AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Det ser ut som at vi må bli fosterforeldre til en jente i familien. Problemet er at vi egentlig ikke har økonomi til det. Vi har i dag et ganske stort hus, men halve huset er en utleiedel. Vi kommer oss ned dit uten og gå ut, men da må det slåes ned vegg blant annet. Vi mister da også 12000 i sårt tiltrengte leieinntekter per måned. Penger betyr selvfølgelig ikke alt, men vi har ikke plass til 3 barn + henne på bare vår del av huset så skal dette kunne gjennomføres må hele huset taes i bruk og det må fikses opp slik at vi ikke trenger og gå ut og rundt huset for tilgang. Er dette noe som kan bli dekket? Både "oppussingen" og de tapte leieinntektene? Det er ikke bare plassen som er en utfordring men jenta kommer også med litt bagasje som gjør at hun trenger å trekke seg unna. Det ser også ut som at dette blir en permanent løsning til hun blir myndig, om ikke lengre.. (hun er i dag 8 år) Jeg ser jo at man får en viss sum hver måned som skal dekke både det ene og det andre, men her blir det jo mye. Vi har jo dette huslånet mot at vi får "hjelp" med 12000 per mnd av leietager. Skjønner jeg må ta kontakt med riktig instans for å få et korrekt svar, men tenkte kanskje noen her inne hadde vært i samme situasjon? Anonymkode: c3e6f...3c2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #2 Skrevet 11. februar 2024 Nei dere får ikke dekket oppussing eller tapte leieinntekter. Hva dere får står på sidene til bufetat Anonymkode: 99aa1...8fa 9
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 Må dere bli fosterhjem altså? Er det fordi dere er familie? Men sånn rent praktisk kan barn dele rom. Sett de to minste barna sammen på det største soverommet og ta det minste rommet selv. Hvis jenta må dele rom med noen og derfor ikke kan trekke seg tilbake må dere vurdere om dere er rette familien for henne. Hvis dere trenger de pengene fra utleie for å betjene lånet kan dere jo ikke droppe den biten. Anonymkode: 80514...111 4 6
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei dere får ikke dekket oppussing eller tapte leieinntekter. Hva dere får står på sidene til bufetat Anonymkode: 99aa1...8fa Ikke nødvendigvis riktig. Jeg har nylig vært borti en sak der fosterfamilien har fått dekket oppussingen. Anonymkode: 103f0...780 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke nødvendigvis riktig. Jeg har nylig vært borti en sak der fosterfamilien har fått dekket oppussingen. Anonymkode: 103f0...780 Det får man ikke her Anonymkode: 99aa1...8fa
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke nødvendigvis riktig. Jeg har nylig vært borti en sak der fosterfamilien har fått dekket oppussingen. Anonymkode: 103f0...780 Ja tilpmed jeg fikk dekket opppussing i en leilighet jeg bodde, jeg var ikke fosterhjem men barnevernet hjalp oss forhold til og få det bedre. Så du kan jo spørre. Jeg tenke om dette er en i familen så får man det meste til uten og måtte gi avkall på en hel utleieleighet. Finnes det et sted i huset dere kunne få lagd et ekstra soverom? Ellers kan barnet dele rom? Man blir ikke tvinget til og være fosterhjem, enten så tar dere barnet i mot og gjør det beste ut av det, ellers må dere si dere ikke har lyst til og påta dere oppgaven. Da spør dem vel mulig andre i familien ellers får barnet noen utenom familien. Men dem spør alltid familie først om det er en mulighet da det er det beste for barnet om det går Anonymkode: 9e731...740 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det ser ut som at vi må bli fosterforeldre til en jente i familien. Problemet er at vi egentlig ikke har økonomi til det. Vi har i dag et ganske stort hus, men halve huset er en utleiedel. Vi kommer oss ned dit uten og gå ut, men da må det slåes ned vegg blant annet. Vi mister da også 12000 i sårt tiltrengte leieinntekter per måned. Penger betyr selvfølgelig ikke alt, men vi har ikke plass til 3 barn + henne på bare vår del av huset så skal dette kunne gjennomføres må hele huset taes i bruk og det må fikses opp slik at vi ikke trenger og gå ut og rundt huset for tilgang. Er dette noe som kan bli dekket? Både "oppussingen" og de tapte leieinntektene? Det er ikke bare plassen som er en utfordring men jenta kommer også med litt bagasje som gjør at hun trenger å trekke seg unna. Det ser også ut som at dette blir en permanent løsning til hun blir myndig, om ikke lengre.. (hun er i dag 8 år) Jeg ser jo at man får en viss sum hver måned som skal dekke både det ene og det andre, men her blir det jo mye. Vi har jo dette huslånet mot at vi får "hjelp" med 12000 per mnd av leietager. Skjønner jeg må ta kontakt med riktig instans for å få et korrekt svar, men tenkte kanskje noen her inne hadde vært i samme situasjon? Anonymkode: c3e6f...3c2 Dette tar du med BUFETAT. Ikke kvinneguiden. Er jo bufet som lønner dere!! Dere har rett på barnetrygden iallefall. Bio foreldre mister den. Anonymkode: c38da...54c 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 Nei, dere får ikke dekket sånne ting som oppussing og tapte leieinntekter. Dere kan få dekket utgifter til seng og annet utstyr barnet trenger ved innflytting inntil en viss sum. Du kan lese mer om ulike støtte, lønn og utgiftsdekning her https://www.bufdir.no/fosterhjem/betaling-og-rettigheter/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=2.0 Bufdir Fosterhjem - Overordnet~Overordnet - Betaling&gad_source=1&gbraid=0AAAAADLI1bBfAlKsUX9asL0Ed1bKZC5Df&gclid=CjwKCAiA_aGuBhACEiwAly57MWkFsBIvx8JfN3B9XEJvUqZoFPxNo5H2IGAr7lvEXxfhxOnMo5UhyhoCv6YQAvD_BwE Har dere ikke mulighet til å bli fosterhjem, så må dere si i fra om det. Dere må jo ikke være fosterhjem, selv om dere er i familie med barnet. Dere kan jo for eksempel heller si at dere heller kan være besøkshjem til barnet, om det er slik at dere er i familie og ønsker å ha en relasjon til barnet. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ikke nødvendigvis riktig. Jeg har nylig vært borti en sak der fosterfamilien har fått dekket oppussingen. Anonymkode: 103f0...780 Det er i så fall er veldig spesielt tilfelle. Anonymkode: e78df...608 1
fru Alving Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 Jeg vil nesten tro at det å slå ned den veggen er en utgift dere kan få dekket, da det er helt nødvendig. Tapet av leieinntekter får dere nok ikke dekket, dette er jo en avveiing dere selv må ta. Er det ikke mulig at to av barna kan dele rom? Hvor gamle er egne barn, er noen på vei ut av redet? Dere vil jo få en godtgjørelse som fosterhjem, kanskje er dette nok til å dekke opp for utleieinntektene, eller så tenker jeg dere får si nei om dere ikke har råd. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 Man blir ikke godkjent fosterhjem om det ikke er eget, egnet rom til barnet i huset, eller man ikke har økonomi til det. Jeg går ut fra at det er snakk om nettverksplassering og kommunalt fosterhjemsoppdrag, og ikke spesialisert fosterhjem via bufetat. Dere vil få utgiftsdekning etter kommunal sats, pluss en arbeidsgodtgjørelse (sjekk hvilke satser bvtj går ut fra din kommune). Er det behov for at en av dere er hjemme på heltid i en periode blir han/hun frikjøpt og må søke permisjon fra arbeid en periode. Da er det barnevernstjenesten som betaler lønnen. Støtte til oppussing har Jeg aldri hørt noe om. Anonymkode: c9c5e...9cd 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #11 Skrevet 12. februar 2024 Hvis dere virkelig ønsker å hjelpe dette barnet, så foreslår jeg at deres egne barn kan dele rom, hun kan få eget rom. Eller at dere flytter på stua en liten stund. Eller lag et rom i stua med skyvedør, hvor dere akkurat får plass til senga deres. Hvis dere sparer det dere får i "lønn", så har dere vel snart (1-2 år?) råd til å øke lånet og bygge på huset - og betale ned med det dere får betalt fra barneverntjenesten, som er noe under 100.000,- utbetalt. Utgiftsdekning er også på rundt 8.000,-. Hvis dere klarte å om lag halvparten av disse også, så har dere kanskje rundt 130.000,- spart i året. 260.000,- på to år, og dermed råd til å bygge på boligen, som igjen vil gi verdiøkning. .Håper dere ikke gjør dette vanskeligere enn det er, og takk for at dere ønsker å ta dette barnet til dere ❤️ Anonymkode: 2ace3...d2d 1
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #12 Skrevet 12. februar 2024 Ts her. Våre barn deler allerede rom så det går ikke. Ellers hadde jo det selvfølgelig vært et alternativ! Vi tar selvfølgelig kostnad med å rive vegg, det er jo ikke all verden. Er verre med den tapte leieinntekten. Men må vi så må vi 😊 Hun har ingen annen familie og det er uaktuelt at hun sendes til noen ukjente eller verste fall, institusjon. Det er blir noen voldsomme greier da hun sliter psykisk og trenger MYE hjelp så en av oss blir nok frikjøpt fra jobb for å kunne følge opp og gi hjelpen hun trenger både fra oss og fagfolk. Vi er veldig tidlig i prosessen enda så skal i første møte neste uke. Barna våre er 6 mnd, 4 år og 14 så ingen er ute av redet på noen år her enda så vi må finne på noe lurt 😊 Det viktigste nå er jo at hun får komme til et trygt hjem som vil ha henne. Takk for alle svar! Anonymkode: c3e6f...3c2 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #13 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Man blir ikke godkjent fosterhjem om det ikke er eget, egnet rom til barnet i huset, eller man ikke har økonomi til det. Jeg går ut fra at det er snakk om nettverksplassering og kommunalt fosterhjemsoppdrag, og ikke spesialisert fosterhjem via bufetat. Dere vil få utgiftsdekning etter kommunal sats, pluss en arbeidsgodtgjørelse (sjekk hvilke satser bvtj går ut fra din kommune). Er det behov for at en av dere er hjemme på heltid i en periode blir han/hun frikjøpt og må søke permisjon fra arbeid en periode. Da er det barnevernstjenesten som betaler lønnen. Støtte til oppussing har Jeg aldri hørt noe om. Anonymkode: c9c5e...9cd Vi var fosterforeldre til ei jeg er tante til. Siden vi var så nære så fikk ho lov å dele rom med vår datter som er like gammelt, barne bodde her i 3 år. Vi fikk en godtgjørelse for ho bodde her til noe av utgifter og slikt. Ikke mye men litt Anonymkode: 8213e...630
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #14 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Våre barn deler allerede rom så det går ikke. Ellers hadde jo det selvfølgelig vært et alternativ! Vi tar selvfølgelig kostnad med å rive vegg, det er jo ikke all verden. Er verre med den tapte leieinntekten. Men må vi så må vi 😊 Hun har ingen annen familie og det er uaktuelt at hun sendes til noen ukjente eller verste fall, institusjon. Det er blir noen voldsomme greier da hun sliter psykisk og trenger MYE hjelp så en av oss blir nok frikjøpt fra jobb for å kunne følge opp og gi hjelpen hun trenger både fra oss og fagfolk. Vi er veldig tidlig i prosessen enda så skal i første møte neste uke. Barna våre er 6 mnd, 4 år og 14 så ingen er ute av redet på noen år her enda så vi må finne på noe lurt 😊 Det viktigste nå er jo at hun får komme til et trygt hjem som vil ha henne. Takk for alle svar! Anonymkode: c3e6f...3c2 Ære til dere. En baby og 2 til barn. Og jenta som kommer sliter psykisk. Så fint det finnes folk som dere❤ Anonymkode: c38da...54c
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2024 #15 Skrevet 12. februar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ts her. Våre barn deler allerede rom så det går ikke. Ellers hadde jo det selvfølgelig vært et alternativ! Vi tar selvfølgelig kostnad med å rive vegg, det er jo ikke all verden. Er verre med den tapte leieinntekten. Men må vi så må vi 😊 Hun har ingen annen familie og det er uaktuelt at hun sendes til noen ukjente eller verste fall, institusjon. Det er blir noen voldsomme greier da hun sliter psykisk og trenger MYE hjelp så en av oss blir nok frikjøpt fra jobb for å kunne følge opp og gi hjelpen hun trenger både fra oss og fagfolk. Vi er veldig tidlig i prosessen enda så skal i første møte neste uke. Barna våre er 6 mnd, 4 år og 14 så ingen er ute av redet på noen år her enda så vi må finne på noe lurt 😊 Det viktigste nå er jo at hun får komme til et trygt hjem som vil ha henne. Takk for alle svar! Anonymkode: c3e6f...3c2 Bare vær forberedt på at dette kan bli tøffere enn dere tror. Jeg vet ikke hva denne jenta har opplevd men sansynligvis vil hun kreve mye av dere, kanskje særlig av deg som jo blir hennes morsfigur. Ta imot all hjelp og støtte dere kan få. Anonymkode: c4a3d...210 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå