Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne som har det ganske fint økonomisk. Hun og mannen startet sammen med å få bo nesten gratis i en familieleilighet i over 10 år, og de sparte i massevis på dette. Så kjøpte de seg feriehus til en slikk og ingenting, som de pusset opp (mannen er kjempehandy og jobber hardt for å få til dette). Verdien på feriehuset stiger til himmelsk, og de kan med denne verdien få nok boliglån til å kunne bygge seg et kjempestort hus. Så litt hell, flaks og hard jobbing fra mannen fikk dette til å skje. Trygg økonomi, stort nytt hus og stort nyoppusset feriehus. Så får hun plutselig en arv på nesten 5mill, uventet, fra en onkel som dør som ikke har barn. Fortsatt snakker hun som om de må spare, klager på at nå er matvarer så dyre, klager på strømpriser og at renta så høy osv. Dessuten er hun med på alt som finnes av konkurranser på Facebook, om gratis hotellopphold, gratis middag, kommenter her og vinn sånn og sånn, osv osv. Altså, kan ikke folk som ikke har råd til det hotelloppholdet og den middagen få lov til å delta og potensielt vinne på sånne konkurranser? De har jo i pose og sekk allerede? Mye vil ha mer..🙄

Anonymkode: bca13...99d

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres mer gjerrig ut, enn grisk.

Anonymkode: 4c1a8...da8

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Det er ikke hun som er grisk, det er du som er misunnelig.

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Det er en grunn til at enkelte har penger. 

Anonymkode: a5547...2e7

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja kanskje var gjerrig et bedre ord.

Skrevet
Portia Catonis skrev (2 minutter siden):

Visste denne kom, men du tar feil, jeg er ikke misunnelig. Jeg liker bare ikke hvordan personligheten hennes endrer seg, liker ikke at folk skal sitte på masse verdier og samtidig late som de har det like trangt som mange andre, det er respektløst ovenfor alle som jobber hard med å få økonomien til å gå rundt.

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Men i stedet for at du bruker energi på å være misunnelig og ergre deg over at hun både har vært heldig og flink, hva med å bruke denne energien på å gjøre ditt eget liv bedre? :) Folk som har det bra tenker ikke slik som du gjør. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Visste denne kom, men du tar feil, jeg er ikke misunnelig. Jeg liker bare ikke hvordan personligheten hennes endrer seg, liker ikke at folk skal sitte på masse verdier og samtidig late som de har det like trangt som mange andre, det er respektløst ovenfor alle som jobber hard med å få økonomien til å gå rundt.

Du har lagt ned rimelig mye arbeid i å kartlegge hennes økonomi til å ikke være misunnelig🤨

Hun klager vel på at ting har blitt dyrere fordi.. Newsflash: Ting HAR blitt dyrere. Å påpeke dette er overhodet ikke "respektløst" ovenfor noen som helst, det er bare fakta. Du oser av misunnelse med den siste setningen om "folk som jobber hardt". Som om hun får alt servert gratis (hva vet du om det?), mens alle andre jobber og sliter. Å kjøpe renoveringsobjekter innebærer stor risiko og masse arbeid, og du kunne gjort akkurat det samme selv.

Gjør venninnen din en tjeneste og bryt all kontakt mens du jobber med din egen personlighet.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Du virker meget misunnelig!  🤮

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Griskå kan være korrekt her.

Anonymkode: e2bc4...e5e

Skrevet
Surrin skrev (3 minutter siden):

🤮 til deg også 

Skrevet

Hun virker litt gjerrig, ja. Jeg er også gjerrig, og synes ikke det er så galt. Men jeg er ikke gnien og kan gjerne runde opp når vi skal dele på utgifter eller gi en litt fin gave, men det er av og til litt vanskelig å komme på fordi jeg er så vant til å tenke økonomisk. Vi har ikke arvet eller kjøpt billig, men var litt heldige med timing på første kjøp av leilighet i Oslo som studenter. Ellers har vi det romslig nok bare fordi vi har vært gjerrige opp igjennom.

Anonymkode: 3d959...e8d

• Liker 1
Skrevet

Du virker misunnelig, tror kanskje du må jobbe litt med å unne andre ting.

En annen ting er at ting har jo blitt dyrere for alle, også de med god økonomi. Folk som sitter godt i det økonomisk har jo et bedre utgangspunkt for å takle det, det er klart, men hun har jo på en måte rett, hun ville jo ikke ha god økonomi hvis hun ikke sparte og var forsiktig med pengene sine. Og hvis hun hadde sløst og handlet og gitt uttrykk for at hun ikke trengte å tenke på økonomi, hadde du vel reagert på det også?

Og konkurranser er jo for alle, det er jo ikke sånn at det kun er for dem med dårlig økonomi. Skjønner følelsen hvis man selv ikke har råd, og så vinner noen som kunne ha betalt det selv, men sånn er det jo med alle konkurranser, lotto, tipping osv. Det er ingen regel om at kun de som har lite penger, vinner. Sånn er livet, rett og slett.

Skrevet

Økonomisk fornuftig, kaller jeg det. Og du er misunnelig - det var veldig mange detaljer om en annens liv. 

Jeg tjener godt og bor godt. Det trenger da ikke å være selvmotsigende mot at jeg, etter å ha lest ukas tilbudsaviser stopper innom obs for sekkesalg på toalettpapir, utnytter æ-tilbudene på Rema, og betaler alt med Ikano kort for å spare 2%. Hva har det med griskhet å gjøre? 

Anonymkode: 3375a...5e6

• Liker 5
Skrevet

Vi har også god råd men det ikke min fortjeneste men at mannen min tjener veldig bra. Min singel venninne påpeker det ganske ofte og jeg er lei av det. Også for oss har matprisene steget med 20% på et par år, strømregningen og særlig renta har økt. Det er blitt mye penger som jeg mye heller ville brukt på andre ting. Vi kan betale uten problemer men hadde vært kjekt å spare mer, spesielt for meg som vil få en lav pensjon.

Det oser misunnelse av deg.

Anonymkode: 4fe73...9e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Så heldig venninna di har vore! Du burde jo glede deg på hennar vegne 

Anonymkode: e2c28...a2e

• Liker 1
Skrevet

Ville du virkelig tenkt det var bedre hvis de brukte masse penger? Og var åpne om det? 

Hvordan skal rike mennesker egentlig te seg? 

Anonymkode: 13dc8...d88

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Portia Catonis skrev (På 13.2.2024 den 0.25):

Slik jeg forstår det så handler det ikke om misunnelse men oppgitthet over at en som er så rik oppfører seg urettferdig og griskt "stjeler" goder fra de som sliter økonomisk ved å oppta gratis utdelinger som heller burde gått til de fattige.

Anonymkode: 79dda...033

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Slik jeg forstår det så handler det ikke om misunnelse men oppgitthet over at en som er så rik oppfører seg urettferdig og griskt "stjeler" goder fra de som sliter økonomisk ved å oppta gratis utdelinger som heller burde gått til de fattige.

Anonymkode: 79dda...033

Disse konkuransene er jo ikke for de fattige.

Men de rike som har råd til å kjøpe produktene og tjenestene de får, etter å ha fått en gratisprøve. Og som har et nettverk som også har råd til å reise, som ser hvor bra det ser ut. 

Var det kun fattige som hadde fått noe i slike konkuranser ville de blitt avviklet ganske raskt. 

Anonymkode: 3375a...5e6

• Liker 1
Skrevet
Surrin skrev (På 13.2.2024 den 2.32):

Synes jeg ikke

Anonymkode: 4e02f...471

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...