AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #81 Del Skrevet 12. februar 2024 Anonymkode: 8b2c1...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #82 Del Skrevet 12. februar 2024 Denne debatten provoserer meg på så mange måter at jeg nesten sliter med å holde meg saklig her… er dere klar over hvordan systemet fungerer? Det er nemlig jeg etter å ha kjempet en innbitt kamp i over fem år i et system som ikke virker. Jeg har to gutter med adhd, men heldigvis så er ingen av dem utagerende. Eldste har blant annet dysleksi ved siden. Det tok meg FIRE år før ppt godtok å utrede han for dysleksi. Likevel har han bare seks timers ekstra hjelp i uka. Som egentlig skulle vært spes ped, men ressursmangel gir han en assistent i stedet. minste er en helt annen type. Han er urolig, rastløs, klovnete, ja en skikkelig bajas rett og slett. Aldri noe vondt i han, men han er veldig sensitiv og redd for mye. Tre ganger har ppt vært inne siden skolestart, nå går han i andre klasse. Han er ikke med de andre barna, aldri i timene han ikke har en til en. Ppt sin løsning er seks timer i uka med assistent, fordi «han er for ung og ligger derfor ikke langt nok bak faglig for å kvalifisere for mer hjelp». At han faller utenfor både faglig og sosialt tar de ingen høyde for. to ganger har yngste blitt utsatt for alvorlige voldshendelser av eldre barn med diagnoser (autisme). Den ene gangen var han sekunder unna å dø. 9a sak ble meldt, statsforvalteren koblet inn. Men siden begge har rett på skolegang, så er eneste løsningen at min skulle bli trygg på han andre igjen! Alt handlet om at de skulle bli venner igjen! To ganger siden i høst, har min eldste blitt tatt kvelertak på, siste gangen så han ble blå om halsen (gutt med adhd og ressurssterke foreldre forøvrig som gjør det). Samme runden der. Løsningen er å snakke og få de trygge på hverandre igjen. så lenge vi har et system som verken vil gi ressurser der det trengs, og som beskytter de som begår overgrep mot andre, så vil det heller aldri bli bedre! Jeg er så sliten av kampen mot systemet at jeg har begynt å angre på at jeg fikk barn. Eller helt seriøst vurdert om jeg må gi dem fra meg for at de skal få den hjelpen de trenger. Jeg har kjempa, ropt og banket i bordet uten nytte! På fem år har jeg hatt to lange runder på bup, seks runder med ppt, fire runder med statsforvalteren. Som alenemor som er kronisk syk i tillegg til å ha adhd selv, så har det ført meg ut i en sykemelding. Jeg er helt utslitt av et ræva system som ikke virker! Anonymkode: 982e3...ebc 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #83 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vanlige lærere -kontakter PPT, -får gjort en observasjon og vurdering, -deltar på samarbeidsgruppemøter, -opprettholder IOP sine mål og -forholder seg til 9a som også gjelder for dem som har diagnoser og tilretteleggings/skjermings behov. Anonymkode: 8b2c1...557 Alle lærere gjør selvfølgelig alt dette. Selvfølgelig. Det er selvfølgeligheter. Men; det eneste denne smørbrødlista utløser, er masse papirarbeid. I praksis gjør det ingen forskjell at eleven etter 30 min observasjon av ppt 1 år etter oppmelding får en sakkyndig vurdering som resulterer i iop neste skoleår. En iop vi selv skriver og evaluerer i årsrapport. En iop utløser ikke midler. Ppt gir ikke midler. Samarbeidsmøter? En time med vikar i klassen, der man ikke kommer frem til noenting annet enn å la det skure og gå. Opplys meg gjerne om hvordan du ville løst denne situasjonen som alenelærer innenfor arbeidstidsavtalen. 9a har blitt en ego-paragraf, som løfter enkeltelever opp som viktigere enn fellesskapet. Jeg kjenner jeg må være advokaten til de 27 andre som ikke får undervisning, som får et totalt forvrengt bilde av hva man skal finne seg i og at vold er vanlig. Når denne ene elevens rett til opplæring ødelegger for de 27 andre sin opplæring, synes jeg faktisk at vi lærere må si ifra. Løvemammaer vil selvfølgelig ikke ta eleven vekk fra opplæringen, de har én viktig elev å kjempe for. Jeg har 28, og livet er slik at vi må prioritere. Jeg skulle ønske jeg innimellom kunne prioritert fellesskapet, jeg mener virkelig at det er enormt mye sunnere enn individfokus. Anonymkode: ae413...fc8 2 2 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #84 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Og det som skremmer oss lærere er at vi ofte ser at én elevs rett på opplæring trumfer de andre 27 Sin. Det er ikke noe ålreit. Dere kan lese om 9a og tilpasset opplæring så mye dere vil, men det fungerer ikke slik dere tror. Vi står helt alene. Det er ingen å sette inn. Budsjettene er skrapa på minimumsdrift. Det er ikke det at vi "hater" utagerende elever eller ikke forstår at atferd er et språk. Men jeg ser med skrekk på en generasjon der STORE deler av klassene får EKSTREMT mangelfull undervisning fordi noen få utagerer og skader både voksne og barn rundt seg. Det er hverken tid eller ressurser til å hjelpe dem. Derfor ber vi om at dere foreldre vær så snill kan forholde dere til denne virkeligheten og AGERE, fremfor å komme slepende med lover som ikke anvendes i praksis pga økonomi. Anonymkode: ae413...fc8 Vel når lærere skriver får seile sin egen sjø, så sier det veldig mye. i tillegg finnes det også en del lærere som ikke hører på hva som kan hjelpe Anonymkode: 931f9...f95 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #85 Del Skrevet 12. februar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er forskjell på barn med samme diagnoser. At det funker for dere å få bukt med atferd, handler nok ikke om at dere er mer strålende foreldre enn andre, men at barn er ulike.. Anonymkode: 916fc...b15 Poenget var at uansett utfordringer har man som foreldre til syvende og sist ansvar for at egne barn har det bra, og heller ikke terroriserer andre i årevis. Ikke skylde på diagnose, lærere, eller andre eksterne faktorer. Man gjør det som skal til, om det så er hjemmeundervisning i ytterste konsekvens. Anonymkode: fa032...e35 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #86 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg ønsker ubrukelige lærere til helsike ut av skolen og måtte de aldri få jobbe med barn. Folk som deg som tenker at det er et barn som er problemet, du er jaggu inkompetent i jobben din. Anonymkode: 4968d...804 Det er vel ingen som mener at barnet i seg selv et problemet, alle lærere er enige om at systemet er problemet. Men utagerende barn som ikke har en plass i dette systemet, gjør at vi river oss i håret, for vi vet hva som er rett å gjøre (vi har lang utdanning i og masse erfaring med dette....) MEN VI FÅR IKKE MIDLENE. For de andre foreldrene og elevene (ref hovedinnlegget) vil naturligvis den eleven som gir andre blåmerker, ptsd og skolevegring fremstå som problemet. Og på mange måter skjønner jeg at de tenker det, fordi for dem et den jo det på en måte. Men ikke skyld på lærerne for dette, vi gjør så godt vi kan og gjør så SYKT mye ekstra for ungene for at det ikke skal rakne totalt at dere aner ikke. Slike innlegg gjør meg så sint. Vi står faenmeg på, for hva? Kjeft og dritt. Anonymkode: ae413...fc8 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #87 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Denne debatten provoserer meg på så mange måter at jeg nesten sliter med å holde meg saklig her… er dere klar over hvordan systemet fungerer? Det er nemlig jeg etter å ha kjempet en innbitt kamp i over fem år i et system som ikke virker. Jeg har to gutter med adhd, men heldigvis så er ingen av dem utagerende. Eldste har blant annet dysleksi ved siden. Det tok meg FIRE år før ppt godtok å utrede han for dysleksi. Likevel har han bare seks timers ekstra hjelp i uka. Som egentlig skulle vært spes ped, men ressursmangel gir han en assistent i stedet. minste er en helt annen type. Han er urolig, rastløs, klovnete, ja en skikkelig bajas rett og slett. Aldri noe vondt i han, men han er veldig sensitiv og redd for mye. Tre ganger har ppt vært inne siden skolestart, nå går han i andre klasse. Han er ikke med de andre barna, aldri i timene han ikke har en til en. Ppt sin løsning er seks timer i uka med assistent, fordi «han er for ung og ligger derfor ikke langt nok bak faglig for å kvalifisere for mer hjelp». At han faller utenfor både faglig og sosialt tar de ingen høyde for. to ganger har yngste blitt utsatt for alvorlige voldshendelser av eldre barn med diagnoser (autisme). Den ene gangen var han sekunder unna å dø. 9a sak ble meldt, statsforvalteren koblet inn. Men siden begge har rett på skolegang, så er eneste løsningen at min skulle bli trygg på han andre igjen! Alt handlet om at de skulle bli venner igjen! To ganger siden i høst, har min eldste blitt tatt kvelertak på, siste gangen så han ble blå om halsen (gutt med adhd og ressurssterke foreldre forøvrig som gjør det). Samme runden der. Løsningen er å snakke og få de trygge på hverandre igjen. så lenge vi har et system som verken vil gi ressurser der det trengs, og som beskytter de som begår overgrep mot andre, så vil det heller aldri bli bedre! Jeg er så sliten av kampen mot systemet at jeg har begynt å angre på at jeg fikk barn. Eller helt seriøst vurdert om jeg må gi dem fra meg for at de skal få den hjelpen de trenger. Jeg har kjempa, ropt og banket i bordet uten nytte! På fem år har jeg hatt to lange runder på bup, seks runder med ppt, fire runder med statsforvalteren. Som alenemor som er kronisk syk i tillegg til å ha adhd selv, så har det ført meg ut i en sykemelding. Jeg er helt utslitt av et ræva system som ikke virker! Anonymkode: 982e3...ebc Ja jeg tror mange inbiller seg at hjelpen kommer av seg selv. I realiteten er det en stor kamp å få den tilretteleggingen barnet trenger. Har dere vært på hva med oss som dere finner på bufdir.no, jeg anbefaler deg og mannen og ta en tur med det det er veldig godt for sjelen når du har hatt mye mer motbør enn det "vanlige" foreldre en gang kan forestille seg. Anonymkode: 8b2c1...557 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #88 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Poenget var at uansett utfordringer har man som foreldre til syvende og sist ansvar for at egne barn har det bra, og heller ikke terroriserer andre i årevis. Ikke skylde på diagnose, lærere, eller andre eksterne faktorer. Man gjør det som skal til, om det så er hjemmeundervisning i ytterste konsekvens. Anonymkode: fa032...e35 Og vi som har barn med spesielle behov er superhelter som jobber døgnet rundt, bokstavlig talt, for barna våre. Likevel, så er det ikke en løsning å ta barnet ut av skolen. Her jobbes det dønn konsekvent i samråd med autisme team på habu, med svært tett oppfølging av barnet, oss foreldre og skole. Handler ikke om at vi ikke gjør jobben vår, men at noen barn virkelig krever mer enn andre og en helt annen tilnærming, og likevel blir det ikke bra nok Anonymkode: 916fc...b15 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #89 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja jeg tror mange inbiller seg at hjelpen kommer av seg selv. I realiteten er det en stor kamp å få den tilretteleggingen barnet trenger. Har dere vært på hva med oss som dere finner på bufdir.no, jeg anbefaler deg og mannen og ta en tur med det det er veldig godt for sjelen når du har hatt mye mer motbør enn det "vanlige" foreldre en gang kan forestille seg. Anonymkode: 8b2c1...557 Vi prøvde å melde oss på, men er fullt Anonymkode: 916fc...b15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #90 Del Skrevet 12. februar 2024 Du jobber i skolen, men gjetter at du ikke er lærer selv. Det kan jeg lese ut i fra at du ikke vet noe eller er nysgjerrig på, om hvorfor barn utagerer. Jeg er lærer for en sjette klasse. Ei av jentene har i alle år vært høylytt, utagerende og slår, sparker, banner. Først dette skoleåret kom sannheten for en dag. Denne tilsynelatende sterke jenta har blitt mobbet av de toneangivende i klassen i flere år. Det har vært gjort på de mest intrikate og utspekulerte måter. Noen trekker seg tilbake for å unngå mobbing. Denne jenta forsvarte seg ved å slå og bruke munn. Dette forverret det hele, og alle, inkludert lærer og foreldre så henne som problemet. Hun brøt sammen. Så ille var det at Fylkeskommunen gikk inn i saken. Vi var mange lærere som ba jenta om unnskyldning for at vi ikke hadde sett og forstått. Anonymkode: 83f5f...969 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #91 Del Skrevet 12. februar 2024 Vårt yngste barn fikk en slik liten dynamittgubbe i klassen da hun begynte i femteklasse for halvannet år siden. Dette er tredje skolen han går på (innenfor en halvtimes kjøring, de har ikke flyttet). Kan slår, sparker, truer med kniv, kaster stoler og pulter rundt i klasserommet, kaster ståltermosen sin på læreren, spytter, knuffer og sitter aldri i ro. Han har ingen diagnoser som vi andre foreldre i klassen vet om, ogforeldrene ønsker ikke at han skal ha fast ekstra ressurs knyttet til seg. Ikke at det er sikkert at han hadde fått det om de hadde ønsket det heller. Jeg er mildt sagt rasende på både foreldrene, ungen, lærerne, rektor, inspektør, avdelingsleder, skolesjefen, alle sammen. Tjuefem andre elever mister masse verdifull undervisning på grunn av denne ene eleven. Jeg forstår at han har det kjipt også, men det hjelper jo ikke for noe. Han burde definitivt gått på enn annen type skole enn en ordinær offentlig bydelsskole. Anonymkode: c78e2...ee5 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #92 Del Skrevet 12. februar 2024 Hva med å gå til media? Hvis flere foreldre går sammen, samler på bilder av blåmerker og ødelagte eiendeler så tenker jeg at de ungene det gjelder og deres foreldre kan få seg en skikkelig oppvekker. Da opplever forhåpentligvis foreldrene nok skam etter å ha blitt hengt ut (uten navn, men alle finner det jo ut) for hele bygda hvilke elendige foreldre de er at de hverfall får ungen til å skjerpe seg på skolen. Eller så er det bare ønsketenkning... Anonymkode: 43f69...b7a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #93 Del Skrevet 12. februar 2024 Dette burde de hatt under pulten for barn med ADHD på skolen. Anonymkode: 8b2c1...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #94 Del Skrevet 12. februar 2024 Anonymkode: 8b2c1...557 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet 12. februar 2024 #95 Del Skrevet 12. februar 2024 Dessverre er offentlig skole en døende institusjon. Stakkars de normale barna som blir skadelidende av dette. Bare fordi udugelige mennesker på død og liv må ha barn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #96 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er vel ingen som mener at barnet i seg selv et problemet, alle lærere er enige om at systemet er problemet. Men utagerende barn som ikke har en plass i dette systemet, gjør at vi river oss i håret, for vi vet hva som er rett å gjøre (vi har lang utdanning i og masse erfaring med dette....) MEN VI FÅR IKKE MIDLENE. For de andre foreldrene og elevene (ref hovedinnlegget) vil naturligvis den eleven som gir andre blåmerker, ptsd og skolevegring fremstå som problemet. Og på mange måter skjønner jeg at de tenker det, fordi for dem et den jo det på en måte. Men ikke skyld på lærerne for dette, vi gjør så godt vi kan og gjør så SYKT mye ekstra for ungene for at det ikke skal rakne totalt at dere aner ikke. Slike innlegg gjør meg så sint. Vi står faenmeg på, for hva? Kjeft og dritt. Anonymkode: ae413...fc8 Wow….. i mitt innlegg fortalte jeg at mitt barn ble mobbet av en lærer - og så blir du som lærer forbannet? Som sagt; jeg ønsker virkelig inkompetente og ubrukelige lærere ut av skolen før de ødlegger flere barn enn nødvendig. Anonymkode: 4968d...804 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #97 Del Skrevet 12. februar 2024 DelvisPresley skrev (Akkurat nå): Dessverre er offentlig skole en døende institusjon. Stakkars de normale barna som blir skadelidende av dette. Bare fordi udugelige mennesker på død og liv må ha barn. -ADHD -TOURETTES -AUTISME (deriblant aspergers) -DOWNS SYNDROM -ANDRE GENFEIL Ingen av de tingene kommer av udugelige foreldre. Det kan like godt skje deg. Anonymkode: 8b2c1...557 3 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #98 Del Skrevet 12. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, vi har ikke råd eller kapasitet til å holde barnet hjemme for å undervise det selv eller betalte noen for det. Vi synes selvsagt ikke at det er greit at barnet er utagerende eller voldelig. Problemet her er verken oss foreldre, barnet eller de andre barna. De andre barna har rett på et trygg skolemiljø og barnet vårt rett på skolegang og nødvendig hjelp. Problemet her er mangelen på ressurser. Løsningen er ikke at vi holder barnet hjemme. Anonymkode: 916fc...b15 Nei herregud. Selvfølgelig er ikke dere eller drittungen problemet 😝 Anonymkode: 7f137...c8b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #99 Del Skrevet 12. februar 2024 DelvisPresley skrev (5 minutter siden): Dessverre er offentlig skole en døende institusjon. Stakkars de normale barna som blir skadelidende av dette. Bare fordi udugelige mennesker på død og liv må ha barn. Normale barn??? Vel de utagerende er også normale Anonymkode: 931f9...f95 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #100 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Melder dere inn 9A? Å videre til statsforvalter om det ikke blir bedre for deres barn? Anonymkode: a557a...681 Et ikke om alle skoler, men mine barns skole er flinke til å snikee tilbake han som stadig må fjernes og de har byttet klasse på pga han er voldelig imot min datter sånn at vi må ta 9A sak i ett sett. Når de regner saken som ferdig så meldes jeg til barnevernet. for å prøve å skremme meg Anonymkode: 83002...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå