Gå til innhold

Mannen fikk guttetur til i gave, ikke sjekket med meg først

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rosa Sitron skrev (1 time siden):

Premisset om å nekte tur ble lagt død ganske fort. Iallfall slik jeg har lest diskusjonen

Antagelig vet nok vennene til mannen at hun har et kontrollbehov og ville satt kjepper i hjulene for en slik tur. Det er non grunnen til at hun ikke blir tatt med på råd.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Example skrev (6 minutter siden):

Antagelig vet nok vennene til mannen at hun har et kontrollbehov og ville satt kjepper i hjulene for en slik tur. Det er non grunnen til at hun ikke blir tatt med på råd.

Du har ikke lest gjennom tråden og det ts har sagt. 

Anonymkode: 93fb7...d02

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
sukkertopp86 skrev (På 11.2.2024 den 19.45):

Egentlig syns jeg lite om turen generelt, ikke et drømmescenario at de skal til Amsterdam i fem dager og leve livet på dance fesrival. Kan også legge til at vi er gift, han er 40 år og vi har to relativt små barn. 

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Du har ikke lest gjennom tråden og det ts har sagt. 

Anonymkode: 93fb7...d02

Dette tenker du på?

Noe mer du sikter til at jeg bør få med meg?

Skrevet
Example skrev (5 minutter siden):

Dette tenker du på?

Noe mer du sikter til at jeg bør få med meg?

Tror du har misforstått noe når det gjelder samliv.

Anonymkode: 123fb...941

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror du har misforstått noe når det gjelder samliv.

Nei, egentlig ikke. For samliv for meg er ikke at man ikke skal få rom til å være seg selv. Jeg misliker når både menn og kvinner tror de eier partneren sin når de er sammen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Har ts sagt at hun ville sagt nei, eller bare antar du? For jeg fikk inntrykk av at hun ikke egentlig er i mot det, men likte ikke at andre skal bestemme familielivet over hodet på henne.

Anonymkode: 65c95...fae

Jeg ville absolutt ikke sagt nei, men det er nettopp det du sier, at jeg ikke like tanken på å bli overkjørt. Det er ikke første gangen  jeg «taes som en selvfølge» heller, så er nok noe i det også. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Example skrev (14 timer siden):

Nei, egentlig ikke. For samliv for meg er ikke at man ikke skal få rom til å være seg selv. Jeg misliker når både menn og kvinner tror de eier partneren sin når de er sammen. 

Jeg ville absolutt ikke sagt nei, men jeg liker ikke tanken på å bli overkjørt. Det er ikke første gangen  jeg «taes som en selvfølge» heller, så er nok noe i det også. 

De er støtt og stadig på turer, mer enn de fleste vil jeg tro. Så at jeg er typen som sier nei skal jeg ikke ha på meg. Har aldri sagt nei, selvom det noen ganger har passet dårlig. Han var feks 10 dager i Canada på fisketur et par uker før vi fikk vårt første barn (ja, jeg fødte på termin, så det kunne skjedd før). Ikke veldig ønsket fra min side, men jeg sa da ikke nei for det. 

Endret av sukkertopp86
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Example skrev (14 timer siden):

Om du tror tråden handler om at ts ikke lar mannen få rom til å være seg selv, så har du misforstått.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
12 minutter siden, sukkertopp86 said:

Har aldri sagt nei, selvom det noen ganger har passer dårlig.

Men der har du jo problemet. 

Mannen/vennene har gjort dette "200 ganger" før uten at du har sagt nei. Hvorfor skulle de plutselig få den tanke at det ikke er greit? 

Anonymkode: e6fe3...e1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
sukkertopp86 skrev (På 11.2.2024 den 19.45):

Mannen min fikk guttetur i 5 dager (langhelg) til Amsterdam av noen kamerater i bursdagsgave. Jeg kjenner kameratene godt. 
Det var ingen av den som hørte med meg før turen ble bestillt, alt av fly, billetter til festival etc. Jeg fikk vite om turen i bursdagen og ble ganske overrasket.

Jeg syns det er ganske spesielt å bare booke en så lang tur til Amsterdam uten å feks forhøre seg med meg om vi feks har noen planer når festivalen er. 

Egentlig syns jeg lite om turen generelt, ikke et drømmescenario at de skal til Amsterdam i fem dager og leve livet på dance fesrival. Kan også legge til at vi er gift, han er 40 år og vi har to relativt små barn. 

Er det jeg som er sær her? 

Tillegg: 

legger inn mitt neste svar i tråden her, da det åpenbart er mange som ikke har fått det med seg. Så får man kanskje et litt mer nyansert bilde:

TS her👋🏻

Takk for alle svar, dette var tydeligvis et tema som engasjerte fler enn meg. Jeg ser er vi er mange med ulike meninger om hvor vidt dette er ok eller ikke.

Som jeg skrev tidligere i tråden så er jeg vant med at han er på gutteturer. Som oftest er det helger på fjellet, skiturer, og lignede. De har vært flere ganger i feks alpene på skitur og også i Japan. Selvfølgelig er det også mye fest og moro på disse turene, afterski etc er obligatorisk for den gjengen. Det er helt i orden for meg, selvom jeg selvfølgelig ikke «elsker» det😅 Men som fler av dere skriver, jeg vil ikke være hun «kjipe» som sier nei til sånt. 

Vi har vært sammen i snart 15 år, og gift i de siste 7 årene. Jeg stoler jo på han, men som jeg skrev, en guttetur på fem dager til Amsterdam uten å avklare tidspunktet med meg på forhånd er ikke optimalt. 
Jeg ser flere skiver at det er typisk at det bare blir «regnet» med at kona er hjemme ned barn etc etc, og den traff meg. Jeg føler meg i grunn overkjørt av disse vennene som bare har bestemt at sånn blir det. Også hjalp det ikke på at de med stolthet proklamerte at «hjemreisen er på mandag, for de kom til å være så slitne etter denne langhelgen at hjemreise søndags var uaktuelt.» 

Som sagt, jeg stoler på min mann, men jeg kan ikke helt si det samme om kameratene som booket denne turen😅Nå er ikke de mitt problem, men ja.
 Flere skriver også at dette var en flott og raus gave, og det er jeg enig i. Jeg skulle gjerne vært på flere turer selv med venninner, men utfordringen der er at for mine venninner med barn (som de fleste har) er det uaktuelt å reise bort pga barn og lite fleksible jobber. Kan muligens få til en helg i skuddåret, men det er så vidt..

Jeg kan også nevnte at konene til mennene som skal på tur er i min venninnegjeng. Så mennene er ofte på tur, stort sett minst en langhelg hver gang, mens konene ikke ønsker/vil/kan dra bort på noe som helst. Så jeg syns så klart også det er litt sårt at han «hele tiden» får til gutteturer og gøy, men jeg svært sjelden gjør noe pga mine venninner prioriterer kun mann og barn.

Takk til deg som gadd å lese alt☺️

Du er ikke sær.

En 40 år gammel mann på festival tur til Amsterdam i 5 dager!?🙈

Nei..nei..full fest tur heter det.

Hadde ALDRI latt min dra,han dro mye dit selv..når han var 25 uten barn. Spurte han her,han hadde aldri orket slikt igjen sa han..fest og lite søvn. 

Anonymkode: 5d653...580

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
sukkertopp86 skrev (4 timer siden):

Jeg ville absolutt ikke sagt nei, men jeg liker ikke tanken på å bli overkjørt. Det er ikke første gangen  jeg «taes som en selvfølge» heller, så er nok noe i det også. 

De er støtt og stadig på turer, mer enn de fleste vil jeg tro. Så at jeg er typen som sier nei skal jeg ikke ha på meg. Har aldri sagt nei, selvom det noen ganger har passet dårlig. Han var feks 10 dager i Canada på fisketur et par uker før vi fikk vårt første barn (ja, jeg fødte på termin, så det kunne skjedd før). Ikke veldig ønsket fra min side, men jeg sa da ikke nei for det. 

I all verden.. og alle koner godtar dette? På tide å prioritere familie og ektefelle nå, tenker jeg.

Anonymkode: 1fa82...88f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 23.00):

Her har han fått turen i gave. 

Anonymkode: f5a23...bc7

Men det går som regel masse penger med på en slik tur. Mat, shopping, strippebarer, transport osv.

Anonymkode: dbe93...fcb

Skrevet

Hadde min mann dratt på en slik tur, så ville jeg ha forlangt full testing for SOS ved hjemkomst. Greit at man skal stole på sin egen mann, men helsa mi er viktigere enn tilliten til mannen. 

Anonymkode: dbe93...fcb

• Liker 2
Skrevet

Guttaboys er bortskjemte med at de kan dra på gutteturer når de vil. Koste hva det koste må. For egentid er jo viktig🙄

Anonymkode: dc4d8...e59

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 11.40):

Det virker ikke som at deres situasjon ligner TS sin i det hele tatt, så jeg ville ikke brukt din kompis som utgangspunkt for å gi råd til TS. Din venn må nesten rydde opp i sitt eget forhold selv, i problemstillingen i denne tråden er det snakk om en småbarnsfar som tydeligvis ofte drar på guttetur mens TS og partnerne til kompisene hans blir sittende hjemme med barna. Du sier TS sin mann nok har godt av å dra på guttetur til Amsterdam, jeg lurer på om han hadde godt av å dra på ferie med kone og barn istedet.

For all del, jeg har ikke barn selv og skjønner sikkert ingenting, men jeg har en far som alltid satte søsknene mine og meg foran alt, vi og mamma var hans første prioritet alltid. Å skulle dra på "guttetur" ville for ham vært helt utenkelig, det som var av feriedager og penger til ferie ble brukt på familien. Både han og mamma hadde jo venner, men de ble behandlet som vennepar sånn at venner ble invitert med partner når det var noe, sånn at ikke den ene ble sittende igjen med ungene. De dro aldri på utenlandstur eller noe sånt med venner, sånt var det ikke penger til, men de kunne feks dra ut på konsert og restaurant en kveld mens vi barna ble samlet i et hus med barnevakt, pizza og film, så vi også fikk litt følelse av at det var noe utenom det vanlige. Venneaktiviteter som jakt og fiske og sopp/bærplukk og bakedager og sånn ble tilrettelagt så barna kunne bli med og lære seg praktiske ting vi har fått nytte av i voksenlivet.

Vi hadde aldri mye penger i oppveksten, og fikk ikke ofte det vi ønsket oss av materielle ting. Men det søskenene mine og jeg sitter igjen med fra barndommen er en pappa og en mamma som alltid var der og satte oss først, som alltid stilte opp på skoleavslutninger og idrettsstevner og fritidsaktiviteter, og som brukte helger og ferier på oss, som prioriterte hverandre og familien, ikke "guttetur" eller "jentetur" med venner. En 40 år gammel familiefar er faktisk ikke noen gutt lenger. En ting pappa drillet inn i huet mitt fra jeg var liten var at har du blitt forelder så er du forelder først og fremst, og det varer hele livet.

Sikkert sykt gammeldags, jeg, men pappa var ikke noe supermann, faktisk bare en helt normal familiefar og dette var på 90-tallet, så jeg lurer litt på hva som har skjedd de siste 40 årene som gjør at TS nå får beskjed om at mannen hennes "har godt av" å dra på guttetur til Amsterdam og hun må "unne ham det", uten å stille spørsmålet om kanskje han burde unne barna en høstferie med begge foreldrene fordi de kanskje har godt av det, når han tydeligvis har råd og mulighet til å ta fri fra jobb i oktober.

Mitt forslag siden denne gruppen tydeligvis ikke har dårlig råd: Hele gjengen, kompiser med partnere og barn, kunne istedet booket seg inn på Center Parcs i nærheten av Amsterdam (jeg anbefaler De Eemhof, ca 40 min kjøring fra Amsterdam), som er flott for familier, og så kan "gutta" dra på konsert én av kveldene, og bruke resten av langhelga på familien. Det er flott badeanlegg i den parken med egne baby- og toddler-basseng for de minste og ørten vannsklier og bølgebasseng for de større, og de har også gårsdyrepark hvor barna kan få hilse på geiter, sauer og kaniner, og for eventuelle større barn er det minigolf, bowling, pedalbåt, klatrevegg, arcade og mye annet gøy.

Anonymkode: 798f9...2cc

👏🏻👏🏻👏🏻

Anonymkode: dc4d8...e59

• Nyttig 1
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.2.2024 den 14.51):

Skjønner godt hva du mener...

Mannen min fikk også guttetur i bursdagsgave nå nylig. Av typen "Overraskelse! Vi har fått bookinger til *spesifikt veldig populært høyfjellshotell hvor man bestiller over et år i forveien* i påskeferien!!

Hadde vi allerede planer om hvor vi skal være i påskeferien? Ja, selvfølgelig. "Må" jeg gi etter for denne fantastiske gaven? Jada. 

Noen menn tenker rett og slett ikke at det er lurt å forhøre seg med partneren til den det gjelder om de allerede har planer. 

Anonymkode: 82e4d...04e

Oj... hadde blitt sykt sur. Kanskje spurt om de har tatt høyde for ar han må ha med barna, siden de hae ferie. 

Anonymkode: fb88c...8bf

• Liker 2
Skrevet

Du får det til å høres ut som at 5 dager ikke er lenge nok.

Anonymkode: 4e796...046

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 14.20):

Off, tenker det samme. Her var typen på firmatur til Polen, og de hadde selvfølgelig vært på strippeklubb. Flere av mennene med koner hjemme, betalte for private dance med stripper i avlukket rom. Den ene av disse mennene skulle i utgangspunktet ikke være med fordi konen ikke stolte på han. Men han fikk overalt henne, og se hva som skjedde.. Blir helt dårlig av sånt. Tipper de fleste menn ville latt seg overtale til dette, inkludert min. Damene er jo kjempepågående, og det er for store fristelser til at menn klarer å si nei, selv om de ikke hadde planer om det i forveien. Altså skjer dette både planlagt og uplanlagt, og hvem som helst kan ryke på en smell når man oppsøker slike steder..

Nei de fleste ville ikke latt seg overtale, min hadde aldri gjort det og droppet også utdrikningslag  til kompis hvor det skulle være 

Anonymkode: 47b4c...d69

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.2.2024 den 13.48):

Hvis denne turen gikk til Gudbrandsdalen fjellstove, med kun ski og fjell som aktivitet så ville t.s aldri laget denne tråden.

Problemet her er Amsterdam, red light distrikt og fri hasj.

Stoler du på mannen din så er ikke dette et problem. Du eier ikke mannen din. Det er lov og ha et liv selv om man er gift og har barn. Har dere et godt forhold og stoler på hverandre så kan dere reise hvor dere vil. Min mann reiste til alle verdens land med hobbyen sin. Han var ofte borte 6 uker i året enten i Mexico eller Brasil. Det var ingen problem. Og hvis menn velger å være utro, så er de det hjemme i Norge også.

Ønsk mannen din god tur og la han kose seg. Og så da om han ser nakne damer i et vindu?? Det er de som driter seg ut og menn uten moral som kjøper. Regner med din mann har god moral og ikke kjøper sex av sexarbeidere. 

Anonymkode: 96fbc...20c

Nei, man eier ikke ekttefellen sin. Det har du rett i. Derfor regner jeg med at de tar med barna på gutteturen. For han eier ikke kona, og kan ikke bestemme at hun skal være hjemme med barna.

Anonymkode: fb88c...8bf

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Fant80 skrev (På 13.2.2024 den 8.15):

Det er i hvertfall fryktelig mye goodwill i denne tråden i forhold til veldig mange (om ikke majoriteten) av andre tråder her på KG. Sier ikke det er feil. Faktisk veldig bra at man stoler såpass på hverandre. Men kontrasten mot andre tråder er ganske vanvittig. Når det gjelder "meg" så er selvsagt ingen utro. Min mann er så skjønn og flott,han er rett og slett gudommelig. Mens i andre tråder så kan samme person kommentere i hytt og gevær hvor fæl mannen til trådstarter er etc. "kom deg vekk" "Kutt han ut" "Uaktuellt med sånne" etc etc.

Er ingen her som kan si hva han mannen i dette tilfellet kommer til å gjøre. Vi vet 0 om han. Men derfor som utenforstående så får man jo endel kritiske varslel i hodet. I hvertfall jeg,og jeg er mann. Jeg har mannlige kompiser og kollegaer. Alt i fra uføretrygdede til høyt utdannede (om det er viktig) Jeg vet hva det går i på gutteturer. Men til sammenligning kjenner jeg ingen miljøer som reiser på klatrereiser og ligger i telt etc.. Det er helt ukjent for meg,så er jo mulig disse er annerledes en hva jeg erfarer.

Guttetur for meg er veldig oppjaget stemning fra A-Å. Det er guttastemning,og med det mener jeg: Høyt alkoholforbruk.evt narko som hasj eller kokain. Lange kvelder ute på barer og klubber. Mye flørting,og er det steder som Pattaya eller Amsterdam så er det "betalt selskap" for å si det sån. Synes det er flott at det er så mye tillit blandt mange (i hvertfall i denne tråden) men også litt forbausende og forvirrende,da det ikke virker som den tilliten er der sån generelt. Det er mye bro-codes og "det som skjer på ferie,blir på ferie" 

Jeg har selv hørt historier i fleng om hva folk driver med på sånne turer. Så ringer man hjem til dama,eller sender melding om hvor mye man savner en etc. Ikke det at jeg tror enkelte dameturer går bedre for seg. Folk er folk.

Men å tro at man reiser på guttetur til Amsterdam for å se på tulipaner,går på Van gogh museet,eller besøker Anne Franks hus som er formålet? Vel - Det hadde ikke streifet meg,om det var meg og gutta på tur. Men så sier jeg nei by default å bli med på sånne turer uansett. Orker ikke sån lenger. Vi kan vel uansett ikke nekte partner å dra på sån om de ønsker. Så blir det nok bare å stole på hverandre. Gjelder jo også for meg selv. Er nok derfor jeg stiller meg skeptisk. Jeg er ikke noe utro,men ved å være i mlljøer der det er ganske så vanlig,så kjenner jeg faktisk på det. 

Din erfaring ja, annen erfaring her og jeg har en mann son ikkke drikker så

Anonymkode: 47b4c...d69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...