AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #21 Skrevet 11. februar 2024 Jeg tror også at det kan være lurt å trene seg på et tankesett som er i motenden av "det skjer alle andre, ikke meg". Ingen av oss lever evig, og må av og til takle sykdom her i livet. Er man ikke litt forberedt på dette, så vil veldig mange få helseangst. Anonymkode: 24d52...121 5
miip Skrevet 11. februar 2024 Forfatter #22 Skrevet 11. februar 2024 Gakkepus skrev (3 minutter siden): Og du høres ut som en gretten person. Uansett om man er hypokonder eller ei, så er frykten reell. Syns det er rimelig tåpelig å lire av seg sånne ting bare fordi man sitter trygt bak en skjerm. Skjerpings Takk ❤️ Man er vel ikke hypokonder, når man får påvist en masse på 6,5 cm i brystet. Makan til tull! 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #23 Skrevet 11. februar 2024 3 minutter siden, miip said: Kan jeg spørre hva slags kreft, og hvordan det ble oppdaget? Hvor lenge måtte du vente? ❤️ Ja, jeg forsøker å tenke det. Men, jeg blir bare helt satt ut. Spesielt fordi jeg har en ung sønn, og tanken på at jeg ikke skal få være der for han hele oppveksten, er som en kniv i hjertet. Man tenker jo at dette ikke skjer en selv. Så kan dette være noe helt uskyldig, men det vet jeg jo ikke. Føler meg helt som en berg og dalbane, utmattende. På den ene siden føler jeg at dette kanskje er bortkastet energi, hvis det viser seg å være noe uskyldig. På den andre siden vil jeg ikke stille helt uforberedt dersom jeg får en dårlig nyhet Du blir nok ikke mer forberedt kun fordi du bruker enormt med energi på det. Du har lest det du kan lese. Sett av tid til å tenke på det når du er klar. Tiden du bruker på å lese deg opp og ned får du aldri tilbake. La det største sjokket roe seg litt ned, gi deg selv tid. ❤️ Anonymkode: cf8bf...15e 3 1
miip Skrevet 11. februar 2024 Forfatter #24 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du blir nok ikke mer forberedt kun fordi du bruker enormt med energi på det. Du har lest det du kan lese. Sett av tid til å tenke på det når du er klar. Tiden du bruker på å lese deg opp og ned får du aldri tilbake. La det største sjokket roe seg litt ned, gi deg selv tid. ❤️ Anonymkode: cf8bf...15e Takk for gode råd, jeg skal forsøke å ikke lese mer🥺❤️ Hvor lenge mått du vente? 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #25 Skrevet 11. februar 2024 Det er vondt å gå og vente på svar når man har symptomer på alvorlige tilstander. For et par år siden hadde jeg sterke symptomer på kreft i bukspyttkjertelen, og det tok over en måned fra første legetime til jeg fikk svar. Det viste seg å være kronisk buspyttkjertelbetennelse i stedet, så heldigvis ikke dødelig. Men ukene da jeg gikk og ventet på svar var vonde. For min del roet panikken seg etterhvert, jeg klarte ganske enkelt ikke å være så vettskremt hele tiden, så jeg ble mer nummen etter hvert. Jeg opprettholdt hverdagen, var på jobb som vanlig og prøvde å leve så normalt som mulig for å ha noe annet å tenke på. Er det kreft så er det kreft, det blir ikke mer eller mindre om man tenker på det og er vettskremt hele tiden. Anonymkode: 582ec...bb0 2 2
miip Skrevet 11. februar 2024 Forfatter #26 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror også at det kan være lurt å trene seg på et tankesett som er i motenden av "det skjer alle andre, ikke meg". Ingen av oss lever evig, og må av og til takle sykdom her i livet. Er man ikke litt forberedt på dette, så vil veldig mange få helseangst. Anonymkode: 24d52...121 Ja, til dels enig i det. Men det er ganske dystert å skulle tenke på å ikke få leve mye lenger, i midten av 30 årene. Hadde det vært noe man dør med, og ikke potensielt av. 1 1
miip Skrevet 11. februar 2024 Forfatter #27 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vondt å gå og vente på svar når man har symptomer på alvorlige tilstander. For et par år siden hadde jeg sterke symptomer på kreft i bukspyttkjertelen, og det tok over en måned fra første legetime til jeg fikk svar. Det viste seg å være kronisk buspyttkjertelbetennelse i stedet, så heldigvis ikke dødelig. Men ukene da jeg gikk og ventet på svar var vonde. For min del roet panikken seg etterhvert, jeg klarte ganske enkelt ikke å være så vettskremt hele tiden, så jeg ble mer nummen etter hvert. Jeg opprettholdt hverdagen, var på jobb som vanlig og prøvde å leve så normalt som mulig for å ha noe annet å tenke på. Er det kreft så er det kreft, det blir ikke mer eller mindre om man tenker på det og er vettskremt hele tiden. Anonymkode: 582ec...bb0 Takk for at du deler ❤️ Hadde de gjort noen funn på røntgen etc? Og ble du også henvist til sånn pakkeforløp? En måned må føles som en hel evighet, når man går å venter. Føler liksom alt er så alvor... Tenker på ferieturen om noen måneder. Kanskje det ikke blir noe av. Kanskje jeg ikke er der for sønnen min om noen år. Klarer ikke tanken... Tårene pipler bare jeg tenker på han. Hadde en bedre dag igår, hvor jeg ikke orket å være så redd, som du sier. Går så opp og ned. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #28 Skrevet 11. februar 2024 miip skrev (13 minutter siden): Takk for at du deler ❤️ Hadde de gjort noen funn på røntgen etc? Og ble du også henvist til sånn pakkeforløp? En måned må føles som en hel evighet, når man går å venter. Føler liksom alt er så alvor... Tenker på ferieturen om noen måneder. Kanskje det ikke blir noe av. Kanskje jeg ikke er der for sønnen min om noen år. Klarer ikke tanken... Tårene pipler bare jeg tenker på han. Hadde en bedre dag igår, hvor jeg ikke orket å være så redd, som du sier. Går så opp og ned. Jeg hadde symptomer som tydet på enten kreft i bukspyttkjertelen eller kronisk betennelse. Siden betennelse i bukspyttkjertelen normalt er ekstremt smertefullt og jeg ikke hadde smerter, var det mye som tydet på kreft. Ventetiden var pga venting på time til MR og svar på undersøkelsen. Det viste seg å være altså å være en kronisk betennelse som i sjeldne tilfeller er smertefri. Det var aldri snakk om pakkeforløp siden det ikke var kreft. Dessuten hadde det uansett ikke vært noe håp hvis det hadde vært kreft. Den kreftformen er ganske så dødelig hvis man har kommet så langt at det er så tydelige symptomer. Håper du klarer å finne roen etterhvert, gjør noe koselig sammen med barnet ditt hver dag, og ta heller fram vonde tanker i små porsjoner. Anonymkode: 582ec...bb0
miip Skrevet 11. februar 2024 Forfatter #29 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde symptomer som tydet på enten kreft i bukspyttkjertelen eller kronisk betennelse. Siden betennelse i bukspyttkjertelen normalt er ekstremt smertefullt og jeg ikke hadde smerter, var det mye som tydet på kreft. Ventetiden var pga venting på time til MR og svar på undersøkelsen. Det viste seg å være altså å være en kronisk betennelse som i sjeldne tilfeller er smertefri. Det var aldri snakk om pakkeforløp siden det ikke var kreft. Dessuten hadde det uansett ikke vært noe håp hvis det hadde vært kreft. Den kreftformen er ganske så dødelig hvis man har kommet så langt at det er så tydelige symptomer. Håper du klarer å finne roen etterhvert, gjør noe koselig sammen med barnet ditt hver dag, og ta heller fram vonde tanker i små porsjoner. Anonymkode: 582ec...bb0 Huff, kan tenke meg det var en krevende periode, før du fikk svaret. Har også hørt at bukspyttkjertelkreft har veldig dårlig prognose ja. Enda godt du ikke hadde det ❤️ Ja, jeg tenker vel egentlig nå at jeg kanskje skal prøve å lande i at det muligens er det - ut i fra hva jeg leser, så er det ikke så mye annet det kan være, i så fall er det sinnsykt flaks i uflaks. Det skal jo ikke være en så stor klump, der. Synes det er bedre å tenke worst case, og bli positivt overrasket. Og om det stemmer at det er det , så får jeg bare brette opp ermene og tenke at jeg skal gjøre det jeg kan for å bli bra.
BobbySocks Skrevet 11. februar 2024 #30 Skrevet 11. februar 2024 miip skrev (2 timer siden): Joda, denne typen kan visst ligge og gro i årevis. Dog, tok jeg røntgen av lungene i 2022, og da var det ingen funn. Så med mindre dette ikke vises på normal røntgen, men kun CT - så er det relativt nyoppstått. Jeg aner ikke hvor sensitiv vanlig røntgen er, kontra CT: CT med eller uten kontrast? Nei, man får bare krysse fingrene. Men du har hatt symptomer lenge. Så enten er det da to ting, eller så er den ufarlig. Vi satser på det siste! 1
miip Skrevet 11. februar 2024 Forfatter #31 Skrevet 11. februar 2024 BobbySocks skrev (12 minutter siden): CT med eller uten kontrast? Nei, man får bare krysse fingrene. Men du har hatt symptomer lenge. Så enten er det da to ting, eller så er den ufarlig. Vi satser på det siste! Jeg har tatt uten, men tipper jeg skal ta med også, for å stille korrekt diagnose. Ja, man må bare gjør det. Får håpe på det beste😬 Takk for at du tok deg tid til å svare🫶🏻
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #32 Skrevet 11. februar 2024 Bekymre deg heller om de som er glad i deg😓 Er de som jeg er mest redd for hvordan det skal gå med. Anonymkode: 3b520...d40
Gregarious Skrevet 11. februar 2024 #33 Skrevet 11. februar 2024 Nå er det flere ufarlige årsaker forstørret thymus, det er også vesentlig flere tilfeller av ufarlige tilstander i din aldersgruppe kontra eldre. Om det mot formodning er kreft så er blant de "bedre" krefttypene å få. 4 2
petterm Skrevet 11. februar 2024 #34 Skrevet 11. februar 2024 Føler med deg TS. Jeg håper du slipper å vente lenge på svar. Min erfaring er at når legene mistenker kreft så skjer det noe ganske fort, men jeg har kanskje vært heldig, sånn sett. Det må være ganske frustrerende å møte en lungelege som er diffus, og ikke behandler deg bra. For øvrig enig med ..d40. Det er nok vel så tøfft for de rundt deg. Håper du får en rask avklaring, og at du blir tatt godt imot av helsevesenet. Så satser vi på at legene finner svar, og at de fikser problemene. 2
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #35 Skrevet 11. februar 2024 Dette tror jeg er helt ufarlig. Anonymkode: ec633...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #36 Skrevet 11. februar 2024 Uff, jeg får veldig vondt av deg, jeg vet at det er vondt å ikke vite og Google og bli redd 💚 Mitt råd er betro deg til en person, ei venninne du kan være litt sammen med, det er vondt når panikken og angsten kommer man blir redd, og det hjelper å ha noen der som vet hva du går igjennom. selfølgelig skal man ikke ta sorgen på forskudd. Men det er nesten umulig å styre hodet i denne situasjonen. lykke til , håper du får svar fort og alt blir bra ❤️ Anonymkode: 01f41...6cc 1
Adrenalina1 Skrevet 11. februar 2024 #37 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du høres ut som en hypokonder. Anonymkode: ba639...574 Er du helt blåst eller😡 1 1
katties Skrevet 11. februar 2024 #38 Skrevet 11. februar 2024 Hvis du må ta bilde med kontrast, ikke bli gravid før dét, tenker jeg. Ellers er det jo lite man kan gjøre 😕 man må bare vente og se, men tymom pleier ikke være en agressiv krefttype. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #39 Skrevet 11. februar 2024 Røtgen er ikke egnet til å vise detaljer rundt bløtvev, så dersom du har tatt røtgen av lungene for å se etter væske eller hvordan luften beveger seg (betennelse eller kronisk lungesykdom), vil en forstørret thymus mest sannsynlig ikke vise på disse bildene. MR og CT er mye bedre egnet. Ikke les mer, det vil ikke gjøre situasjonen noe bedre, du vil bare bare ta til deg den informasjonen som bekrefter det du frykter mest. Logg av, prøv og ta livet tilbake mens du venter. Krysser fingrene for at dette er helt ufarlig❤️🤞 (Ps: dette er litt av årsaken til at det ikke anbefales å gå privat for screening, en vil finne mye bifunn som i utgangspunktet er ufarlig og mange vil gå og bekymre seg unødig i påvente av svar) Anonymkode: f6c5e...7bc 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #40 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er alltid lurt å lese regler før man melder seg inn. Anonymkode: f33ed...489 Det siste TS trenger er tåpelige, snusfornuftige formaninger. Du mangler åpenbart fintfølelse og empati og jeg er sikker på at det står i KGs regler et sted at man ikke trenger å oppføre seg som totalt a*hole også. Til TS: Skjønner veldig godt din bekymring, men jeg synes det høres ut som du har fått en lege med veldig klønete fremferd. Høres rart ut å bable i vet om pakkeforløp for kreft når man ikke engang har konkludert med hva dette er. Slik jeg forstår det så har du nå fått gransket nesten hver millimeter gransket av kroppen din. Noen ganger dukker det da opp ting som ikke er farlig, men som man allikevel tenker er verdt å sjekke ut iom at du har de problemene du har. Vi vet jo at det skjer en overdiagnostisering av kreft (og andre sykdommer) fordi vi i mye større grad sjekkes for alt mulig. Forsøk å fokusere på noe annet inntil du faktis VET hva dette dreier seg om. Det som ofte har hjulpet meg i slike situasjoner er at jeg forsøker å avslutte en negativ tankerekke med noe positivt som kan gi meg litt håp og beroligelse. Så forsøker jeg kutte tankekjøret tvert etter det. Pr. i dag har du ikke fått konstatert kreft. Og OM det så skulle skje, så er sjansen stor for at du kommer deg helskinnet gjennom det allikevel. Kreft behøver absolutt ikke være en dødsdom i dag. Og det er langt fra sikkert du har kreft i det hele tatt, så jeg tenker at sannsynligheten for at dette går bra er ganske stor. Anonymkode: 71a3a...9ec 1 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå