AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #1 Skrevet 12. februar 2024 Jeg pleier styre morgenrushet hjemme, da mannen begynner 07.00. Jeg har sagt tidligere ar jeg synes det er krevende, men jeg gjør så godt jeg kan. Jeg ordner det som må ordnes, barna sine klær ligger fremme kvelden før, 8. åringen kler og steller seg selv, må bare få beskjed om å gjøre det ellers blir det mye tull og tøys, 3.åringen får hjelp. Så er det til kjøkken og frokost. Matpakkene er somregel klare fra kvelden før. Hvis en sjelden gang ikke lager jeg da de. Barna spiser, jeg lager meg smoothie som jeg tar med. så er det dusj og badet på meg. Jeg varsler ungene om «10 minutter så er det tannpussetid» også videre. Noen ganger hører de med en gang, andre ganger, mer krevende og jeg kan bli litt streng. Hører de dårlig passer jeg på å stå i deres høyde og få deres øyekontakt før jeg gir beskjeden. Så er det ned og kle på seg, jeg har alltid litt igjen å ordne så den eldste får i ansvar å kle seg selv med hals, lue etc. og prøve å få kledd 3. åringen også, men ikke ett krav, da han kan være litt vanskelig. Så er det inn i bilen og kjøre. Det hender det er misfornøyde barn som har fått litt vel mye strenge beskjeder, det hender det er fornøyde barn som skravler, men så si alltid en litt stressa mor, det skal jeg inrømme. Men hun er enten lettet og fornøyd over hva klokken viser, eller litt sur. Går alltid over i bilen hvor den eldste får bestemme musikk (det er musikk mor også liker, så da er det en liten fest i bilen på vei til skole og bhg). Far var hjemme i dag for han skal på kurs,jeg jobber selv sent, vi sov alle litt for lenge og da ble jeg litt som jeg pleier å bli ellers. Samboer ble «forferdet» over at det «hastes» sånn ut døra. Ikke bra å påføre barn sånt stress om morgenen. Det skal være ro og god tid, det er en veldig dårlig start på dagen, og stresset bærer de med seg utover dagen og påvirker dem negativt sier han. Jeg blir så irritert!! Selvfølgelig, i en perfekt verden, skal man ikke stresse barn, og alt skal taes i ett rolig tempo, men det synes jeg er jævlig vanskelig 07.15 og jeg begynner 08.00. Jeg orker faen ikke å stå opp noe før heller, står allerede opp 05.30. Samboer gjør litt med barna før han drar, lager frokost eller kler 3. åringen hvis jeg ber han om det (men da blir han litt snurt fordi han blir sein på jobben, og jeg er «så mye kjappere til å kle han») og de spiser ofte sammen alle 3 før han drar på jobb, det er jo veldig hyggelig. Da er jeg somregel i dusjen/på badet. Altså. Jeg kan godt prøve å være mer avslappet og ikke rushe de barna, men er det ikke litt mye å be om? Jeg har nok vokst opp slik og må jobbe mye med meg selv for å ikke bli trigget og bli stresset når klokken tikker og ting må fikset. Det er greit, jeg kan jobbe med meg selv, og litt tidsoptimist er jeg nok også, så ja, jeg kan jobbe med meg selv, men likevel synes jeg han er en dust som gjør dette til noe helt riv ruskende galt. Jeg får oss ut døra hver morgen, de leveres innen rimelig tid og jeg tar meg alltid tid til å si ordentlig hade på en rolig måte, rusher aldri når vi er på skole/bhg for å levere, selvom jeg så si alltid er 10 min sent på jobb. Så så ille kan det da ikke være?? Nei, han får skaffe seg en ny jobb. Eller så får jeg gjøre det. Han aner ikke hvor behagelig han har det som kan bare dra. Skulle GJERNE likt å se han dra rolig og gøyalt ut døra om morgenen med 2 gutter… Verste er at han hadde sikkert naila det etter noen måneder😅🙄 Anonymkode: d33ac...a95 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #2 Skrevet 12. februar 2024 Det ble hasting ut døra for at eldste ikke skulle komme for sent til skolen* Anonymkode: d33ac...a95
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #3 Skrevet 12. februar 2024 Står dere opp 5.30 når dere skal ut døra 7.15? Det hadde ikke jeg orket. Her skal ungene avgårde 7.20 og vi står opp 6.30, men de er større. Men vi har aldri brukt mer enn en time på morgenen før skole og barnehage. Jeg synes du kan si til mannen din at det var en lite konstruktiv og støttende måte å si ifra på om han synes det burde bli endring, og hvis den dagen var travere enn vanlig, må han jo ta det med i beregningen. Jeg tror barn har godt av å lære seg å være effektive. Hvordan skal de ellers klare det som større? Men det kan godt være du likevel kan jobbe litt med å ikke gjøre stemningen stressende. Jeg synes det høres ut som du gjør en god jobb Anonymkode: ca7bd...544 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #4 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Står dere opp 5.30 når dere skal ut døra 7.15? Det hadde ikke jeg orket. Her skal ungene avgårde 7.20 og vi står opp 6.30, men de er større. Men vi har aldri brukt mer enn en time på morgenen før skole og barnehage. Jeg synes du kan si til mannen din at det var en lite konstruktiv og støttende måte å si ifra på om han synes det burde bli endring, og hvis den dagen var travere enn vanlig, må han jo ta det med i beregningen. Jeg tror barn har godt av å lære seg å være effektive. Hvordan skal de ellers klare det som større? Men det kan godt være du likevel kan jobbe litt med å ikke gjøre stemningen stressende. Jeg synes det høres ut som du gjør en god jobb Anonymkode: ca7bd...544 Bør egentlig kjøre 07.00. Jeg og samboer dusjer begge hver morgen. 1,5 time må vi ihvertfall ha hvis vi skal rekke alt og ikke være stresset, så tror ikke jeg skal sove noe mer😅 Anonymkode: d33ac...a95
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #5 Skrevet 12. februar 2024 Det er nok ganske vanlig med stress om morgenen, altså. Kjenner ihvertfall ingen som ikke beskriver det. Hva er det som tar så mye tid hos dere når det meste er gjort klart dagen før? Vi trenger maks en time og jeg gidder sjelden lage matpakker kvelden før. Fra jeg står opp er jeg effektiv, ungene får frokost før påkledning. Dusje gjør jeg ikke om morgenen, men om kvelden. 9 åringen kler seg selv, femåringer må mases på her. Men som sagt, stress er det nok for ganske mange, rett og slett fordi unger ikke er så effektive som voksne og ikke tenker på klokka slik vi er. Anonymkode: 8892f...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #6 Skrevet 12. februar 2024 Det er jo en gyllen anledning til å be ham bidra mer. Greit så må han dra tidlig, men han kan jo feks gjøre klar matpakker og legge frem klær til barna. Enten kvelden før eller på morningen før han drar. Når står han opp? Du står opp veldig lenge før dere skal dra så skjønner ikke at det skal bli så dårlig tid? Synes uannett ikke tidlig jobbstart betyr at han er fritatt for alle plikter med å få unger i skole/bhg med mindre han henter dem hver eneste dag istedet. Jeg ville også droppet å dusje på morningen om jeg skulle ha med meg 2 unger og rekke jobb 08, blir stressa av å tenke på at jeg skulle rukket det Dusj på kvelden istedet. Anonymkode: 1ddd2...a5c 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #7 Skrevet 12. februar 2024 Vi står opp 7 og er ute av døren på 40-45 minutt med to barnehagebarn. Vi slipper å lage frokost og smøre matpakker så det er bare å stelle seg og komme seg ut døren. Barna finner frem egne klær og kler i stor grad på seg selv, må dog ha hjelp til enkelte ting. Anonymkode: 7383e...b1b
tussi84 Skrevet 12. februar 2024 #8 Skrevet 12. februar 2024 Her står vi opp ca 45 min- 1 t før vi drar til bhg. På den timen lager jeg matpakke, fikser meg og barn, og vi spiser frokost. Dusje gjør jeg om kvelden. Det kommer snart et barn til, som jeg må beregne tid på, men jeg tenker at maks en halv time på stell og mat i tillegg. 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 Hvorfor ikke dusje på kvelden? Da sparer dere tid. Her står vi opp ca 6:45, ut døren kl 7:30. Matpakker er smurt. Jeg bruker ca 15min, vekket unger, de kler seg mens jeg smører frokost. Så spises fet på fem min, før tannpuss og ut døren. Oppleves ikke som stress for noen av oss egentlig. Alt er jo lagt klart dagen før. Anonymkode: a26cf...fbe
Pentagon Skrevet 12. februar 2024 #10 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er jo en gyllen anledning til å be ham bidra mer. Greit så må han dra tidlig, men han kan jo feks gjøre klar matpakker og legge frem klær til barna. Enten kvelden før eller på morningen før han drar. Når står han opp? Du står opp veldig lenge før dere skal dra så skjønner ikke at det skal bli så dårlig tid? Synes uannett ikke tidlig jobbstart betyr at han er fritatt for alle plikter med å få unger i skole/bhg med mindre han henter dem hver eneste dag istedet. Jeg ville også droppet å dusje på morningen om jeg skulle ha med meg 2 unger og rekke jobb 08, blir stressa av å tenke på at jeg skulle rukket det Dusj på kvelden istedet. Anonymkode: 1ddd2...a5c Jeg er så stiv i kroppen at jeg må dusje om morgenen. Og avslutte med kaldt vann for å våkne, får jeg ikke gjort det bruker jeg alt for lang tid på å våkne. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vstår opp 7 og er ute av døren på 40-45 minutt med to barnehagebarn. Vi slipper å lage frokost og smøre matpakker så det er bare å stelle seg og komme seg ut døren. Barna finner frem egne klær og kler i stor grad på seg selv, må dog ha hjelp til enkelte ting. Anonymkode: 7383e...b1 tussi84 skrev (3 timer siden): Her står vi opp ca 45 min- 1 t før vi drar til bhg. På den timen lager jeg matpakke, fikser meg og barn, og vi spiser frokost. Dusje gjør jeg om kvelden. Det kommer snart et barn til, som jeg må beregne tid på, men jeg tenker at maks en halv time på stell og mat i tillegg. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor ikke dusje på kvelden? Da sparer dere tid. Her står vi opp ca 6:45, ut døren kl 7:30. Matpakker er smurt. Jeg bruker ca 15min, vekket unger, de kler seg mens jeg smører frokost. Så spises fet på fem min, før tannpuss og ut døren. Oppleves ikke som stress for noen av oss egentlig. Alt er jo lagt klart dagen før. Anonymkode: a26cf...fbe Jeg må dusje om morgenen. Er så stiv i kroppen og utrolig trett. Er ikke ett A menneske… Mat på 5 minutter klarer ikke mine barn ihvertfall. De bruker nok 15-20 minutter. Og forsvinner ofte hit og dit og «skal bare» så det bidrar til endel frustrasjon. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at det ikke er tid til lek eller lesing på morgenen. TS
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #11 Skrevet 12. februar 2024 Pentagon skrev (49 minutter siden): Jeg er så stiv i kroppen at jeg må dusje om morgenen. Og avslutte med kaldt vann for å våkne, får jeg ikke gjort det bruker jeg alt for lang tid på å våkne. Jeg må dusje om morgenen. Er så stiv i kroppen og utrolig trett. Er ikke ett A menneske… Mat på 5 minutter klarer ikke mine barn ihvertfall. De bruker nok 15-20 minutter. Og forsvinner ofte hit og dit og «skal bare» så det bidrar til endel frustrasjon. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sagt at det ikke er tid til lek eller lesing på morgenen. TS Men kan de spise i barnehagen da? Anonymkode: a26cf...fbe
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #12 Skrevet 12. februar 2024 Vi stresser også hver morgen. Jeg hater det og fordømmer ofte meg selv pga jeg ikke får det til. Anonymkode: c7b8f...bfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå