Gå til innhold

Sykdom, mannen sur og stiller spørsmålstegn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har pådratt meg en ny runde med sykdom. Spyr, driter og har høy feber. Har ikke fått i meg mat på to dager og alt jeg drikker av vann kommer opp igjen. Er ikke under noen omstendighet oppegående nok til å ta meg av en baby alene.

Det har seg slik at mannen er sint og mener at jeg er unormalt mye syk. Han sier han måtte lyve til jobb om at det var han som var syk, siden han har måtte vært hjemme 2 ganger tidligere under sykdomsperioder etter barnet ble født. jeg har hatt brystbetennelse og corona i løpet av de siste 1.5-2årene. Det er selvsagt veldig kjipt for meg som er den syke, men enda kjipere når mannen lager trøbbel på grunn av det. Jeg forestår at han synes det er kjedelig å ikke komme seg på arbeid, men hva skal jeg gjøre? jeg er jo syk, 

Spørsmålet er om han har rett til å reagere slik? Er det så unormalt å ha 3-5 sykdomsrunder over et tidsspenn på 2år?

Jeg har vært mer syk enn tidligere, men jeg hører jo at dette gjelder andre også, ikke bare meg.
han mener jeg må til legen for å sjekke at noe ikke er alvorlig galt med meg og at om jeg ikke er frisk til imorgen må jeg være alene med barnet, han skal på jobb, 

Hvordab skal jeg håndtere dette?

Anonymkode: e202c...6f4

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sannsynligvis er han presset fra jobben og blir stresset av det. Han lar det gå utover deg. Det er selvsagt helt uakseptabelt. 
Du bør nok gjøre han oppmerksom på det. Si «Jeg skjønner at du blir stressa av å ikke være på jobb, men se på deg selv, du blir SINT på meg fordi jeg er syk. Jeg kan ikke selv for at jeg er syk og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Tror du jeg hadde blitt sint på deg om du var syk? Og i så fall, hvor nyttig er det for oss som par?». 
Han må klare å regulere stresset sitt. 

Anonymkode: c16c8...b4c

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet

For en oppførsel av en mann, hva feiler det han. Sykdom kan ikke noen for, sånn er det bare og han har et barn da må han ta vare på det når den andre omsorgspersonen ligger nede. Jeg er kronisk syk og mannen er hjemme en del dager pga meg, sånn er livet. Jobb er viktig, men ikke viktigere enn barna våre. 
God bedring ❤️

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke unormalt mye sykdom, spesielt ikke med små barn. Er han ikke syk selv noen gang? Det hadde ikke hjulpet å bli sint på deg selv om du hadde vært unormalt mye syk, hva hjelper det liksom. Ikke noe å kontakte lege for å ha være syk 3 ganger i løpet av 2 år.

Hvorfor følte han at han måtte lyve til arbeidsgiver? Han har rett på Sykt barn dager ved barnepassers sykdom. 

Anonymkode: 428e9...b7d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette må han bare venne seg til. Det blir ikke bedre framover med barnehage og diverse. Han skal få kjørt seg...og tydeligvis du også.

Anonymkode: cc2b1...0d0

• Liker 5
Skrevet

Ja det er kjipt å måtte si til jobben at man må være hjemme med syk barnapasser igjen, men derfra til å bli sint. Altså dette er ikke veldig hyggelig av mannen din. Er han urimelig på andre områder også?

• Liker 1
Skrevet

Så må jeg tilføye; Jeg ble alene med tre barn, uten familie i nærheten da far falt fra. De hadde alle omgangssyka, og jeg hadde. Det er ett av mine største traumer. Men du har jo ikke noe annet valg enn å ta barna og deg selv, spy av spyet deres og ja. Fullstendig jævlig. Så det er ikke slik at du ikke KAN greie det. Hvis du må, så må du. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så må jeg tilføye; Jeg ble alene med tre barn, uten familie i nærheten da far falt fra. De hadde alle omgangssyka, og jeg hadde. Det er ett av mine største traumer. Men du har jo ikke noe annet valg enn å ta barna og deg selv, spy av spyet deres og ja. Fullstendig jævlig. Så det er ikke slik at du ikke KAN greie det. Hvis du må, så må du. 

Ja, jeg sier ikke at man ikke hadde fått til under noen omstendigheter. Hadde jeg vært alene på jorda og måtte ta meg av baby alene, så måtte jeg jo. Hadde jeg vært bosatt i Ukraina nå, så måtte jeg håndtert å leve i krig. Alle KAN greie det, hvis man må. 

Her har jeg en far som lever i beste velgående, han har alle muligheter til å være hjemme og hjelpe til, slik at det ikke skal gå ut over barnet. Da bør han gjøre det. 

• Liker 7
  • Nyttig 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sannsynligvis er han presset fra jobben og blir stresset av det. Han lar det gå utover deg. Det er selvsagt helt uakseptabelt. 
Du bør nok gjøre han oppmerksom på det. Si «Jeg skjønner at du blir stressa av å ikke være på jobb, men se på deg selv, du blir SINT på meg fordi jeg er syk. Jeg kan ikke selv for at jeg er syk og det er ingenting jeg kan gjøre med det. Tror du jeg hadde blitt sint på deg om du var syk? Og i så fall, hvor nyttig er det for oss som par?». 
Han må klare å regulere stresset sitt. 

Anonymkode: c16c8...b4c

Ja, du har nok rett i det. Skal snakke med han når jeg er bedre rustet til å ta en slik prat. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Han er helt urimelig. Men du kan få tatt blodprøver og sjekke Feks d vitamin. Du er helt sikkert lav. 

Du sier baby. Har du baby (0-12 mnd) eller mener du barnehagebarn? Jeg spør fordi det er kanskje litt rart å få omgangssyke om du er hjemme med baby. Men hvis du har baby og et barnehagebarn så blir det jo noe annet. 

Noen er kanskje mer plaget med omgangssyke enn andre. Du må bare prøve å få vaska godt når du er frisk igjen. Vask alle dørhåndtak og flater med grønnsåpe vann. Når barnet er sykt neste gang, så pass på hygienen. Vask ofte flater og dørhåndtak.  Når det er sagt, jeg tror noen får det mer/oftere enn andre. 

God bedring ❤️

Anonymkode: 1ef8e...b4c

Skrevet

Er du hjemme med en baby eller en 2åring eller begge deler?

Mannen er jo bare kjip. De fleste barn begynner i barnehage rundt 1-2 år og drar med seg utrolig mye sykdom hjem. Her har hele familien vært skikkelig syke 3 ganger siden barenhagestart i august ifjor og småsyke flere ganger mellom det.

Hvordan sover du? Tar du alt om natta med barnet? Dårlig søvn kan absolutt gi dårligere immunforsvar. Så du kan jo si til mannen at det er grunnen om det er slik at du tar natta (gjetter bare litt basert på hans uvillighet til å stille opp ved sykdom at han kanskje ikke har tatt mest nattevåk).

Anonymkode: fff86...38c

• Liker 3
Skrevet

Han er jo selvsentrert da. Hva tenker du er normal oppførsel da, ts? 

God bedring forresten. 

Anonymkode: 0d9c2...b7d

• Liker 1
Skrevet

Mannen din er kjip. Selvfølgelig stiller man opp når den andre parten er syk. Håper han selv får en skikkelig uke med omgangssyke.

Anonymkode: 0ba28...dd7

• Liker 1
Skrevet

Man kan få dårligere immunforsvar av søvnmangel og av å presse kroppen, som man ofte gjør med spedbarn og småbarn. Min (eks)mann var lik eller verre. Jeg fikk på et tidspunkt krystallsyken og ble hentet i ambulanse fordi vi ikke visste hva det var. Han virket bekymret for meg før de fant ut hva det var, men så fort det ble avklart at det ikke var noe farlig, forsvant all sympati. Han nektet å bli hjemme fra jobb neste dag, selv om jeg var veldig tydelig på at jeg var altfor dårlig til å være alene med ansvaret for en baby. Heldigvis har jeg en veldig god venninne som jobber turnus og skulle ha kveldsvakt den dagen, så jeg ringte henne og var helt på gråten og hun kom og hjalp meg med én gang. Dette er en av flere grunner til at barnefar nå er en eks.

Anonymkode: 7f4b3...96c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er du hjemme med en baby eller en 2åring eller begge deler?

Mannen er jo bare kjip. De fleste barn begynner i barnehage rundt 1-2 år og drar med seg utrolig mye sykdom hjem. Her har hele familien vært skikkelig syke 3 ganger siden barenhagestart i august ifjor og småsyke flere ganger mellom det.

Hvordan sover du? Tar du alt om natta med barnet? Dårlig søvn kan absolutt gi dårligere immunforsvar. Så du kan jo si til mannen at det er grunnen om det er slik at du tar natta (gjetter bare litt basert på hans uvillighet til å stille opp ved sykdom at han kanskje ikke har tatt mest nattevåk).

Baby på 6måneder. Hun har et storesøsken også, som sikkert drar med seg diverse smitte hjem fra skole og tilstelninger. Jeg tar alle netter. Ukedag og helg. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Baby på 6måneder. Hun har et storesøsken også, som sikkert drar med seg diverse smitte hjem fra skole og tilstelninger. Jeg tar alle netter. Ukedag og helg. 

Vel da kan du jo fortelle ham at det er hans feil at du blir så ofte syk, så da får han iallfall stille opp når du blir syk.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å ta flere diskusjoner med ham alene. Hadde ringt familievernkontoret i morgen og bestilt time til dere der, og også time til Helsestasjonen, og informert mannen om at om han ønsker å fortsette forholdet og holde familien samlet så må han bli med, slik at dere kan lære å fungere som par, noe dere ikke gjør nå.

Han er en egoist som ikke stiller opp med egne barn, og så blir sur når du er syk. Dette er ikke en god mann.

(At han velger å lyve for arbeidsgiver, det er dessuten hans eget valg, så det kan han ikke belaste deg.)

Anonymkode: e84a3...f33

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...