Gå til innhold

Er det bare meg som synes at morsdag/farsdag bare er noe tull?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Edit: Innlegg slettet, etter at jeg så at KG har publisert tråden på Facebook!

Endret av Bombasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig! Vi nordmenn er så rause og flinke til å vise hverandre oppmerksomhet at vi trenger ikke å sette av spesifikke dager til dette!

Anonymkode: 784fe...551

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe behov for oppmerksomhet denne dagen, men innimellom har barna laget kort eller tegning i barnehagen, og det blir jeg selvsagt glad for (glad for å se at de har stor glede av å gi meg noe de har laget selv). Ellers er ikke dette en dag jeg tenker noe på.

Anonymkode: d2e1d...041

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er en sterk korrelasjon mellom det å synes morsdag er tull og fravær av gaver fra egne barn. Når man da ser at andre mødre får gaver kan man trøste seg selv med at det tross alt bare er tull. Hvis man hadde det bra med seg selv og sin mening om morsdagen hadde man bare levd livet videre i fred og ro uten å ha behov for å få støtte for at man synes morsdag er tull. 

Anonymkode: 2b721...232

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle høytider er TULL, synes vi skal kvitte oss med alle røde dager i kalenderen, inkludert søndager.

Anonymkode: 72d06...115

😂

Anonymkode: 90dfd...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror det er en sterk korrelasjon mellom det å synes morsdag er tull og fravær av gaver fra egne barn. Når man da ser at andre mødre får gaver kan man trøste seg selv med at det tross alt bare er tull. Hvis man hadde det bra med seg selv og sin mening om morsdagen hadde man bare levd livet videre i fred og ro uten å ha behov for å få støtte for at man synes morsdag er tull. 

Anonymkode: 2b721...232

Her tror jeg du er inne på noe veldig vesentlig. Det blir en sterk forsvarsmekanisme som det er enklere å vri over på at det de andre driver med er "tull" istedenfor å ta et oppgjør med at en selv kanskje synes det er sårt at en selv ikke får være med på moroen, takknemligheten og verdsettelsen andre har og får iform av oppmerksomheten slike dager bringer med seg. Istedenfor må en gjøre et poeng og leven ut av hvor idiotisk dette er og hvor tullinger andre er som feirer. Det er ikke nødvendig om en selv virkelig ikke bryr seg så mye som de selv sier.

Anonymkode: d4abc...633

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er koselig med morsdag og farsdag. Nå har ikke jeg barn selv, men  syns likevel det er koselig.  Men jeg liker å overraske å vise at jeg bryr meg om de jeg er glad i ellers også. 

Anonymkode: f1466...11a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er handelsstanden som legger press på disse dagene. Det er bare tull.

Jeg tar heller en klem eller en hyggelig liten overraskelse hvilken som helst andre dager i året.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotemor skrev (3 minutter siden):

Det er handelsstanden som legger press på disse dagene. Det er bare tull.

Jeg tar heller en klem eller en hyggelig liten overraskelse hvilken som helst andre dager i året.

Går an å ha flere tanker i hode en en😉 Og du kjøper ingenting i butikkene til jul heller du da?

Anonymkode: 4f1a0...5d6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er jo ikke problemet, problemet er at mange mener du er en dårlig sønn eller datter hvis du ikke kjøper eller gjør noe spesielt for foreldrene dine på mors- eller farsdagen.

Anonymkode: 72d06...115

Altså jeg personlig gir bang i hele morsdagen jeg. Min mor døde for hundrede og pil og bue år siden. Selv ønsker jeg ikke å bli mor om du så hadde betalt meg klekkelig. Og jeg er enig i at dagen blir hva du gjør det til. På lik måte som jeg synes det er noe hakkede spinnende galt med de som lar seg irritere av at andre markerer denne dagen synes jeg også noen tar slike dager for blodalvorlig om en omtrent går inn i en depressiv periode fordi en ikke får 4 dagers cruise av sønn/datter/mann på slike dager. 

Men når alle skal spy ut over seg galle og irritasjon over slike dager så synes jeg det blir litt vel lavpannet rett og slett for å si det mildt..

Som sagt Norge har hatt en drapsbølge de to første månedene og på toppen av statistikken topper drap i nære relasjoner. Men på kg er problemet morsdagen... Valentinsdagen...

:paff:

Selv om jeg personlig ikke feirer morsdagen på noe vis så er det jo bare hyggelig at mors/farsdagen finnes. Samme med valentinsdagen. Viss en ikke feirer eller synes det er noe å feire så kan en likevel respektere at andre finner glede i slike markeringer, uten å måtte gå så i forsvar eller være drittsekk i ordleggingen sin mot de som faktisk har fått oppmerksomhet på slike dager. Liker du ikke slike dager? Nei vel, det er vel bare å la det forbigå i stillhet da vel, må jo ikke opprette tråder for å si hvor mye en ikke bryr seg, det blir jo litt ironisk det også 

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes morsdag er kjempefint! Endelig en dag mor kan bli gjort litt stas på (mannen forstår endelig at han må kjøpe en kake eller blomsterkvast🤣). Har gode minner fra dagen fra jeg var liten også, er født på slutten av 80-tallet. 

For meg handler det ikke nødvendigvis om noe kommersielt, men å bli gjort litt stas på. At mannen baker noe godt, at vi ser en film sammen osv:) 

Jeg er tilbøyelig til å tro at de som ikke liker dagen ikke er mor selv, eller er litt bitter på at man ikke får gave 

Anonymkode: 24e02...779

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Går an å ha flere tanker i hode en en😉 Og du kjøper ingenting i butikkene til jul heller du da?

Anonymkode: 4f1a0...5d6

For en tåpelig kommentar. Hvilken tanker refererer du til?

Så det er ikke handelsstanden som står bak kommersielle merkedager? Anser du julen som en kommersiell merkedag? 🙄

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner ikke problemet. Kan ikke de som liker sånne markeringer, få gjøre det, uten at andre lager diskusjon ut av det? Det er ingen tvang å markere morsdag eller farsdag.

Ungdommen min kom og ga meg klem og ønsket meg en fin morsdag i går også pyntet hun en muffins med sjokoladekuler lagt i en hjerteform til meg, noe mer gjorde vi ikke utav det. Men at andre kjører løpet fullt ut og kjøper kaker, gaver og blomster, lar mor sove lenge og kommer med frokost på senga er jo kjempekoselig dem det gjelder det også. Og det er helt innafor at andre velger å ikke gjøre noe som helst for å markere slike dager. Men man trenger ikke å lage en diskusjon ut av det, for det ene er ikke bedre enn det andre. Vi er bare forskjellige, og det er jo positivt. Hadde vært kjedelig om vi alle var like.

Anonymkode: f0f67...ccf

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg (personlig) opplever at mange har et behov for å bli verdsatt en enkel dag i året, og at denne dagen må være kommersielt bestemt. Gjelder også valentinsdagen. 

Jeg har ikke behov for at det settes av en bestemt dag til meg som mor. Ikke har barna mine særlig behov for å ha en eksakt dag til å gjøre noe ekstra spesielt. Det har vi jo bursdager til. 

Men ut i fra alle snaps og sosiale mediers historier som kommer opp fra venner, så er jeg eneste som ikke har behovet for å vise omverden hvor glade barna mine er i meg. 

Flere som føler det slik? Eller er jeg utskuddet? 

Anonymkode: 783ad...d27

Jeg har ikke barn, men jeg hadde nok tenkt det samme. Dessuten er det som med morsdag som med julen, det fine er liksom tatt bort. Det blir for lett å skylde på handelsstanden, i og med at handelsstanden selger mer om kundene kjøper mer, kjøper kundene mindre selger handelsstanden mindre. Morsdagen har blitt en forlengelse av sosiale medier, det er så mange som liksom skal vise seg frem, altså moralposere med å vise andre at de bryr seg om moren sin. Det blir som å filme og publisere at man gir penger til tiggere. Jeg tror nok det er mange flere som "føler det slik", men at disse ikke sier ifra om det. Det blir litt som å advare folk om muslimer, folk flest liker ikke folk som sier at kongen er naken, samme hvor naken kongen er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg husker mors- og farsdagene som spesielle da jeg vokste opp. Det er faktisk 40 år siden. Det handlet om å gjøre litt ekstra stas på, et kort, en tegning, noe hjemmelaget. 

Du trenger ikke lage bursdag eller jul til en materiell dag en gang, med mindre DU vil. Så man må jo være ganske lett påvirkelig om man drar slike dager over i kategorien "hat" for å unngå presset. 

Hverdagen er krevende nok til tider. Selvfølgelig er det fine øyeblikk med oppmerksomhet og kjærlighet. Men å ha disse dagene der du også gjør noe ekstra er en del av det å gjøre livet til noe annet enn hverdager som går i det samme. 

Anonymkode: 6bb59...56c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp uten far og syns farsdagen var veldig ekkel når jeg var yngre og vi skulle lage kort på skolen. Husker jeg ofte fikk spørsmål om hvor faren min var og jeg ikke visste hva jet skulle svare fordi moren min ville ikke snakke om han. Det var ofte mageknip den gangen, nå tenker jeg ikke så mye på det, men den gangen husker jeg at jeg var litt lei meg og grudde meg til å gå på skolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg skjønner ikke problemet. Kan ikke de som liker sånne markeringer, få gjøre det, uten at andre lager diskusjon ut av det? Det er ingen tvang å markere morsdag eller farsdag.

Ungdommen min kom og ga meg klem og ønsket meg en fin morsdag i går også pyntet hun en muffins med sjokoladekuler lagt i en hjerteform til meg, noe mer gjorde vi ikke utav det. Men at andre kjører løpet fullt ut og kjøper kaker, gaver og blomster, lar mor sove lenge og kommer med frokost på senga er jo kjempekoselig dem det gjelder det også. Og det er helt innafor at andre velger å ikke gjøre noe som helst for å markere slike dager. Men man trenger ikke å lage en diskusjon ut av det, for det ene er ikke bedre enn det andre. Vi er bare forskjellige, og det er jo positivt. Hadde vært kjedelig om vi alle var like.

Anonymkode: f0f67...ccf

Bla bla bla. 
Dette er et diskusjonsforum. Ts sjekker temperaturen ift egne tanker rundt slike dager. Veldig normal ting å gjøre..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billiegirl skrev (21 minutter siden):

Jeg vokste opp uten far og syns farsdagen var veldig ekkel når jeg var yngre og vi skulle lage kort på skolen. Husker jeg ofte fikk spørsmål om hvor faren min var og jeg ikke visste hva jet skulle svare fordi moren min ville ikke snakke om han. Det var ofte mageknip den gangen, nå tenker jeg ikke så mye på det, men den gangen husker jeg at jeg var litt lei meg og grudde meg til å gå på skolen. 

Selv om noe har skapt vonde minner på et tid i livet, eller blitt til en vond opplevelse på et tidspunkt. (den dagen jeg stod uten. mor, og fikk påminnelser om dagen i alle kanaler, i flere dager). Så er det en dag som kan gi deg mye mening, og som har gitt meg mye mening. 

Husker jeg synes Valentine var vond, jeg var den som aldri hadde kjæreste på ungdomsskolen og videregående, og aldri blant de som fikk rose, eller en liten gave på pulten. Men så ble det en veldig god dag når jeg først fant noen. 

Uansett. Veldig unødvendig å forberede dette i klasserommet, da noen alltid vil være utenfor slik du var. Og det samme med valentine-opplevelsene jeg hadde. 

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Ut over at man skal la andre markere og glede seg. Og at man kanskje innimellom skal la seg selv markere og glede seg. Selv om det kan bli til noe vondt, eller minne om noe vondt. 

Anonymkode: 6bb59...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...