Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er den at jeg egentlig skulle flytte inn i en leilighet 1.januar, men pga skader etter en vannlekkasje så har det hele blitt utsatt. Huseier har blitt innlagt på sykehus så jeg har hatt kontakt med advokaten hans (ansvarlig for driften og den juridiske biten) pr mail om ståa i saken. Det har vært mye uklarhet og frem og tilbake ang. ferdigstillelse av leiligheten og jeg presset på for å få et svar. Da får jeg en "uoffisiell" mail fra advokaten hvor han forteller at huseier har opptrådt ufprofesjonelt og prøvd å ordne opp leiligheten ved hjelp av snarveier. Denne videresender jeg til huseier og han reagerer med å bli sint på advokaten.

En ukes tid senere får jeg en beklagelse på advokaten og han ber meg slette mailen. Jeg skriver tilbake at jeg ikke ønsker å slette noen av mailene i denne saken før leiligheten er klargjort til innflytting og kontrakt signert. Så får jeg et ganske krasst svar nå i kveld: "De har mottat en mail som ikke har noe med deres evt. leieforhold å gjøre, og som er undertegnedes opphavsrett. Når jeg ber dem slette denne forventer jeg at det blir gjort. Var dette uklart?"

Spørsmålet mitt: har han rett til å kreve at jeg sletter den?

Mvh

Ava Adore

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det mener jeg ganske bestemt at han ikke har. Behold den du!

Skrevet

Klart han kan kreve det, spørsmålet er bare om du er bundet til å etterkomme det - og det er du ikke.

Gjest GreenSky
Skrevet (endret)

Det er det dummeste jeg har hørt. :ler: Si at advokaten kan stikke mailen en viss plass.

(ok, for å være seriøs - gjesten ovenfor har rett. Mailen er din, den trenger du ikke slette. Utrolig frekk advokat.)

Endret av GrønnSky
Skrevet (endret)

Jusstudentkompis sier det samme som meg og gjest, men han ser ikke hvorfor du "skal være vanskelig" som han uttrykker det. At du på denne måten får både huseier og advokat imot deg, at det kan bli litt pes for deg.

Men hvis det senere blir noe kødd med denne vannlekkasjen så er min mening at det er trygt å ha disse mailene...

Hva med å si at du har slettet de, for å prøve å etablere en god tone igjen, og så, dersom noe skulle skjære seg og du trenger de kan du heller hente de frem igjen?

Endret av Fjompe
Skrevet
Jusstudentkompis sier det samme som meg og gjest, men han ser ikke hvorfor du "skal være vanskelig" som han uttrykker det. At du på denne måten får både huseier og advokat imot deg, at det kan bli litt pes for deg.

Men hvis det senere blir noe kødd med denne vannlekkasjen så er min mening at det er trygt å ha disse mailene...

Hva med å si at du har slettet de, for å prøve å etablere en god tone igjen, og så, dersom noe skulle skjære seg og du trenger de kan du heller hente de frem igjen?

Jeg skrev ikke det samme som deg.

Ellers synes jeg rådet om å juge er et særdeles dårlig råd.

Skrevet
Jeg skrev ikke det samme som deg.

Ellers synes jeg rådet om å juge er et særdeles dårlig råd.

Du skrev at han ikke har rett til å få det fjernet, og jeg skrev det, med litt andre ord, men essensen var det samme.

Skrevet
Du skrev at han ikke har rett til å få det fjernet, og jeg skrev det, med litt andre ord, men essensen var det samme.

Jeg skrev at han har rett til å kreve det fjernet.
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen! Det har vært mye rot i denne saken, derfor er jeg "vanskelig" og velger å ta vare på alle mailene. Grunnen til at jeg finner meg i rotet/ikke gir meg er at jeg får leie denne leiligheten til en særdeles gunstig pris når den blir ferdig.

Å lyve er jeg lite fristet til. Hvis noen har en konkret paragraf e.l. å vise meg så spytt gjerne ut. Kjenner jeg advokaten rett så må jeg ha noe å slå i bordet med i denne saken.

Ava Adore

Skrevet

Det jeg linket til, trykker du der ser du ihvertfall rettighetene dine da... Ikke når det gjelder mailen, den kan du selvsagt beholde, men som gjest her sier, sånn hvis man skal kreditere pinlig korrekt her, han kan selvsagt ønske/be/kreve/forlange at han orker, men du trenger ikke høre på han.

Gjest lilletroll
Skrevet

Frekt og useriøst av den advokaten der!! Behold mailen - det kan du være tjent med!!

Gjest Nemesis
Skrevet (endret)

For all del, behold mailen.

Skulle det bli vansker, har du korrespondansen svart på hvitt og muligens noe å slå i bordet med senere.

Endret av Nemesis
Skrevet

Jeg vil bare poengtere at den som skriver noe, enten det er brev eller mail eller artikkel, eier (EIER) opphavsretten til den teksten. Siden dette er en annen persons eiendom kan du altså ikke skalte og valte med den som du vil. Du har dermed heller ikke lov til å publisere eller videreformidle den uten samtykke fra eier, som her altså er advokaten.

Skrevet
Jeg vil bare poengtere at den som skriver noe, enten det er brev eller mail eller artikkel, eier (EIER) opphavsretten til den teksten. Siden dette er en annen persons eiendom kan du altså ikke skalte og valte med den som du vil. Du har dermed heller ikke lov til å publisere eller videreformidle den uten samtykke fra eier, som her altså er advokaten.

Sludder! For å få oppgavsrett må det være snakk om et åndsverk. En e-mail av denne art er ikke et åndsverk.

Skrevet

E-post er som et brev. Behold den. Den er din.

Skrevet

Advokaten har ingen rett til å be deg slette mailen. Ta vare på den i tilfelle det blir noe mer tull.

Skrevet

Den er sendt til deg, og det var meningen at den skulle til deg. Hadde den vært feilsendt kunne jeg vært enig, men det er den ikke, så den er din. Og den kan brukes som "bevis" eller dokumentasjon til din favør om det skulle være nødvendig. Advokaten skjønner at han har gjort en feil og sagt mer enn han skulle, derfor vil han nå ha dette fjernet i frykt for at det kan slå tilbake på han.

Dersom han ønsker å forandre (trekke tilbake) det han har skrevet, må han gjøre det i et eget brev som sendes til de han ønsker. Det ville jeg sagt til han.

Og behold mailen, for all del!

Gjest Nemesis
Skrevet (endret)

Jeg kan ikke skjønne at en e-post som bevisst er sendt til riktig person skal være en annen sin eiendom.

At en advokat skal kunne tvinge en til å slette en epost fordi han ikke liker innholdet i mailen lengre ?

Det må jo være en grunn til at han krever mailen slettet, og det er vel nettopp det at han prøver å trekke tilbake det han sa i utgangspunktet.

Hva skal han i såfall gjøre med saken ?

Lage et rabalder uten like fordi du beholdt din egen epost ?

Tviler på at han kommer spesielt lengre med det enn til å dumme seg ut.

Endret av Nemesis
Skrevet

Jeg tror jeg ville ha funnet meg en annen leilighet, siden det er rot allerede før du har flyttet inn. Dette virker ikke lovende...

Ta vare på mailen da, han burde ha nøyet seg med å beklage at han sendte den. Han har ingenting med om du velger å ta vare på den eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...