AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #1 Skrevet 12. februar 2024 Dette gir meg masse problemer, jeg har regninger for 25.000 kr som skal betales og det er 5 ukers behandlingstid på dagpenger Hva i alle dager skal man gjøre i mellomtiden? Bare la alt gå til inkasso? Jeg har søkt om nødhjelp + bostøtte fra NAV/Husbanken. Søker masse jobber, har kuttet ut alt av abonnementer og lever billig (hei knekkebrød, egg og vann). Er det bare å sette seg ut med en kopp for å tigge? Jeg fikk 2 dagers varsel på permitteringen og sliter skikkelig, siden rentene er så høye så har jeg ikke hatt sjans til å spare stort. Har helt panikk her nå. Kan spørre min far om litt hjelp evt men det er ganske flaut. Er fattighus her i Oslo så jeg kan få tak i mat, har også nok mat frem til helgen. Hadde aldri trodd jeg skulle komme i en sånn situasjon, det gjør det veldig vanskelig å klare seg økonomisk. Noen som har vært gjennom det samme og hva gjorde dere? Anonymkode: aab93...8c8 4
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #2 Skrevet 12. februar 2024 Hva er årsaken til permittering? - lønn fra arbeidsgiver i arbeidsgiver sin periode - dagpenger. Anonymkode: 1f957...3eb 1
Sofakona Skrevet 12. februar 2024 #3 Skrevet 12. februar 2024 Da skal du vel få penger fra jobben om du er permittert? 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #4 Skrevet 12. februar 2024 Sofakona skrev (1 minutt siden): Da skal du vel få penger fra jobben om du er permittert? Ja får penger for 2 uker denne mnd, med utbetaling på mandag neste uke. Men det dekker likevel ikke regningene mine Har ting som fellesutgifter, boliglån, studielån og forsikringer. Jeg prioriterer boliglånet nå, men er kjedelig å få purringer på det andre. Og hvis det tar lang tid før jeg får ny jobb så blir jeg jo liggende veldig etter med alt.. Anonymkode: aab93...8c8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #5 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er årsaken til permittering? - lønn fra arbeidsgiver i arbeidsgiver sin periode - dagpenger. Anonymkode: 1f957...3eb Situasjonen i Rødehavet/Gaza. Så jeg leter aktivt etter jobb og har søkt masse, men foreløpig ikke fått noe nytt. Anonymkode: aab93...8c8
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #6 Skrevet 12. februar 2024 Du søker en uke før siste dag med lønn=det går en måned fra sist lønn fra arbeidsgiver til første utbetaling fra NAV. En måned mellom hver lønning er jo helt normalt? Anonymkode: ab713...d96 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #7 Skrevet 12. februar 2024 Om du har søkt nødhjelp hos Nav så skal du få svar innen 48 timer. Nødhjelp er som regel det aller nødvendigste, men når man først har startet på søknaden så finner man gjerne mer man trenger hjelp til. Purr opp søknad om nødhjelp/sosiahjelp. Vanlig sosialhjelp har tre-fire ukers behandlingstid, så ikke vent på det. Anonymkode: ee762...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja får penger for 2 uker denne mnd, med utbetaling på mandag neste uke. Men det dekker likevel ikke regningene mine Har ting som fellesutgifter, boliglån, studielån og forsikringer. Jeg prioriterer boliglånet nå, men er kjedelig å få purringer på det andre. Og hvis det tar lang tid før jeg får ny jobb så blir jeg jo liggende veldig etter med alt.. Anonymkode: aab93...8c8 Du setter deg selvfølgelig ikke ned å tvinnertommler men purringer ryr inn, her må du ta kontakt med de det gjelder og få på plass utsettelse/nedbetaling. Videre må du se på hvor mye du får fra arbeidsgiver i lønn etter som denne ikke stopper på dagen og de har noe ansvar selv med permittering. Så må du bruke oppsparte midler i den tiden som du evt ikke er dekket hverken fra arbeidsgiver eller nav. Anonymkode: 1f957...3eb 1 2
Tvist Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 Studielånet er fint mulig å utsette betaling på. Mange regninger kan forskyves. 6
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #10 Skrevet 12. februar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Situasjonen i Rødehavet/Gaza. Så jeg leter aktivt etter jobb og har søkt masse, men foreløpig ikke fått noe nytt. Anonymkode: aab93...8c8 Skeptisk. Det tilsvarer ikke 2 dagers permisjon. Har dere ikke tillitsvalgt? Anonymkode: b8a64...427
Schmuhu Skrevet 12. februar 2024 #11 Skrevet 12. februar 2024 Quote 5 ukers behandlingstid på dagpenger, hva skal man leve av i mellomtiden? Du bruker din buffer. Det kan fort ta opp mot 3 måneder før velferdsstaten reagerer og ordner opp. Korona har jo vist at staten trenger tid til å reagere i enkelte tilfeller. Med kun 5 uker stiller du veldig bra. Hvorfor har du ingen buffer? Hva har skjedd med den? 1 hour ago, AnonymBruker said: (...) siden rentene er så høye så har jeg ikke hatt sjans til å spare stort. Med andre ord du nedbetaler en bolig og du har presset økonomi helt til maks. Det her du kan begynne. Søk om avdragsfrihet. 1 hour ago, AnonymBruker said: jeg har regninger for 25.000 kr som skal betales Hva slags regninger er det? Inkluderer det boliglånet? 1 hour ago, AnonymBruker said: Kan spørre min far om litt hjelp evt men det er ganske flaut Er ikke det mye mer flau hvis hele livet ditt ramler sammen som et korthus bare fordi du ikke ønsket å bruke nettverket ditt? Hvordan forklarer du det då til faren din? Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #12 Skrevet 12. februar 2024 Var i samme situasjon selv under korona. Ble arbeidsledig på dagen og fikk ikke dagpenger før etter tre mnd. Ringte alle jeg hadde regninger hos, tilogmed regninger på 200,-. Fikk utsatt alt så det gikk heldigvis bra. Vær føre var, ring å si ifra! Anonymkode: 93b2c...a84 4 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #13 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var i samme situasjon selv under korona. Ble arbeidsledig på dagen og fikk ikke dagpenger før etter tre mnd. Ringte alle jeg hadde regninger hos, tilogmed regninger på 200,-. Fikk utsatt alt så det gikk heldigvis bra. Vær føre var, ring å si ifra! Anonymkode: 93b2c...a84 Ble også permittert under pandemien, og da fikk en mulighet til å få en kjapp forskuddsberegning og utbetaling fra NAV. Da var det bare 66%, og ikke etter de nye beregningene på den tiden, men ingen grunn til å gå mange måneder uten penger. Anonymkode: 303ef...1d2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #14 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette gir meg masse problemer, jeg har regninger for 25.000 kr som skal betales og det er 5 ukers behandlingstid på dagpenger Hva i alle dager skal man gjøre i mellomtiden? Bare la alt gå til inkasso? Jeg har søkt om nødhjelp + bostøtte fra NAV/Husbanken. Søker masse jobber, har kuttet ut alt av abonnementer og lever billig (hei knekkebrød, egg og vann). Er det bare å sette seg ut med en kopp for å tigge? Jeg fikk 2 dagers varsel på permitteringen og sliter skikkelig, siden rentene er så høye så har jeg ikke hatt sjans til å spare stort. Har helt panikk her nå. Kan spørre min far om litt hjelp evt men det er ganske flaut. Er fattighus her i Oslo så jeg kan få tak i mat, har også nok mat frem til helgen. Hadde aldri trodd jeg skulle komme i en sånn situasjon, det gjør det veldig vanskelig å klare seg økonomisk. Noen som har vært gjennom det samme og hva gjorde dere? Anonymkode: aab93...8c8 Det er ikke flaut å bli permittert, det har ikke noe med det personlig å gjøre. Spør far om hjelp. Anonymkode: 9cbbe...4e7 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #15 Skrevet 12. februar 2024 Her måtte jeg en gang låne fra familiemedlem. Anonymkode: 11268...623
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #16 Skrevet 12. februar 2024 - jeg hadde ikke godtatt at situasjonen med gaza og rødehavet er en "uforutsett hendelse" - regninger går ikke til inkasso på fem uker - du får etterbetalt når søknaden blir godkjent. Begynn ringe rundt å be om utsettelse på regninger der du kan. Søk om avdragsfrihet i banken. - gå over alle ting du betaler for, å begynn si opp abonnementer, og kutt alt unødvendig. Selg unna det du kan. Anonymkode: 7b715...d3d 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #17 Skrevet 12. februar 2024 Det skal veldig mye til for å kunne permittere med bare to dagers varsel. Da må det være brann, naturkatastrofer eller lignende. Hvordan kan Gaza og Rødehavet ha forårsaket en så akutt krise for en norsk bedrift? Har fagforeningen vært involvert i dette? Anonymkode: aa8a8...888
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #18 Skrevet 12. februar 2024 Husk at de fleste steder har chat. Om du synes det er flaut å ringe og be om utsettelse på regninger, bruk chat om de har. Anonymkode: 76eb4...73e 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #19 Skrevet 12. februar 2024 Studielånet får du vel avdragsfrihet med en gang? Søk om avdragsfrihet på boliglånet. Gå gjennom forsikringsavtaler og kutt det du kan. Spør om du kan få utbetalt feriepenger fra 2023. Anonymkode: c368c...539
liv Skrevet 12. februar 2024 #20 Skrevet 12. februar 2024 Ta kontakt med banken og få betalingsutsettelse på lånet, same ed andre fakturaer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå