Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #1 Skrevet 1. februar 2006 Jeg skjønner ikke at folk døper ungene sine Thea, Emma, Markus og Mathias nå jeg. Jeg ville aldri døpt barna mine noe som "alle andre heter" http://www.ssb.no/vis/navn/art-2006-01-30-01.html Det blir vel 3 Emmaer i hver klasse på barneskolen, Emma K, Emma C, lille-Emma.
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #2 Skrevet 1. februar 2006 Jeg er veldig enig med deg, syns også det er merkelig at folk vil gjøre det. Men man kan jo faktisk oppleve at navnet man "alltid har hatt lyst på" faktisk er av de mest populære når man selv skal velge navn...og det syns jeg må være litt trasig...så det finnes sikkert flere grunner til at navn blir valgt enn akkurat det faktum at det er det mest populære der og da. Jeg opplever det med navnet Thea nå. Vi vil gjerne kalle opp babyen vår, og Thea har vært et navn jeg alltid har hatt et godt forhold til - fordi det er et navn i familien. Men nå er jeg Thea på TOPP10-lista, og dermed "brukt opp" for min del...Heldigvis er det jo plenty andre navn å velge mellom da!
Gjest gjest-elisa Skrevet 1. februar 2006 #3 Skrevet 1. februar 2006 Jeg synes det blir litt for dumt når man på død og liv må finne veldig spesielle navn på barna sine. Jeg har to barn,det ene har navn fra ti på topp listen,det andre ikke. Jeg har likt begge navnene siden jeg selv var liten,og var så heldig at far til barna også likte disse navnene godt. Det kunne ikke falt meg inn å kalle barna noe annet enn det som VI synes var "riktig" navn til barnet, bare fordi det falt seg slik at det ble et mye brukt navn. Jeg har selv et svært vanlig navn for min generasjon,men har aldri sett på det som noe problem. Jeg synes faktisk det var kjekt at det var en annen i klassen som het det samme som meg Jeg skjønner jo at det blir dumt hvis 3-4 barn i en klasse har samme navn,men det skal vel litt til...??
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #4 Skrevet 1. februar 2006 jeg mener ikke at man på død og liv må finne på spesielle navn, jeg mener bare at jeg ikke ville kalt ungene mine markus, thea og emma akkurat nå fordi det er utrolig mange andre som gjør det også. det blir som camilla og linda for 25 år siden, alle het jo det. jeg ville ikke funnet et helt spesielt og sjeldent navn for det, men kanskje ikke et navn som flere 100 unger ble døpt dette året.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #5 Skrevet 1. februar 2006 mitt yngste barn har et av de navnene du nevner,men navnet ble gitt for 8 år siden,da var det ikke like populært. Idag om jeg får flere tenker jeg på amadeus,oskar,sara,inglen,karen og enda flere,finnes så mange fine navn.
Nemmera Skrevet 1. februar 2006 #6 Skrevet 1. februar 2006 Ville tro folk velger navn fordi de er fine eller fordi man har et spesilet forhold til dem. Jeg har noen navn jeg alltid har syns var fine, og hvis de plutselig blir veldig populære så får de bare være det... Og det med å måtte ha et uvanlig navn kan jo gå litt langt noen ganger det og....
Jaya Skrevet 1. februar 2006 #7 Skrevet 1. februar 2006 Mine tre barn har alle navn som har vært på topp 10 lista de siste årene. Merkelig egentlig, for jeg bestemte meg for navnene før de ble populære, og plutselig het alle andre barn det også! Spesielt minstemanns navn synes jeg det er helt snålt med, for jeg hadde bare hørt om en gutt til med det navnet når jeg bestemte meg for å kalle ham det, og nå (tre år etter, men likevel) er det plutselig i full fart på vei mot toppen av lista. Får vel bare innse at jeg har samme smak som veldig mange andre.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #8 Skrevet 1. februar 2006 Jepp, jeg har ALLTID likt Emil og ville kalt min sønn det hvis jeg får en. og nå ser jeg at det er på vei opp, og at det antageligvis kommer til å være et av navnene som øker mest de neste 5 årene... faen!! det har ikke vært så mange som har hett emil, og jeg håpte det ville forbli sånn
Gjest Gjesta Skrevet 1. februar 2006 #9 Skrevet 1. februar 2006 Det er jo sånn det er med mote da! Man blir påvirka. Navn man kanskje ikke hadde hørt om for 10 år siden blir etterhvert fine når man blir vant med dem. Jeg hadde dåna om noen het Ingrid eller Åse da jeg var liten - for det var et typisk gammel dame-navn da. I dag syns jeg det er nydelige navn - og mange i min aldersgruppe velger jo å kalle døtrene sine for akkurat disse navnene i dag. Sjelden at noen kaller opp barna etter seg selv eller søsken, og derfor er det jo også færre Camillaer og Lindaer blant dagens barn! Hvilke navn som er populære vil jo alltid endre seg siden noen alltid vil søke navn som ikke er mye brukt - og som dermed fornyer moten etterhvert som tida går.
Gjest Fruktfat Skrevet 1. februar 2006 #10 Skrevet 1. februar 2006 om jeg kaller sønnen min nils nå, og det blir veldig populært om tre år, skal man liksom bytte navn da, fordi det har blitt populært? de fleste ser vel ikke på topp ti lista og velger navn derfra? man tar et navn man liker, eller kaller opp etter noen, og om det er populært; so what? synes det er verre med folk som absolutt skal ha veldig spesielle navn for at ingen skal hete det samme; vet om noen som har kalt barna sine kanutte og lillebill.... (gutten i familien har et helt normalt navn...)
Trampe Skrevet 1. februar 2006 #11 Skrevet 1. februar 2006 Jeg og mannen skal da ikke ha barn på ei stund, men vi har like fullt diskutert navn...og begge jentenavnene vi ville brukt om vi hadde blitt gravide nå + et av guttenavnene ligger plutselig på topp 10. Jeg har alltid likt disse navnene, men jeg liker da ikke at "alle" hete det samme som min unge... Forhåpentligvis forandrer topp ti-lista seg til vi skal ha barn, men jeg kommer ikke til å ta store hensyn til den når vi velger navn. Vi velger de vi synes er fine!
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #12 Skrevet 1. februar 2006 Heller et populaert "ti paa topp navn" enn et utrolig spesielt navn man aldri har hoert om - valgt for aa bevise foreldrenes "kreativitet". Hvis du kaller jenta di Emma er det 18 av 1000 unger som heter dette, (1,8 %) dvs laaaangt under 3-4 i hver skoleklasse....
Plym Skrevet 1. februar 2006 #13 Skrevet 1. februar 2006 Det finnes jo mange navn som hverken er ti på topp eller kjempesære, da
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #14 Skrevet 1. februar 2006 Det finnes jo mange navn som hverken er ti på topp eller kjempesære, da ← Tusen takk for veldig nyttig informasjon.
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #15 Skrevet 1. februar 2006 Det finnes jo mange navn som hverken er ti på topp eller kjempesære, da ← ..det synes ikke vi.. Det er vanskelig nok å finne navn som både jeg og mannen liker uten å måtte ta hensyn til om det er populært eller ikke!! (Jeg må innrømme at jeg trodde det var lettere før jeg faktisk måtte finne navn til mitt barn!)
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #16 Skrevet 1. februar 2006 om jeg kaller sønnen min nils nå, og det blir veldig populært om tre år, skal man liksom bytte navn da, fordi det har blitt populært? ← Nei, nå tror jeg ikke du har forstått poenget helt. mener bare at om nå som markus er øverst på navnelista og på vei oppove ville jeg ikke kalt ungen min markus! hadde jeg gjort det for 3 år siden hadde det blitt noe annet.
Gjest LoisLane Skrevet 1. februar 2006 #17 Skrevet 1. februar 2006 Ett av barna mine navn som har vært på ti på topp-lista, de tre andre har mer "upopulære" navn. Jeg har generelt lite sans for de aller mest populære navnene, men folk må jo få bestemme dette helt selv. Har faktisk vært borti en klasse der tre stykker het det samme. Tungvint når alle hadde etternavn på samme bokstav også!
Gjest LoisLane Skrevet 1. februar 2006 #18 Skrevet 1. februar 2006 (endret) Dobbelt. Men mens jeg nå er her... Navnet får man ikke ved dåpen, men ved melding til folkeregisteret. Endret 1. februar 2006 av LoisLane
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #19 Skrevet 1. februar 2006 Jeg har alltid likt Emma - det var jo egentlig heller uvanlig før - og tenkt at jeg kunne tenke meg det til en eventuell datter om det skulle bli. Og så går det og blir kjempepopulært!?
Gjest Gjest Skrevet 1. februar 2006 #20 Skrevet 1. februar 2006 Jeg har alltid likt Emma - det var jo egentlig heller uvanlig før - og tenkt at jeg kunne tenke meg det til en eventuell datter om det skulle bli. Og så går det og blir kjempepopulært!? ← samme som meg med emil det. det blir også mer og mer populært. litt lyst på et søskenpar som kan hete Emil og Emma. hadde vært søte navn sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå