lajlaj Skrevet 13. februar 2024 #161 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har to barn selv, og jobber også på en skole. Både i det ene barnet mitt sin klasse og på trinnet jeg jobber på ved en annen skole enn der mitt barn går, så er det barn som ødelegger skoledagen for resten av barna. Pga taushetsplikten i forbindelse med jobb, så kan jeg ikke fortelle mer detaljert om barnet ved skolen jeg jobber på, men jeg kan jo det om den utagerende eleven i mitt barns klasse. Det er altså snakk om ett barn som slår og sparker både lærere og medelever, som raserer klasserommet og ødelegger ting som elevene har laget. Som kan gjøre som han vil hele dagen, da det minste krav fører til utagering og skader på andre personer eller materielle skader. En jente i klassen ble sparket så hardt at hun måtte på legevakten... Dere som har barn som faktisk har så store utfordringer at de skader andre mennesker, hvorfor sender dere barnet deres på skolen? Hvordan kan dere ha samvittighet til å sende en tikkende bombe som andre barn knapt tør å gå forbi i frykt for å bli slått på skolen? Jeg mener at barn som utagerer på andre ikke har noe på en vanlig skole å gjøre. Hadde mitt barn vært voldelig mot andre, så hadde jeg holdt det hjemme, slik at det kun var meg volden og utageringen gikk utover. Anonymkode: 4a35d...a24 Tror du de voldelige og terroriserende barna har et så godt forhold til mor og far at de bør være hjemme med dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stacy__ Skrevet 15. februar 2024 #162 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 23.10): Fortsatt er barn ulike Anonymkode: 931f9...f95 Helt enig i at barn og voksne er ulike. Men ingen skal få lov til å utøve vold og trakassere andre. Det bør være null toleranse for vold uansett hva som feiler barnet eller den voksne. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #163 Del Skrevet 15. februar 2024 Stacy__ skrev (45 minutter siden): Helt enig i at barn og voksne er ulike. Men ingen skal få lov til å utøve vold og trakassere andre. Det bør være null toleranse for vold uansett hva som feiler barnet eller den voksne. Hvordan tenker du det skal håndteres når ikke en gang spesialistene på habu eller barnevernet vet sine arme råd? Kanskje du bør søke jobb hos de, siden du tydeligvis har oppskriften? Anonymkode: 916fc...b15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stacy__ Skrevet 15. februar 2024 #164 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan tenker du det skal håndteres når ikke en gang spesialistene på habu eller barnevernet vet sine arme råd? Kanskje du bør søke jobb hos de, siden du tydeligvis har oppskriften? Anonymkode: 916fc...b15 Jeg tenker at barnet skal skjermes fra andre barn i de situasjonene hen er voldelig og trakasserer andre. Ikke skjermes hele tiden, men hvis hen er voldelig kan ikke barnet få lov til å slå og trakassere andre. Frem til barnet greier å regulere seg selv bør barnet følges tett opp av en voksen, slik den voksne kan stoppe barnet fra å skade og plage andre. Det inkluderer situasjoner der barnet ødelegger undervisningen til andre barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #165 Del Skrevet 15. februar 2024 Stacy__ skrev (2 minutter siden): Jeg tenker at barnet skal skjermes fra andre barn i de situasjonene hen er voldelig og trakasserer andre. Ikke skjermes hele tiden, men hvis hen er voldelig kan ikke barnet få lov til å slå og trakassere andre. Frem til barnet greier å regulere seg selv bør barnet følges tett opp av en voksen, slik den voksne kan stoppe barnet fra å skade og plage andre. Det inkluderer situasjoner der barnet ødelegger undervisningen til andre barn. Hvordan skal det gjøres i praksis når skolen ikke har ressurser og foreldrene må på jobb tenker du da? Anonymkode: 916fc...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #166 Del Skrevet 15. februar 2024 Denne diskusjonen er noe av det som gjør at jeg nå slutter som lærer. Jeg har i 15 år nå jobbet hardt for elevene mine. Jeg har trøstet, jeg har lyttet, jeg har lagt til rette, jeg har meklet, veiledet og jobbet på. De siste få årene har det skjedd en stor endring, som jeg ikke orker å være med på lengre. Det er et enormt individfokus. Foreldre har kun syn på sitt eget barn og det de mener sitt barn har krav på. Ser det i tråden her og. Det er nevnt at alle elever har rett til tilpasset opplæring, men det betyr IKKE at per alltid skal se film og Lise alltid skal sitte med ryggen til, høre på musikk og bare svare på enkle oppgaver. Det betyr at læreren skal variere undervisningen, slik at den passer flere. Noen ganger ser man film, noen ganger leser man, noen ganger jobber man i grupper, noen ganger individuelt. Ila et tema får da alle jobbet på en måte som passer de. Dersom eleven ikke har utbytte av normal opplæring kan de utredes og få IOP. En IOP betyr ikke at skolen får masse penger og ekstra ressurser, eller på magisk vis ekstra rom, for eleven. Jeg virker ikke som noe god lærer når jeg skriver nå, men det er jeg og har vært i mange år, men nå er jeg sliten. Jeg er ikke lærer lengre, det å planlegge og gjennomføre undervisning er noe av det jeg gjør minst i jobben min. Jeg er også mor selv. Og, ja, mitt barn er jo selvfølgelig verdens mest fantastiske barn, som jeg elsker over alt på jorden. Men verden kretser ikke rundt mit barn. Jeg ringer ikke kontaktlærer dersom mitt barn ikke har fått med seg en beskjed på skolen, jeg spør han hva han gjorde på i timen eller hvordan vi kan jobbe mot at han får med seg beskjeder. Andre foreldre velger å ringe meg som lærer fordi barnet misset en beskjed. Et barn helt uten diagnoser, som er i god stand til å få med seg beskjeder, men som ikke trenger fordi mamma fikser. Anonymkode: 20032...e20 2 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #167 Del Skrevet 15. februar 2024 Tror du virkelig at det er innafor å holde et barn hjemme fra skolen pga det? 🤡 Da er det heller skolen som må ansette en assistent til barnet Godt mulig det barnet terroriserer de hjemme også. Anonymkode: df50c...bff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #168 Del Skrevet 15. februar 2024 Skolen må sette inn ekstra ressurser, men det har ikke norge råd til desverre… Anonymkode: b55b7...c1c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #169 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 23.06): Hvem er hvem i denne debatten? Er de utagerende slemme mobbere? Eller kan det være at de utagerende BLIR mobbet av de andre? Anonymkode: 83f5f...969 Poeng til deg! Mange barn som utagerer og ikke har noen bestemte diagnoser, er barn som over lang tid, har blitt mobbet av andre og svært ofte også får veldig mye mer negativ oppmerksomhet enn positiv oppmerksomhet fra voksne i skolen. Anonymkode: 9107a...2ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stacy__ Skrevet 15. februar 2024 #170 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan skal det gjøres i praksis når skolen ikke har ressurser og foreldrene må på jobb tenker du da? Anonymkode: 916fc...b15 Det er akkurat det som er utfordringen ved norsk skole! Hvis man skal ha idealet om enhetsskolen der alle så fint skal integreres i ett og samme klasserom, så bør man ha ressursene til det også! Hos oss så skriver vi to avvik hver eneste gang en elev er voldelig ovenfor medelever, ett avvik på medeleven som ble slått, ett avvik på vegne av oss selv. Det å stå i situasjoner med vold, verbal utagering gjør noe med vår psykiske helse også. Etter ni avvik på to uker har vi nå fått en ekstra voksen som skjermer den utagerende eleven fra klasserommet. Innimellom har hele klassen måtte gå ut av klasserommet og inn på ett annet rom for at eleven skal få utagere alene. Vi samarbeider både med PPT, BUP og helsesøster på skolen for å hjelpe den eleven som utagerer, men samtidig synes vi det er essensielt å skjerme de andre elevene, de gangene eleven er voldelig eller forstyrrer klassens undervisning. Jeg må legge til at jeg ikke jobber i en rik kommune, men skriver du nok avvik så vil det skje noe til slutt. Til dere lærere som står i vold, slag og verbal trakassering: Skriv avvik! Det er tidkrevende, men det er den eneste måten vi kan få den hjelpen vi trenger. Jeg skriver ALLTID HMS avvik de gangene jeg har stått i ugreie situasjoner på jobb. Jeg har også fått nærmeste leder til å legge det i personalmappa mi. Den dagen jeg knekker sammen så er disse avvikene god dokumentasjon på hva jeg faktisk har stått i. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stacy__ Skrevet 15. februar 2024 #171 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 23.06): Hvem er hvem i denne debatten? Er de utagerende slemme mobbere? Eller kan det være at de utagerende BLIR mobbet av de andre? Anonymkode: 83f5f...969 De utagerende barna er en sammensatt gruppe. Det kan være barn med diagnoser som adhd, autisme eller add, barn som blir utsatt for omsorgssvikt hjemme, barn med ustabil hjemmesituasjon. Men det kan også være med med flinke foresatte og stabil hjemmesituasjon. men som har en psykisk diagnose. Og i veldig få tilfeller kan alt være på stell og barnet han likevel være utagerende fordi de rett og slett ikke greier å tilpasse seg skolens regler. Skolen som ett system er noe de mistrives i og vi voksne greier ikke å tilpasse oss de behovene disse barna har pga ressursene. De utagerende barna er nødvendigvis ikke mobbere, men veldig mye av det de sier og gjør kan oppleves som mobbing. Hvis en elev blir sinna og kaster ting vilt rundt seg i klasserommet mens hen kaller de rundt seg for stygge ting, og dette skjer ofte. Kan den situasjonen oppfattes som mobbing, ringvirkningene av dette kan være at eleven blir utestengt sosialt fordi de andre elevene er redde, nødvendigvis ikke fordi de vil utestenge. Den utagerende eleven på sin side kan føle seg utestengt sosialt. Uavhengig av om utageringen er mobbing eller ett resultat av mobbing. Så er det uakseptabelt og kan ikke tolereres i klasserommet eller ellers i samfunnet for den saks skyld. Er det greit at Gunnar på 45 slår kona si innimellom fordi han blir utsatt for omsorgssvikt i barndommen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #172 Del Skrevet 15. februar 2024 Stacy__ skrev (4 timer siden): Jeg tenker at barnet skal skjermes fra andre barn i de situasjonene hen er voldelig og trakasserer andre. Ikke skjermes hele tiden, men hvis hen er voldelig kan ikke barnet få lov til å slå og trakassere andre. Frem til barnet greier å regulere seg selv bør barnet følges tett opp av en voksen, slik den voksne kan stoppe barnet fra å skade og plage andre. Det inkluderer situasjoner der barnet ødelegger undervisningen til andre barn. Helt enig 🙏 det er det beste for alle, inkludert barnet som slår. Alle barn vil være gode, snille og godt likt av flokken. Når selvfølelsen er lav og følelsesreguleringen er dårlig, kan resultatet bli fysisk utagering. Å skjerme barnet fra andre og heller fokusere på å bygge selvtillit, og tillit for de andre barna i relasjonene, er så viktig ♥️ Anonymkode: 9fd21...7be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paneera Skrevet 15. februar 2024 #173 Del Skrevet 15. februar 2024 Det er skremmende å lese at det rapporteres om økende vold og trusler mot lærere og andre elever. Noe må ha skjedd de siste 10 årene. Stakkars lærere som gjør så godt de kan, og opplever å bli drapstruet, beskyldt for voldtekt fordi de ber eleven følge med i undervisningen, eller slått og sparket. Og stakkars elever som må bevitne og blir utsatt for dette utrygge skolemiljøet. Alarmerende å lese i avisen at vold og trusler i skolen øker i mitt fylke, og at politiet har fått inn x antall flere anmeldelser på vold begått av barn under kriminell lavalder. Hva faen har skjedd med verden? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2024 #174 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvordan skal det gjøres i praksis når skolen ikke har ressurser og foreldrene må på jobb tenker du da? Anonymkode: 916fc...b15 Begge foreldrene MÅ ikke være i jobb. Det er et valg man tar. Man kunne prioritert tettere oppfølging av eget barn. Anonymkode: dae5c...364 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eir30 Skrevet 15. februar 2024 #175 Del Skrevet 15. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 20.19): Steinene er det siste stedet de burde gått, flytende grenser, lite strukturert hverdag, ansvar for egen læring. Passer veldig dårlig for elever med atferd som utfordrer. Anonymkode: cee0f...b3d Dette er ikke nødvendigvis riktig. Tydelige grenser, gjennomtenkt struktur og voksne med større spillerom enn i offentlig skole er min erfaring. Men likevel dårlig ide å sende alle med adfredsvansker dit, det er de så klart ikke dimensjonert for. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #176 Del Skrevet 16. februar 2024 Samfunnsengasjert skrev (10 timer siden): Det er skremmende å lese at det rapporteres om økende vold og trusler mot lærere og andre elever. Noe må ha skjedd de siste 10 årene. Stakkars lærere som gjør så godt de kan, og opplever å bli drapstruet, beskyldt for voldtekt fordi de ber eleven følge med i undervisningen, eller slått og sparket. Og stakkars elever som må bevitne og blir utsatt for dette utrygge skolemiljøet. Alarmerende å lese i avisen at vold og trusler i skolen øker i mitt fylke, og at politiet har fått inn x antall flere anmeldelser på vold begått av barn under kriminell lavalder. Hva faen har skjedd med verden? Hva har skjedd med Norge mener du? Her jeg bor er det ikke slik oppførsel blant skolebarn, det er ikke tillatt og de blir sendt hjem. Må legge til at her er det mange spesial skoler og samfunnet legger vekt på disiplin. Så dette er et Norge problem. Anonymkode: 28e20...3a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #177 Del Skrevet 16. februar 2024 Stacy__ skrev (19 timer siden): Det er akkurat det som er utfordringen ved norsk skole! Hvis man skal ha idealet om enhetsskolen der alle så fint skal integreres i ett og samme klasserom, så bør man ha ressursene til det også! Hos oss så skriver vi to avvik hver eneste gang en elev er voldelig ovenfor medelever, ett avvik på medeleven som ble slått, ett avvik på vegne av oss selv. Det å stå i situasjoner med vold, verbal utagering gjør noe med vår psykiske helse også. Etter ni avvik på to uker har vi nå fått en ekstra voksen som skjermer den utagerende eleven fra klasserommet. Innimellom har hele klassen måtte gå ut av klasserommet og inn på ett annet rom for at eleven skal få utagere alene. Vi samarbeider både med PPT, BUP og helsesøster på skolen for å hjelpe den eleven som utagerer, men samtidig synes vi det er essensielt å skjerme de andre elevene, de gangene eleven er voldelig eller forstyrrer klassens undervisning. Jeg må legge til at jeg ikke jobber i en rik kommune, men skriver du nok avvik så vil det skje noe til slutt. Til dere lærere som står i vold, slag og verbal trakassering: Skriv avvik! Det er tidkrevende, men det er den eneste måten vi kan få den hjelpen vi trenger. Jeg skriver ALLTID HMS avvik de gangene jeg har stått i ugreie situasjoner på jobb. Jeg har også fått nærmeste leder til å legge det i personalmappa mi. Den dagen jeg knekker sammen så er disse avvikene god dokumentasjon på hva jeg faktisk har stått i. Jeg kan ikke skrive avvik, jeg er moren til et sånt barn Anonymkode: 916fc...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #178 Del Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Begge foreldrene MÅ ikke være i jobb. Det er et valg man tar. Man kunne prioritert tettere oppfølging av eget barn. Anonymkode: dae5c...364 Om man er alene? Anonymkode: 916fc...b15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 16. februar 2024 #179 Del Skrevet 16. februar 2024 Ja, noen barn er slike, men vet ikke hva prosessene for å få fjernet dem er. Er ikke ofte jeg har vært i klasse UTEN et par slike... var en som nesten slo ut tennene til ei jente fordi ha mente det virket morsomt å putte en blokkfløyte i munnen hennes. Hun måtte til tannlegen og stabilisete de. Han lugget ei annen og dro ut en hel klump med hår. Gjorde MYE dritt. Ble ikke bedre før jeg sa at det han gjorde ikke var greit og sparka han i ballene med skøyter på. Byttet ikke skole da. Vet ikke hvorfor, for han terroriserte mange. Var en som konstant bannet, slo, tok på jenter, forstyrret i timen, røyka hasj på skolen. Der tok skolen grep og overførte ha til en spesialskole for utviklingshemmede. Da gikk det mye bedre, men det er jo ikke overalt det finnes slikt, og da er man jo avhengig av at foreldrene eventuelt flyttet. Er en som gjorde veldig mye tull, og til slutt bare endte opp som heavy rusmisbruker i en alder av 17. Ofte finnes det ikke nok ressurser overalt til slike som er ORDENTLIGE problembarn. Tror også at mange foreldre bare håper på at ting av en eller magisk grunn bare plutselig blir bedre. Ellers er det vel skolen som har ansvaret for å få fjernet slike barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2024 #180 Del Skrevet 16. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 22.35): Medelevene til disse farlige elevene er rettsløse. De må dele klasserom med voldsutøveren hver dag. De kan få grisejuling i friminuttet, for så å oppleve at voldsutøveren kommer inn i klasserommet etter en kort prat hos rektor. Hadde vi voksne opplevd dette hadde vi politianmeldt, fått besøksforbud og kanskje voldsoffererstatning. Men skoleelever over hele landet er rettsløse. Diagnoser, dårlige hjemmefordhold eller lærevansker gir ingen rett til å være voldelig! Anonymkode: 8b1bb...31e Dette er så viktig å huske på. De barna som er helt uskyldige offer for vold og utagering. Hvorfor skal de måtte tole alt? Hvorfor har de ingen rettigheter? Anonymkode: 6eea7...aaa 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå