Gå til innhold

Sparer på strømmen, iskaldt i huset. Hvordan klarer dere å leve i er kaldt hus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strømregningen ble så vanvittig dyr i januar, det var en iskalmåned. Vi fyra opp 1000 liter ved, og brukte 3000 kwh. 
Nå har vi skrudd ned varmepumpa vår, det er luft til vann. Er egentlig en effektiv pumpe, huset var alltid deilig og varmt, jeg liker fyr i ovnen. Vi er mye hjemme så blir hele dagen. 
I dag har ingen vært hjemme, det ble fyra opp til morgen i dag, og varmen i huset ligger nå på 20 grader, og det er under 10 minus ute. 
Nå ligger jeg med ullundertøy, raggsokker og tykk dundyne og fryser!

Så dere som synes det er helt greit med 20 grader, hva går dere med inne? I morgen blir pumpa skrudd opp, jeg orker ikke dette mer🙈

Anonymkode: 860f8...af8

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har 19 grader inne, og akkurat nå sitter jeg her i t-skjorte og bomullsbukse. Vi har varmepumpe og vedfyring.

Er du sikker på at du ikke begynner å bli syk?

Anonymkode: 18934...4c0

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

19-20 grader inne, og som oftest har jeg da en vanlig bukse, og en topp/t-skjorte. 
Om jeg er sliten blir jeg gjerne mer frysen, så da kan det bli en ullgenser eller et ullpledd. 

Å fryse under tykk dundyne i den temperaturen er ikke normalt. 

Anonymkode: 34918...4c7

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig, det er spesielt å fryse i +20. Har 20 inne hele tiden, eller 19… har vanlige klær og ingen fryser. Ute går man i shorts og T-skjorte i +20!

Anonymkode: d7ff6...a87

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi har 19 grader inne, og akkurat nå sitter jeg her i t-skjorte og bomullsbukse. Vi har varmepumpe og vedfyring.

19-20 grader inne er kaldt💀 inne må d være varmt nok til å kunne gå i shorts og t skjorte uten å kjenne chills.    
Fullt sett med ullundertøy under klærne innendørs er ikke comfy. Syns jeg. 

Anonymkode: bed1b...8f0

• Liker 6
Skrevet

Har du 20 grader inne og klager?!

Vi har 16 grader i stua akkurat nå, stua er alltid det varmeste rommet. Vi har ikke fyrt med ved i dag, men satt opp varmepumpa noen grader. På morgenen er vi nede i 10-12 grader ofte. Ei gang 8. Det var horribelt, og jeg vurderte å sette fyr på huset for å få opp varmen. Soverommene ligger på rundt 5 grader, da vinduene er dårlige. Det er beinkaldt. Vi har kalde laminatgulv, og legger iblant klær som "sti" frem til senga, ettersom vi ikke har gulvteppe. Ønsker meg det til bursdagen. Beina blir så kalde at de mister følelsen de skrittene det tar å komme seg i senga. 

Tre lag romslige ullsokker, ulltøfler, ullundertøy og tykkere mellomlagsplagg. Vi er effektive brukere av dyner og tepper hvor enn vi oppholder oss. Vi fryser, men det går bra. Heldigvis sjeldent syke, så tror ikke vi har vondt av det. 

Innetemp. bør ligge på 25 grader, er mi mening.

Anonymkode: 56826...4f7

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg fryser ved 20 grader, har ingenting med sykdom å gjøre. Noen fryser mer enn andre uten at det er unormalt av den grunn.

Jeg sparer ikke på strømmen, jeg orker bare ikke sitte i mitt eget hjem og fryse eller "ta en god gammeldags floke" hvert 5. minutt. Så jeg har varmen på minimum 23 grader alltid. Så har jeg varmeteppe og lager meg varmeflaske og går med velur koseklær. 

Anonymkode: 418c2...774

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Veldig sikker, har og en sønn som synes dette er fryktelig kaldt🥴

Fryser du ikke i det hele tatt med 19 grader og t-skjorte?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig, det er spesielt å fryse i +20. Har 20 inne hele tiden, eller 19… har vanlige klær og ingen fryser. Ute går man i shorts og T-skjorte i +20!

Anonymkode: d7ff6...a87

Det gjør ikke jeg, 19 grader ute er det klær på om ikke er det kaldt. Så er temperatur inne og ute to forskjellige ting, det føles annerledes. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg fryser ved 20 grader, har ingenting med sykdom å gjøre. Noen fryser mer enn andre uten at det er unormalt av den grunn.

Jeg sparer ikke på strømmen, jeg orker bare ikke sitte i mitt eget hjem og fryse eller "ta en god gammeldags floke" hvert 5. minutt. Så jeg har varmen på minimum 23 grader alltid. Så har jeg varmeteppe og lager meg varmeflaske og går med velur koseklær. 

Anonymkode: 418c2...774

Gir opp strømsparing her også, for mye lidelse🥴Syk er jeg ikke, men jeg er nok som deg og klarer ikke å skjønne hvordan det er mulig å slappe av når det er så kaldt i huset. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg holder 23-24 C hele tiden nede, i annen etasje har jeg bare 2 gulvstående ovner for å gi den siste boosten, dørene står oppe så mye av varmen fra stua stiger opp i annen etasje, der er det 19 grader, dårlig isolert hus så strømregninga ble 3445,- i januar.

• Liker 1
Skrevet

Sånn går det med gammelt dårlig isolert hus.

Fyrer for kråka. 

• Nyttig 1
Skrevet

20 er det varmeste jeg kan ha på uten å bli varm og potensielt svett. Kjører 19 eller 20 grader for det meste. Er jeg alene kan det holde med 17. Med kun en vanlig genser, men både bukse og stillongs, kan jeg sitte og se film uten å bli kald da. 19-20 grader betyr jo tross alt dobbelt så høyt strømforbruk som ved å ha 17 grader inne, så jeg velger derfor ofte 17 så lenge jeg ikke blir kald av det.

Anonymkode: 88a40...291

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde vært stivfrossen med bare 19-20 grader inne her jeg sitter stille ved pc'n. 

Her har jeg varmepumpa på 22 grader, og det er ca 22 i rommet. Jeg syns det også blir for kaldt selv om jeg sitter her med både genser, ullgenser og ulltøfler, så jeg har en liten vifteovn som står på gulvet og blåser varmt på beina mine. Da slipper jeg å sitte med pledd rundt meg og taste med kalde og stive fingre. 

I gangen og soverommene har vi ikke på noe varme, så der er det sikkert 10-11 grader og det passer fint der jeg skal sove. 

Det er for kaldt om vinteren og for varmt om sommeren. Skulle ønske det var vår hele året. 

• Liker 6
Skrevet

Har på ovnene på 24-25 grader. Betalte strømregningen for januar..5000kr! Herregud Skal sies at vi har tenåringer i huset som dusjer/bader myye. Har varmekabler på 2bad/gang og soverom. Orker ikke fryse

Anonymkode: 044d7...e54

Skrevet

Det er mye vanesak. 19-20 grader er greit for meg. Men etter sommeren tok det ei stund med litt frysing før jeg hadde vendt meg til at det ikke lenger er godt over 20 grader inne. 

Varmeflaske og te hjelper når det er kaldt. Fysisk aktivitet også, og en varm dusj. 

• Liker 3
Skrevet

19 er ubehagelig for meg, men de med naturlig polstring vil kanskje blomstre i den temperaturen.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er usikker på hvilken innetemperatur vi har, men jeg er en skikkelig frossenpinne, så når jeg har det behagelig holder resten av familien på å dø av heteslag. 😅 

Så i normal innetemperatur bruker jeg som regel ullsokker, bukse, to lag på overkroppen, ullteppe og har stort sett alltid en kopp te nærheten. Mens resten går i t-skjorte. 

Anonymkode: 929b0...dc8

• Liker 4
Skrevet

20 grader er jo varmt og godt det! Vi pleier å ha mellom 18-20. Noen ganger kryper det opp mot 23 hvis vi fyrer godt, men det blir for varmt.

Men jeg vokste opp i et iskaldt hus. Vet ikke hvor mange grader det pleide å være inne, men husker det var kaldt om vinteren. Da er det varme klær som gjelder. Ullgenser, ullsokker og ullundertøy gikk jeg alltid med. Jeg har alltid sovet med vinterdyne med teppe over om vinteren. Er det ordentlig kaldt, sover jeg med ullundertøy som pysj. Ulltepper i sofaen.

Anonymkode: d9732...b79

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Her er varmepumpa på 17 grader. Ellers fyrer vi med kun ved. Har en ovn i stua og en i kjelleren og der blir det fyrt nesten døgnet rundt. Stort sett er det 22 til 23 grader inne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...