Gå til innhold

Dere som ønsker spesialskoler..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ønsker dere at alle med spesielle behov skal gå der?

Blir litt nysgjerrig siden det er en del sånne tråder. Tenker dere at man burde ha spesialskoler slik det var på 80-tallet? Eller eventuelt for hvilke grupper?

Anonymkode: 87f5a...12f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ønsker at utagerende barn skal få alternativ til vanlig skole.

Anonymkode: 3fd0b...279

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker at de skal få spesialskole. Er mor til barn med autisme diagnose, han er aldri utagerende, rolig og stille. Og det sosiale klarte han fint de første årene på barneskolen, for da lekte de, hadde og en del rollespill, som han liker. Vi hadde ikke fått diagnose ennå da, så det var dårlig tilrettelegging på skolen, og han ble satt sammen med alle de utagerende. Noe som gjorde han veldig stresset. Og han endte med å bli fysisk syk, og klarte ikke å gå på skolen.

Og jo eldre han ble, jo vanskeligere ble det sosiale. For han har sine interesser, og få har de samme. Og han vil helst prate om sitt. Så er tilretteleggingen han har fått, og være i liten gruppe, men de andre barna har ADHD, og bråker. Så han blir så sliten, og fikk stort fravær. 

Nå på videregående, så trives han for første gang. Han får gå på den linja han ønsker, og som allerede har vært hans hobby i noen år. Her går han i en spesialgruppe, og de andre elevene har autisme. Og de vil alle ha det stille og rolig, og har mange av de samme interessene. 

Anonymkode: 46b55...bea

• Liker 2
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ofte barn med utfordringer (store, som feks autisme) kunne ha godt av det. Da får de møte likesinnede som de kan bli kjent med, og kanskje enklere bygge vennskap med. 

Jeg tror og spesialskoler er bra for ungdommer med sterk adhd. Istede for at de faller utenfor skole og arbeidsliv, så kan de ha spesial undervisning. Mer praktisk, mer ro, jobbe på en annen  måte. 

Anonymkode: 38d6d...f43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man på "vanlig" skole, så har man selvfølgelig veldig lett for å falle utenfor, både faglig og sosialt. Samtidig som de andre elevene i klassen kanskje sliter med for eksempel utagerende elever.  

Anonymkode: 161ad...b6a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med barn som utagerer uten diagnoser? Barn med adhd/autisme/ språkvansker/dysleksi er like ulike som alle andre barn.. 

Anonymkode: 14825...c80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi trenger mangfold. Jeg ønsker meg ikke tilbake til 70-80 tallets spesialskoler, men alternative opplæringsarenaer, hvor man kan mestre til tross for utfordringene sine. Alle er ikke like teoretiske, noen har lopper i blodet og trenger å få brukt kroppen. Barn lærer best i samhandling med andre, men noen trenger tryggere og mer forutsigbare rammer for å ikke utagere. Jeg mener at den skolen vi har i dag som vi kaller enhetsskolen skaper enda flere tapere og at når du ikke passer inn i A4 normen, blir så så ettertrykkelig fortalt det fra første skoledag. Adferd er som nevnt i den andre tråden, et språk og det eneste språket disse barna mestrer. Negativ reaksjon er bedre enn ingen reaksjon, de beskytter seg selv mot flere skuffelser og får i stede bekreftelse på det de allerede tror om seg selv " at de ikke duger" Dersom vi ikke når inn til disse når de er små, vil de fleste av dem bli enda mer destruktive som voksne. 

Anonymkode: af393...fa5

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi trenger mangfold. Jeg ønsker meg ikke tilbake til 70-80 tallets spesialskoler, men alternative opplæringsarenaer, hvor man kan mestre til tross for utfordringene sine. Alle er ikke like teoretiske, noen har lopper i blodet og trenger å få brukt kroppen. Barn lærer best i samhandling med andre, men noen trenger tryggere og mer forutsigbare rammer for å ikke utagere. Jeg mener at den skolen vi har i dag som vi kaller enhetsskolen skaper enda flere tapere og at når du ikke passer inn i A4 normen, blir så så ettertrykkelig fortalt det fra første skoledag. Adferd er som nevnt i den andre tråden, et språk og det eneste språket disse barna mestrer. Negativ reaksjon er bedre enn ingen reaksjon, de beskytter seg selv mot flere skuffelser og får i stede bekreftelse på det de allerede tror om seg selv " at de ikke duger" Dersom vi ikke når inn til disse når de er små, vil de fleste av dem bli enda mer destruktive som voksne. 

Anonymkode: af393...fa5

Dette har jeg tenkt en del på også. Ja, flere får autisme, man vet ikke helt årsaken. Men alle atferdsvansker? Er det pga skolen og hvor lite fysisk utfoldelse det er på fritiden, eller er det faktisk et økende antall med ulike lidelser.

Jeg kjenner best til fysiske funksjonsnedsettelser. Gikk på folkehøgskole med folk med ulike diagnoser, både rullestol, blinde og en med Aspergers (?), og det var en ny opplevelse for meg. Da jeg var barn var de stuet inn på spesialskoler, men vi hadde det så gøy på folkehøgskolen, og så viktig at de ikke ender med å nærmest leve i parallellsamfunn.

Jeg tenker at det må tiltak til rundt all utagering, men generelt er jeg ikke positiv til at vi skal tilbake dit vi var.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangfold er en ting, men utagerende barn eller barn sim ikke klarer å lære i vanlig klasserom skal ikke være på vanlig skole for «mangfoldets» skyld, læring er for viktig for det. 

Anonymkode: 3fd0b...279

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ønsker dere at alle med spesielle behov skal gå der?

Blir litt nysgjerrig siden det er en del sånne tråder. Tenker dere at man burde ha spesialskoler slik det var på 80-tallet? Eller eventuelt for hvilke grupper?

Utagerende barn som er voldelige eller i veldig stor grad forstyrrer ordinær undervisning skal gå på egne skoler med personale som er trent til å takle utagering (vernepleiere?) i tillegg til lærere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (8 minutter siden):

Utagerende barn som er voldelige eller i veldig stor grad forstyrrer ordinær undervisning skal gå på egne skoler med personale som er trent til å takle utagering (vernepleiere?) i tillegg til lærere. 

Men utagerende barn går ikke sammen med disse barna som trenger ro og forutsigbarhet som har autisme, syndromer, genfeil kombinert med sensoriske vansker, lyd/smak/lukt/lys sensitiv, lærevansker, fysiske vansker osv.

Disse barna trenger nemlig den roen det er å være på en spesialavdeling. Hvor det er få barn og like mange voksne og forutsigbart og trygt og de trenger på dagligdagse ting som å spise, snakke, tisse på do og sosial trening mens de kan lære det de har mulighet å lære utfra sine begrensninger.

Anonymkode: 4414f...64b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg tror ofte barn med utfordringer (store, som feks autisme) kunne ha godt av det. Da får de møte likesinnede som de kan bli kjent med, og kanskje enklere bygge vennskap med. 

Jeg tror og spesialskoler er bra for ungdommer med sterk adhd. Istede for at de faller utenfor skole og arbeidsliv, så kan de ha spesial undervisning. Mer praktisk, mer ro, jobbe på en annen  måte. 

Anonymkode: 38d6d...f43

For å være litt motstemme til spesialskoler; spesialskoler vil jo også ha mange barn og ungdommer med rusproblemer, som ikke passer inn i vanlig skole. Disse kan fort bli populære på spesialskoler, og de andre elevene kan se opp til disse elevene og ønske å være som dem. Og så er det gjerne slik at barn med adhd og autisme fort kan bli en del av rusmiljøet. Både pga rusen i seg selv og fordi dette miljøet tar de imot for dem man er. Det er så mange sårbare barn med ulike diagnoser, som fort kan havne på ruskjøret, om anledningen tilbyr seg. 

Også kan man selvsagt argumentere for at det også er barn og ungdom med rusproblemer i vanlige skoler også. Men i vanlige skoler finner man også mange elever uten rusproblematikk (eller andre adferdsproblemer, diagnoser e.l), som elevene kan se opp til og ønske å være som. Med andre ord tenker jeg at det kan være enklere å gå en annen vei enn rus om man er sammen med mangfoldet av elever. 

Men det er klart at det bør komme endringer inn i den vanlige skolen. Når man ser utviklingen, er det klart at det ikke kan fortsette slik som nå. Istedenfor spesialskoler bør man kanskje heller fokusere på å få økonomi til å sette inn flere ressurser og tverrfaglighet i skolen. Blant annet kan mange elever (uavhengig diagnoser og utfordringer) ha godt av at klassene blir mindre og/eller bli satt i mindre grupper sammensatt av lærere som kjenner barna godt. 

Spesialskoler vil garantert også ta ressurser og økonomi fra den vanlige skolen, om det er snakk om kommunale spesialskoler. Det er jo ikke slik at kommunene plutselig kan trylle frem mange ekstra millioner i skolebudsjettet for spesialskoler.

Anonymkode: e3844...a9b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne hatt spesialskole for mitt barn med Asperger. Han mistrives veldig på skolen. Har null interesse for det sosiale, men høyt faglig læringspotensial. Skolen klarer ikke tilrettelegge, min sønn lærer ingenting, og blir ulykkelig.

Den offentlige skolen fungerer ikke for alle. Det er mye kaos, utskifting av lærere, bytting av rom og gruppestruktur. Mange har angst, ikke bare barn med diagnoser. 
Jeg skulle gjerne sett mange fler privatskoler - eller gjerne offentlige skoler, med ulikt fokus. Og spesialskoler for dem som ikke kan følge ordinært pensum. 

Anonymkode: c14c0...fc8

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men utagerende barn går ikke sammen med disse barna som trenger ro og forutsigbarhet som har autisme, syndromer, genfeil kombinert med sensoriske vansker, lyd/smak/lukt/lys sensitiv, lærevansker, fysiske vansker osv.

Disse barna trenger nemlig den roen det er å være på en spesialavdeling. Hvor det er få barn og like mange voksne og forutsigbart og trygt og de trenger på dagligdagse ting som å spise, snakke, tisse på do og sosial trening mens de kan lære det de har mulighet å lære utfra sine begrensninger.

Anonymkode: 4414f...64b

Nei, barn med de utfordringene du nevner skal selvfølgelig ikke gå sammen med voldelige og ekstremt utagerende barn. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde fungert bedre uten spesialskoler om barn generelt var interesserte i og inkluderende overfor dem som skiller seg ut. Barn på autismespektrert, barn med Downs, barn med lese og skrivevansker - uansett hva det måtte dreie seg om. Men de får ikke bli med å leke når de ikke forstår helt de sosiale kodene. Store klasser kan også være utfordrende for en med autisme. Tror mange ønsker å ha barna på spesialskoler pga vennskap, og fordi det er mere tilrettelagt for den enkelte eleven. Det ville ihvertfall jeg ha ønsket. Det er vanskelig nok på vanlig skole uten noen form for diagnoser. 

Anonymkode: 537c3...3de

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis, men en del barn med tunge diagnoser passer ikke inn i en vanlig skole- eller barnehagehverdag.

Verken samboer eller jeg ønsker at min stesønn med 7 forskjellige diagnoser skal gå i vanlige skoler. Dette handler om at han trenger noen på seg hele tiden som en vanlig skole ikke kan gi. Det hjelper ikke med en assistent, man trenger en skole rigget for et slikt barn, f.eks med sanserom, musikkterapi osv. Min stesønn har ikke normalt språk, men snakker gjennom sang. Og gjennom dette har han utviklet seg mye, også slik at han faktisk nå kan si setninger og ord. Hans spesialbarnehage har gjort at han har hatt en kjempeutvikling.

Vi ønsker IKKE å stue han bort, men gjort riktig kan spesialskoler faktisk være med på å fremme barna. Selv håper vi på en skole i nærheten som både har vanlig skole og skjermet spesialavdeling med mye ressurser. Han er nemlig et barn som har potensiale til å utvikle seg mye, men det krever mye kunnskap og ressurser. 

Jeg er selv lærer i skolen, og jeg bruker ekstremt med ressurser både på min stesønn, men også mine egne elever med tunge autismediagnoser. Jeg vet jeg ikke klarer å gi barna det de fortjener, men på en skole spesielt rettet for disse barna, kan de få et fullverdig og godt liv.

Betyr det at jeg mener alle barn med spesielle behov skal gå på spesialskoler? Nei. Jeg har elever som har høyt funksjonsnivå med sin autismediagnose, som fungerer ganske godt. Det krever dog også mye tilpasning fra meg, men de klarer seg bra. Men de med tunge diagnoser? Vanskelig å favne alt de trenger, spesielt når eleven med tung diagnose blir voldelig og utagerende. Selv den minste ting kan trigge, og skolehverdagen er ikke alltid tilpasset deres verden. Dessverre.

Jeg skulle så gjerne gjort mer som lærer, og som stemor. Men, man får bare til så mye, og noen ganger bør spesialistene ta over. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...