Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 Populært innlegg #1 Del Skrevet 12. februar 2024 Jeg har to barn selv, og jobber også på en skole. Både i det ene barnet mitt sin klasse og på trinnet jeg jobber på ved en annen skole enn der mitt barn går, så er det barn som ødelegger skoledagen for resten av barna. Pga taushetsplikten i forbindelse med jobb, så kan jeg ikke fortelle mer detaljert om barnet ved skolen jeg jobber på, men jeg kan jo det om den utagerende eleven i mitt barns klasse. Det er altså snakk om ett barn som slår og sparker både lærere og medelever, som raserer klasserommet og ødelegger ting som elevene har laget. Som kan gjøre som han vil hele dagen, da det minste krav fører til utagering og skader på andre personer eller materielle skader. En jente i klassen ble sparket så hardt at hun måtte på legevakten... Dere som har barn som faktisk har så store utfordringer at de skader andre mennesker, hvorfor sender dere barnet deres på skolen? Hvordan kan dere ha samvittighet til å sende en tikkende bombe som andre barn knapt tør å gå forbi i frykt for å bli slått på skolen? Jeg mener at barn som utagerer på andre ikke har noe på en vanlig skole å gjøre. Hadde mitt barn vært voldelig mot andre, så hadde jeg holdt det hjemme, slik at det kun var meg volden og utageringen gikk utover. Anonymkode: 4a35d...a24 45 2 31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #2 Del Skrevet 12. februar 2024 Foreldrene til disse barna kunne hvertfall bry seg litt mer. Tatt tak, latt utagering og bråk få konsekvenser. Satt ned foten. Min datter går 7. trinn og der har det vært noen få gutter som har fått ødelegge arbeidsro og klassemiljø i årevis. Vi som er bekymrede foreldre til den roligere majoriteten av klassen, får ikke gjort så mye annet enn å hver dag høre på våre fortvilte og frustrerte barn, som igjen har fått flere skoletimer ødelagt av disse guttene som er uten respekt for andre, og som definitivt ikke har lært folkeskikk og empati hjemme. Vi har såklart tatt det opp med lærere og skoleledelse i årevis, og de gjør så godt de kan. Det er foreldrene til disse grenseløse guttene som må ta tak, og involvere seg i barna sine. De lar barna sine ødelegge skolehverdagen til medelevene. Anonymkode: a6574...a4a 18 1 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #3 Del Skrevet 12. februar 2024 Alle barn har rett på en utdannelse og en meningsfull hverdag. Det er ikke barnas og som regel heller ikke foreldrene sine feil, at det ikke finnes andre egnede tilbud til disse barna. Det er ikke sånn at alle passer inn i A4- boksen. Noen barn blir verre av å bli satt i en ramme de ikke passer inn i. Anonymkode: 9bbc5...a72 20 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #4 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg har to barn selv, og jobber også på en skole. Både i det ene barnet mitt sin klasse og på trinnet jeg jobber på ved en annen skole enn der mitt barn går, så er det barn som ødelegger skoledagen for resten av barna. Pga taushetsplikten i forbindelse med jobb, så kan jeg ikke fortelle mer detaljert om barnet ved skolen jeg jobber på, men jeg kan jo det om den utagerende eleven i mitt barns klasse. Det er altså snakk om ett barn som slår og sparker både lærere og medelever, som raserer klasserommet og ødelegger ting som elevene har laget. Som kan gjøre som han vil hele dagen, da det minste krav fører til utagering og skader på andre personer eller materielle skader. En jente i klassen ble sparket så hardt at hun måtte på legevakten... Dere som har barn som faktisk har så store utfordringer at de skader andre mennesker, hvorfor sender dere barnet deres på skolen? Hvordan kan dere ha samvittighet til å sende en tikkende bombe som andre barn knapt tør å gå forbi i frykt for å bli slått på skolen? Jeg mener at barn som utagerer på andre ikke har noe på en vanlig skole å gjøre. Hadde mitt barn vært voldelig mot andre, så hadde jeg holdt det hjemme, slik at det kun var meg volden og utageringen gikk utover. Anonymkode: 4a35d...a24 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Foreldrene til disse barna kunne hvertfall bry seg litt mer. Tatt tak, latt utagering og bråk få konsekvenser. Satt ned foten. Min datter går 7. trinn og der har det vært noen få gutter som har fått ødelegge arbeidsro og klassemiljø i årevis. Vi som er bekymrede foreldre til den roligere majoriteten av klassen, får ikke gjort så mye annet enn å hver dag høre på våre fortvilte og frustrerte barn, som igjen har fått flere skoletimer ødelagt av disse guttene som er uten respekt for andre, og som definitivt ikke har lært folkeskikk og empati hjemme. Vi har såklart tatt det opp med lærere og skoleledelse i årevis, og de gjør så godt de kan. Det er foreldrene til disse grenseløse guttene som må ta tak, og involvere seg i barna sine. De lar barna sine ødelegge skolehverdagen til medelevene. Anonymkode: a6574...a4a Melder dere inn 9A? Å videre til statsforvalter om det ikke blir bedre for deres barn? Anonymkode: a557a...681 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #5 Del Skrevet 12. februar 2024 Disse barna burde gått på Steinerskolen istedenfor. Ser for meg at det er mer tilrettelagt for problematferd. Hørt om en som blomstret etter han begynte der Anonymkode: 3b11d...46b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Lorieen Skrevet 12. februar 2024 Populært innlegg #6 Del Skrevet 12. februar 2024 Barn som utagerer så voldsomt har ingenting i en vanlig skoleklasse å gjøre. Spesialskolene burde gjenopprettes. 39 1 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #7 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Melder dere inn 9A? Å videre til statsforvalter om det ikke blir bedre for deres barn? Anonymkode: a557a...681 Er meldt en haug med 9a saker, og lærere og ledelsen gjør sitt beste, men det hjelper ikke når barn som overhodet ikke har noe å gjøre på en vanlig skole, skal tvinges inn der. Enhver skolepolitiker som snakker så varmt om inkludering, skulle vært tvunget til en ukes praksis som assistent til en utagerende elev, eventuelt fått barnet sitt tvangsplassert i en klasse hvor det går elever med slike utfordringer. Anonymkode: 4a35d...a24 29 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har to barn selv, og jobber også på en skole. Både i det ene barnet mitt sin klasse og på trinnet jeg jobber på ved en annen skole enn der mitt barn går, så er det barn som ødelegger skoledagen for resten av barna. Pga taushetsplikten i forbindelse med jobb, så kan jeg ikke fortelle mer detaljert om barnet ved skolen jeg jobber på, men jeg kan jo det om den utagerende eleven i mitt barns klasse. Det er altså snakk om ett barn som slår og sparker både lærere og medelever, som raserer klasserommet og ødelegger ting som elevene har laget. Som kan gjøre som han vil hele dagen, da det minste krav fører til utagering og skader på andre personer eller materielle skader. En jente i klassen ble sparket så hardt at hun måtte på legevakten... Dere som har barn som faktisk har så store utfordringer at de skader andre mennesker, hvorfor sender dere barnet deres på skolen? Hvordan kan dere ha samvittighet til å sende en tikkende bombe som andre barn knapt tør å gå forbi i frykt for å bli slått på skolen? Jeg mener at barn som utagerer på andre ikke har noe på en vanlig skole å gjøre. Hadde mitt barn vært voldelig mot andre, så hadde jeg holdt det hjemme, slik at det kun var meg volden og utageringen gikk utover. Anonymkode: 4a35d...a24 På 80 / 90 tallet da fantes det spesialskoler for slike elever, og de virket. Vi hadde en gutt og ei jente på vår skole som alltid sloss, bedrev trusler og hærverk. De hadde hærjet løs på skolen vår i noen år. En dag jeg hadde glemt noe i klasserommet. Så kom jeg inn i gangen før klasserommet, og det så ut som det var begått drap der. Det var blod overalt, det var de som atter engang hadde sloss, de hadde knust noen vinduer i tumultene og skadet seg. Litt usikker på om de hadde gått på hverandre med glassskår. Iallefall da ble de begge, sendt på spesial skole for å få hjelp til å endre oppførsel. Han kom tilbake etter to år. Fortsatt endel utfordringer, men nå hadde han Iallefall sluttet å være voldelig. Hun kom tilbae litt innimellom, men slet psykisk. Så hun var litt frem og tilbake. Men mindre voldelig og utagerende. Jeg vet ikke hvorfor de sluttet med disse stedene. Men jeg snakket med hun på vår skole som sa at uten den skolen hadde hun ikke vært i live i dag. Anonymkode: 2a1a2...558 8 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #9 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Alle barn har rett på en utdannelse og en meningsfull hverdag. Det er ikke barnas og som regel heller ikke foreldrene sine feil, at det ikke finnes andre egnede tilbud til disse barna. Det er ikke sånn at alle passer inn i A4- boksen. Noen barn blir verre av å bli satt i en ramme de ikke passer inn i. Anonymkode: 9bbc5...a72 Helt enig. Det er en tragedie både for de barna det gjelder og for alle barna rundt som blir utsatt for vold og terror. Det burde vært andre bedre egnede tilbud for barn som ikke fungerer i vanlig skole. Anonymkode: 6eea7...aaa 15 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #10 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Melder dere inn 9A? Å videre til statsforvalter om det ikke blir bedre for deres barn? Anonymkode: a557a...681 Det har blitt gjort i klare mobbesaker på vår skole (jeg skrev innlegg nr 2), men ikke på disse sakene jeg omtaler. Det er mye fokus på arbeid mot mobbing (noe det selvfølgelig skal være), men det blir mindre fokus på alle disse rolige og flinke elevene som bare vil gjøre skolearbeidet sitt i fred men som må finne seg i å høre lærer og medelever (særlig jenter) bli kalt de styggeste ting, møbler som kastes, ting som rives ned fra taket, elever som bare går ut av klasserommet eller elever fra andre klasser som kommer spaserende inn, midt i timen. I blant kommer de ikke i gang med det de skulle i timen i det hele tatt, fordi læreren må ordne opp i en situasjon som har oppstått, og så blir det ikke nok tid til det de skulle gjøre. Anonymkode: a6574...a4a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #11 Del Skrevet 12. februar 2024 Og 9a-saker hjelper ikke på noen annen måte enn at den utagerende eleven kanskje får en assistent på seg. Og da gjerne en underbetalt 19-åring med friår fra VGS. Jeg mener at man faktisk skulle hatt muligheter til å kaste elever som ødelegger skolemiljøet for andre ut av skolen. Anonymkode: 4a35d...a24 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liv Skrevet 12. februar 2024 #12 Del Skrevet 12. februar 2024 Sannsynligvis trenger foreldre at barnet er på skolen så de får jobbet og tjent penger. Det er ikke foreldres feil at skolen ikke har nok ressurser til å takle barnets utfordringer. Barn er ikke vanskelig for morroskyld... 12 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #13 Del Skrevet 12. februar 2024 Jeg vil at du tenker over en del ting, ts. 1. hvordan tror du barn som tyr til vold har det hjemme? 2. hvem tror du et barn på 3-10 år har lært voldelig adferd fra. 3. hvem tror du viser barn at å mobbe er en løsning? (tips: svaret er, alltid og uten unntak «mamma og pappa») 4. om man etterlater et barn som har lært vold gjennom sin oppdragelse i omsorgen til dem som har lært dem - gjerne gjennom eksempelets makt - vold, hva tror du hender med dette barnet? Hva ender de opp med slags adferd som voksne? Jeg tror nok at «foreldre» er løsningen på absolutt all uønsket adferd hos barn. Men svaret er ikke å etterlate barnets i de voldelige voksnes makt. Det er å kreve mer av foreldre. Det er å innføre obligatorisk kursing, psykologisk veiledning og oppmuntre folk flest om å få i det minste færre, eller kanskje helst ingen, barn. En rask løsning er her og nå å kalle inn samtlige foreldre til samtlige barn som mobber til adferdsendring, om nødvendig med tvunget opphold betalt av staten. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): På 80 / 90 tallet da fantes det spesialskoler for slike elever, og de virket. Vi hadde en gutt og ei jente på vår skole som alltid sloss, bedrev trusler og hærverk. De hadde hærjet løs på skolen vår i noen år. En dag jeg hadde glemt noe i klasserommet. Så kom jeg inn i gangen før klasserommet, og det så ut som det var begått drap der. Det var blod overalt, det var de som atter engang hadde sloss, de hadde knust noen vinduer i tumultene og skadet seg. Litt usikker på om de hadde gått på hverandre med glassskår. Iallefall da ble de begge, sendt på spesial skole for å få hjelp til å endre oppførsel. Han kom tilbake etter to år. Fortsatt endel utfordringer, men nå hadde han Iallefall sluttet å være voldelig. Hun kom tilbae litt innimellom, men slet psykisk. Så hun var litt frem og tilbake. Men mindre voldelig og utagerende. Jeg vet ikke hvorfor de sluttet med disse stedene. Men jeg snakket med hun på vår skole som sa at uten den skolen hadde hun ikke vært i live i dag. Anonymkode: 2a1a2...558 Som voksen - hvordan hadde de barna det hjemme? For som voksne vet vi det. Og svaret er «ikke bra i det hele». Vi hadde også «problembarn» i mine skoledager. Det var, uten unntak, barn under omsorg av problematiske voksenpersoner. Anonymkode: f5e16...41c 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #14 Del Skrevet 12. februar 2024 Er vel hjemmemiljøet som er årsaken til at noen av disse barna utagerer, så å forvente at foreldrene skal bry seg noe videre er vel gjerne en utopi. De driter vel i det, på samme måte som de driter i sitt eget barn. Anonymkode: f295c...ffa 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #15 Del Skrevet 12. februar 2024 Siden du selv jobber på skole, så vil jeg jo tro du har observert det samme som meg, som også jobber på skole (som lærer). Fælt å si, men min erfaring er at foreldrene til de vanskeligste barna alltid er ganske ressurssvake og/eller dårlige foreldre. Det finnes sikkert unntak, selv om jeg ikke har møtt dem. Har hatt flere elever oppgjennom som har ganske heftige diagnoser på papiret, og som man må tilrettelegge en del rundt, men som har fungert veldig bra etter forholdene, fordi foreldrene også virkelig står på. Så har jeg opplevd elever som "bare" har ADHD som har vært veldig utagerende og farlige, som har foreldre som er alt for lite strenge og ikke forstår alvoret og generelt fremstår ressurssvake. Det finnes som sagt sikkert noen unntak, men jeg vet i hvert fall at hadde det vært meg som hadde et barn med voldsomme medfødte diagnoser, og var til fare for andre, så hadde jeg gått på alle verdens kurs og satt jord og himmel i bevegelse. Jeg hadde sikkert prøvd å søke om pleiepenger for å kunne ha barnet hjemme og undervise det selv, jeg hadde stått på kravene når det gjaldt alt mulig av ressurser osv. Det hadde vært fullstendig uaktuelt for meg at barnet mitt skadet andre. Selv om det er vanskelig å være det barnet som har en utfordrende atferd også, så går faktisk grensa der. Anonymkode: 92ecc...db1 8 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #16 Del Skrevet 12. februar 2024 Disse barna er ofte ikke slik hjemme, eller hvert fall ikke i samme grad. Hjemme blir barna holdt i sjakk med gaming og blir stimulert på den måten. Derfor blir det ofte en mistillit mot skolen, og problemet er skolen. I noen tilfeller er det sikkert det også, men skolene har skjært inn til beinet og det er lite en voksen kam gjøre. Jeg sitter ikke med en fasit, men man kan ikke legge opp en skoledag som er tilpasset enkeltelever. Det høres fint ut, men jeg vil se den personen som klarer å fylle 26 elevers behov til en hver tid. Skolen er en institusjon for læring. Lærere kan være en god lærer, men en dårlig psykolog, for det er ikke utdannelsen. Jeg savner tiden der skolen var et sted for å lære og ikke bare et sted man slukket branner Anonymkode: 6cee8...267 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #17 Del Skrevet 12. februar 2024 Ble ikke det sendt inn bekymringsmelding til barnevernet da eleven sparket en jente slik at hun havnet på legevakten? Barnevernet er jo de som kn hjelpe barna (og foreldrene med kurs etc.) Anonymkode: 75d33...0f9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #18 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): På 80 / 90 tallet da fantes det spesialskoler for slike elever, og de virket. Vi hadde en gutt og ei jente på vår skole som alltid sloss, bedrev trusler og hærverk. De hadde hærjet løs på skolen vår i noen år. En dag jeg hadde glemt noe i klasserommet. Så kom jeg inn i gangen før klasserommet, og det så ut som det var begått drap der. Det var blod overalt, det var de som atter engang hadde sloss, de hadde knust noen vinduer i tumultene og skadet seg. Litt usikker på om de hadde gått på hverandre med glassskår. Iallefall da ble de begge, sendt på spesial skole for å få hjelp til å endre oppførsel. Han kom tilbake etter to år. Fortsatt endel utfordringer, men nå hadde han Iallefall sluttet å være voldelig. Hun kom tilbae litt innimellom, men slet psykisk. Så hun var litt frem og tilbake. Men mindre voldelig og utagerende. Jeg vet ikke hvorfor de sluttet med disse stedene. Men jeg snakket med hun på vår skole som sa at uten den skolen hadde hun ikke vært i live i dag. Anonymkode: 2a1a2...558 Det handler om økonomi. Det er ikke økonomisk med skoler med få elever og godt utdannede lærere. Det er også energitappende for voksne å stå i dette hver dag. Du kan jo tenke deg selv å ha en arbeidsdag der man må gå på tå hev og det aldri er forutsigbarhet. Dette er dessverre hverdagen tik mange barn og voksne på skoler rundt omkring Anonymkode: 6cee8...267 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #19 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Siden du selv jobber på skole, så vil jeg jo tro du har observert det samme som meg, som også jobber på skole (som lærer). Fælt å si, men min erfaring er at foreldrene til de vanskeligste barna alltid er ganske ressurssvake og/eller dårlige foreldre. Det finnes sikkert unntak, selv om jeg ikke har møtt dem. Har hatt flere elever oppgjennom som har ganske heftige diagnoser på papiret, og som man må tilrettelegge en del rundt, men som har fungert veldig bra etter forholdene, fordi foreldrene også virkelig står på. Så har jeg opplevd elever som "bare" har ADHD som har vært veldig utagerende og farlige, som har foreldre som er alt for lite strenge og ikke forstår alvoret og generelt fremstår ressurssvake. Det finnes som sagt sikkert noen unntak, men jeg vet i hvert fall at hadde det vært meg som hadde et barn med voldsomme medfødte diagnoser, og var til fare for andre, så hadde jeg gått på alle verdens kurs og satt jord og himmel i bevegelse. Jeg hadde sikkert prøvd å søke om pleiepenger for å kunne ha barnet hjemme og undervise det selv, jeg hadde stått på kravene når det gjaldt alt mulig av ressurser osv. Det hadde vært fullstendig uaktuelt for meg at barnet mitt skadet andre. Selv om det er vanskelig å være det barnet som har en utfordrende atferd også, så går faktisk grensa der. Anonymkode: 92ecc...db1 Vel, foreldrene kan være ressurssterke og, men ha egne diagnoser og utfordringer som barnet igjen arver, og som blir mye tydeligere hos de. F.eks, moren til gutten i min datters klasse, har AD/HD, men er ganske ressurssterk. Hun jobber med barn selv, sitter som klassekontakt osv. Men hun er også veldig opptatt av å "unnskylde" sønnen sin ved å finne bakgrunnen til oppførselen hans mot andre. Anonymkode: 4a35d...a24 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #20 Del Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ble ikke det sendt inn bekymringsmelding til barnevernet da eleven sparket en jente slik at hun havnet på legevakten? Barnevernet er jo de som kn hjelpe barna (og foreldrene med kurs etc.) Anonymkode: 75d33...0f9 Aner jeg ingenting om. Jeg håper jo det... Anonymkode: 4a35d...a24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå