Gå til innhold

Har dere noen råd til en som plutselig sliter med å bli gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på om jeg kan poste den tråden her, men jeg prøver. Så får moderator fjerne den hvis den ikke skulle passe inn…

Jeg har ett barn på 4 år, ble gravid på første forsøk. Både graviditet og fødsel gikk på skinner. For ett år siden begynte vi å prøve igjen. Vi har samleie på alle de «rette» dagene. Jeg har mensen regelmessig. Men det bare går ikke. Jeg tok ultralyd nå nylig og der var det ingenting galt, bortsett fra noen knøttsmå cyster, men de hadde ingenting å si for graviditet og befruktning i følge gynekologen.

Har dere noen råd?  

Anonymkode: 8489b...1e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sekundær infertilitet er vanligere enn man tror. 

Ville tatt blodprøver og sjekket hormon- nivåer, vitaminer, mineraler, stoffskifte etc.. 

Kan være mange småting som hindrer graviditet, kan også være de ikke finner noe. Uforklarlig infertilitet er også ganske vanlig. 

Både hos oss kvinner og hos menn kan ting endre seg som gjør graviditet vanskeligere å oppnå med tiden. 

Endret av Helene90
Skrevet
Helene90 skrev (4 minutter siden):

Sekundær infertilitet er vanligere enn man tror. 

Ville tatt blodprøver og sjekket hormon- nivåer, vitaminer, mineraler, stoffskifte etc.. 

Kan være mange småting som hindrer graviditet, kan også være de ikke finner noe. Uforklarlig infertilitet er også ganske vanlig. 

Både hos oss kvinner og hos menn kan ting endre seg som gjør graviditet vanskeligere å oppnå med tiden. 

Jeg tok også blodprøver ganske nylig, og alt var helt normalt der også, inkludert stoffskifte og hormonnivåer. Dro til fastlegen og hun tok alle mulige prøver og alt var normalt. Og ikke er bo veldig gamle heller, vi er 30 og 32. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tok også blodprøver ganske nylig, og alt var helt normalt der også, inkludert stoffskifte og hormonnivåer. Dro til fastlegen og hun tok alle mulige prøver og alt var normalt. Og ikke er bo veldig gamle heller, vi er 30 og 32. 

Det er bra at alt var normalt.    Men ville snakket med en gyn om det. Nornalverdi prøver kan fremdeles påvirke fertilitet - noe veldig mange fastleger ikke tenker over eller vet om.   

Sekundær infertilitet kan slå til uavhengig av alder. Kroppen og hormoner er i endring hele tiden. 

Dere som har prøvd 1 år, kan henvises til fertilitetsutredning. Noe som nok kan gi mer svar enn noen råd her inne ❤️ 

Dere er ikke alene i deres situasjon i dette forumet 🌹 

• Hjerte 1
Skrevet
Sofakona skrev (1 time siden):

Hvor lenge har dere prøvd?

Ett år

Skrevet (endret)

Siden dere har prøvd i er år, kan dere henvises til fertilitetsbehandling. Det kan ta tid å komme inn, så er like greit å få legen til å sende henvisning med en gang, så er det jo bare å fortsette å prøve naturlig frem til dere får time der.

Første barnet mitt fikk jeg etter én glemt p-pille. Jeg røyka og drakk flere ganger før jeg visste jeg var gravid, tok ikke folat (før jeg fant ut at jeg var gravid), spiste elendig osv (jeg var tenåring) - og alt gikk helt fint. Nå nærmer det seg 2 års prøving med neste, vi har mistet 6 ganger, og vi er på andre innsett med IVF. Jeg er 29. Jeg røyker ikke lenger, jeg har knapt rørt alkohol under prøveperioden (bare av og til et glass vin mellom mensen og eggløsning), spiser sunn mat laget fra bunnen av, følger alle anbefalinger osv. Hadde aldri trodd det skulle bli noe problem denne gangen siden det gikk så lett med sønnen min, men sånn ble det. 🤷🏻‍♀️

Lykke til ❤️

Endret av MariaIsabel
  • Liker 2
Skrevet

Drikk en stor slurk med slimløsende (reseptfri) hostesaft før samleie når du har eggløsning.

Anonymkode: 8faea...da1

Skrevet

Er første barnet født med keisersnitt? Arr i livmoren kan overasskende være hindring. 

Anonymkode: 35042...c61

Skrevet

Jeg fikk barn nr 1 og 2 på pp 1 og 2. Nr 3 tok 17 pp. Da hadde jeg 3 covid vaksiner som rotet med syklusen, to ks bak meg og jeg var 39 år. Så sikkert en kombinasjon av alder, vaksiner og ks. Vi hadde ikke bedt om hjelp dersom den ikke satt av seg selv, men plutselig satt den. Hadde gitt opp, gadd ikke ha sex på de rette tidene ( hadde egnt sex "hele" tiden uansett) Skulle gifte meg om 6 uker da testen plutselig var positiv. Hadde egentlig da gledet meg til å ikke være gravid under bryllupet og slått meg til ro med at det "bare" ble to barn på oss. 

Anonymkode: 547f8...4c1

Skrevet

Høres ut som at neste skritt er sædtest. Man skal uansett få henvisning til utredning når man har forsøkt et år (eller 6 måneder om man er eldre enn 35). Lykke til, håper det ordner seg❤️

Anonymkode: be709...0cc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...