Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så kjæresten min vil at jeg skal være med til Ålesund når hun drar hjem igjen herfra. Jeg har ikke blitt ansatt i noen ny jobb enda, men får mange intervjuer for tiden. 

Hun sier at det går greit å dra på ferie som har vært planlagt å dra på før man blir ansatt i en ny jobb. Og det er noe hun har gjort noen ganger før. 

Er det korrekt? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på når du ansettes.. Du har uansett rett på ferie, men du kan ikke uten videre bestemme når du har ferie. 

Det greieste er jo å avklare dette ved kontraktunderskriving. 

Aldri lurt å være storforlangende som nyansatt 

Anonymkode: 7d944...871

• Liker 3
Skrevet

Altså det kan gå greit, men det kan også vere arbeidsgivere som ikke er fan av det. En ferie innlands er ikke noe jeg ville prioritert som planlagt ferie med mindre billettene var bestilt og de var veldig dyre. 

Anonymkode: 8c025...c01

• Liker 3
Skrevet

Så lenge du ikke har avklart et tidspunkt for noe intervju ennå tenker jeg det er innafor. Men jeg ville nok vært beredt til å evt. dra tilbake på relativt kort varsel hvis du får tilslag på et intervju for en jobb du har veldig lyst på, og lagt av litt penger til det. 

Anonymkode: c903b...a8d

• Liker 2
Skrevet
TB1895 skrev (1 minutt siden):

Så kjæresten min vil at jeg skal være med til Ålesund når hun drar hjem igjen herfra. Jeg har ikke blitt ansatt i noen ny jobb enda, men får mange intervjuer for tiden. 

Hun sier at det går greit å dra på ferie som har vært planlagt å dra på før man blir ansatt i en ny jobb. Og det er noe hun har gjort noen ganger før. 

Er det korrekt? 

Er dette en jobb hvor man er avhengig av at ikke alle drar på ferie på likt? 
jeg har opplevd at noen har gjort det ja, bestilt seg ferie, startet i ny jobb og ikke tenkt på at ferieoppsettet er satt. For 3 år siden fikk jeg sommerferien min ødelagt slik, den nyansatte hadde ikke avbestilling og MÅTTE dra i ferien min, det var min tur til og ha 2 ukers fri i fellesferien, men det tenkte ikke den nyansatte på. 
jeg tenker det kommer litt an på hva slags jobb det er, men generelt synes jeg man skal legge ferien til avtalt fri, og du kan jo også risikere og ikke få jobben om du er ærlig i forkant . 

Anonymkode: 8d885...f3f

• Liker 1
Skrevet

Greien er at den jeg sikkert får ansettelse i er enten ringevikar eller hver 3 helg. Så hvis jeg blir ansatt som ringevikar har jeg jo mye frihet. 

Også er det uansett bare 8 dager. Fra 4 mars til 12 mars. 

Skrevet

I ditt tilfelle hvor du faktisk ikke har fått et jobbtilbud engang så tenker jeg kjør på. Hvis du mot formodning får et jobbtilbud som ligger ann til oppstart snarlig så sier du bare at du ikke kan starte før x dato. 

En ansettelse tar jo gjerne noen måneder fra intervju til oppstart...

Anonymkode: 59695...053

• Liker 1
Gjest mareritt2
Skrevet (endret)

-

Endret av mareritt2
Skrevet

Det kommer helt an på hvilken jobb du får, og om de vil gi deg ferie under opplæringen.

Jeg har flere ganger bestilt ferie samtidig som jeg har vært i prosessen med bytte av jobb. Noen ganger går det fint, andre ganger må ferien avlyses.

Anonymkode: 7574e...a9e

Skrevet
TB1895 skrev (55 minutter siden):

Greien er at den jeg sikkert får ansettelse i er enten ringevikar eller hver 3 helg. Så hvis jeg blir ansatt som ringevikar har jeg jo mye frihet. 

Også er det uansett bare 8 dager. Fra 4 mars til 12 mars. 

Mye frihet som ringevikar? Da må du jo møte opp om noen blir syke ? Det er vel den stillingen en har minst frihet i, fordi du ikke vet arbeidstidene på forhånd? Ny ringevikar blir oppringt « nå har det kommet sykemelding her , du må ta kveldsvakten  . « « nei, jeg har tatt meg 8 dagers ferie « ?? 
ja, hvis det er snakk om bare hver tredje helg bør du jo kunne legge ferien utenom jobbhelgene dine? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mye frihet som ringevikar? Da må du jo møte opp om noen blir syke ? Det er vel den stillingen en har minst frihet i, fordi du ikke vet arbeidstidene på forhånd? Ny ringevikar blir oppringt « nå har det kommet sykemelding her , du må ta kveldsvakten  . « « nei, jeg har tatt meg 8 dagers ferie « ?? 
ja, hvis det er snakk om bare hver tredje helg bør du jo kunne legge ferien utenom jobbhelgene dine? 

Har jo tenkt å fortelle arbeidsgiveren om ferien før jeg signerer kontrakten og si at jeg kan begynne etter 12 mars da. Jeg er ikke den eneste som kommer til å bli ansatt. Det var 5 ledige ringevikar stillinger og 5 helge stillinger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I ditt tilfelle hvor du faktisk ikke har fått et jobbtilbud engang så tenker jeg kjør på. Hvis du mot formodning får et jobbtilbud som ligger ann til oppstart snarlig så sier du bare at du ikke kan starte før x dato. 

En ansettelse tar jo gjerne noen måneder fra intervju til oppstart...

Nja, den jobben jeg ble ansatt i hos et vikarbyrå fikk jeg signere kontrakt på samme dagen som intervjuet 😂

Skrevet
TB1895 skrev (2 timer siden):

Har jo tenkt å fortelle arbeidsgiveren om ferien før jeg signerer kontrakten og si at jeg kan begynne etter 12 mars da. Jeg er ikke den eneste som kommer til å bli ansatt. Det var 5 ledige ringevikar stillinger og 5 helge stillinger. 

Så det er en konkret jobb? Når er oppstart og opplæring? Jeg hadde ikke skrevet kontrakt med deg om du måtte utsette oppstart grunnet ferie. 

Skrevet
TB1895 skrev (2 timer siden):

Nja, den jobben jeg ble ansatt i hos et vikarbyrå fikk jeg signere kontrakt på samme dagen som intervjuet 😂

Netopp, og da skal du si at du må vente til 12 mars fordi du skal på viktig ferie til Ålesund? 

Skrevet
TB1895 skrev (3 timer siden):

Ok? Mulig jeg har missforstått deg, fikk inntrykket av at du ikke hadde jobb og bare var i en søkeprosess. 

Hvis du har fått en jobb og signert kontrakt så må du selvsagt forholde deg til kontrakt.

Skrevet
TB1895 skrev (3 timer siden):

Det du kan være ganske sikker på, er at hvis du starter i jobben som ringevikar med "forresten så skal jeg ha ferie og kan ikke jobbe", så havner du nederst på ringelisten.

Men det er mye fritid når man er ringevikaren som blir ringt sist.

Anonymkode: 7574e...a9e

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ok? Mulig jeg har missforstått deg, fikk inntrykket av at du ikke hadde jobb og bare var i en søkeprosess. 

Hvis du har fått en jobb og signert kontrakt så må du selvsagt forholde deg til kontrakt.

Jeg har en liten deltidsjobb i en butikk. Men søker etter mer. 

Jeg har ikke fått noe jobb i den jeg snakker om her enda da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tja, det kommer an på hvor en jobber. Jeg har vært vikar i mange mange år da jeg elsket friheten det gir meg. Vaktene blir satt opp par uker i forveien. Dette er i helsevesen. Jeg har 3 forskjellige steder jeg tar vakter, og har alltid fått nok. Så ja, har jeg lyst på en uke fri så tar jeg det (får jo selvfølgelig ikke betalt for den, men siden vi har god økonomi setter jeg friheten høyere) 

Anonymkode: f4d26...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...