AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #1 Skrevet 12. februar 2024 Har en kia elbil 2021-modell. Kjøpt ny våren 2022. Skal ta denne inn i foretaket nå, da jeg kjører ca. 35.000km i året i jobb. Bilen kjøpte jeg april 2022 for 368.000kr. Ser det ligger tilsvarende modeller med tilsvarende km-stand på finn til mellom 326.000-350.000kr. skal benytte lineær avskrivning. Hvor mange år skal jeg da avskrive f.eks. Summen på 330.000kr på? Og hvordan avskriver jeg summen i praksis hvert år? Lager jeg et bilag i word hvor jeg skriver «Avskrivning 2024» f.eks. Og skriver «årlig avskrivning… dato… signatur» og legger det som et «kjøp» i fiken?? Anonymkode: bf27e...da5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #2 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Har en kia elbil 2021-modell. Kjøpt ny våren 2022. Skal ta denne inn i foretaket nå, da jeg kjører ca. 35.000km i året i jobb. Bilen kjøpte jeg april 2022 for 368.000kr. Ser det ligger tilsvarende modeller med tilsvarende km-stand på finn til mellom 326.000-350.000kr. skal benytte lineær avskrivning. Hvor mange år skal jeg da avskrive f.eks. Summen på 330.000kr på? Og hvordan avskriver jeg summen i praksis hvert år? Lager jeg et bilag i word hvor jeg skriver «Avskrivning 2024» f.eks. Og skriver «årlig avskrivning… dato… signatur» og legger det som et «kjøp» i fiken?? Anonymkode: bf27e...da5 Og… er det noe positivt eller negativt med å registrere bilen som kjøpt til 320.000kr vs. 350.000kr? Når jeg ser tilsvarende biler på finn som ligger mellom 320-350.000kr, bør man da velge 320.000kr eller 350.000kr? Dersom man velger høyeste pris får man jo også høyest avskrivning? Men verdien som eiendel i bedriften blir jo også da høyere? Anonymkode: bf27e...da5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #3 Skrevet 12. februar 2024 Dette er grunnen til at næringsdrivende bør betale for regnskapsfører… Normalt sett legger du inn bilen i et anleggskartotek, velger avskrivningstid 5 år og så går det meste av seg selv. Men ja, 5 år er ganske vanlig å bruke. Husk at som næringsdrivende er lineær avskrivning regnskapsmessig, men skattemessig må du bruke saldoavskrivning. Du må jo kjøpe bilen fra deg privat. Litt usikker på om det krever takst eller om du kan ta pris utifra finn. Uansett avskriver du på grunnlag av kjøpsprisen foretaket betaler deg privat. Ville forøvrig vurdert bytte fra Fiken til f.eks Tripletex. Hvis du noen gang skal få hjelp av regnskapsfører så skyr de Fiken som pesten… Anonymkode: a83f0...aec 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #4 Skrevet 12. februar 2024 Dette er grunnen til at man betaler regnskapsfører. Anonymkode: 40825...21b
VendigoBlå Skrevet 12. februar 2024 #5 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har en kia elbil 2021-modell. Kjøpt ny våren 2022. Skal ta denne inn i foretaket nå, da jeg kjører ca. 35.000km i året i jobb. Bilen kjøpte jeg april 2022 for 368.000kr. Ser det ligger tilsvarende modeller med tilsvarende km-stand på finn til mellom 326.000-350.000kr. skal benytte lineær avskrivning. Hvor mange år skal jeg da avskrive f.eks. Summen på 330.000kr på? Og hvordan avskriver jeg summen i praksis hvert år? Lager jeg et bilag i word hvor jeg skriver «Avskrivning 2024» f.eks. Og skriver «årlig avskrivning… dato… signatur» og legger det som et «kjøp» i fiken?? Anonymkode: bf27e...da5 Fiken burde få til avskrivning mer eller mindre automatisk når du legger inn "kjøpet" av bilen på riktig måte. (du velger da avskrivningsperiode) Det viktigste er som nevnt over at du må "kjøpe" bilen fra deg privat til foretaket. Bilen skal overføres til markedsverdi. Hva som er reel markedsverdi er litt vanskelig å avgjøre men ett godt utgangspunkt er hva biler ligger ute for på finn, også trekke av for det som er normal pruting. Du ønsker høyest mulig pris. det å ha kjøpt bilen for 368 000 også påstå at den er verdt 350 000 to år senere er noe du burde ha veldig bra dokumentasjon/forklaring på. Også 320 000 høres høyt ut, (men det er fult mulig) av ukjent grunn så er 5 år en veldig vanlig avskrivningstid på bil i næring. Merk bil i næring vil som regel utløse beskattning for privatbruk, noe som gjør at det ikke alltid er lønnsomt, (men hvis du har 35 000 km næringskjøring i året så er det nok alltid lønnsomt for en som driver enkeltpersonforetak å ha bil i næring, en som driver AS kan skrive reiseregninger for alt og kanskje gå i null eller ende opp bedre på det enn å ha bil i næring med privatbeskattning )
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #6 Skrevet 13. februar 2024 VendigoBlå skrev (8 timer siden): Fiken burde få til avskrivning mer eller mindre automatisk når du legger inn "kjøpet" av bilen på riktig måte. (du velger da avskrivningsperiode) Det viktigste er som nevnt over at du må "kjøpe" bilen fra deg privat til foretaket. Bilen skal overføres til markedsverdi. Hva som er reel markedsverdi er litt vanskelig å avgjøre men ett godt utgangspunkt er hva biler ligger ute for på finn, også trekke av for det som er normal pruting. Du ønsker høyest mulig pris. det å ha kjøpt bilen for 368 000 også påstå at den er verdt 350 000 to år senere er noe du burde ha veldig bra dokumentasjon/forklaring på. Også 320 000 høres høyt ut, (men det er fult mulig) av ukjent grunn så er 5 år en veldig vanlig avskrivningstid på bil i næring. Merk bil i næring vil som regel utløse beskattning for privatbruk, noe som gjør at det ikke alltid er lønnsomt, (men hvis du har 35 000 km næringskjøring i året så er det nok alltid lønnsomt for en som driver enkeltpersonforetak å ha bil i næring, en som driver AS kan skrive reiseregninger for alt og kanskje gå i null eller ende opp bedre på det enn å ha bil i næring med privatbeskattning ) Takk for godt svar! Det er en kia e-niro exclusive utgave med alt av ekstrautstyr, soltak etc. førstegangsregistrert på meg april 2022. Gått 44.000km. Ser på finn.no at prisen ligger på mellom 320.000-350.000kr. Anonymkode: bf27e...da5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå