AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #1 Skrevet 12. februar 2024 For å gjøre en lang historie kort fikk jeg og min samboer vårt første barn relativt tidlig (jeg var 24 år). Det var planlagt, men i ettertid ser jeg at det nok var for tidlig for min del å få barn. Var veldig usikker på alt og det tok lang tid å bli komfortabel i morsrollen. Har i dag et fantastisk barn på 7 år som jeg ikke ville byttet bort for noe, så det har absolutt gått bra❤️ men opplevelsen fra det første året etter fødselen sitter fremdeles i. Vi har snakket om at vi ønsker ett barn til nå, og jeg lurer derfor på om noen andre har fått nr.1 tidlig i 20-årene og nr.2 i begynnelsen av 30-årene? var det en annen opplevelse i form av at man modnes en del på de årene selv? Føler meg på et helt annet sted mentalt nå, og vet jo hva det vil si å få et barn. Så sjokket blir ikke like stort gang nr.2😅 men selv om jeg i dag er veldig trygg i morsrollen, og trives som mamma er jeg redd den samme frykten og usikkerheten plutselig kommer tilbake når nr.2 er født.. og da har jeg jo 2 barn som skal følges opp Anonymkode: 4b668...f24
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #2 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å gjøre en lang historie kort fikk jeg og min samboer vårt første barn relativt tidlig (jeg var 24 år). Det var planlagt, men i ettertid ser jeg at det nok var for tidlig for min del å få barn. Var veldig usikker på alt og det tok lang tid å bli komfortabel i morsrollen. Har i dag et fantastisk barn på 7 år som jeg ikke ville byttet bort for noe, så det har absolutt gått bra❤️ men opplevelsen fra det første året etter fødselen sitter fremdeles i. Vi har snakket om at vi ønsker ett barn til nå, og jeg lurer derfor på om noen andre har fått nr.1 tidlig i 20-årene og nr.2 i begynnelsen av 30-årene? var det en annen opplevelse i form av at man modnes en del på de årene selv? Føler meg på et helt annet sted mentalt nå, og vet jo hva det vil si å få et barn. Så sjokket blir ikke like stort gang nr.2😅 men selv om jeg i dag er veldig trygg i morsrollen, og trives som mamma er jeg redd den samme frykten og usikkerheten plutselig kommer tilbake når nr.2 er født.. og da har jeg jo 2 barn som skal følges opp Anonymkode: 4b668...f24 Det blir litt som å begynne fra start, ihvertfall første året, men du vil nok likevel føle deg tryggere denne gang. Du har jo mer erfaring- livserfaring generelt. Og som mor modnes man ekstra mye i småbarmsårene. Jeg ble mor først engang som 37 åring og kjente egentlig ikke på mye så mye usikkerhet. Har tenkt det var pga alderen min. Jeg bare visste jeg ville være en god og omsorgsfull mor og da ble jeg det;). Det vil likevel alltid være områder man blir usikker på (‘amatør’) igjen. Feks ved kolikk, sykdom, lange sinneutbrudd osv. Heller ikke glem at hvert barn er forskjellige. De kan være som natt og dag i personlighet og temperament. Så man kan føle seg som en god mor med de to første barna og elendig med det tredje selv om man er eldre og mer erfaren😅 Anonymkode: b6837...e72 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #3 Skrevet 12. februar 2024 Jeg fikk mitt første barn da jeg var 23. var i et dårlig forhold, ung og naiv. Og dum 🙈 var fryktelig usikker og følte at absolutt alle visste bedre enn meg. 10 år senere har vi fått et nytt barn (ikke samme mann). Hun er ikke et år enda, men dette er noe helt annet enn da første var baby, graviditeten var litt hardere på kroppen denne gangen, men følelsesmessig gikk barseltiden mye bedre. Følte meg mye mer stabil. Fødselen gikk mye bedre enn med nr 1. mye mer avslappet i forhold til babytiden. Det er også litt godt å være like gammel som de andre foreldrene nå og ikke skille meg så mye ut med å være mye yngre, ha en annen stil osv. ikke at det har noe å si! Men jeg kjente en del på det for ti år siden på foreldremøter osv.. Også et stort pluss at min første var 10 år da vi kon hjem fra sykehuset med ny baby. Hun er kjempeflink til å ta hensyn og hjelpsom. Opptatt av baby og ikke sjalu. Anonymkode: 97e21...5d7
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #4 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg fikk mitt første barn da jeg var 23. var i et dårlig forhold, ung og naiv. Og dum 🙈 var fryktelig usikker og følte at absolutt alle visste bedre enn meg. 10 år senere har vi fått et nytt barn (ikke samme mann). Hun er ikke et år enda, men dette er noe helt annet enn da første var baby, graviditeten var litt hardere på kroppen denne gangen, men følelsesmessig gikk barseltiden mye bedre. Følte meg mye mer stabil. Fødselen gikk mye bedre enn med nr 1. mye mer avslappet i forhold til babytiden. Det er også litt godt å være like gammel som de andre foreldrene nå og ikke skille meg så mye ut med å være mye yngre, ha en annen stil osv. ikke at det har noe å si! Men jeg kjente en del på det for ti år siden på foreldremøter osv.. Også et stort pluss at min første var 10 år da vi kon hjem fra sykehuset med ny baby. Hun er kjempeflink til å ta hensyn og hjelpsom. Opptatt av baby og ikke sjalu. Anonymkode: 97e21...5d7 Tusen takk for svar! Er litt det samme jeg også føler (selv om vi ikke har nr.2 enda). Tror jeg er mer avslappet nå😅 Anonymkode: 4b668...f24 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #5 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det blir litt som å begynne fra start, ihvertfall første året, men du vil nok likevel føle deg tryggere denne gang. Du har jo mer erfaring- livserfaring generelt. Og som mor modnes man ekstra mye i småbarmsårene. Jeg ble mor først engang som 37 åring og kjente egentlig ikke på mye så mye usikkerhet. Har tenkt det var pga alderen min. Jeg bare visste jeg ville være en god og omsorgsfull mor og da ble jeg det;). Det vil likevel alltid være områder man blir usikker på (‘amatør’) igjen. Feks ved kolikk, sykdom, lange sinneutbrudd osv. Heller ikke glem at hvert barn er forskjellige. De kan være som natt og dag i personlighet og temperament. Så man kan føle seg som en god mor med de to første barna og elendig med det tredje selv om man er eldre og mer erfaren😅 Anonymkode: b6837...e72 Takk for svar! Har også følt at de som får barn «litt senere i livet» takler det mye bedre generelt enn de som er yngre. Man har på en måte lært at ting ordner seg uansett og gidder ikke stresse med småting ts Anonymkode: 4b668...f24
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #6 Skrevet 12. februar 2024 Fikk første når jeg var 24 år, fikk nr 2 når jeg var 32, venter nr 3 nå - 34 år. Er litt som å begynne helt på nytt.. svangerskapene har vært noe tyngre, men barseltiden/babytiden syns jeg var enklere - derfor kjørte vi på med en til raskt. Anonymkode: 2eda8...f61
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #7 Skrevet 12. februar 2024 Fikk første når jeg var rukket å fylle 20 og siste når jeg var 41, men var ganske trygg alt med nr 1. Passet masse barn før jeg fikk egne barn, bla hele sommerferier hvor de barna da var 100% mitt ansvar. Anonymkode: b7f52...d59
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #8 Skrevet 12. februar 2024 Jeg har fått barn når jeg var 19 og 30, og 40. Fått to til i 20 årene. Jeg har alltid trives i morsrollen, men jeg merker jo at hvor eldre jeg har blitt så forandrer jo ting seg. Værste var 40 det pga jeg merket at jeg var mere engstelig og redd for ting som jeg knapt tenkte på med dem 4 første jeg fikk. Det er 6 år mellom min første og andre, etter det kom det 3 barn på 5 år. Før siste kom nesten 10 år seinere Anonymkode: 5f17b...645
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #9 Skrevet 12. februar 2024 Jeg fikk første barn da jeg var 20. Var usikker og følte meg som en dårlig mor uansett hva. Jeg fikk nummer to da jeg var 23, og det var noe helt annet. Følte meg selvsikker og veldig trygg på alt. Jeg fikk nummer tre og fire da jeg var 33 og 35, og det var egentlig det samme som med nummer to mtp tryggheten og modenheten, men svangerskapene var langt tyngre og jeg følte meg ikke like leken og sprek som med de to første. Jeg ville foretrukket å få alle barna i tjueårene, selv med tanke på fasen med nye jobber, finne det "perfekte" bostedet, videreutdanning osv. Alt var så mye GØYERE i tjueårene, jeg var leken og hadde mer ork. Anonymkode: e3e19...775 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #10 Skrevet 12. februar 2024 Var hhv 22 og 34 år når jeg fikk barn. Som førstegangsmor var jeg normalt usikker og klønete, men det gikk seg raskt til. Ungen spiste og sov og hverken jeg eller han hadde ekstra utfordringer. Med neste unge var jeg roligere med tanke på fødsel, barseltid og tida videre. Men, ammingen gikk til h…og ungen gråt mye. Er vel egentlig glad ungene ble født i den rekkefølgen😅 Anonymkode: 349b9...c58
Tanuki Skrevet 13. februar 2024 #11 Skrevet 13. februar 2024 Fikk første da jeg var 25 og andre nå,,34. Syntes alt, med unntaket av selve graviditeten har vært enklere med andre. Er også koselig med en storebror som er gammel nok til å hjelpe litt til og viser interesse i lillebror utvikling.
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #12 Skrevet 14. februar 2024 Kan også nevne at helsesykepleier sa til meg mens jeg vsr gravid med nr 2 10 år etter nr 1 at det var veldig vanlig å takle barseltiden bedre med nr 2. dette beroliget meg veldig da jeg slet en del følelsesmessig etter nr 1 det første året. Det viste seg også å stemme godt i mitt tilfelle, men var veldig fint å få høre liksom. Pluss at fødselen skulle bli enklere. Anonymkode: 97e21...5d7
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2024 #13 Skrevet 14. februar 2024 Jeg fikk barn da jeg var 19, 25, 34 og nå venter jeg nummer fire som 38-åring. Jeg syns alt har vært enklere i 30-årene. Man er mer stabil, følelsen av at man "går glipp av" andre ting er ikke-eksisterende for meg nå, men kjente på den med de to første. Dette er min siste men hadde jeg kunne gjort om på noe så ville jeg heller hatt alle barna mine som "godt voksen". Anonymkode: fa84c...382
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå