Supermerry Skrevet 12. februar 2024 #121 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har to barn selv, og jobber også på en skole. Både i det ene barnet mitt sin klasse og på trinnet jeg jobber på ved en annen skole enn der mitt barn går, så er det barn som ødelegger skoledagen for resten av barna. Pga taushetsplikten i forbindelse med jobb, så kan jeg ikke fortelle mer detaljert om barnet ved skolen jeg jobber på, men jeg kan jo det om den utagerende eleven i mitt barns klasse. Det er altså snakk om ett barn som slår og sparker både lærere og medelever, som raserer klasserommet og ødelegger ting som elevene har laget. Som kan gjøre som han vil hele dagen, da det minste krav fører til utagering og skader på andre personer eller materielle skader. En jente i klassen ble sparket så hardt at hun måtte på legevakten... Dere som har barn som faktisk har så store utfordringer at de skader andre mennesker, hvorfor sender dere barnet deres på skolen? Hvordan kan dere ha samvittighet til å sende en tikkende bombe som andre barn knapt tør å gå forbi i frykt for å bli slått på skolen? Jeg mener at barn som utagerer på andre ikke har noe på en vanlig skole å gjøre. Hadde mitt barn vært voldelig mot andre, så hadde jeg holdt det hjemme, slik at det kun var meg volden og utageringen gikk utover. Anonymkode: 4a35d...a24 Hadde min datter blitt skadet så hun måtte på legevakten av en elev som skolen *vet* er farlig for andre barn, hadde politianmeldelse vært det minste som hadde skjedd. Det er ingen vits i å gå på foreldrene - alle vil det beste for sine barn, samme hvor forferdelige og farlige barna er. Man må gå på de ansvarlige, som er skolen/kommunen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #122 Del Skrevet 12. februar 2024 Supermerry skrev (1 minutt siden): Hadde min datter blitt skadet så hun måtte på legevakten av en elev som skolen *vet* er farlig for andre barn, hadde politianmeldelse vært det minste som hadde skjedd. Det er ingen vits i å gå på foreldrene - alle vil det beste for sine barn, samme hvor forferdelige og farlige barna er. Man må gå på de ansvarlige, som er skolen/kommunen. Det var ikke min datter som ble skadet... TS Anonymkode: 4a35d...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 12. februar 2024 #123 Del Skrevet 12. februar 2024 ennivk skrev (4 timer siden): I skolen skal det være plass til alle, og det er skolen sitt ansvar å få på plass riktig kompetanse til å hjelpe disse barna! Både for disse barna sin del og for dem rundt. Jada. Drapsmenn osv har også et språk de formidler til omgivelsene. Når mennesker - både voksne og barn - blir så farlige at de skader og ødelegger mennesker rundt seg, må samfunnet beskytte ofrene. Så enkelt, og så vanskelig. Dette var lettere før. Nå skal "alle" være skyteskive for de som er farlige. Dette er inhumant og illegitimt. 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 12. februar 2024 #124 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det var ikke min datter som ble skadet... TS Anonymkode: 4a35d...a24 Det forsto jeg. Det er like ille uansett, for barnet det gjelder, og hennes familie. Jeg håper de får juridisk hjelp til å tvinge skolen til å skaffe trygge læringsforhold. Det er et tankekors at alle i arbeid har krav på trygg arbeidsplass/HMS-regler som ikke gjelder for barna våre, mens vi tillater at barna våre tilbringer hver dag på iblant livsfarlige skoler, uten at de ansvarlige gjør annet enn å servere møllspiste floskler om "trygg skole" og "inkludering". Skam! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #125 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fortsatt er barn ulike Anonymkode: 931f9...f95 Men barnet har behov som noen trenger psykologisk utdannelse og 1:1oppfølging for å møte - hvorfor insistere på å sende dem til en PEDAGOG? I en kjempestor, uforutsigbar gruppe? Jeg forstår ikke dette. Jeg og kollegaene mine utdannet oss til pedagoger fordi vi liker, og er gode på å undervise. Hadde vi ønsket en hverdag med psykiatri og vold ville vi valgt en annen utdanning. Et e-læringskurs som "kompetanseheving" vil aldri dekke det disse barna trenger. Jeg synes så innmari synd på de 27 som satt livredde og ikke fikk lært divisjon i dag heller, og de fem som ble slått og sparket uten forvarsel. Anonymkode: ae413...fc8 6 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 12. februar 2024 #126 Del Skrevet 12. februar 2024 Kålrota skrev (4 timer siden): Du jobber på skole og mener at noen barn ikke har rett til opplæring? Det er jo helt hinsides. Det er en svært vrang måte å tolke henne på - hun har ikke sagt noe som støtter din stråmanns-oppsummering. De fleste lærere ser forøvrig ut til å være positive idealister - ihvertfall i begynnelsen, før virkeligheten dreper motet deres. Siden de har blitt pålagt så mange oppgaver - særlig etter HVPU-reformen, da alle de utagerende barna "tok over" mange av klasserommene - må de bare resignere, og gjøre bittelitt av det de "skal". Det er ikke mulig for en lærer i en klasse av elever som er på alle funksjonsnivåer fra 1 til 100 å lære alle sammen noe. Det er en umulig oppgave. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #127 Del Skrevet 12. februar 2024 Supermerry skrev (4 minutter siden): Det forsto jeg. Det er like ille uansett, for barnet det gjelder, og hennes familie. Jeg håper de får juridisk hjelp til å tvinge skolen til å skaffe trygge læringsforhold. Det er et tankekors at alle i arbeid har krav på trygg arbeidsplass/HMS-regler som ikke gjelder for barna våre, mens vi tillater at barna våre tilbringer hver dag på iblant livsfarlige skoler, uten at de ansvarlige gjør annet enn å servere møllspiste floskler om "trygg skole" og "inkludering". Skam! Jeg vil bare påpeke et annet tankekors, nemlig at når noen tvinges slik til å reallokere personale etter en sak, fjerner dette voksendekning som allerede er satt etter en en helhetsvurdering, som igjen kan eskalere situasjonen et annet sted. Det kommer ikke mer penger etter en statsforvaltersak. Skal alle få litt eller en mye? Velkommen til skolens umulige dilemma. Jeg er selvsagt helt enig i at ingen skal finne seg i vold. Men realiteten er nå: skal alle finne seg i pittelitt? Eller må et trinn finne seg i mye? Hvem skal isåfall bestemme hvilket trinn som har "fortjent" dette mest? Vi har helt håpløse rammer. Krev endringer fra politikerne, ikke den enkelte skole. Anonymkode: ae413...fc8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermerry Skrevet 12. februar 2024 #128 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil bare påpeke et annet tankekors, nemlig at når noen tvinges slik til å reallokere personale etter en sak, fjerner dette voksendekning som allerede er satt etter en en helhetsvurdering, som igjen kan eskalere situasjonen et annet sted. Det kommer ikke mer penger etter en statsforvaltersak. Skal alle få litt eller en mye? Velkommen til skolens umulige dilemma. Jeg er selvsagt helt enig i at ingen skal finne seg i vold. Men realiteten er nå: skal alle finne seg i pittelitt? Eller må et trinn finne seg i mye? Hvem skal isåfall bestemme hvilket trinn som har "fortjent" dette mest? Vi har helt håpløse rammer. Krev endringer fra politikerne, ikke den enkelte skole. Anonymkode: ae413...fc8 Jeg tror ikke dette vil bedres før vi får en mellomting mellom det vi hadde før, og det vi har nå. Før ble alle elever som forstyrret og ødela undervisningen for andre barn, plassert på spesialskole. Nå skjer det nesten aldri. Jeg tror mange flere enn vanlig i dag bør tas ut av klassen av hensyn til de andre, og plasseres i egne, skjermede klasser/skoler/institusjoner for elever som ikke kan fungere sammen med andre. Det er rett og slett umoralsk å tillate at et lite antall elever skal få lov til å ødelegge hele skolegangen til de andre barna. Tenk om man tillot dette i arbeidslivet? Tenk om ledelsen i Equinor, eller Gilder, eller NAV, eller de som jobber på Stortinget, skulle dele arbeidsplass med noen som løp rundt og skrek under møtene, kastet matpakker og PCer på kollegene sine, slo de andre i hodet; innimellom rispet dem opp med kniv og en gang iblant prøvde å drepe dem? INGEN hadde godtatt dette på jobben. Men vi godtar dette for barna våre. Det er en skam. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #129 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men barnet har behov som noen trenger psykologisk utdannelse og 1:1oppfølging for å møte - hvorfor insistere på å sende dem til en PEDAGOG? I en kjempestor, uforutsigbar gruppe? Jeg forstår ikke dette. Jeg og kollegaene mine utdannet oss til pedagoger fordi vi liker, og er gode på å undervise. Hadde vi ønsket en hverdag med psykiatri og vold ville vi valgt en annen utdanning. Et e-læringskurs som "kompetanseheving" vil aldri dekke det disse barna trenger. Jeg synes så innmari synd på de 27 som satt livredde og ikke fikk lært divisjon i dag heller, og de fem som ble slått og sparket uten forvarsel. Anonymkode: ae413...fc8 Psykiatri faktisk , at du er lærer tviler jrg i grunn på Anonymkode: 931f9...f95 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #130 Del Skrevet 12. februar 2024 Supermerry skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke dette vil bedres før vi får en mellomting mellom det vi hadde før, og det vi har nå. Før ble alle elever som forstyrret og ødela undervisningen for andre barn, plassert på spesialskole. Nå skjer det nesten aldri. Jeg tror mange flere enn vanlig i dag bør tas ut av klassen av hensyn til de andre, og plasseres i egne, skjermede klasser/skoler/institusjoner for elever som ikke kan fungere sammen med andre. Det er rett og slett umoralsk å tillate at et lite antall elever skal få lov til å ødelegge hele skolegangen til de andre barna. Tenk om man tillot dette i arbeidslivet? Tenk om ledelsen i Equinor, eller Gilder, eller NAV, eller de som jobber på Stortinget, skulle dele arbeidsplass med noen som løp rundt og skrek under møtene, kastet matpakker og PCer på kollegene sine, slo de andre i hodet; innimellom rispet dem opp med kniv og en gang iblant prøvde å drepe dem? INGEN hadde godtatt dette på jobben. Men vi godtar dette for barna våre. Det er en skam. Helt enig med deg. Den misforståtte omsorgen i "men de må bli inkludert" gagner ingen. Det setter eleven opp for feiling igjen og igjen, ødelegger relasjonene, og hele klassemiljø. Eleven som utagerer lærer ingenting, og gisselklassen likeså. Ingen grunn til å være i klasserommet mao. Vi trenger institusjoner som kan ivareta deres uhelse og jobbe med å bedre denne samtidig som opplæring forsøkes gis. Anonymkode: ae413...fc8 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #131 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Psykiatri faktisk , at du er lærer tviler jrg i grunn på Anonymkode: 931f9...f95 Jeg er lærer med 15 års erfaring ja. Og tro meg, jeg har sett mye psykiatri som forventes løst alene av pedagog i klasse med 27 andre. Selvskading, både i form av fysisk og å ødelegge egne sjanser for relasjoner. Total blackout utageringer. Våpen. Angst. Traumer. Jeg tror ikke foreldre skjønner hvor lite tid vi lærere har til å deale med dette. En time har 60 minutter, 10-15 introduksjon, resten arbeid. 45/28 om man skal innom alle og gi underveisvurdering og få oversikt over forståelse. Lykke til. Anonymkode: ae413...fc8 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 12. februar 2024 #132 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spørsmålet er om opplæringen for enhver pris må foregå på skolen, når dette ikke fungerer for verken eleven eller medelever. Anonymkode: fa032...e35 Ts sa ikke noe om å ivareta dette barnet på noe vis, men at foreldre som ikke holder barn med problematferd hjemme fra skolen burde skamme seg. Skremmende at folk med ts sitt tankesett jobber i skolen. Ved å holde barnet borte fra skolen, har du den sikre oppskrift på utenforskap og en kriminell framtid. Men barn skal heller ikke være voldelige og gjøre skolehverdagen ubehagelig for andre barn, de må vernes mot denne atferden, og eksterne ressurser (BUP, Barnevern osv) må trekkes inn for å veilede foreldre og lærer i hvordan de kan hjelpe barnet til å unngå problematferd. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #133 Del Skrevet 12. februar 2024 Grüner skrev (3 minutter siden): Ts sa ikke noe om å ivareta dette barnet på noe vis, men at foreldre som ikke holder barn med problematferd hjemme fra skolen burde skamme seg. Skremmende at folk med ts sitt tankesett jobber i skolen. Ved å holde barnet borte fra skolen, har du den sikre oppskrift på utenforskap og en kriminell framtid. Men barn skal heller ikke være voldelige og gjøre skolehverdagen ubehagelig for andre barn, de må vernes mot denne atferden, og eksterne ressurser (BUP, Barnevern osv) må trekkes inn for å veilede foreldre og lærer i hvordan de kan hjelpe barnet til å unngå problematferd. Bare synd at somregel uansett hvilken ting barna sliter med enten det er hyperaktivitet og utagering eller det er rolige snille barn som sliter med lav iQ, autisme, psykisk utviklingshemming og sosiale ting.. Så hvis det ikke fungerer på skolen så kan du banne på at det er foreldrene som blir beskyllt for å være problemet selv om de har vært påskrudd hele tiden og søkt all hjelp de kan finne både i BUP, HABU, lege, PPT osv. Anonymkode: 8b2c1...557 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #134 Del Skrevet 12. februar 2024 Grüner skrev (19 minutter siden): Ts sa ikke noe om å ivareta dette barnet på noe vis, men at foreldre som ikke holder barn med problematferd hjemme fra skolen burde skamme seg. Skremmende at folk med ts sitt tankesett jobber i skolen. Ved å holde barnet borte fra skolen, har du den sikre oppskrift på utenforskap og en kriminell framtid. Men barn skal heller ikke være voldelige og gjøre skolehverdagen ubehagelig for andre barn, de må vernes mot denne atferden, og eksterne ressurser (BUP, Barnevern osv) må trekkes inn for å veilede foreldre og lærer i hvordan de kan hjelpe barnet til å unngå problematferd. TS her. Jeg har ikke sagt noe om at man ikke skal ivareta barnet som utagerer. Men hensynet til fellesskapet og klassemiljøet må komme først. Og da er det ikke holdbart å ha elever som skader andre i et vanlig klasserom. Forøvrig rart at jeg har fått 30 tomler og 26 pokaler på hovedinnlegget om det er skremmende at folk med "mitt tankesett" jobber i skolen... Anonymkode: 4a35d...a24 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #135 Del Skrevet 12. februar 2024 6 minutter siden, Grüner said: Ts sa ikke noe om å ivareta dette barnet på noe vis, men at foreldre som ikke holder barn med problematferd hjemme fra skolen burde skamme seg. Skremmende at folk med ts sitt tankesett jobber i skolen. Ved å holde barnet borte fra skolen, har du den sikre oppskrift på utenforskap og en kriminell framtid. Men barn skal heller ikke være voldelige og gjøre skolehverdagen ubehagelig for andre barn, de må vernes mot denne atferden, og eksterne ressurser (BUP, Barnevern osv) må trekkes inn for å veilede foreldre og lærer i hvordan de kan hjelpe barnet til å unngå problematferd. Jeg er også redd for at en ensidig individualisert "tilrettelagt" skole, med null ansvarliggjøring og konsekvenser, kan skape farlige voksne. Man signaliserer at årsakene til egne negative handlinger ligger eksternt; i lærere/diagnose, og andre faktorer man i liten grad selv kan kontrollere. Så handler jo spørsmålet om hvilke hensyn som skal veie tyngst; barnets behov for å være i klassen, eller medelevers behov for trygghet, beskyttelse mot vold, og rett til tilpasset opplæring. Anonymkode: fa032...e35 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #136 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er også redd for at en ensidig individualisert "tilrettelagt" skole, med null ansvarliggjøring og konsekvenser, kan skape farlige voksne. Man signaliserer at årsakene til egne negative handlinger ligger eksternt; i lærere/diagnose, og andre faktorer man i liten grad selv kan kontrollere. Så handler jo spørsmålet om hvilke hensyn som skal veie tyngst; barnets behov for å være i klassen, eller medelevers behov for trygghet, beskyttelse mot vold, og rett til tilpasset opplæring. Anonymkode: fa032...e35 Kort oppsummert betyr det at studiene bør inkludere flere ting som f.eks litt grunnleggende rundt spesialpedagogikk, tilrettelegging, alternative løsninger, oppfølging av barn med behov for tilrettelegging, spesialpedagogisk hjelp og sensoriske vansker. Pluss at det bør legges tilrette for flere hender i skolen. Miljøarbeidere f.eks, og en spesped per 50 elever. Et egent sanserom er også en god investering å ha. Anonymkode: 8b2c1...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #137 Del Skrevet 12. februar 2024 og at de har 2-3 slike pr klasse tilgjengelig etterhvert som det viser seg at noen trenger den for å være tilstede : Anonymkode: 8b2c1...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #138 Del Skrevet 12. februar 2024 Anonymkode: 8b2c1...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #139 Del Skrevet 12. februar 2024 100% enig med TS. Hadde mitt barn utøvd vold eller grov mobbing hadde jeg IKKE sendt henne på skolen. Jeg hadde prøvd å løse det alternativt. Hadde vært uaktuelt at mitt barn skulle være grunnen til at andre barn fikk skader, var utrygge og fikk skolevegring. Burde vært en selvfølge. Anonymkode: 3a926...5dc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Forvirret23 Skrevet 12. februar 2024 #140 Del Skrevet 12. februar 2024 Mitt barn har snart mistet tre år på skolen pga utagerende gutt som lager så mye bråk og vold at lærer er omtrent med den gutten hele tiden. Mitt barn leser dårlig, dårlig til å regne og sliter med mye hodepine på skolen. Jeg har et barn som går i en annen klasse uten noen barn med problemer, barnet lærer mer og elsker skolen. Jeg mener vi må få tilbake de gamle spesial skolene. Det er ikke riktig at barn son holder på slik skal ødelegge livene til alle andre fordi de har rett på å bli inkludert. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå