Gå til innhold

Hjemmelagede kjøttkaker.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det så enkelt som mulig -

bruker karbonadedeig, ett egg, litt potetmel og blander dette sammen med noe godt krydder. Steker kjøttkaker.

Synes det er best når de får "hvile litt" etter steking og varmes igjen, enten i sausen eller i ovnen.

Skrevet

Jeg bruker kjøttdeig og havregryn og krydder og gjerne et egg om jeg har. Havregrynet er vel for å gjøre deigen drøyere, men jeg synes egentlig kjøttkakene er best sånn. Sikkert fordi det er det jeg er vant til...

Skrevet

Bruker kjøttdeig/karbonadedeig, fløte, egg, potetmel, salt, pepper, muskat, buljong og litt vann evnt for å få rett konsistens.

Skrevet

Tilsett hakket rødløk og hakket soltørkede tomater i kjøttkakene - det blir kjempegodt.

Gjest Gjest_gaja_*
Skrevet

kjøttdeig, egg, melk, potetmel, havregryn, hakket løk og chili, pepper.

enda bedre blir de hvis det er halvt om halvt med viltkjøtt og vanlig kjøtt :tommel:

tilbehør er brun saus, kålstuing, potet, gulrot og kålrabi :) i brunsausen skal det være litt ketsjup :)

Skrevet

Jeg blander kjøttdeigen med en tredel farse, revet løk, sält og pepper og kjøttkakekrydderblanding (selv om jeg normalt skyr sånne kryddermixer, er denne veldig god). Lar dem trekke ferdig i en tynn, kraftig brun saus smakssatt med dijonsennep og laurbærblader.

Skrevet

Jeg blander kjøttdeig seig med litt salt. Så har jeg i kvernet pepper, en liten finhakket løk, litt revet muskat, litt malt ingefær, strøkavring eller knust knekkebrød, litt potetmel, et par egg og litt melk. Det er til vanlige kjøttkaker som serveres med brun saus. Skal jeg ha dem litt annerledes blander jeg i revet ost, evt mozzarella i små terninger, urter, hakket hvitløk, chili, finhakket paprika, litt god sennep o.l. Ksn gjerne panere dem ved å rulle dem i strøkavring også.

Skrevet

Jeg skulle lage kjøttkaker, men synes de ble ganske harde og seige. Hva har jeg gjort feil?

Skrevet
Jeg skulle lage kjøttkaker, men synes de ble ganske harde og seige. Hva har jeg gjort feil?

Da har du nok hatt for lite væske i. Et par egg + melk/buljong er bra, farsen skal være relativt løs.

Skrevet

Takk for svar, Arkana. Vet du hvor mye melk man skal ha i cirka hvis man bruker 400 gram kjøttdeig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...