Gå til innhold

Hvor mye sover deres 4-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg mistenker at barnet mitt sover altfor lite. Hun er i en skikkelig tøff fase nå, med mye sutring, raseriutbrudd etc. I det siste har vi også opplevd episoder av det vi tror må være nattskrekk. Cirka 2 t etter legging begynner hun å grine og er utrøstelig (ikke redd-gråt). Vi får ikke kontakt, klarer ikke roe henne, før det plutselig går etter omtrent 10 min. Jeg har forstått det slik at også dette kan skyldes underskudd på søvn. 

Hun legger seg 19, sovner 19:30 og blir dessverre vekket av lillesøster mellom 5:30-5:45. Hun er fremdeles stuptrøtt, men vi får henne ikke til å sove lengre, selv om vi går inn og legger oss med henne. Hun sover ikke på dagen fordi det drøyer legging enda mer, men det er en kamp å holde henne våken i bilen hvis vi kjører etter kl 12. Og bare så det er sagt: 30 min soving på dagen, gjør at hun sovner 60 min senere men våkner når hun blir vekket likevel. Føler derfor at dagsøvn gjør vondt verre. Vi har liten leilighet, og det er vanskelig å få en 1,5-åring til å være stille om morgenen. 

Hva kan vi gjøre? Vi føler oss skikkelig rådvill. Hun ligger på totalt 10 t søvn per døgn, noe jeg tror er for lite for henne. Men samtidig vet vi virkelig ikke hvilke enda vi skal begynne i for å prøve  å få flere timer på puten... 

Hvor mye sover deres 4-åringer? Har dere vært gjennom liknende faser? Noe som har fungert slik at dere klarte å komme dere ut av den litt onde spiralen jeg føler vi er i? 

Anonymkode: 74871...221

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min 4 åring sover mellom 10-12 timer. Noen dager må vi vekke hu kl 06 siden vi må levere tidlig i bhg. Da blir det som regel 10-11 timer med søvn. 

Skrevet

Han sover fra 19.30 ca til 06.30 

Anonymkode: 59e43...5d5

Skrevet

10 t sover min

Anonymkode: 6319f...269

Skrevet

Vår sovner tregere om han legges for sent, og rundt 18 er det vi har kommet frem til er det ideelle tidspunktet. Selv om det er upraktisk tidlig. Legges han 19 tar det lenger før han sovner. 

Trass og raserieutbrudd, grensetesting og mye følelser er det flust av her, broren var aldri i nærheten av dette nivået, og jeg vurderer å gi ham bort på Finn🤣

Anonymkode: 11e20...a69

Skrevet

Og han sover til alt fra 6-7.30

Anonymkode: 11e20...a69

Skrevet

Sovner rundt 21 og våkner 5.30-6. Så 8-9 timer. 

Anonymkode: 01780...d59

Skrevet

9-11 timer her. Varierer om det er helg eller hverdag. 10 er nok vanligst.

Tror vår også skulle hatt mer søvn, men bruker lang tid på å sovne på kvelden.

Anonymkode: f86a3...3d2

Skrevet

Takk for svar. FlerE? 

Skrevet

11 timer her (21-08)

Skrevet

Vår er 3 og et halv snart (så ikke 4år) men han sover fra 22 - 0800 ca I hverdagene. Må vekkes. I helgene kan han våkne alt mellom  0830-0930. Vi prøver å legge han rundt kl 20, men han sovner stort sett rundt kl 22..

Vår virker ikke trøtt og uopplagt når han står opp, så de 10 timene er nok.

Skrevet

20-7, må vekker hver dag. Sover gjerne lenger i helgene, så hun skulle nok hatt en ekstra halvtime. 

Anonymkode: bf5d5...f93

Skrevet

Siden hun blir vekket så tidlig, kanskje hun burde legge seg tidligere? 

Mine fireåringer sover ca 11-12 timer per natt. 

Anonymkode: 0ad9e...967

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei! Jeg mistenker at barnet mitt sover altfor lite. Hun er i en skikkelig tøff fase nå, med mye sutring, raseriutbrudd etc. I det siste har vi også opplevd episoder av det vi tror må være nattskrekk. Cirka 2 t etter legging begynner hun å grine og er utrøstelig (ikke redd-gråt). Vi får ikke kontakt, klarer ikke roe henne, før det plutselig går etter omtrent 10 min. Jeg har forstått det slik at også dette kan skyldes underskudd på søvn. 

Hun legger seg 19, sovner 19:30 og blir dessverre vekket av lillesøster mellom 5:30-5:45. Hun er fremdeles stuptrøtt, men vi får henne ikke til å sove lengre, selv om vi går inn og legger oss med henne. Hun sover ikke på dagen fordi det drøyer legging enda mer, men det er en kamp å holde henne våken i bilen hvis vi kjører etter kl 12. Og bare så det er sagt: 30 min soving på dagen, gjør at hun sovner 60 min senere men våkner når hun blir vekket likevel. Føler derfor at dagsøvn gjør vondt verre. Vi har liten leilighet, og det er vanskelig å få en 1,5-åring til å være stille om morgenen. 

Hva kan vi gjøre? Vi føler oss skikkelig rådvill. Hun ligger på totalt 10 t søvn per døgn, noe jeg tror er for lite for henne. Men samtidig vet vi virkelig ikke hvilke enda vi skal begynne i for å prøve  å få flere timer på puten... 

Hvor mye sover deres 4-åringer? Har dere vært gjennom liknende faser? Noe som har fungert slik at dere klarte å komme dere ut av den litt onde spiralen jeg føler vi er i? 

Han legger ser mellom 19-20 og står opp mellom 5 og 6. 

Anonymkode: 51cea...9aa

Skrevet

Hun sover 12 t. hver natt på hverdager.

12,5 t. i helgene. 

Skrevet (endret)

Sovner kl. 20 og står opp kl 06.00-06.30 godt utvilt.

Endret av Ny Bruker
Skrevet

Sovner ca 20:15 og vekkes 8. Noen ganger litt tidligere på hverdagene, og så sover vi til 9 i helga. 

Skrevet

Det er slitsomt! Men hold ut, dette også går over etterhvert 🩷

Fra ca 20-21 til en gang mellom 07.30 og 09.00.

Men våkner aaaaalltid på natten og kryper inn i sengen hos oss. Nå er det bare koselig, fordi han kommer tuslende og kryper under dynen. Men da han var to, skrek han fire timer hver natt i 4 mnd. Trodde jeg skulle kapitulere. (Han var syk nesten alle første 6 mnd i bhg, aner ikke om det var årsaken, men det gikk over)

Anonymkode: 8d3f5...99f

Skrevet

Fireåringen her sover fra ca. 19.30 til 06. I ferier forskyver det seg litt, så hun sovner senere og sover lenger. Men det blir alltid omtrent 10,5 timer, tror jeg. Storesøsteren på 6 år, sover også 10,5 timer, og sov nesten 12 timer da hun var 4 mener jeg å huske (sov fra litt etter 19 til 07).

Anonymkode: dc9a2...582

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Legg lillesøster på et annet rom så hun slipper å bli vekket

Anonymkode: 3079d...868

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...