Gå til innhold

Livredd at det er kreft, får snart nervesammenbrudd :(

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da tar Google feil, jeg er helt, helt sikker😊 Det er ikke lov å signere som helsepersonell her inne, men la meg si at jeg har sett noen tusen rtg. thorax i årenes løp - har fortsatt til gode å se en thymus!

Anonymkode: d3f64...c78

Omg... TAKK!😭❤️

Nå slapper jeg litt mer av... Du kan sikkert ikke svare på om en Thymus på 6,5 cm er noe å bekymre seg for? Evt send meg DM (ja jeg er desp)🤭

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor lav er alfa 1 antitrypsin? Jeg har også lavt, men legene sier det ikke er noe farlig og at man sjelden får noe problemer så lenge det er heterozygot.

Anonymkode: 30b67...abe

Først målte de 0,9. Deretter 0,7. 

Om det ikke er alt for lavt, så er man vel bare bærer ja, og det er ingenting å tenke på. Har du tatt gentest?

Skrevet

Min svigermor fikk rett før jul beskjed om at de hadde funnet en flekk på binyrene hennes. Hun hadde vært mye dårlig hele høsten, derfor hun ble henvist til sykehuset for ct. Hennes far døde av binyrekreft, og siden dette kan være arvelig ble det slått full alarm og full utredning. Hun ble henvist for nye bilder, masse blodprøver og diverse andre prøver - det tok kun to uker fra første funn til nye prøver og bilder ble tatt. 
Hun ble kjemperedd, selvfølgelig, og både hun og jeg så for oss worst case, spesielt med tanke på at det ble sendt hastehenvisning. Tenkte som deg - det kan jo umulig være bra når man får time såpass fort? 

Heldigvis var alt bra med min svigermor. Flekken på binyrene var uskyldig, og ingenting å bekymre seg for. Det tok rett i overkant av en måned fra de første bildene til hun var ferdig utredet. 
Har troa på at det vil gå bra. Forstår du krisemaksimerer, men prøv å pust med magen. Ingen diagnose er satt, og du blir fullt utredet. Skulle det være kreft, trenger det heller ikke være en dødsdom :) 

Masse lykke til. 

Anonymkode: df5b8...c0f

Skrevet
miip skrev (På 11.2.2024 den 20.08):

Håper noen orker å ta seg tid til å svare meg, kjenner jeg snart knekker helt sammen av bekymring og katastrofe-tanker :( 

Jeg har i flere år slitt med helsa, og hatt mange symptomer som hver for seg, er relativt "alminnelige". Men alltid følt på meg at det er noe mer, og ikke helt skjønt meg på hvorfor kroppen min reagerer slik den gjør på diverse ting. Fastlegen har tatt masse blodprøver av meg plenty ganger, og alt er alltid helt normalt. Legen er dog enig i at jeg har et litt "rart" immunforsvar, som virker å være overaktivt (orker ikke skrive alle plager og symptomer jeg har).

Denne gangen pushet jeg på litt ekstra, og det ble tatt noen nye blodprøver hos fastlegen. Da kom jeg lavt ut på Antitrypsin, som kan kobles til sykdommen Alfa1 antitrypsinmangel (genetisk sykdom, men trolig er jeg bare bærer, i og med at nivået ikke var veldig mye under normalen, men ikke tatt gentest enda). Denne sykdommen kobles til alvorlig lunge og leversykdom.

Så ba jeg om henvisning til Revmatolog, da jeg kan bruke helseforsikring via jobb. Revmatologen tok en hel haug av blodprøver, urinprøve, og CT av lunger og bihuler, og MR av fot og hånd. Så får jeg telefon forrige uke, at de har funnet en utposning på luftrøret mitt, som visstnok er veldig sjelden. Mange vet ikke at de har det, men det kan gi kroniske luftveisinfeksjoner (jeg har hatt det, i øvre luftveier, så og si hele livet). Så har de funnet at jeg er enda lavere på dette antitrypsin, sånn helt i grenseland.

Så har de også funnet noe de kalte "relativt uttalte thymusrester, anses som mer enn normalt for alderen". Da er det altså et organ kalt thymus, som ligger foran hjertet, som man er født med (aldri hørt om før). Som vokser frem til puberteten, og så skal det omtrent forsvinne i voksen alder(men ut ifra det jeg leser så er det mye de ikke vet enda om denne kjertelen og dens funksjon til tilstedeværelse i gjennom livet, og at det kan være store individuelle variasjoner)

Da har de altså funnet en masse, i størrelse 6,5 cm x 3,5 cm x 2 cm. Ut i fra hva jeg har klart å google meg frem til, skal den normalt være ca 11 mm stor i voksen alder. Den private revmatologen sendte henvisningen videre til privat lungelege. Som sier at dette må utredes i det offentlige, og det må sjekkes for Thymom (kreft i denne kjertelen). Jeg er fortsatt i sjokk, og klarer ikke tenke på noe annet. Lungelegen sa fastlegen kan henvise til pakkeforløp for kreft. Ut over det var lungelegen veldig lite sympatisk, og svarte veldig diffust. Han nevnte også at jeg kan være en av de personene som har bare en forstørret Thymus (klamrer meg til det halmstrået...)😰

Kjenner jeg er helt knust, og nesten har panikk-angst. Vet man ikke skal tenke det verste, eller ta sorgene på forskudd. Men dette hadde jeg aldri ventet, og vet liksom ikke hva jeg skal tenke. Sikkert dumt av meg, men har meldt meg inn i en Facebookgruppe for de som har Thymom (5-10 personer som får det årlig i Norge), så ikke mange erfaringer å finne andre steder. Og hos veldig veldig mange, har det startet som hos meg. Tilfeldig funn på CT, uten typiske symptomer. Har også lest side opp og side ned på engelske sider, tidsskrifter osv, for å finne så mye info som mulig. Kjenner hjernen er helt tåke, og jeg begynner å tenke på om samboer og sønnen vår på 3 år, kanskje må belage seg på livet uten meg om noen år, i verste fall. Fått helt knekken :(

Sikkert ingen andre som har hatt noen problemer relatert til Thymus?

Vet dere om dette kvalifiserer for pakkeforløp for kreft? Fastlegen sa hun skulle forsøke å henvise meg til dette. Det er jo en så sjelden kreftform - og leser at eks. tarmkreft har et eget løp, men Thymus står det ingenting om. Eneste jeg vet er at de enten tar ny CT med kontrast, MR med kontrast, eller PET - alt ettersom.

Ahh, jeg kollapser snart! Fastlegen sykemeldte meg, da jeg ikke klarer å fokusere på jobb.

I tillegg forsøker vi å få barn nr 2, og jeg skal ta graviditetstest om en uke. Da kan jeg vel risikere abort, om dette viser seg å være dårlig nytt :(

Beklager rotete innlegg. Vet ikke hvordan jeg skal holde ut lange dager, frem til innkalling til time. 

Noen som har opplevd lignenede? Eller har råd fra lignende situasjon? ❤️ 

Det viktigste jeg har har opplevd iht kreft er at du aldri kan vite.  Og at man må ta en dag om gangen og en beskjed om gangen.  Dvs i ditt tilfelle nå er at du da må forholde deg til en kanskje kanskje ikke. Og at du må hå ut fra at det ikke er frem til du får beskjed om at det er noe.

Ellers kommer du til å bli gal.

Skulle det vise seg å være noe , så vil det hele tiden bli endringer iht behandlingen. Så du kan ikke forberede deg på stort annen måte enn å ta imot det de sier til deg. Kommer du i pakkeforløp, så er det et bra system og som ivaretar deg på en god måte. Det er svært dyktige kreft leger i norge, faktisk noennav de beste i verden. Og jeg har sett på nært hold i to omganger. 

Å bekymre deg ihjel, hjelper deg lite. Fordi det blir du utslitt av, når du egentlig trenger all styrke på å komme deg igjennom det , om det skulle vise seg å være noe. Det er lettere sagt enn gjort. Men jeg anbefaler deg å ikke google noe mer og heller jobbe med psyken din og din indre styrke

Anonymkode: b9b1c...c29

Skrevet
On 2/11/2024 at 8:46 PM, miip said:

Men alltid slitt med litt sånn overaktivt immunforsvar, siste nå er kronisk elveblest (i alle det de tror er kronisk elveblest) siste året. Og hatt kronisk bihulebetennelse siste 10 år, og alltid veldig utsatt for luftveisinfeksjoner. Så fastlegen prøver å berolige meg, og sier at det sikkert er fordi jeg har vært så mye syk osv (den kjertelen kan visst bli "hyperaktiv" hvis man er under stort stress (noe jeg har vært, med ekstrem søvnmangel over et par år, svært høyt stress på hjemmebane og jobb) men ut i fra det jeg leser, skal det veldig heavy greier til for at den skal vokse, typ cellegift - men, mye de ikke vet om denne kjertelen tydeligvis).

Det jeg finner på nett, på engelsk, vel og merke da det ofte ikke er å finne på norsk:

«Thymic hyperplasia is an increase in size and weight of a thymus gland that is otherwise normal. It usually is a rebound phenomenon after atrophy caused by corticosteroids or chemotherapy, and it occurs several months after resolution of the cause of atrophy. Occasionally, it may result from hyperthyroidism.»

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/thymus-hyperplasia#:~:text=Thymic hyperplasia is an increase,it may result from hyperthyroidism.

Anonymkode: deacb...b58

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg finner på nett, på engelsk, vel og merke da det ofte ikke er å finne på norsk:

«Thymic hyperplasia is an increase in size and weight of a thymus gland that is otherwise normal. It usually is a rebound phenomenon after atrophy caused by corticosteroids or chemotherapy, and it occurs several months after resolution of the cause of atrophy. Occasionally, it may result from hyperthyroidism.»

https://www.sciencedirect.com/topics/medicine-and-dentistry/thymus-hyperplasia#:~:text=Thymic hyperplasia is an increase,it may result from hyperthyroidism.

Anonymkode: deacb...b58

Har lest alt det der ja...jeg har ikke gått på hverken cellegift eller lange kortisonkurer. Tok nylig en 5 dagers prednisolonkur, men tviler på at det kan gjøre store utslag🥴 Håper de konkluderer med det🤞🏻🤞🏻

Skrevet

Lykke til i morgen!

Håper du blir tatt godt vare på, og at du får en positiv opplevelse, selv om du kanskje ikke får endelige svar i morra.

Og takk for at du ikke skriver som anonym. Mye lettere å følge tråden når du skriver under eget nic.

• Hjerte 1
Skrevet
petterm skrev (10 minutter siden):

Lykke til i morgen!

Håper du blir tatt godt vare på, og at du får en positiv opplevelse, selv om du kanskje ikke får endelige svar i morra.

Og takk for at du ikke skriver som anonym. Mye lettere å følge tråden når du skriver under eget nic.

Tusen takk❤️ 

Ja, nå blir jeg vel kjent som Thymus-dama her inne, men whatever😂

• Hjerte 1
Skrevet

Huff, så vondt at du har det slik. Det må være vanskelig å gå med slike bekymringer. Mamma sier alltid: ikke ta sorgene på forskudd. Det er enklere sagt enn gjort, men en god huskeregel.

Mine beste tips er å underholde deg med andre ting - tren, gå tur, vask huset, vask bilen, gå på kafe, dra til svømmehallen eller gjør noe. Gjør noe som gjør deg litt fysisk sliten.

Jeg hadde også diffuse symptomer i mange år og veldig lav blodprosent. De sendte meg på en haug av undersøkelser og ga seg ikke. Bekymra meg mye i perioder. Det viste seg å være betennelse i tarmen. Svelget et kamera og først da fant de det ut - legen ringte til og med å ga beskjed. Jeg ble lettet og "glad". Ble operert og er stort sett frisk i dag. Har revmatisk sykdom. Man bekymrer seg ofte mye mer enn nødvendig. De fleste bekymringer blir ikke noe av (huskeregel nr 2...)

Et helt annet tips som jordmora ga meg da jeg var gravid, var at jeg ikke skulle google noe som helst. Jeg fikk lov til å gjøre to ting om jeg var bekymret: gå på Helsenorge.no/gravid eller ringe til jordmora/legen. Så mitt andre tips er å IKKE google.

Anonymkode: baaf3...70d

• Hjerte 1
Skrevet
miip skrev (12 timer siden):

Har landet på det samme selv, slettet alle Google søk, og meldte meg ut av en Facebook-gruppe jeg meldte meg inn i. Har fått den infoen jeg trenger, og noe klokere ift meg selv blir jeg ikke. Nå er det legetime i morgen, så får det bare stå til🫠 Tusen takk❤️

Lykke til❤️ Vil du gi oss oppdatering? 🙏💓

Anonymkode: df3b8...440

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lykke til❤️ Vil du gi oss oppdatering? 🙏💓

Anonymkode: df3b8...440

Tusen takk🥲❤️ Skal poste etter timen🤞🏻

• Hjerte 3
Skrevet

Dette må være en kraftig advarsel mot å henge på Google og lese seg til dødsangst. 
Det er jo dette legene advarer mot ! 
Å gå inn på nettet og prøve å lese seg frem til mulig diagnose og utfallet videre. 
En helt unødvendig selvpålagt redsel som kunnet vært unngått om en lot være å lese om alle mulige skrekkscenarioer inntil en fikk svar fra sykehus/lege.  
Jeg har også vært til ulike undersøkelser og blitt advart mot å gå på internett for å finne svar. 
Jeg er i dag glad for det, siden jeg uansett ikke kan gjøre noe fra eller til utenom å prøve å ta vare på meg sjøl. 
Håper at det gikk bra med legekontrollen og at du har blitt tatt vare på! 

Anonymkode: 7e7fe...1aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette må være en kraftig advarsel mot å henge på Google og lese seg til dødsangst. 
Det er jo dette legene advarer mot ! 
Å gå inn på nettet og prøve å lese seg frem til mulig diagnose og utfallet videre. 
En helt unødvendig selvpålagt redsel som kunnet vært unngått om en lot være å lese om alle mulige skrekkscenarioer inntil en fikk svar fra sykehus/lege.  
Jeg har også vært til ulike undersøkelser og blitt advart mot å gå på internett for å finne svar. 
Jeg er i dag glad for det, siden jeg uansett ikke kan gjøre noe fra eller til utenom å prøve å ta vare på meg sjøl. 
Håper at det gikk bra med legekontrollen og at du har blitt tatt vare på! 

Jeg har ikke vært hos legen enda, skal idag, masse undersøkelser og så konsultasjon med lege til slutt.

Ja, helt klart. Samtidig er det lett å hevde at man ikke skal Google. Her hadde jeg fått beskjed fra en lungelege privat, om at jeg måtte utredes for Thymom(kreft), grunnet uavklart funn på CT. Da er det klart man blir redd. Ofte googler man jo for å få info, og kanskje noe beroligende. Men så kan det lett ta overhånd også.

• Liker 3
Skrevet
miip skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke vært hos legen enda, skal idag, masse undersøkelser og så konsultasjon med lege til slutt.

Ja, helt klart. Samtidig er det lett å hevde at man ikke skal Google. Her hadde jeg fått beskjed fra en lungelege privat, om at jeg måtte utredes for Thymom(kreft), grunnet uavklart funn på CT. Da er det klart man blir redd. Ofte googler man jo for å få info, og kanskje noe beroligende. Men så kan det lett ta overhånd også.

Jeg har startet en oppfølging pga prøveverdier som øker på i feil retning. 
Jeg møtte en lege som hadde en god forklaring og ga meg trygghet i at det finnes god behandling om jeg skulle trenge det. 
Jeg kan ikke påvirke utfallet uansett hvor mye jeg måtte lese på nettet. 
Det vil meg bare katastrofetanker. 
Tenk hvor mye stress og angst dette har påført deg. 
Vent til du får en god og grundig tilbakemelding av legen   

• Liker 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har startet en oppfølging pga prøveverdier som øker på i feil retning. 
Jeg møtte en lege som hadde en god forklaring og ga meg trygghet i at det finnes god behandling om jeg skulle trenge det. 
Jeg kan ikke påvirke utfallet uansett hvor mye jeg måtte lese på nettet. 
Det vil meg bare katastrofetanker. 
Tenk hvor mye stress og angst dette har påført deg. 
Vent til du får en god og grundig tilbakemelding av legen   

Jeg vet at det ikke påvirker utfallet. Samtidig er det noe med å gå i flere år med alskens plager, som ingen har noe forklaring på. Og så plutselig finner de så mye på en gang. Så bra du klarer å la være å søke info andre steder, jeg må jobbe med meg selv merker jeg. Men nå har jeg legetime idag, så da får jeg forhåpentligvis litt mer info🤞🏻

• Liker 4
Skrevet
miip skrev (4 minutter siden):

Jeg vet at det ikke påvirker utfallet. Samtidig er det noe med å gå i flere år med alskens plager, som ingen har noe forklaring på. Og så plutselig finner de så mye på en gang. Så bra du klarer å la være å søke info andre steder, jeg må jobbe med meg selv merker jeg. Men nå har jeg legetime idag, så da får jeg forhåpentligvis litt mer info🤞🏻

Lykke til i dag. 🥰

Anonymkode: a2a41...d05

• Hjerte 2
Skrevet

Lykke til! 
ventetiden er grusom. Jeg ventet en uke på svar på kreftprøver, som heldigvis for min del var negativ. Men husker ventetiden. Gikk rundt kvalm konstant.

Anonymkode: 03687...23a

• Hjerte 2
Skrevet

Håper du blir litt beroliget etter legetimen i dag, hs.

Jeg vet hvordan du har det. Her ble det ved en tilfeldighet funnet en hjernesvulst for noen måneder siden. Det var et sjokk uten like, og selv om den sannsynligvis er godartet og plassert lett tilgjengelig for operasjon, så er den ganske stor, og jeg sliter med å forstå hvorfor de ikke har spurt meg om jeg har noen plager. I stedet ble jeg bare oppringt av nevrokirurg som sa at den sannsynligvis har sluttet å vokse, og at den ikke "ser ut til" å gi meg noen plager. Men skal følges opp med MR to ganger i året.

Det var utrolig vanskelig de første dagene, for først fikk jeg vite av en lege at svulsten bør opereres ut, og at jeg kunne ha gått med den i tiår til uten å ha merket noe. Så jeg stålsatte meg for operasjon og eventuelle følger av denne, før jeg fikk kontrabeskjed av en annen lege om at det er best å la den være inntil den faktisk ut. Risikoen ved en operasjon er til stede, og det hadde vært fælt hvis noe gikk galt. Dessuten er livet etter operasjon gjerne verre mtp. fatigue og kognitive funksjoner. Jeg liker ikke at svulsten er der, men prøver å ikke tenke på det. Er mer bevisst på å nyte livet her og nå, selv om det er blytungt til tider. Jeg har også vært hos legen utallige ganger før dette og tatt blodprøver fordi jeg er så slapp og sliten, har hjernetåke, svimmel, går for halv maskin. Tror neppe svulsten har noe med dette å gjøre, da. Men jeg har følt at noe har vært galt, og nå har det blitt verre, er sikker på at det er noe alvorlig galt andre steder også. Men det er best å ikke vite, har jeg konkludert med.

I starten var det mye dødsangst, jeg hadde jo sett for meg at jeg skulle bli over 80 år, men nå er det ikke sikkert jeg blir så gammel. Det er heller ikke sikkert at jeg dør av svulsten, jeg kan like gjerne bli påkjørt av en bil og omkomme i morgen. Man vet jo aldri. Men sånn kan man ikke gå rundt og tenke. Det krever mental trening da, og en viss aksept når det verste sjokket har lagt seg. Jeg tenker at jeg kan velge å bekymre meg og ha det fælt resten av livet, eller være takknemlig for at jeg lever her og nå med den helsa og plagene jeg har.

Husk at det er mange som overlever kreft, selv om livet blir annerledes. Og så håper jeg at du får gode nyheter snart :)

Anonymkode: 13dff...c4d

• Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, hetsende innhold og svar til dette 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...