Gå til innhold

Barn og cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan oppdaget dere det? Hva sa blodprøvene? Hvordan gikk dere frem etter dette?

Anonymkode: 27450...9cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den ene var mye dårlig i magen, svært oppblåst og mye vondt. Ofte blek og virket ofte ikke helt i form. Det var henne vi mistenkte det hos. Andre var forstoppet, gretten og spiste dårlig. Ingen andre tegn. Hun ble sjekket etter at storesøster fikk diagnosen da de anbefaler å sjekke søsken. De tok blodprøve og avføringsprøve (denne for å se etter IBD). I tillegg sjekket de om de hadde genet for å kunne utvikle cøliaki. Blodprøvene viste skyhøye tegn til antistoffer mot gluten så det holdt med to slike blodprøver for å stille diagnosen. Har man to separate målinger med over 10 ganger refereansetall slipper barn under 18 gastroskopi. 

Med glutenfri kost ble store raskt bedre. Lille tok det nesten et år med.

Viktig!!! Ikke gå over til glutenfri kost før diagnosen er satt! Andre tips: barna fikk dekket rundt 40.000 hver på barneforsikringen sin og du søker nav om støtte til fordyret kost. Da får dere tilskudd månedlig. Ikke mye, en tusenlapp per snute eller så, men det hjelper jo.

Anonymkode: 16642...3b5

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Barnet gikk på movicol for var alltid forstoppet. Tok blodprøve etter noen år(fastlegen tenkte ikke på cøliaki og jeg visste ikke hva det var). Veldig høye antistoffer, tok en prøve til litt senere og fikk diagnosen. 

Det er SÅ mange fastleger som ikke tenker på diagnosen med mindre det er diare. Skremmende. Det er også veldig mange barn som har cøliaki uten å vite det som går mange år uten å vite noe. 

Anonymkode: 4b569...cdd

Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var 13 år. Dro til legen fordi jeg var mye slapp og syk veldig ofte. Orket nesten ingenting etter skolen, men hadde ingen typiske magesymptomer. Jeg hadde tomt jernlager, så en flink lege henviste meg til gastroskopi pga det. Året etter jeg startet på glutenfri kost vokste jeg over 10 cm, mens veksten før det nesten hadde stoppet opp. 

Anonymkode: f88f5...21f

Skrevet

Sønnen min fikk jernmangel. Ble slapp og sliten. Tok blodprøver, og viste tydelig cøliaki. Ingen andre tegn enn dette. 

Anonymkode: cd839...b7b

Skrevet

Vi løp inn og ut hos fastlegen i åresvis. Hodepine, muskelsmerter, blek, småspist, sliten, svært forstoppet(visste vi ikke), magesmerter. Og sinne, trassanfall, sutring, stor frustrasjon, vi snakket også med psykolog. Fikk tilslutt (etter år) en undersøkelse av barnelege-spesialist på sykehuset, og det var jo én blodprøve som var skyhøy. Tok mange år å få henne frisk. 

Anonymkode: b7a77...544

Skrevet

Interressant å høre deres erfaringer. Vi har en vei å gå ser jeg. Ts

Anonymkode: 27450...9cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...