AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #61 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 17.52): Helt enig ! Og samme med hallowen, valetines day og alt det andre Amerikanske pisset vi passivt lar oss "importere". Anonymkode: 44bb1...49c Amerikansk faktisk... Hva er du indoktorert med? Anonymkode: 655ee...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #62 Del Skrevet 13. februar 2024 Rotemor skrev (20 timer siden): Jeg klarer fint å avstå fra fristelser. Du sier selv at handelsstanden pusher på som faktisk er hele poenget mitt. Du kan ikke både bekrefte og benekte mitt poeng. Dette er bare tull. Hvorfor er da slike dager et problem for deg? Vonde følelser i forhold til innholdet på andre måter? Typen oppmerksomhet (eller mangel på det) man får? Anonymkode: 6bb59...56c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rotemor Skrevet 13. februar 2024 #63 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor er da slike dager et problem for deg? Vonde følelser i forhold til innholdet på andre måter? Typen oppmerksomhet (eller mangel på det) man får? Anonymkode: 6bb59...56c De er ikke et problem for meg. Hvor har du det fra? Det har ikke jeg antydet en eneste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dried Mangoliano Skrevet 13. februar 2024 #64 Del Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 13.11): Det er jo ikke problemet, problemet er at mange mener du er en dårlig sønn eller datter hvis du ikke kjøper eller gjør noe spesielt for foreldrene dine på mors- eller farsdagen. Anonymkode: 72d06...115 Sånn er det. Men det må man bare ikke bry seg om. Det er jo alltid en eller annen bursdag eller merkedag. Jeg har ikke meldt meg på alt dette her, så jeg ignorerer de med god samvittighet. Prøver å kutte ut julegaver også, men det får jeg ikke folk med på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BeeKind Skrevet 14. februar 2024 #65 Del Skrevet 14. februar 2024 (endret) Jeg tenker at vi alle et forskjellige. Noen markerer det sånn passe, noen bryr seg ikke i det hele tatt, noen syns det er irriterende, noen syns det er vondt og noen ELSKER enhver anledning til å feire eller markere ting. merkedager er ikke bare konmersielt, men har vært en del av menneskenes hverdag siden starten. Jeg tror vi har behov for å dele dagene inn i måneder og sesonger og høytider og merkedager, for å få litt ramme rundt ting. For noen holder det med jul og sommerferie, mens andre følger kirkeåret og lever liturgisk hele året med alle slags merkedager og feiringer. det er trist hvis det føles som et press for noen, spesielt kommersielt, men jeg er takknemlig for at i mine kretser oppleves det ganske akseptert å både feire eller la vær på sånne dager 😊 noen bryr seg kanskje og er frekke nok til å kommentere, men de aller fleste tenker så mye på seg selv at de ikke har tid til å tenke over hva andre gjør. Endret 14. februar 2024 av BeeKind Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 14. februar 2024 #66 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 12.29): Jeg (personlig) opplever at mange har et behov for å bli verdsatt en enkel dag i året, og at denne dagen må være kommersielt bestemt. Gjelder også valentinsdagen. Jeg har ikke behov for at det settes av en bestemt dag til meg som mor. Ikke har barna mine særlig behov for å ha en eksakt dag til å gjøre noe ekstra spesielt. Det har vi jo bursdager til. Men ut i fra alle snaps og sosiale mediers historier som kommer opp fra venner, så er jeg eneste som ikke har behovet for å vise omverden hvor glade barna mine er i meg. Flere som føler det slik? Eller er jeg utskuddet? Anonymkode: 783ad...d27 Nå feirer vi ikke morsdag og Valentine i februar pga for mange bursdager som faller for nært de datoene så vi har mammas dag i mars og kjærleiksdagen i april. Ikke mye kommersielt over de 2 dagene med mindre en gjør de til det. Mammas dag = jeg får kaffe på sengen og masse fint hjemmelaget. Denne dagen, eller egentlig hele den helgen, tar far og de eldste seg av alt i heimen. Kjærleiksdagen = jeg og min kjære tar en barnefri helg på hotell (betalt med poeng aka gratis) og bare slapper av og koser oss. Når vi ikke hadde store barn pleide vi å skaffe barnevakt og ha et stevnemøte. (Stevnemøte må ikke være på restaurant) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 14. februar 2024 #67 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 17.52): Helt enig ! Og samme med hallowen, valetines day og alt det andre Amerikanske pisset vi passivt lar oss "importere". Anonymkode: 44bb1...49c Allerhelgens er en irsk skikk Valentines dag er romersk Så kan du komme med det amerikanske 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #68 Del Skrevet 14. februar 2024 Hjemmelaget kort fra barna og frokost på senga er gull på morsdag og farsdag, kanskje en hjemmelaget kake om man har tid/ork/lyst. ♥️ Kjøpehysteriet trenger vi vitterlig IKKE mer av. Hvorfor tror du Halloween har blitt innført her, og ikke Thanksgiving? Alt som selger skal innføres. Anonymkode: 890c9...165 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #69 Del Skrevet 14. februar 2024 Det jeg lurer på, er hvorfor man her i Norge feiret morsdag 11. februar, mens man i Tyskland alltid har den etter Påske - i år er det 12. mai som er morsdag i Tyskland: https://www.kalender-365.eu/feiertage/muttertag.html Vet noen hva som er årsaken til dette når tidspunktet for andre feiringer er likt ...? Anonymkode: bd657...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #70 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det jeg lurer på, er hvorfor man her i Norge feiret morsdag 11. februar, mens man i Tyskland alltid har den etter Påske - i år er det 12. mai som er morsdag i Tyskland: https://www.kalender-365.eu/feiertage/muttertag.html Vet noen hva som er årsaken til dette når tidspunktet for andre feiringer er likt ...? Anonymkode: bd657...cda Man feirer tydeligvis morsdag andre søndag i mai i store deler av verden. Så hvorfor i all verden har man dette 11. februar i Norge; hvis dette har sammenheng med Valentins dag, må det vel være en nyere tradisjon - kan noen huske når man hadde morsdag før i tiden (1980-årene) ...? https://economictimes.indiatimes.com/news/new-updates/mothers-day-2023-see-the-date-history-significance-and-ways-to-celebrate/articleshow/100004027.cms Sitat Around the world, Mother's Day is celebrated on different dates. In most countries, including the United States, Mother's Day is celebrated on the second Sunday in May. Mother's Day will be celebrated on May 14 in 2023. History of Mother's Day: In the United States, the celebration of Mother's Day was initiated in 1908 by Anna Jarvis. Anna organized a remembrance event for her mother, Ann Reeves Jarvis, who was a peace activist that set up Mother's Day Work Clubs to provide care for wounded soldiers during the Civil War. Anna Jarvis's motive was to pay tribute to her mother's dedication and sacrifices towards her family and the country History of Mother's Day: In the United States, the celebration of Mother's Day was initiated in 1908 by Anna Jarvis. Anna organized a remembrance event for her mother, Ann Reeves Jarvis, who was a peace activist that set up Mother's Day Work Clubs to provide care for wounded soldiers during the Civil War. Anna Jarvis's motive was to pay tribute to her mother's dedication and sacrifices towards her family and the country. Anonymkode: bd657...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #71 Del Skrevet 14. februar 2024 Fru Uperfekt skrev (14 timer siden): Allerhelgens er en irsk skikk Valentines dag er romersk Så kan du komme med det amerikanske All det tullet med pynt og godteri, og muligens kle seg ut, er nok amerikansk ja. Er nok veldig lite igjen av det opprinnelige IRSKE der i gården nå for tiden. Anonymkode: e9d51...ec6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 14. februar 2024 #72 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): All det tullet med pynt og godteri, og muligens kle seg ut, er nok amerikansk ja. Er nok veldig lite igjen av det opprinnelige IRSKE der i gården nå for tiden. Anonymkode: e9d51...ec6 Stammer likevel fra Irsk kultur. Så kom med ekte amerikanske skikker vi har importert 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #73 Del Skrevet 14. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): All det tullet med pynt og godteri, og muligens kle seg ut, er nok amerikansk ja. Er nok veldig lite igjen av det opprinnelige IRSKE der i gården nå for tiden. Anonymkode: e9d51...ec6 Du lærte vel på skolen at dette var et monster som gikk fra gård til gård og drepte alle som ikke satte ut mat?? Du bør sette deg inn i Nord Amerikansk historie. Er europere som har innført alle ritualer. Alt fra høsttakkefest til julenissen. Ingen ting stammer fra USA. Jo,en og annen indianer,som en tuss fra Europa oppdaget da han trodde han var i India... Anonymkode: 655ee...fd9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå