gullfugl Skrevet 12. februar 2024 #1 Skrevet 12. februar 2024 Hei! ❤️ Jeg har vært ufør i noen år og ikke hatt noe restarbeidsevne. Har en litt bedre periode nå og ønsker å prøve meg ut i arbeid. Men siden sykdommen er varierende er jeg redd for å "binde" meg til noe. Derfor lurer jeg på om jeg skulle prøve å ta på meg noen skattefrie småjobber i første omgang. Da kan jeg styre hverdagen min selv og ta på meg diverse oppdrag når det passer meg best. Jeg er ikke handy og sliter litt med kroppen så er redd det blir ganske så begrenset. Hva er max grensen man kan tjene på skattefrie småjobber hvert år? Og har dere noen forslag til hvilke jobber jeg kan prøve meg på? På forhånd takk! 1
Fountaine Skrevet 12. februar 2024 #2 Skrevet 12. februar 2024 Du må jo skatte av det du tjener ved siden av uføretrygd. Man kan tjene 47k brutto i året. Hvis du mener småjobber i nabolaget osv kan du tjene 6000 skattefritt i året. Vikarbyrå har korte oppdrag.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #3 Skrevet 12. februar 2024 Just now, Fountaine said: Du må jo skatte av det du tjener ved siden av uføretrygd. Man kan tjene 47k brutto i året. Hvis du mener småjobber i nabolaget osv kan du tjene 6000 skattefritt i året. Vikarbyrå har korte oppdrag. Man skatter ikke av småjobber, nei. (bla. snømåking, barnepass, vaskehjelp for å nevne noe.) Det har ikke noe med fribeløpet å gjøre. Etter som jeg har skjønt kan du tjene 6000 skattefritt per person. Kan gjerne finne flere arbeidsgivere også. Anonymkode: db9cc...6c9 3
Wedding Skrevet 12. februar 2024 #4 Skrevet 12. februar 2024 På skatteetaten sine sider står rettledning om småjobber. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/arbeid-trygd-og-pensjon/hobby-ekstrainntekt-og-smajobber/smajobber-og-tjenester/ 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #5 Skrevet 12. februar 2024 Fountaine skrev (51 minutter siden): Du må jo skatte av det du tjener ved siden av uføretrygd. Man kan tjene 47k brutto i året. Hvis du mener småjobber i nabolaget osv kan du tjene 6000 skattefritt i året. Vikarbyrå har korte oppdrag. Det er 6000 pr husstand. Ca 60000 tilsammen, etter det kan det bli næring. Anonymkode: 50b9e...cfe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #6 Skrevet 12. februar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er 6000 pr husstand. Ca 60000 tilsammen, etter det kan det bli næring. Anonymkode: 50b9e...cfe Riktig. Og det er utenom fribeløpsgrensen. Fountaine tar helt feil. Anonymkode: db9cc...6c9
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #7 Skrevet 12. februar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det er 6000 pr husstand. Ca 60000 tilsammen, etter det kan det bli næring. Anonymkode: 50b9e...cfe TS kan i teorien tjene 60 000kr (skattefritt) og 48 000kr ved fribeløpsgrensen. Tilsammen 110 000kr, uten trekk i trygd. Anonymkode: db9cc...6c9 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS kan i teorien tjene 60 000kr (skattefritt) og 48 000kr ved fribeløpsgrensen. Tilsammen 110 000kr, uten trekk i trygd. Anonymkode: db9cc...6c9 Dette er helt riktig. Anonymkode: 50b9e...cfe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er 6000 pr husstand. Ca 60000 tilsammen, etter det kan det bli næring. Anonymkode: 50b9e...cfe AnonymBruker skrev (10 minutter siden): TS kan i teorien tjene 60 000kr (skattefritt) Anonymkode: db9cc...6c9 Hvor finner man informasjon om denne grensen på ca. 60.000? Har flere ganger lett på Skatteetaten sine sider for å finne info om dette, men det står kun om grensen på 6.000. Er klar over at man kan tjene 6.000 fra flere forskjellige arbeidsgivere, men hvor mange? Når blir det for mye? Har dere link til regelverket her? Anonymkode: 1dbbd...a3c
gullfugl Skrevet 12. februar 2024 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2024 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dette er helt riktig. Anonymkode: 50b9e...cfe Kan du sende meg PM?
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #11 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor finner man informasjon om denne grensen på ca. 60.000? Har flere ganger lett på Skatteetaten sine sider for å finne info om dette, men det står kun om grensen på 6.000. Er klar over at man kan tjene 6.000 fra flere forskjellige arbeidsgivere, men hvor mange? Når blir det for mye? Har dere link til regelverket her? Anonymkode: 1dbbd...a3c Hallgeir Kvadsheim har redet det ut: https://pengeverkstedet.no/student/tjen-titusenvis-skattefritt/ Anonymkode: 50b9e...cfe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #12 Skrevet 12. februar 2024 gullfugl skrev (Akkurat nå): Kan du sende meg PM? Om hva? Anonymkode: 50b9e...cfe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #13 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hallgeir Kvadsheim har redet det ut: https://pengeverkstedet.no/student/tjen-titusenvis-skattefritt/ Anonymkode: 50b9e...cfe Men finnes det ikke noe mer offisiell informasjon? Dette er jo potensielt en skikkelig skattefelle (OG evt smell i uføretrygden, hvis det likevel ikke godkjennes utenfor fribeløpet til uføretrygd). I artikkelen du lenker til skriver Hallgeir dette: «Hva er grensen for antall småjobber? Her er skatteetaten litt mer vage i offentlig informasjon, men jeg har fått opplyst om at ti småjobber i løpet av ett år skal være innafor. Altså inntil 60 000 skattefrie kroner totalt.» Jeg har respekt for Hallgeir Kvadsheim, men kan ikke stole på info som han har «fått opplyst» (uoffisielt da eller?) at «skal være innafor». Anonymkode: 1dbbd...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #14 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men finnes det ikke noe mer offisiell informasjon? Dette er jo potensielt en skikkelig skattefelle (OG evt smell i uføretrygden, hvis det likevel ikke godkjennes utenfor fribeløpet til uføretrygd). I artikkelen du lenker til skriver Hallgeir dette: «Hva er grensen for antall småjobber? Her er skatteetaten litt mer vage i offentlig informasjon, men jeg har fått opplyst om at ti småjobber i løpet av ett år skal være innafor. Altså inntil 60 000 skattefrie kroner totalt.» Jeg har respekt for Hallgeir Kvadsheim, men kan ikke stole på info som han har «fått opplyst» (uoffisielt da eller?) at «skal være innafor». Anonymkode: 1dbbd...a3c Jeg ville gått ut fra at dette stemmer. Det høres også ut som en logisk grense. I og med at disse småjobbene heller ikke innrapporteres, tror jeg det skal svært mye til for å bli regnet som næringsdrivende her. Kanskje om de 10 oppdragene a 6000 er dønn like hos hver oppdragsgiver, men likevel tviler jeg sterkt. Anonymkode: 50b9e...cfe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #15 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg ville gått ut fra at dette stemmer. Det høres også ut som en logisk grense. I og med at disse småjobbene heller ikke innrapporteres, tror jeg det skal svært mye til for å bli regnet som næringsdrivende her. Kanskje om de 10 oppdragene a 6000 er dønn like hos hver oppdragsgiver, men likevel tviler jeg sterkt. Anonymkode: 50b9e...cfe Med ennallerede trang økonomi så kan man ikke «gå ut ifra at det stemmer». Da må alle regler være dokumentert for at det i det hele tatt skal være aktuelt å prøve. Veldig synd at det ikke finnes offisielle regler for dette på Skatteetaten.no, for da er dette i praksis ikke et alternativ for de fleste på uføretrygd. Anonymkode: 1dbbd...a3c 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #16 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Med ennallerede trang økonomi så kan man ikke «gå ut ifra at det stemmer». Da må alle regler være dokumentert for at det i det hele tatt skal være aktuelt å prøve. Veldig synd at det ikke finnes offisielle regler for dette på Skatteetaten.no, for da er dette i praksis ikke et alternativ for de fleste på uføretrygd. Anonymkode: 1dbbd...a3c Det skrives ikke offisielt hos Skatteetaten , på grunn av at det er så mange ulike tilfeller. Uansett har man fribeløpet på 0.4G, selv om det i ytterste konsekvens hadde gått galt. Anonymkode: 50b9e...cfe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #17 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Det skrives ikke offisielt hos Skatteetaten , på grunn av at det er så mange ulike tilfeller. Uansett har man fribeløpet på 0.4G, selv om det i ytterste konsekvens hadde gått galt. Anonymkode: 50b9e...cfe Ja det er greit nok. Men om det er en absolutt øvre grense på det skattefrie beløpet, så burde denne grensen opplyses tydelig om offisielt. Og bare før noen rekker å misforstå her: Fribeløpet på 0,4g er ikke et skattefritt fribeløp, men et beløp man kan tjene ved siden av 100% uføretrygd uten å få trekk i trygden (men betaler altså skatt av dette). Beløpet for skattefrie småjobber (som er det TS spør om) er noe annet enn fribeløpet på uføretrygd. Anonymkode: 1dbbd...a3c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #18 Skrevet 12. februar 2024 Dyrepass, barnepass, renhold, sesonghjelp i butikker før jul, v. sesonghjelp på en gård eller i et gartneri, eksamensvakt. Anonymkode: 28855...02f
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #19 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja det er greit nok. Men om det er en absolutt øvre grense på det skattefrie beløpet, så burde denne grensen opplyses tydelig om offisielt. Og bare før noen rekker å misforstå her: Fribeløpet på 0,4g er ikke et skattefritt fribeløp, men et beløp man kan tjene ved siden av 100% uføretrygd uten å få trekk i trygden (men betaler altså skatt av dette). Beløpet for skattefrie småjobber (som er det TS spør om) er noe annet enn fribeløpet på uføretrygd. Anonymkode: 1dbbd...a3c OM en skulle komme inn under næring på småjobbene, vil beløpet telle mot inntektsgrensen. Som var litt av poenget for at jeg skrev det. Anonymkode: 50b9e...cfe
gullfugl Skrevet 12. februar 2024 Forfatter #20 Skrevet 12. februar 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dyrepass, barnepass, renhold, sesonghjelp i butikker før jul, v. sesonghjelp på en gård eller i et gartneri, eksamensvakt. Anonymkode: 28855...02f Sesonghjelp/eksamensvakt er vel ikke skattefrie jobber? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå