Gå til innhold

Hva er galt med meg, når jeg aldri hører hva folk sier første gangen men må be folk repetere flere ganger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hører sjelden hva folk sier første gangen. 

Det er irriterende for meg og andre. Hva gjør man? 

Anonymkode: 49a75...e16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enten så hører du jo dårlig da,eller så fokuserer du ikke på de. Gjerne står du litt halvveis med ryggen til,ser ikke på de. Er jo en ting blandt de med sosial angst f.eks. Kan jo og hende hodet ditt er så fullt av tanker at du ikke registrerer det de sier av den grunn..

Men merker meg at jeg blir fort irritert over sånne som ikke hører hva jeg sier. Jeg snakker muligens ikke kjempehøyt i utgangspunktet,men folk hører jo hva jeg sier. Er spesielt en som jeg vet kunne hatt nytte av høreapparat,men han mener det ikke er noe problem. Alle oss rundt han sier pent at kanskje han burde sjekke hørsel,men nei. Det er visst ingen problem. Han hører seriøst gjerne 20% av det som skjer rundt han,og er slitsomt om dette er i sosial sammenheng. Faktisk så slitsomt at han ikke blir inkludert i enkelte tilfeller. Noe jeg synes er trist.

Skrevet

Så akkurat en dokumentar på NRK om overgangsalderen, det ble hjernetåke omtalt som et symptom. Kan det gjelde deg? Anbefaler uansett alle å se den dokumentaren! 

Anonymkode: 942a0...cce

Skrevet

Hvis du har sosial angst kan det være noe av grunnen. Da vil det bli bedre om du jobber med angsten.

Anonymkode: 49995...912

Skrevet

Jeg har ADHD og dette er noe jeg sliter spesielt med dersom jeg er sliten / det er mye annen støy rundt. Vanskelig å holde fokus.

Anonymkode: b3815...3e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ADHD og dette er noe jeg sliter spesielt med dersom jeg er sliten / det er mye annen støy rundt. Vanskelig å holde fokus.

Anonymkode: b3815...3e4

Me 2 😕

Anonymkode: 485e2...f47

Skrevet

Jeg sliter med sosial angst og dette er en av mange problemer jeg sliter med…

Jeg blir så stressa at jeg får ikke med meg hva de sier, så må be dem gjenta seg.

Anonymkode: 69c67...64e

Skrevet

Jeg har nedsatt hørsel pga. sykdom. Visste naturligvis ingenting om hva det innebar når jeg hadde normal hørsel. Å ha nedsatt hørsel innebærer veldig mye mer enn lyd. Når man hører dårlig multitasker man døgnet rundt, lyden kommer ikke automatisk så man anstrenger ubevisst både hjerne, skuldre og nakke ved å prøve å oppfatte lyd og tale. Til slutt blir man overbelastet. 
Det typiske er at når noen ikke hører hva man sier så gjentar man ved å snakke høyere. Proplemet er ikke alltid volumet, det er taleforståelsen, hjernen klarer ikke å oppfatte ordene. Ved hørselstap mangler noen diskant eller bass og har problemer med å registrere f.eks konsonanter. Da må man tenke seg frem til hvilke ord som ble sagt. Til slutt har man ikke mer å gå på. Jeg hører f.eks best på starten av dagen. Etter noen timer med sosial omgang må jeg kapitulere. Blir helt utmattet av mange som prater samtidig, forskjellige dialekter, redsel for å misforstå,  latter og musikk. I tillegg blir alle lydene som andre ikke oppfatter like sterkt, som lyder fra bestikk, glass, stoler som blir dratt ut veldig forsterket gjennom høreapparatene. 

Mitt råd til ts er å få tatt en hørselstest. Man kan ha nedsatt hørsel selv om man ikke merker endring i lyd  

Anonymkode: 589fc...f96

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan være sånn av og til. Har en sykdom som gir hjernetåke og konsentrasjon/fokus-problemer. Ingenting galt med selve hørselen min, og jeg hører ordene som blir sagt til meg, men oppfatter likevel ikke sammenhengen/budskapet i ordene, hvis du skjønner hva jeg mener. Og må da be folk om å gjenta. Hjernen jobber litt saktere når jeg har det slik. Men for andre så virker det som jeg hører dårlig, noe jeg altså ikke gjør 😅

Anonymkode: d0582...730

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg kan være sånn av og til. Har en sykdom som gir hjernetåke og konsentrasjon/fokus-problemer. Ingenting galt med selve hørselen min, og jeg hører ordene som blir sagt til meg, men oppfatter likevel ikke sammenhengen/budskapet i ordene, hvis du skjønner hva jeg mener. Og må da be folk om å gjenta. Hjernen jobber litt saktere når jeg har det slik. Men for andre så virker det som jeg hører dårlig, noe jeg altså ikke gjør 😅

Anonymkode: d0582...730

Jeg må si jeg kjenner meg igjen der, høres det godt men ordene oppfattes hulter til bulter.Har gode resultater på hørseltester og hører mye på musikk, ofte med store forskjeller og jeg får med meg de minste detaljer, men når noen sier så må de ofte gjenta flere ganger selv om jeg lytter, det blir som setningene kappes opp og blandes i ei bøtte før ordene kommer mot meg i tilfeldig rekkefølge, så jeg har kommet frem til at det må være konsentrasjonsproblemer.

Anonymkode: 132c0...b0b

Skrevet

Nedsatt hørsel? Nedsatt oppmerksomhet? Nedsatt oppmerksomhet kan kommer av mange årsaker. Hvordan har du det rundt andre?

Synes du det går greit å få det med seg andre gangen de sier noe?

Hvordan er det når det er flere som prater i en gruppe?

Anonymkode: 2ec08...f84

Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har nedsatt hørsel pga. sykdom. Visste naturligvis ingenting om hva det innebar når jeg hadde normal hørsel. Å ha nedsatt hørsel innebærer veldig mye mer enn lyd. Når man hører dårlig multitasker man døgnet rundt, lyden kommer ikke automatisk så man anstrenger ubevisst både hjerne, skuldre og nakke ved å prøve å oppfatte lyd og tale. Til slutt blir man overbelastet. 
Det typiske er at når noen ikke hører hva man sier så gjentar man ved å snakke høyere. Proplemet er ikke alltid volumet, det er taleforståelsen, hjernen klarer ikke å oppfatte ordene. Ved hørselstap mangler noen diskant eller bass og har problemer med å registrere f.eks konsonanter. Da må man tenke seg frem til hvilke ord som ble sagt. Til slutt har man ikke mer å gå på. Jeg hører f.eks best på starten av dagen. Etter noen timer med sosial omgang må jeg kapitulere. Blir helt utmattet av mange som prater samtidig, forskjellige dialekter, redsel for å misforstå,  latter og musikk. I tillegg blir alle lydene som andre ikke oppfatter like sterkt, som lyder fra bestikk, glass, stoler som blir dratt ut veldig forsterket gjennom høreapparatene. 

Mitt råd til ts er å få tatt en hørselstest. Man kan ha nedsatt hørsel selv om man ikke merker endring i lyd  

Anonymkode: 589fc...f96

Takk for at du sier dette. Vi hadde om dette på tinnituskurset og jeg fikk en aha opplevelse. Jeg har bare tinnitus men det var veldig nyttig å lære hva som faktisk er utfordringen for de med nedsatt hørsel.

Skrevet
On 2/12/2024 at 12:45 PM, AnonymBruker said:

Nedsatt hørsel? Nedsatt oppmerksomhet? Nedsatt oppmerksomhet kan kommer av mange årsaker. Hvordan har du det rundt andre?

Synes du det går greit å få det med seg andre gangen de sier noe?

Hvordan er det når det er flere som prater i en gruppe?

Anonymkode: 2ec08...f84

Jeg har kanskje nedsatt oppmerksomhet. 

Ofte når folk snakker til meg får jeg ikke med halvparten eller mer. Får kun med meg informasjon jeg er forberedt på å få. Syns det er merkelig. Hodet bare kobler av. 

Anonymkode: 49a75...e16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...