AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #1 Skrevet 12. februar 2024 Ser spesielt på facebookgruppene AAP-Aksjonen og Nav Spørsmål at det er mange som nå får avslag på uføretrygd. Grunnene kan være alder (unge) og noen mangler rehab opphold. Har det blitt strammet inn på uføretrygd i det siste? Vet jo at det alltid har vært noen som får avslag, men ser flere innlegg på det nå enn det var bare for 1/2 år siden. Flere som har observert dette? Anonymkode: 176ae...1be 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #2 Skrevet 12. februar 2024 Det har blitt strengere de siste årene. Mest pga at enkelte mangler dokumentasjon på sykdom eller fullført tiltak. Ser ut som for de yngre at de setter mer krav. Det har blitt strammet inn da de vil at flere skal jobbe og flere som har søkt kan på sikt komme ut i jobb, mest de yngre igjen. Dessverre er det vanskelig for mange da flere skal til undersøkelser som det er lang ventetid på og det virker ikke alltid om Nav har tid og vente. De har jo sine regler og følge. Jeg fikk ufør på første søknad men AAP var et sant papirmølje selv med alle papirer iorden og alle tiltak ble fulgt. Vet om flere som ikke følger tiltakene de er satt til og gjøre, noen gidder ikke mens andre prøver og det går ikke da vil Nav en skal prøve noe annet. Regelverket er ganske på trynet for og si det sånn. Anonymkode: 1fc99...1af 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #3 Skrevet 12. februar 2024 Vet det er strammet inn, spesielt for unge. Som sagt, så kan de bli arbeidsføre i løpet av livet. Leste et sted at mange kan bli frisk/ bedre fra angst i løpet av 10 år, så det er jo klart at da bør man ikke bli "dømt" til evig ufør. Selv fikk jeg også innvilget ufør på første søknaden der angst var hovedgrunnen, men jeg er såpass gammel at det skal mye til at jeg blir arbeidsfør i yrkesaktiv alder. Det er dumt å ikke følge aktivitetsplanen og gjøre det som Nav ber om, for det kan man tape mye på. Man har jo plikter også når man er på AAP, ikke bare rettigheter. Anonymkode: 176ae...1be 6 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #4 Skrevet 12. februar 2024 Dette "strammet inn" alle snakker om, hvor og når skjedde dette? Anonymkode: ff766...12f 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #5 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette "strammet inn" alle snakker om, hvor og når skjedde dette? Anonymkode: ff766...12f Det kan jeg ikke svare på, men det har lenge vært snakk om at det er for mange som blir ufør i ung alder, å at de må hjelpes til å komme ut i arbeid. Men synes det kan virke som at det nå er en øking av de som får avslag på ufør. Det har bl.a blitt strammet inn på AAP for de under 25 år. De får nå veldig lite utbetalt - noe som vistnok skal motivere de til å komme seg i jobb. Men de er jo syke, så skjønner ikke den helt, samt at det koster da for de under 25 å leve også. Å ingen velger når de blir syke. Anonymkode: 176ae...1be 6 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #6 Skrevet 12. februar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kan jeg ikke svare på, men det har lenge vært snakk om at det er for mange som blir ufør i ung alder, å at de må hjelpes til å komme ut i arbeid. Men synes det kan virke som at det nå er en øking av de som får avslag på ufør. Det har bl.a blitt strammet inn på AAP for de under 25 år. De får nå veldig lite utbetalt - noe som vistnok skal motivere de til å komme seg i jobb. Men de er jo syke, så skjønner ikke den helt, samt at det koster da for de under 25 å leve også. Å ingen velger når de blir syke. Anonymkode: 176ae...1be Dette har gjerne også litt motsatt effekt. Når utbetalingen er så lav, vil de måtte søke om supplerende sosialhjelp. Da blir det i praksis umulig å øke inntekten med en deltidsjobb, så man blir motivert til å bare la være. Dette er egentlig i et problem i store deler av trygdesystemet, fra AAP til uføretrygd til alderpensjon. Ofte er avkortingsregimet så strengt og så komplisert at man risikerer å tape penger på å jobbe, eller i beste fall jobbe for et par tiere i timen. Sier seg selv at mange bare dropper det da. Anonymkode: 7a37d...077 1 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette har gjerne også litt motsatt effekt. Når utbetalingen er så lav, vil de måtte søke om supplerende sosialhjelp. Da blir det i praksis umulig å øke inntekten med en deltidsjobb, så man blir motivert til å bare la være. Dette er egentlig i et problem i store deler av trygdesystemet, fra AAP til uføretrygd til alderpensjon. Ofte er avkortingsregimet så strengt og så komplisert at man risikerer å tape penger på å jobbe, eller i beste fall jobbe for et par tiere i timen. Sier seg selv at mange bare dropper det da. Anonymkode: 7a37d...077 En annen ting er at man blir ikke friskere av å måtte leve i fattigdom. Anonymkode: 176ae...1be 12 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 Der er statestikk på dette inn på nav sine sider. Det ble fattet vedtak i 30 450 nye uføresaker i løpet av året 2023. 24 300 saker ble innvilget eller delvis innvilget, mens 5 800 saker ble avslått. I 300 saker er resultatet ukjent eller ikke ferdig vurdert. https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/statistikk/aap-nedsatt-arbeidsevne-og-uforetrygd-statistikk/uforetrygd Anonymkode: 61ccd...771 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #10 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): En annen ting er at man blir ikke friskere av å måtte leve i fattigdom. Anonymkode: 176ae...1be Ja, blir nok heller enda dårligere av det. For da begynner det gjerne å tære på psyken, fordi man aldri har råd til å komme seg ut å finne på noe. Anonymkode: 2f573...778 8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #11 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): En annen ting er at man blir ikke friskere av å måtte leve i fattigdom. Anonymkode: 176ae...1be Men mange uføre (inkludert meg selv) lever ikke i fattigdom, selv om vi ligger under fattigdomsgrensen. Det blir litt som man gjør det til selv, altså hvilke prioriteringer man gjør. Jeg sparer 10.000 kr i måneden. Ung ufør. Anonymkode: 010ad...e94 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #12 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ja, blir nok heller enda dårligere av det. For da begynner det gjerne å tære på psyken, fordi man aldri har råd til å komme seg ut å finne på noe. Anonymkode: 2f573...778 Fattigdom er å ikke ha råd til ordentlig mat eller få reparert briller eller vaskemaskin. Ikke å "ikke ha råd til å finne på ting". Det er luksusforbruk. Anonymkode: a8ebe...997 7 5
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #13 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet om flere som ikke følger tiltakene de er satt til og gjøre, noen gidder ikke mens andre prøver og det går ikke da vil Nav en skal prøve noe annet. Regelverket er ganske på trynet for og si det sånn. Anonymkode: 1fc99...1af Hos meg har ikke NAV kommet med et eneste forslag eller krav (ett år på AAP). Men jeg jobber litt, det er vel sikkert grunnen. Men egentlig skulle jeg ønske at NAV kom med forslag til ting å prøve, for fastlegen trekker bare på skuldrene og håper at det går over av seg selv, og jeg vet jo ikke selv hva slags medikamenter/behandlinger som finnes for mine diffuse plager. Anonymkode: 6e102...f94 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #14 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Fattigdom er å ikke ha råd til ordentlig mat eller få reparert briller eller vaskemaskin. Ikke å "ikke ha råd til å finne på ting". Det er luksusforbruk. Anonymkode: a8ebe...997 🤦♀️🤦♀️ selvfølgelig. Det å falle bakpå alle andre tærer på psyken om det er luksus problem eller ei. Snakker om å ikke ha mulighet til å ta seg en kopp kaffi med ei venninne en gang fordi man må spare opp til å gå til tannlegen. Tenkte ikke på ferie eller dyreparken, men det å ikke kunne være med på noe som helst fordi du må spare de få kronene du har til overs (om du er heldig nok til å ha noe til overs i det hele tatt..). Anonymkode: 2f573...778 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #15 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): 🤦♀️🤦♀️ selvfølgelig. Det å falle bakpå alle andre tærer på psyken om det er luksus problem eller ei. Snakker om å ikke ha mulighet til å ta seg en kopp kaffi med ei venninne en gang fordi man må spare opp til å gå til tannlegen. Tenkte ikke på ferie eller dyreparken, men det å ikke kunne være med på noe som helst fordi du må spare de få habrkronene du har til overs (om du er heldig nok til å ha noe til overs i det hele tatt..). Anonymkode: 2f573...778 Nekter å tro at alle ikke har råd til en kopp kaffe.... Anonymkode: dca31...c5f 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #16 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Nekter å tro at alle ikke har råd til en kopp kaffe.... Anonymkode: dca31...c5f Da gjør vi litt matte 10.000 -7.500 (husleie) -1000 (strøm) -500 (busskort) Resten til mat, kanskje spiser jeg pasta hele uken og bruker minst mulig strøm sånn at jeg har råd til DPS time... Anonymkode: 2f573...778 1 3 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #17 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men mange uføre (inkludert meg selv) lever ikke i fattigdom, selv om vi ligger under fattigdomsgrensen. Det blir litt som man gjør det til selv, altså hvilke prioriteringer man gjør. Jeg sparer 10.000 kr i måneden. Ung ufør. Anonymkode: 010ad...e94 Med UU så er ikke du av de som ligger på laveste sats. Hva tror du at du har igjen når UU tillegget fjernes? For det tillegget kommer til å forsvinne med tiden. Vi har jo sett hvordan andre tillegg har blitt fjernet med et pennestrøk tidligere, å spesielt hvis Erna kommer til makten. Men nå var det ikke det som var tema, men om det har blitt strammet inn og strengere å få ufør i det siste. Anonymkode: 176ae...1be 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #18 Skrevet 12. februar 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Da gjør vi litt matte 10.000 -7.500 (husleie) -1000 (strøm) -500 (busskort) Resten til mat, kanskje spiser jeg pasta hele uken og bruker minst mulig strøm sånn at jeg har råd til DPS time... Anonymkode: 2f573...778 Hva slags ytelse/trekk er det du har da, om du kun får utbetalt 10 000 i måneden? Hvorfor søker du ikke bostøtte? Anonymkode: 04b43...0d9 2 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #19 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva slags ytelse/trekk er det du har da, om du kun får utbetalt 10 000 i måneden? Hvorfor søker du ikke bostøtte? Anonymkode: 04b43...0d9 Kan se ut til at det er AAP for de under 25 år. Anonymkode: 176ae...1be 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #20 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): En annen ting er at man blir ikke friskere av å måtte leve i fattigdom. Anonymkode: 176ae...1be Man blir heller ikke friskere av å ikke være en del av noe som f.eks; en jobb Anonymkode: ff2d2...c70 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå