Gå til innhold

Gode råd mot angst?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har angst pga ptsd, dvs KROPPEN min har angst pga ptsd og da følger hodet etter. Det er så slitsomt å være så redd hele tiden. Hva gjør du med angst for å få det bedre? Gjerne så konkrete tips som mulig. Takk 🌹♥️

Anonymkode: 1d1c3...bca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går du ikke i terapi? Hvis du har PTSD er det jo terapi som er tingen. Så får du verktøy der.

Anonymkode: f89f4...f00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Går du ikke i terapi? Hvis du har PTSD er det jo terapi som er tingen. Så får du verktøy der.

Vel, nei. Har gått i terapi i nesten ett år men ikke fått noen verktøy. Hva tenker du på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn hos fastlegen. Om ikke terapi virker alene bør det kanskje kombineres med medisiner. Mange må prøve ut mange forskjellige medikamenter før de finner en som passer for dem.

Anonymkode: e86f2...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antidepressiva. Jeg var frisk, ingen psykiske utfordringer før det BAM snudde over natta. Jeg fikk angst, absolutt hele dagen. Sov ikke, kastet opp uten forvarsel, gråt - jeg var helt nede over flere måneder. Prøvde kognitiv terapi, gikk til ukentlige avtaler uten noen progresjon. Angsten sto i veien hele tiden. Så leste jeg meg opp, og fant ut at SSRI (antidepressiva) kan ha effekt på angst, og ble enig med legen om å prøve det. Tok pillen på morgenen, og rundt lunsj var det som om tåken lettnet, klumpen i brystet forsvant og jeg fikk puste. De dagene etter det ble alt bedre og bedre, og fremdeles 2 år senere er jeg frisk. Går fortsatt på antidepressiva og kommer ikke til å slutte med det første, rett og slett fordi jeg ikke er klar for et eventuelt tilbakefall. 

Anonymkode: 6ce41...881

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsatte meg for det som trigga angsten, helt til den forsvant.

Anonymkode: 3092d...b81

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vel, nei. Har gått i terapi i nesten ett år men ikke fått noen verktøy. Hva tenker du på?

Hva har du lært det året i terapi hvis du mener du ikke har fått et eneste verktøy til å håndtere din PTSD?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Zoloft gjorde susen for meg.

Anonymkode: e1582...f5c

Kan jeg spør om du har noen bivirkninger? Hva dose går du på?

sliter en del med tørr hud/tøft hår. Mistet mye hår pga av det. Det bare knekker. Lurer på om det kommer fra det. Gått på det i 6 mnd nå.hvordan er det med sultenhetsfølelsen din?😊

Anonymkode: 6142b...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykomotorisk fysioterapeut

Komme inn igjen i kroppen

Grunningsøvelser, koble på sansene

Noe av det som har hjulpet meg mest å komme inn i kroppen er John Loupos Somatics på YouTube, den serien der, gjør minimum en av videoene hver dag, i begynnelsen gjorde jeg inntil en time om gangen, fått MYE bedring etter dette. 

Traumepsykolog, somatic experiencing

Anonymkode: 0f412...a54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som anbefaler terapi, ikke alltid det funker. Jeg har prøvd både traumepsykolog, kognitiv og mye annet rart uten effekt. 

Jeg syns det hjelper med yin yoga faktisk. Går til en superflink instruktør som gjør meg totalt avslappet, og fokuserer mye på pusteteknikker. Også er han så chill og zen. 

Psykomotorisk fysio eller massasje kan også ha noe for seg, jeg har ikke testet psykomotorisk fysio men kunne vært åpen for det. 

Anonymkode: 6ff9f...708

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Kan jeg spør om du har noen bivirkninger? Hva dose går du på?

sliter en del med tørr hud/tøft hår. Mistet mye hår pga av det. Det bare knekker. Lurer på om det kommer fra det. Gått på det i 6 mnd nå.hvordan er det med sultenhetsfølelsen din?😊

Har noen få bivirkninger, som hetetokter, hodepine og redusert sexlyst. Ser ut til at de to førstnevnte er på vei til å gå over. Ser at det er veldig forskjellig hvilke bivirkninger folk får og i hvilken grad, men det med sexlyst ser ut til å være ganske vanlig.

Er nok litt mer sulten enn før også, så må passe litt på. Bruker 50 mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva har du lært det året i terapi hvis du mener du ikke har fått et eneste verktøy til å håndtere din PTSD?

Jeg har lært (dvs jeg visste der fra før) at angst jeg opplever i hverdagen nå kan henge sammen med situasjoner jeg opplevde som barn. Jeg har ikke fått noen verktøy. Timene består av vanlig prating om uka som har gått, egentlig. 

Psykomotorisk fysioterapeut

Komme inn igjen i kroppen

Grunningsøvelser, koble på sansene

Noe av det som har hjulpet meg mest å komme inn i kroppen er John Loupos Somatics på YouTube, den serien der, gjør minimum en av videoene hver dag, i begynnelsen gjorde jeg inntil en time om gangen, fått MYE bedring etter dette. 

Traumepsykolog, somatic experiencing

Anonymkode: 0f412...a54

Tusen takk for fine, konkrete råd! Jeg skal finne den videoen i dag, håper den hjelper meg også. 

Dere som anbefaler terapi, ikke alltid det funker. Jeg har prøvd både traumepsykolog, kognitiv og mye annet rart uten effekt. 

Jeg syns det hjelper med yin yoga faktisk. Går til en superflink instruktør som gjør meg totalt avslappet, og fokuserer mye på pusteteknikker. Også er han så chill og zen. 

Psykomotorisk fysio eller massasje kan også ha noe for seg, jeg har ikke testet psykomotorisk fysio men kunne vært åpen for det. 

Anonymkode: 6ff9f...708

Tusen takk for fine, konkrete råd til deg også! Yin yoga har jeg prøvd før, det kan jeg prøve igjen. Massasje og sånn er litt vanskelig for jeg liker ikke å bli tatt på. Faktisk liker jeg ikke å ha folk nærmere enn en meter 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg fungerer fysisk aktivitet godt. Både i lengden og som «akutt tiltak» i toppene. Går gjerne tur med musikk på ørene. 

Anonymkode: 5f566...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For meg fungerer fysisk aktivitet godt. Både i lengden og som «akutt tiltak» i toppene. Går gjerne tur med musikk på ørene. 

Anonymkode: 5f566...426

Det fungerer ikke for meg. Angsten bare stiger og stiger jo lenger jeg er ute og når jeg kommer hjem er jeg helt utslitt i hodet og kroppen er helt sammensnurpet og stiv av skrekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ikke alle terapauter er god, prøvde mange før jeg fant en dyktig!

Anonymkode: 05bde...9f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Zoloft gjorde susen for meg.

Hvor lenge gikk du på dem før du merket bedring? Og dosen?

Jeg har snart stått på dem i 12 uker på 100mg og merker bare en liten bedring. Har hatt en del helseutfordringer de siste to årene og sliter enda med utmattelse, hjernetåke, konstant klump i magen (angsten og skjelvingen i kroppen har avtatt). Men er ikke helt meg selv enda.

Inne på Reddit, så har jeg lest at det kan ta alt fra 8 uker og noen merker ikke bedring før fra uke 16 til 20, så jeg skal gi dem mer tid. Orker ikke å slutte på disse med det første og gir dem noen uker til (komme meg over 20 uker før jeg tar en endelig avgjørelse om jeg skal trappe opp eller ned). 

Anonymkode: 33ad0...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst er vanskelig! Hva sier psykologen din? Burde du blitt bedre på et år eller er det vanlig at det tar tid? 

For meg hjelper det å trene, gjør at fokuset går over på noe annet. Gjør innimellom yoga. Jeg har ikke hatt optimal effekt av psykolog dessverre. Har lagt ned en solid innsats føler jeg med eksponering og bruk av teknikker som jeg har lært. Noe har sikkert hjulpet, men er nå så lei at jeg startet på Zoloft. Kun gått 4 uker, så ingen stor effekt. Men håper det hjelper!

Anonymkode: 2a8c5...19f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Angst er vanskelig! Hva sier psykologen din? Burde du blitt bedre på et år eller er det vanlig at det tar tid? 

For meg hjelper det å trene, gjør at fokuset går over på noe annet. Gjør innimellom yoga. Jeg har ikke hatt optimal effekt av psykolog dessverre. Har lagt ned en solid innsats føler jeg med eksponering og bruk av teknikker som jeg har lært. Noe har sikkert hjulpet, men er nå så lei at jeg startet på Zoloft. Kun gått 4 uker, så ingen stor effekt. Men håper det hjelper!

Anonymkode: 2a8c5...19f

Ville berre gi deg motivasjon! Zoloft fungerte veldig godt på meg! Jeg har slitt med Depresjon og angst siden sommer. Jeg hadde 10/10 i angst. No kjenner jeg det så vidt. Vil si det tok med ca 5,5 mnd før jeg følte full effekt, men allerede det første ukene merket jeg god bedring! Lykke til:) 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...