Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Vi kjøper ikke bil før i høst/ desember, og jeg er usikker på om jeg burde kjøpe bilsete mtp. fødsel. Vi bor i Oslo. Termin i juni. 

Hva har dere andre i Oslo uten bil gjort etter fødsel? Taxi kan vi sikkert ta, men da vet jeg ikke om vi får babysete! 

EDIT: Takk for alle tips. Som alltid kommer mamma/ pappapolitiet og velger derfor å ikke følge posten videre. Svigermor sendte random melding om at hun har spurt om å få et nyfødtsete fra bekjent, så antar sak er løst. 

Endret av Hjelpenfrøken
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor også i Oslo og har termin i juni!:) Vi har heller ikke bil. Tar taxi på vei til sykehuset. Den er grei. Tilbake vet jeg ikke. Kanskje kjøpe bilsete og leie nabobil? Eller så blir det å ta med barnet på trikken. Men det kan jo være litt kjipt om man ikke er i så god form. 

Anonymkode: 884ab...df9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bor også i Oslo og har termin i juni!:) Vi har heller ikke bil. Tar taxi på vei til sykehuset. Den er grei. Tilbake vet jeg ikke. Kanskje kjøpe bilsete og leie nabobil? Eller så blir det å ta med barnet på trikken. Men det kan jo være litt kjipt om man ikke er i så god form. 

Anonymkode: 884ab...df9

Det er jo mulig, men kjedelig å bruke så mye penger på et bilsete som blir brukt 1 gang! Dyre greier. Så må jo setet passe med base/ isofix i nabobil òg. 

Skrevet

Da bestiller du taxi hjem med babysete. 

Anonymkode: 6e2dc...3d7

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da bestiller du taxi hjem med babysete. 

Anonymkode: 6e2dc...3d7

Taxiselskap skal ha babysete? 

Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (2 minutter siden):

Taxiselskap skal ha babysete? 

Ja, absolutt! 

Anonymkode: 04cc4...4ba

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi tok trikken hjem, enda vi har bil.

Et alternativ er at partneren din tar trikk/buss hjem med babyen i vogna, og du tar drosje hjem alene (hvis du ikke er i form til kollektivtransport).

Anonymkode: e3d5e...953

• Liker 5
Skrevet

Jeg har tatt buss hjem fra sykehuset. Null problem!!

Anonymkode: a479f...2f1

• Liker 3
Skrevet

Vi tok taxi til sykehuset og hadde med babysete på sykehuset. Var en ganske obvious taxiur for sjåføren. Han kjørte så pent så😂 Og så brukte vi bilsetet hjem i taxi😊

Anonymkode: 7cde8...b61

Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (25 minutter siden):

Det er jo mulig, men kjedelig å bruke så mye penger på et bilsete som blir brukt 1 gang! Dyre greier. Så må jo setet passe med base/ isofix i nabobil òg. 

Vi opplevde å måtte haste til legevakta dagen etter vi kom hjem med lillemann. Taxisentralen sa at ikke alle biler har babysete (vi hadde da heldigvis sete, så slapp å vente på "riktig" bil). Vet ikke om dette er endret.

Anonymkode: 7cde8...b61

• Nyttig 1
Skrevet

Man bruker gjerne babystolen i minst 6 mnd. Noen bruker den lenger, vi fikk ikke byttet før nærmere året av diverse grunner men det er anbefalt å ikke bruke det så lenge da. Men om du har termin juni og skal kjøpe bil på høsten så kan det hende du uannsett må ha babystol.

Babysetet skal passe i bilen men omtrent alle babyseter kan festes med kun bilens setebelter uten base med isofix. Altså kan du kjøpe et babysete uten basen og det vil passe i alle biler. Noen har en strek på siden som viser riktig helning men ellers kan du bruke app på mobilen for å sjekke det. Det er enkelt å feste babyseter, trenger ikke forankringsseler og slikt som barnesetene har.

Alternativt så går det jo an å ta kollektivt hjem hvis det ikke er for langt og mye bytter, du kan jo ta taxi om du ikke er i form til kollektivt så tar mannen kollektivt med baby i vogn :) Bare pass på at baby ikke blir ristet rundt oppi vognbaggen på bussen :D

Jeg ville ikke stolt på de setene som taxier har, jeg ville ønsket å kjøpe eget sete fra et av de anerkjente merkene og etter nyeste godkjenning, eller lånt et slikt av noen kjente.

Anonymkode: 90f7d...02a

• Nyttig 1
Skrevet

Uten isofix-basen blir også stolen mye billigere. Selv fra merket BeSafe er det stoler ned i 2000.

Anonymkode: 90f7d...02a

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, absolutt! 

Anonymkode: 04cc4...4ba

Jeg måtte ha baby i fremoversete. Så ikke stol på det.

Anonymkode: 2d082...a01

Skrevet
1 hour ago, Hjelpenfrøken said:

Bruk uten base da. Om det skal brukes lite er det vel greit å spare penger på å droppe base 

Anonymkode: 2d082...a01

Skrevet

Vi kjøpte et brukt babysete på finn.no. Brukte det 2-3 ganger før han ble for stor til det. Solgte det til samme pris som vi kjøpte det for for etter 1 år.

Se etter ett uten isofix, det er bare dritt i taxier og leiebiler.

Anonymkode: 48c9c...4a0

Skrevet

Vi bestilte taxi med babysete, null problem 👍 Bodde i Oslo uten bil helt til babyen var over året, det gikk helt fint!

Skrevet

Kjøp ett som festes med belte istedet for isofix, eller se om dere kan låne av noen venner eller kollegaer. Eventuelt kjøp brukt av noen dere stoler på. 

Anonymkode: bdb26...c17

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi kjøpte et brukt babysete på finn.no. Brukte det 2-3 ganger før han ble for stor til det. Solgte det til samme pris som vi kjøpte det for for etter 1 år.

Se etter ett uten isofix, det er bare dritt i taxier og leiebiler.

Anonymkode: 48c9c...4a0

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjøp ett som festes med belte istedet for isofix, eller se om dere kan låne av noen venner eller kollegaer. Eventuelt kjøp brukt av noen dere stoler på. 

Anonymkode: bdb26...c17

Har aldri hatt isofix sete som ikke kan festes med kun belte om ønskelig. 

Anonymkode: 79d17...34a

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg tok drosje hjem mens mannen min trillet baby hjem i vogn. Hun sov hele veien. Bor bare 2 km fra sykehuset. Sykepleieren som fulgte meg ut ble ganske paff av å se vognen, men det gikk helt fint. Han kunne også tatt bussen, men tok ca like lang tid å gå. 

Anonymkode: ab9f2...f9e

• Liker 2
Skrevet
Hjelpenfrøken skrev (2 timer siden):

Hei!

Vi kjøper ikke bil før i høst/ desember, og jeg er usikker på om jeg burde kjøpe bilsete mtp. fødsel. Vi bor i Oslo. Termin i juni. 

Hva har dere andre i Oslo uten bil gjort etter fødsel? Taxi kan vi sikkert ta, men da vet jeg ikke om vi får babysete! 

Du kan bestille taxi i Oslo med barnesete! Men jeg tenker at det kan være lurt å investere i et barnesete uansett, for dere kommer garantert til å kjøre bil i løpet av 6 mndr og de babysetene er kjekke å bære babyen i også. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...