Gå til innhold

Videreutdanning for vernepleier og lønn

Nysgjerrigperson

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg tar nå en bachelor i vernepleie og lurer på hvilken mastergrad som ville gitt høyest lønn? 
Oppfølgingsspørsmål til vernepleierne: hva er ansienniteten din og hva tjener du i året? Gjerne ta med hvilken videreutdanning/master du har. 

Nei, det handler ikke om å tjene mest, men jeg er oppriktig nysgjerrig på dette da jeg ser at sykepleierne kan tjene opp til rundt 700 000kr med mastergrad.
Synes det er dumt at vernepleiere ligger så langt etter med lønnsforhandlinger når begge har like lang utdannelse og begge er i helse-sosial sektoren.
Dette burde bli snakket mer om og komme mer i søkelyset! Vi har så mye viktig kompetanse og er et super viktig yrke i samfunnet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tjener 680 000 med bachelor som vernepleier. Tror jeg regnet meg frem til at jeg kunne tjene rundt 50 000 ekstra i året med master og da blir det ikke verdt det for meg, tjener bedre på å ta noen langvakter.

Anonymkode: 549e1...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nysgjerrigperson skrev (6 minutter siden):

Hei. Jeg tar nå en bachelor i vernepleie og lurer på hvilken mastergrad som ville gitt høyest lønn? 

Oppfølgingsspørsmål til vernepleierne: hva er ansienniteten din og hva tjener du i året? Gjerne ta med hvilken videreutdanning/master du har. 

Nei, det handler ikke om å tjene mest, men jeg er oppriktig nysgjerrig på dette da jeg ser at sykepleierne kan tjene opp til rundt 700 000kr med mastergrad.

Det er ikke helt slik det fungerer. Vernepleierstillinger i det offentlige avlønnes etter tariff. Den differansierer ikke mellom ulike mastergrader. Du må sjekke tariff hvordan lønn er i stillinger med krav om master. Når det er sagt, så er det forholdsvis få stillinger med krav om master.

jeg har maks ansiennitet. Jeg har 650 000.- i garantilønn. Så kommer evt tillegg for kveld på topp.  Jeg jobber ikke helger, og har følgelig ikke tillegg for Lør/Søn. Havner vel på ca 700 000.- inkl tillegg. Kanskje litt under.

Jeg er vernepleier. Kona mi er spesialsykepleier (med master). Vi har temmelig nøyaktig lik lønn. Jeg uten master, hun med.  Jeg kjenner veldig mange sykepleiere i spesialisthelsetjenesten (sykehus). De tjener jevnt over mindre en vernepleiere jeg kjenner i kommunen. Eneste sykepleierne jeg kjenner med 700 000,- jobber som avd/enhetsledere. Da jeg jobbet som mellomleder i kommunen, så tjente jeg godt over det.

Jeg opplever slettes ikke at vernepleiere henger etter sykepleiere. Jeg opplever at kommuner gjerne betaler godt over tariff for vernepleiere.

Anonymkode: 35f2f...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 18.19):

Tjener 680 000 med bachelor som vernepleier. Tror jeg regnet meg frem til at jeg kunne tjene rundt 50 000 ekstra i året med master og da blir det ikke verdt det for meg, tjener bedre på å ta noen langvakter.

Anonymkode: 549e1...471

Er 680 inkl turnustillegg? Hva jobber du med? Jeg har topp ansiennitet og har 544 000. Er jobbkonsulent, utdannet vernepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

576 000 i grunnlønn, i tillegg kommer kveld/natt/helgetillegg. Full annsienitet med kun bachelor. 

Anonymkode: cd6cd...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

650 000 i grunnlønn. Tillegg kommer da på toppen av dette.

Bachelor i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

576 000 i grunnlønn, i tillegg kommer kveld/natt/helgetillegg. Full annsienitet med kun bachelor. 

Anonymkode: cd6cd...a29

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

650 000 i grunnlønn. Tillegg kommer da på toppen av dette.

Bachelor i kommunen.

Takk for svar! Det er store forskjeller ja. Kan jeg spørre hva dere jobber med?

Jeg lurer også på om det er store lønnsforskjeller i de ulike kommunene? Er det noen som vet noe om lønn for vernepleiere i Trondheim kommune?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
AnonymBruker

Jeg er vernepleier og jobber i kommunen. Har per dags dato ingen videreutdanning, men planlegger master.
Jeg har 595 600 kr i grunnlønn. Tilleggene ligger mellom 85-110 000 kr, de varierer noe fra år til år. Tjente 700 000 kr i 2024.
Var ferdig utdannet i 2021 og fikk da lønn lik 8 års ansennitet som et rekrutteringstiltak. Har også klart å forhandlet meg opp i lønn via lokale forhandlinger. 

Anonymkode: 4a0b2...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er vernepleier og jobber i kommunen. Har per dags dato ingen videreutdanning, men planlegger master.
Jeg har 595 600 kr i grunnlønn. Tilleggene ligger mellom 85-110 000 kr, de varierer noe fra år til år. Tjente 700 000 kr i 2024.
Var ferdig utdannet i 2021 og fikk da lønn lik 8 års ansennitet som et rekrutteringstiltak. Har også klart å forhandlet meg opp i lønn via lokale forhandlinger. 

Anonymkode: 4a0b2...c3c

Takk for utfyllende info:) Hvilken kommune er dette da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...