AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #21 Skrevet 13. februar 2024 Jeg må helt ærlig si at det beste mot angst (for min del) har vært å røyke litt Mary Jane nå og da. Nå som jeg går på DPS er ikke det lov, og angsten har blitt verre igjen. Prating med psykolog og terapigruppe gir meg veldig lite dessverre... Anonymkode: 936eb...20f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #22 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Utsatte meg for det som trigga angsten, helt til den forsvant. Anonymkode: 3092d...b81 Det som fungerte til meg også. Var ikke en jevn bedring, var en god del tilbakefall, men nå er angsten nesten borte 😊 Kan jo komme tilbake, men føler meg bedre rustet med erfaringen av at det kan bli bedre med å stå i det Anonymkode: e0bb5...488
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #23 Skrevet 13. februar 2024 Dere som sier eksponering: Hva slags angst har dere? Min angst er knyttet til ptsd-en, og jeg (kroppen) er vel først og fremst redd for ting som allerede har skjedd og er ferdig. Vet ikke hvordan man kan eksponere seg for det. Jeg er også redd for voldelige menn, men det har jeg ikke lyst til å eksponere meg for Anonymkode: 1d1c3...bca
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #24 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dere som sier eksponering: Hva slags angst har dere? Min angst er knyttet til ptsd-en, og jeg (kroppen) er vel først og fremst redd for ting som allerede har skjedd og er ferdig. Vet ikke hvordan man kan eksponere seg for det. Jeg er også redd for voldelige menn, men det har jeg ikke lyst til å eksponere meg for Anonymkode: 1d1c3...bca Jeg har panikklidelse. Skjønner at det ikke er eksponering du skal igjennom. Men du skal vel sikkert møte følelsene dine på en måte og mestre de? Hva trener du på når du er i behandling? Anonymkode: 2a8c5...19f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #25 Skrevet 13. februar 2024 Først måtte jeg lære meg å akseptere situasjonen, og deretter at det kom til å ta tid. Inspirert av podcasten «Fra angst til trygghet», lærte jeg meg å «dele opp angsten». På den måten lot jeg hjernen eksponere seg i trygghet, område for område. De områdene jeg ikke eksponerte lot jeg få være angstfylte, og jobbet kontinuerlig med å syns at det var greit/akseptere at jeg ikke skulle fikse alt på en gang. Nå lever jeg et godt liv, fortsatt tidvis med noe angst, men med masse mestring og mye snillere mot meg selv når nedturene kommer. Ønsker deg all lykke til ❤️ Anonymkode: e7306...d7a
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #26 Skrevet 13. februar 2024 Fast HIIT-trening tre ganger i uken, meditasjon og kosthold hjalp meg. Er så godt som angstfri nå, men merker at om jeg sluntrer med kostholdet (mye sukker etc), faller jeg fort tilbake. Anonymkode: 0bdf8...ae0
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #27 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som sier eksponering: Hva slags angst har dere? Min angst er knyttet til ptsd-en, og jeg (kroppen) er vel først og fremst redd for ting som allerede har skjedd og er ferdig. Vet ikke hvordan man kan eksponere seg for det. Jeg er også redd for voldelige menn, men det har jeg ikke lyst til å eksponere meg for Anonymkode: 1d1c3...bca Hva er det som hindrer deg i hverdagen? Går du ut alene? Handler du inn mat? Greier du å gå på plasser hvor det finnes menn? Treningssenter, handlesenter, buss, pub, resturant, cafe, jobb? Greier du å gjøre ærend uten mobiltelefonen? Hva trigger ptsd'en din? Trenger du hjelp med søvnen? Søvn, god mat, trening og eksponering gjør underverker mot angst. Anonymkode: 1f4ee...55f
Memorangen Skrevet 13. februar 2024 #28 Skrevet 13. februar 2024 Cipralex, terapi, knallhard regelmessig fysisk trening, nok søvn, diverse selvhjelpsbøker bl a om metakognitiv terapi og self compassion, sistnevnte endret tankegangen min drastisk. Aksept og litt mer gi f holdning, mindre "alt eller ingenting"- tankegang. Å utsette meg for det som trigger angsten har aldri funka for meg. Men det kan ha litt med at jeg ikke fikk terapi samtidig. Jeg har fortsatt angst, men ikke på samme måten som før. Nå er det litt mer trigget av ytre faktorer/livsbelastninger.
Admdir Skrevet 13. februar 2024 #29 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor lenge gikk du på dem før du merket bedring? Og dosen? Jeg har snart stått på dem i 12 uker på 100mg og merker bare en liten bedring. Har hatt en del helseutfordringer de siste to årene og sliter enda med utmattelse, hjernetåke, konstant klump i magen (angsten og skjelvingen i kroppen har avtatt). Men er ikke helt meg selv enda. Inne på Reddit, så har jeg lest at det kan ta alt fra 8 uker og noen merker ikke bedring før fra uke 16 til 20, så jeg skal gi dem mer tid. Orker ikke å slutte på disse med det første og gir dem noen uker til (komme meg over 20 uker før jeg tar en endelig avgjørelse om jeg skal trappe opp eller ned). Anonymkode: 33ad0...44f Hvor gammel er du? Kan det være overgangsplager du sliter med? 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #30 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva er det som hindrer deg i hverdagen? Går du ut alene? Handler du inn mat? Greier du å gå på plasser hvor det finnes menn? Treningssenter, handlesenter, buss, pub, resturant, cafe, jobb? Greier du å gjøre ærend uten mobiltelefonen? Lever relativt normalt, men redd hele tiden. Når jeg er redd dissosierer jeg, så husker veldig lite av livet mitt generelt egentlig. Klarer alle tingene du nevner, men skulle gjerne levd litt, ikke bare gått rundt med enten kropp eller hode. Anonymkode: 1d1c3...bca
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #31 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva trener du på når du er i behandling? Ingenting. Eller kanskje kjenne på følelser? Og kjenne hvor jeg har de fra? Anonymkode: 1d1c3...bca
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #32 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingenting. Eller kanskje kjenne på følelser? Og kjenne hvor jeg har de fra? Anonymkode: 1d1c3...bca Ingenting på et år? Anonymkode: 2a8c5...19f
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #33 Skrevet 13. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingenting på et år? Anonymkode: 2a8c5...19f Nei. Vi har ikke snakket om det, dvs jeg har spurt, men ikke fått noe konkret svar. Anonymkode: 1d1c3...bca
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2024 #34 Skrevet 13. februar 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvor lenge gikk du på dem før du merket bedring? Og dosen? Anonymkode: 33ad0...44f Merket tydelig bedring etter et par uker på 50 mg. Jeg har vært veldig heldig. Har tidligere fått diverse ssri/snri for depresjon med varierende hell, nå fikk jeg Zoloft mot angst (har ikke slitt med depresjon de siste årene) og det har praktisk talt fjernet all angst. Anonymkode: e1582...f5c
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2024 #35 Skrevet 17. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 8.45): Jeg har angst pga ptsd, dvs KROPPEN min har angst pga ptsd og da følger hodet etter. Det er så slitsomt å være så redd hele tiden. Hva gjør du med angst for å få det bedre? Gjerne så konkrete tips som mulig. Takk 🌹♥️ Anonymkode: 1d1c3...bca Vil bare si at jeg føler med deg 💕 Jeg har det helt likt, er redd nesten hele tiden, har også ptsd, og årevis i div. terapi har ikke hjulpet meg. Anonymkode: 960a6...c91
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå