Gå til innhold

Låne penger av forelder; hvordan gjøre så det blir rettferdig ovenfor søsken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor har god og stødig økonomi og har alltid vært hjelpsom, og alltid veldig ryddig mtp at alt skal være likt for meg og mitt søsken når vi har fått forskudd på arv. Dette setter jeg veldig pris på, og vil aldri gjøre noe som gjør det skjevt.

Jeg er i en situasjon der jeg trenger en ny bolig med barna mine, men mangler mellom 3-500.000kr for å kjøpe egnet bolig nær skolen. Jeg vurderer å spørre min mor om å låne pengene, men vil gjerne vite hvordan vi evt kan gå frem for å gjøre dette rettferdig ovenfor mitt søsken mtp arv. Mitt søsken har ikke behov for å låne/få dette beløpet nå. 
Jeg har full mulighet til å betjene dette lånet, men mtp at banken har sine regler med å redusere låneevnen betraktelig når man har barn, vil ikke lånet i banken være tilstrekkelig.

Min mor er av typen som bare vil ha penger på bok, så det er ikke snakk om at hun taper investeringer i aksjer og slikt.

Anonymkode: eae0e...651

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mor er av typen som bare vil ha penger på bok, så det er ikke snakk om at hun taper investeringer i aksjer og slikt.

Først og fremst litt off-topic, men penger taper seg også på en sparekonto sinnsykt mye. Å fremstille aksjer på den måten du gjør er direkte farlig. Du undervurdere en grei spareform som du ikke har satt deg inn på. Fordommer er sjelden bra. Og hvorfor er dette relevant for spørsmålet ditt tror du?

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i en situasjon der jeg trenger en ny bolig med barna mine, men mangler mellom 3-500.000kr for å kjøpe egnet bolig nær skolen. Jeg vurderer å spørre min mor om å låne pengene, men vil gjerne vite hvordan vi evt kan gå frem for å gjøre dette rettferdig ovenfor mitt søsken mtp arv.

Du er ikke i en situasjon. Du ønsker mer egenkapital enn det du har. Det er forsovet greit. Men ikke dramatiser det mer enn nødvendig. Du har ikke krav om å bo rett ved skolen i en "passe" stor bolig.

Jeg synes det bare positivt å snakke om økonomi og familien trenger ikke å være et unntak. Så her tenker jeg bør det være fritt frem. Snakk om det med familien din og ikke på KG. Det er mitt beste tips.

Nå til spørsmålet ditt.

Det kan være hensiktsmessig at din mor stiller opp som kausjonist. Da får du ikke pengene direkte men som sikkerhet ovenfor banken. Etter senest 5 år har du sannsynligvis betalt ned nok at din mor som kausjonist kan slettes ut av likningen igjen.

Det er også mulig å kausjonere med penger på konto mot å låse de. Det er ikke nødvendigvis krav at kausjon kommer fra egenkapital bundet i boligen. 

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 1
Skrevet
Schmuhu skrev (37 minutter siden):

Først og fremst litt off-topic, men penger taper seg også på en sparekonto sinnsykt mye. Å fremstille aksjer på den måten du gjør er direkte farlig. Du undervurdere en grei spareform som du ikke har satt deg inn på. Fordommer er sjelden bra. Og hvorfor er dette relevant for spørsmålet ditt tror du?

Du er ikke i en situasjon. Du ønsker mer egenkapital enn det du har. Det er forsovet greit. Men ikke dramatiser det mer enn nødvendig. Du har ikke krav om å bo rett ved skolen i en "passe" stor bolig.

Jeg synes det bare positivt å snakke om økonomi og familien trenger ikke å være et unntak. Så her tenker jeg bør det være fritt frem. Snakk om det med familien din og ikke på KG. Det er mitt beste tips.

Nå til spørsmålet ditt.

Det kan være hensiktsmessig at din mor stiller opp som kausjonist. Da får du ikke pengene direkte men som sikkerhet ovenfor banken. Etter senest 5 år har du sannsynligvis betalt ned nok at din mor som kausjonist kan slettes ut av likningen igjen.

Det er også mulig å kausjonere med penger på konto mot å låse de. Det er ikke nødvendigvis krav at kausjon kommer fra egenkapital bundet i boligen. 

Schmuhu

Takk for svar, jeg skal se på dette med mulighet for kausjonist igjen, men dessverre er min mor veldig «konservativ» på den måten og har tidligere sagt at hun aldri ville vært kausjonist på noe lån.

Det er ikke jeg som er imot investeringer, og jeg sparer selv i fond, det er min mor som kun vil ha penger på sparekonto. Hun fordeler litt til meg og mitt søsken jevnlig når hun syntes at hun har for mye på konto.

ts

Anonymkode: eae0e...651

• Nyttig 1
Skrevet

Du bør jo betale renter til din mor. Minimum samme rente som hun hadde fått ved å ha pengene stående på konto. Og så bør dere ha en skriftlig låneavtale og tilbakebetalingsplan. Dersom din mor dør før du har betalt tilbake alt, må det ikke være noen tvil om at dette er et lån og ikke en gave (altså slik at du får mindre arv enn ditt søsken, tilsvarende det gjelden er)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Min bror fikk en lignende sum når han skulle etablere seg med første boligkjøp.
Det ble ganske enkelt sagt at han fikk forskudd på arv da, og at jeg skulle få det samme når jeg var klar for bolig. 

Vi har ikke hatt behov for å låne større beløper, men mamma skriver alltid ned hva hver av oss får når vi har behov. 
Min bror har fått penger oftere, som når bilen røyk, de fikk vannlekkasje, og slikt. Dette ble skrevet ned, og når jeg skulle pusse opp fikk jeg ett beløp likt det min bror hadde fått totalt.  

Hadde vi skulle lånt ett tilsvarende beløp, så hadde det blitt skrevet ned, både lånesum og tid, samt avtalt nedbetaling.
Dokumentasjon på nedbetaling ville vært tilgjengelig i nettbank. 

Anonymkode: 25df4...bcd

• Liker 1
Skrevet

Hva med å la din mor eie en prosent av leiligheten/tilsvarende sum som hun setter inn? 

Er omvendt her, jeg lånte min mor 350 000 kr og eier 10 % av leiligheten hennes. Når den selges, får jeg tilbake 10 % av salgssummen. 

Hva med at hun gir deg den summen som forskudd på arv? 

Anonymkode: 045cf...900

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, Schmuhu said:

Schmuhu

Her misforstod du TS helt 🙂

Vedkommende mente at moren ikke kom til å gå glipp av gevinster ved aksjeeierskap, fordi disse pengene uansett bare ville stått på konto.

Anonymkode: 41726...988

• Liker 5
Skrevet

Det enkleste er at hun gir det samme til begge to. Alle andre løsninger innebærer masse styr formelt sett og man risikerer at det blir diskusjoner senere. Og rentene på sparekonto nå er såpass høye at hun taper en god del på å ikke ha disse pengene lenger.

Anonymkode: da2e6...4c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det enkleste er at hun gir det samme til begge to. Alle andre løsninger innebærer masse styr formelt sett og man risikerer at det blir diskusjoner senere. Og rentene på sparekonto nå er såpass høye at hun taper en god del på å ikke ha disse pengene lenger.

Anonymkode: da2e6...4c9

Da forutsetter du jo at TS sin mor er Sereptas krukke med uendelig midler tilgjengelig. Ikke sikkert det er aktuelt å tømme alle dine reserver fordi det ene barnet trenger/ønsker mer midler tilgjengelig for huskjøp. Selv om mor har en del på sparekonto, er det stor forskjell på.å spa ut 300.000 og 600.000 i en smell. Mor ønsker vel også en buffer for seg selv.

Ts: ta et lån hos din mor, med avtalt rente/nedbetalingsplan. Hun bør tjene like mye i renteinntekter på lån til deg som på bankkontoen hun har brukt. Du vil med en ordentlig avtale få skattefradrag for rentekostnadene. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde aldri turt å spørre foreldrene mine om de hadde 300 til 500 000 og låne meg. 

Anonymkode: 81c9e...ec3

• Liker 2
Skrevet

For å være brutalt ærlig. Det er dessverre slik at hvis du ikke har pengene selv, og banken heller ikke vil låne deg de, så kjøper du over evne. Du har ikke råd til denne boligen. Så du må dessverre justere hva du legger i "egnet" og "nær skolen". 

Anonymkode: 34818...8fa

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde aldri turt å spørre foreldrene mine om de hadde 300 til 500 000 og låne meg. 

Ikke jeg heller! Og jeg håper ikke barna mine spør, for de pengene har jeg ikke. Fikk barn tidlig og er slett ikke gjeldfri selv enda. Og foreldrene mine var ikke helt gjeldfrie som pensjonister engang. Ikke alle har hatt høye lønninger eller tjent seg rike på å ha kjøpt bolig riktig sted og tid. 

Anonymkode: e12a6...cae

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lånt tilsvarende sum av min mor.
Hun tok det ut av rammelån og jeg betaler samme rente og fast sum i måneden. Søsknene ble ikke involvert, men det står at dersom hun dør før lånet er innfridd blir arven redusert tilsvarende. 

Anonymkode: bed69...0d5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville aldri spurt familie om å låne penger, men det er kanskje bare meg.

Anonymkode: 68a6e...01e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke jeg heller! Og jeg håper ikke barna mine spør, for de pengene har jeg ikke. Fikk barn tidlig og er slett ikke gjeldfri selv enda. Og foreldrene mine var ikke helt gjeldfrie som pensjonister engang. Ikke alle har hatt høye lønninger eller tjent seg rike på å ha kjøpt bolig riktig sted og tid. 

Anonymkode: e12a6...cae

Samme her. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kommer til å spørre når jeg og mannen skal kjøpe. Broren min fikk 350k til egenkapital i 2014, jeg forventer å få 500k neste år. Dette er forskudd på arv fordi foreldrene mine vasser i penger. 

Anonymkode: c5da9...d36

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg kommer til å spørre når jeg og mannen skal kjøpe. Broren min fikk 350k til egenkapital i 2014, jeg forventer å få 500k neste år. Dette er forskudd på arv fordi foreldrene mine vasser i penger. 

Anonymkode: c5da9...d36

Sikkert slemt av meg, men om du var mitt voksne barn hadde svaret om pengegave vært nei.  Så hadde jeg satt opp testamente.  Hvis broren din ikke er av samme type som deg, som forventer, hadde han fått alt etter meg.  Hvis ikke hadde jeg testamentert alt til et godt formål, f.eks. til Leger uten Grenser.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...