Gå til innhold

Hvor mye er mye per mnd i lån for singel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er på boligjakt. Kort fortalt så har jeg kun studielån, og kan kjøpe bolig for xx penger.

Min maks vil, i ulike tilfeller, blir ca 20.000 i mnd fordelt på studielån, antatt felleskostnad og boliglån (slik prisene er idag så kommer jeg KANSKJE ned på 18.000 totalt om jeg er heldig i billig budrunde).

Jeg har 35.000 utbetalt. De 20k er før alle andre levekostnader. Jeg har beregnet ca 10k i levekostnader (uten sosialt og sparing)

Er jeg gal som vurderer det? 

Anonymkode: 40676...9b4

Skrevet

Hvor mye du kan låne blir vell til syvende og sist opp til banken å avgjøre. Banken legger normalt sifo-tall til grunn for kostnad til livsopphold. Disse kan imidlertid avvikes om det foreligger grunnlag til det.

Det skal også tas hensyn til renterisiko. Dvs at du skal tåle at renten går opp ytterligere 3% i forhold til renta du blir tilbudt på lånet pr i dag. Mange forhold som blir lagt til grunn i en lånesak. For eks gjeld, om du hat barn, om du har bil osv… 

Du må ellers ha minimum 15% av kjøpesum + omkostninger i egenkapital. 😊 

Anonymkode: 42d67...438

Skrevet

Det er umulig si uten å vite hva den faste inntekten din er, og hvor stort lån du mener du ønsker. 

Hvilken type bolig, og standard vil også være litt avgjørende for hva man tåler. 
Jeg har en eldre leilighet som krever mye oppvarming, så jeg har høye utgifter til oppvarming. 
Beliggenhet på leilighet i forhold til jobb gjør meg også avhengig av bil. 

Jeg har mer enn deg utbetalt, og jeg ville vært skeptisk til å ha 20 000,- til lån, fellesutgifter og studielån. For meg med ett lån på 1,7 mill, og 400 000 i fellesgjeld, så utgjør de tre postene 16 600,- nå. 
De tre postene har også samlet steget med 5000,- på halvannet år pga renter og prisøkning. 

Selv om det blir spådd at rentene skal ned etter hvert, så må du ta høyde for at du skal tåle en renteøkning på 3% på ditt eget lån, og at også fellesutgifter vil kunne stige en del pga renter og prisstigninger. 

Anonymkode: 25992...2be

Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er på boligjakt. Kort fortalt så har jeg kun studielån, og kan kjøpe bolig for xx penger.

Min maks vil, i ulike tilfeller, blir ca 20.000 i mnd fordelt på studielån, antatt felleskostnad og boliglån (slik prisene er idag så kommer jeg KANSKJE ned på 18.000 totalt om jeg er heldig i billig budrunde).

Jeg har 35.000 utbetalt. De 20k er før alle andre levekostnader. Jeg har beregnet ca 10k i levekostnader (uten sosialt og sparing)

Er jeg gal som vurderer det? 

Du kan maksimalt få 5x årsinntekt i lån. Da er alle type lån og kredittkort du allerede har medregnet.

Skrevet

3x fast årslønn i total gjeld er å annse som behagelig, begynner man å nærme seg 4-5 x fast årslønn så må de aller fleste gjøre noen tiltak og eller bruke store deler av inntekten på tak over hode og faste utgifter som igjen setter deg i en sårbar posisjon ifht uforutsette utgifter/ rente økning/sykdom/endringer i inntekt.

Jeg er enslig i tidlig 30 årene som kom inn på boligmarkedet i fjor. Har 3,2 x årslønn i total gjeld. Det går helt fint men bolig er en stor post samtidig som jeg kan forvare det noe med at det er en ny bolig, med lite til ingen løpende vedlikeholdsutgifter i endel år, lav oppvarmings kostnader og lignende. Hadde jeg hadde 3,2 × årslønn i boliglån men satt igjen med en eldre volig som hadde både høye vedlikeholdsutgifter samt oppvarming, vell så hadde det fort ikke vært verdt det og potensielt økonomisk trangt. Totalbilde spiller altså stor rolle.

Anonymkode: 207ff...362

Skrevet
1 hour ago, Tobias001 said:

Du kan maksimalt få 5x årsinntekt i lån. Da er alle type lån og kredittkort du allerede har medregnet.

Nja. 3x årsinntekt er mer riktig. Da du skal tåle renteoppgang itillegg. Så 5x (selv om dette er noe bankene selv sier) stemmer ikke når man begynner å faktisk søke. 

Anonymkode: 8ae69...1a7

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nja. 3x årsinntekt er mer riktig. Da du skal tåle renteoppgang itillegg. Så 5x (selv om dette er noe bankene selv sier) stemmer ikke når man begynner å faktisk søke. 

Anonymkode: 8ae69...1a7

5x stemmer bra dersom du har en trygg jobb som banken annser som sikker.

Skrevet
Tobias001 skrev (25 minutter siden):

5x stemmer bra dersom du har en trygg jobb som banken annser som sikker.

Nei det stemmer ikke. 

For de fleste single så vil betjeningsevne butte i mot lenge før du kommer til 5× inntekt. De aller fleste vil derfor få tilbud på lån mellom 3-4 × inntekt som max.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei det stemmer ikke. 

For de fleste single så vil betjeningsevne butte i mot lenge før du kommer til 5× inntekt. De aller fleste vil derfor få tilbud på lån mellom 3-4 × inntekt som max.

Sludder!

Skrevet
Tobias001 skrev (6 minutter siden):

Sludder!

Gjerne vis meg regnestykke hvor 1 styk median inntekt takler, utgifter/avdrag til lån 5x inntekt, sifo og renteøkninger 🤷‍♀️

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gjerne vis meg regnestykke hvor 1 styk median inntekt takler, utgifter/avdrag til lån 5x inntekt, sifo og renteøkninger 🤷‍♀️

Jeg fikk 2,7 i lån med 650 i inntekt. Ingen barn, 200 i studielån.

Anonymkode: fee8a...60a

Skrevet

Jeg har 34500 utbetalt, men det er etter at jeg har beregnet skattekort med boliglånsrente (så du kommer kanskje høyere da), og betaler tilsammen 17000 for boliglån, fellesutgifter og studielån. Føler jeg lever greit, men skulle ønske jeg kunne spare mer enn det jeg gjør i dag( avdragene på lånet er ikke akkurat så store). Sannsynligvis går jeg opp i lønn om 3 år, tror jeg hadde syns det var litt kjipt om dette var situasjonen for alltid. Har ikke bil forresten.

Anonymkode: 28bbb...5e4

Skrevet
Tobias001 skrev (40 minutter siden):

Sludder!

Det er ikke sludder. Sitter selv med 750k i året. Skulle bytte bank nå og da fikk jeg knapt bytte.. og jeg har et lån på 3.3x inntekt. Boligen er under 60% belånt. Er i tidlig 30-årene uten barn.

Anonymkode: 88114...fcd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke sludder. Sitter selv med 750k i året. Skulle bytte bank nå og da fikk jeg knapt bytte.. og jeg har et lån på 3.3x inntekt. Boligen er under 60% belånt. Er i tidlig 30-årene uten barn.

Anonymkode: 88114...fcd

Lurer på hvilken bank dere bruker da

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk 2,7 i lån med 650 i inntekt. Ingen barn, 200 i studielån.

Det er ikke 5× 650

Annonse
Skrevet
Tobias001 skrev (50 minutter siden):

Hvorfor svarer du ikke på det du blir spurt om, men fortsetter å poste søppel du åpenbart ikke har peiling på?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke 5× 650

Korrekt, flink du er å regne! Det er ca 4,2, 4,5 når en regner med studielånet (som en jo skal).

I tråden jeg svarte på sto det at de aller fleste vil få tilbud på lån mellom 3-4 × inntekt som max. Det er konteksten for innlegget.

• Liker 1
Skrevet
Tobias001 skrev (9 timer siden):

Spiller ingen rolle hvilken bank det er, for alle har sine rammer de går etter for å låne ut penger for tida. Fikk selv 100% finansiering, og et lån jeg kunne leve med på MIN inntekt, selv det er litt tøft innimellom når alt av utgifter skal gjennom èn lønnskonto!

Anonymkode: 22059...000

Skrevet

Ts her

Jeg tjener reelt ca 900-950k i året, men er ENK. Har tatt utgangspunkt i fast lønn i samme yrkesområde som er 630.000 i året. Jeg vurderer boliglån til 2.2mill. Har 700k i studielån (et feilslått og et suksessrikt studie).

Det gir meg en total på 2.9mill, som er nesten 5x inntekt med fastlønn. Som sagt, tjener per nå mye mer enn det men vet jo aldri hva som kan skje selv om jeg har forsikringer osv.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her

Jeg tjener reelt ca 900-950k i året, men er ENK. Har tatt utgangspunkt i fast lønn i samme yrkesområde som er 630.000 i året. Jeg vurderer boliglån til 2.2mill. Har 700k i studielån (et feilslått og et suksessrikt studie).

Det gir meg en total på 2.9mill, som er nesten 5x inntekt med fastlønn. Som sagt, tjener per nå mye mer enn det men vet jo aldri hva som kan skje selv om jeg har forsikringer osv.

Ts her

Med det jeg ønsker å kjøpe( andel leilighet) vil det gi meg opptil 22.000 i mnd i boliglån+studielån+fellesgjeld for den leiligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...