var nede på 7 når det sist ble målt, D vitaminen var på 20 et eller annet, og der bruker jeg Divisun 800 IU Skal også få tatt mål av kroppen, kjempebra tips! For jeg merker jo at feks jobbklærne mine har blitt mye større enn de var før selv om vekten har stått i ro en god stund nå Anonymkode: 0f097...c4f Du har jo vært kjempeflink så langt, at de siste 20-30kiloene er langt hardere å bli kvitt er helt normalt. Så fokuser mer på hvordan kroppen endrer fasong enn at vekten minker, livsstilsendring er bedre enn hurtig vektnedgang og det virker du å være godt i gang med. Få tatt ny måling av vitaminer og kjøp sterkere tabletter om det trengs, svimmelhet og uggenhet kan også være kroppens 'abstinens' etter sukker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lonehill Skrevet 15. februar 2024 #13 Del Skrevet 15. februar 2024 D-vitamin er fettløselig, slik at det kan lagres i kroppen. Normalt lagres D-vitamin i levra, der det blir aktivert og satt i omløp i blodet, slik at cellene i kroppen kan bruke det til noe vettugt. D-vitamin kan også fanges opp i fettvev. Der blir det låst fast og ødelegges med ei halveringstid på to måneder. UTEN at det får til å påvirke kroppen. D-vitamintilskudd må innom levra for å bli aktivert før det kan påvirke kroppen. Det betyr at etter to måneder er 50% av D-vitaminetlageret i fettvevet ødelagt til ingen nytte. Etter fire måneder er 75% ødelagt. Hvis du har mye kroppsfett, kan opptil 80% av D-vitamintilskuddet du spiser bli fanget opp i fettvevet og ødelagt før det når fram til levra og kan brukes til noe. Helsedirektoratet sier i rapporten "Vitamin D i Norge" fra 2018 at overvektige er en risikogruppe for D-vitaminmangel og TROLIG trenger større D-vitamintilskudd enn normalvektige. Direktoratet vil likevel ikke anbefale overvektige å ta høyere tilskudd, fordi de ikke vet HVOR høye tilskudd overvektige bør spise for å unngå D-vitaminmangel. De vil ikke gjøre noe for å finne det ut heller. Kilde: Vitamin D i Norge.pdf Mange tror D-vitamin er farlig fordi det kan lagres i fettvev. Det stemmer ikke. D-vitamin blir ødelagt og fjernet fra kroppen hvis det ikke blir aktivert. Det er forskjell på D-vitamin og tungmetaller: Tungmetaller blir ikke ødelagt og forsvinner ut av kroppen etter noen dager, slik som D-vitamintilskudd. Ifølge Helsedirektoratets D-vitaminekspert, Haakon Meyer, er D-vitaminforgiftning et ukjent fenomen i Norge. Helsedirektoratet har ikke registrert noen tilfeller av D-vitaminforgiftning på grunn av spist D-vitamintilskudd. Kilde: https://www.nrk.no/trondelag/en-del-nordmenn-har-lite-d-vitaminer-i-kroppen-_-tips-til-hvordan-du-kan-fa-i-deg-nok-1.16646681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #14 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Men jeg ser D vitaminene mine var nede på 18, der er referanseområdet 50 til 125. Kanskje det er derfor jeg føler meg sånn Anonymkode: 0f097...c4f Du ligger veldig lavt ja. Ta tilskudd med høye doser, det hjelper ikke med 10-20 mikrogram som ofte er det som blir anbefalt. Jeg hadde symptomer på d-vitaminmangel når blodprøvene viste 58. Ble tipset av en ernæringsfysiolog om å ta 80 mikrogram daglig hele vinterhalvåret, og gjerne fortsette å ta 40 på sommerhalvåret også. De selger 80 mikrogram på apoteket. Anonymkode: 9a0f7...14a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #15 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Beklager, huska helt feil her i farta. Så på prøveresultatene mine en gang til nå, og det står "P-Jern: 9" med referanseverdiene 9 til 34. Ferritin var på 37, med referanseverdiene 15 til 160. Da er det kanskje ikke så ille som jeg trodde Men jeg ser D vitaminene mine var nede på 18, der er referanseområdet 50 til 125. Kanskje det er derfor jeg føler meg sånn Anonymkode: 0f097...c4f 37 er litt lavt det og, du vil nok ha godt utbytte av å få det opp til 80-100. Da er sikkert 25 mg daglig i et par måneder nok, også bør du følge opp det, samt d-vitamin, med en ny blodprøve hos legen. AnonymBruker skrev (3 timer siden): 170 og 60 Kg.ser lekkert ut. Not.... Anonymkode: 8df6f...b95 Det er en veldig fin vekt, det. En sunn vekt. Det gir en BMI på 20,8 og er i kategorien normalvektig. Slank, men ikke for tynn. Selv om menneskene blir mer og mer overvektig, og tjukk er den nye normalen, må vi ikke glemme hva som faktisk er riktig og sunt. Slike utsagn som dette har jeg lyst til å svare med «misunnelig», men jeg skal dy meg… eller…? Anonymkode: 566a7...943 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #16 Del Skrevet 15. februar 2024 Så flink du er! Ikke gi opp, vær stolt av det du har klart:) Vil anbefale deg å ta feks en uke uten kaloriunderskudd, men ligge på vedlikehold for å booste forbrenningen litt. Kroppen trenger å venne seg til ny vekt og vekta vil alltid stagnere litt innimellom. Mål også med målebånd om du ikke gjør det allerede. Du kan også prøve fasting, feks spise mellom 12 og 20 og faste resten av døgnet:) Anonymkode: 8e0ac...fdc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #17 Del Skrevet 15. februar 2024 Hei, jeg har hatt ferritin på 5 og har stått på 100 mg jern hver dag i 4 måneder for å komme opp på 30. Hvor mye sier legen din at du skal ta? Anonymkode: be51e...ced 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #18 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 170 og 60 Kg.ser lekkert ut. Not.... Anonymkode: 8df6f...b95 Dette gir BMI på 20,8, altså i nedre del av normalvekt, noe statistikken viser at mange menn finner svært attraktivt. Selvfølgelig ser det lekkert ut. Veldig. Anonymkode: 1b41e...c6c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #19 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): 170 og 60 Kg.ser lekkert ut. Not.... Anonymkode: 8df6f...b95 Hva er galt med deg? Anonymkode: 65349...8b2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #20 Del Skrevet 15. februar 2024 Jeg har hatt vitamin D på 18. Fikk mitt opp i normale nivåer med 120 mcg/4800IE hver dag om vinteren. Sist jeg sjekka var nivået mitt på 100, en stund siden sist jeg sjekka. Tar fortsatt den dosen daglig, men ikke om sommeren. Du skal ta MYE vitamin D før det er farlig. Jeg ville uppa dosen på 800 IE, det er jo ingenting når du faktisk har mangel. Anonymkode: ab107...ab2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå