Gå til innhold

Kan man gå til to psykologer samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går til offentlig psykolog en gang i uka, men har lyst til å supplere med en privat med spesialkompetanse på en annen metode. Er det dumt? Noen andre som har prøvd noe lignende? 

Anonymkode: e67dc...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette tenker jeg du kan diskutere med psykologen din. Mulig det fungerer bra, mulig du bare blir forvirret. Men det kan ikke kvinneguiden gi deg svar på.

Anonymkode: 58554...518

• Liker 4
Skrevet

Jeg gjorde det en periode.  Det var kjempelurt. Måtte supplere med ren traumebehandling over ti timer. Så bare kjør på, det er helsa di det gjelder! 😊

Anonymkode: 7f203...de3

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Dette tenker jeg du kan diskutere med psykologen din. Mulig det fungerer bra, mulig du bare blir forvirret. Men det kan ikke kvinneguiden gi deg svar på.

Anonymkode: 58554...518

Hvis du ikke kan gi svar, er det plenty av andre tråder du kan henge i. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg gjorde det en periode.  Det var kjempelurt. Måtte supplere med ren traumebehandling over ti timer. Så bare kjør på, det er helsa di det gjelder! 😊

Så bra, det er det jeg håper på for egen del også. Valgte du en spesifikk metode, eller hvordan valgte du privat behandler?

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis du ikke kan gi svar, er det plenty av andre tråder du kan henge i. 

Dette var egentlig det eneste fornufige svaret i tråden.

Anonymkode: 12495...865

• Liker 2
Skrevet
58 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er ren traumebehandling?

Anonymkode: 320f7...cb9

Skrevet

Ta det opp med psykologen og spill med åpne kort. Ellers kan det bli vanskelig for både deg og psykologene.

Anonymkode: 560e3...8c8

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta det opp med psykologen og spill med åpne kort. Ellers kan det bli vanskelig for både deg og psykologene.

Anonymkode: 560e3...8c8

Nei, det vil jeg ikke gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle bli vanskelig for psykologene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det vil jeg ikke gjøre. Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle bli vanskelig for psykologene. 

Du gjør jo som du vil, men om målet er å bli bedre er det vel fint å samarbeide og spille med åpne kort? Trumebehandling kan åpne nye dører, men også til ting som har ligget skjult lenge. Kanskje jobber psykologene ut fra to ulike tilnærminger som ikke matcher så godt så det blir rot for deg? Her pleier vi å ta en pause i behandlingen hos den ene psykologen, om feks. pasient skal inn ha spesifikk traumebehandling hos en annen (kommune og spesialisthelsetjeneste). Det fungerer godt. 

Anonymkode: 5aa2d...82d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du gjør jo som du vil, men om målet er å bli bedre er det vel fint å samarbeide og spille med åpne kort? Trumebehandling kan åpne nye dører, men også til ting som har ligget skjult lenge. Kanskje jobber psykologene ut fra to ulike tilnærminger som ikke matcher så godt så det blir rot for deg? Her pleier vi å ta en pause i behandlingen hos den ene psykologen, om feks. pasient skal inn ha spesifikk traumebehandling hos en annen (kommune og spesialisthelsetjeneste). Det fungerer godt. 

Anonymkode: 5aa2d...82d

«Traumebehandling» er ikke en spesifikk retning, så hva mener du egentlig?

Skrevet

Ja, det går an. Men det er mulig det vil klusse med behandlingsforløpene, så det er viktig at du tar det opp med din nåværende psykolog. 

Jeg gjorde det i to perioder. Gikk til en "vanlig" psykolog, som drev med psykodynamisk terapi hos DPS, samtidig som jeg gikk til en som drev med metakognitiv terapi/kognitiv terapi for hjelp mot søvndeprivasjon. Og en senere perioder fikk jeg hjelp hos OCD-team med ERP-behandling mot OCD, samtidig som jeg gikk hos traumespesialist. 

Lykke til! 

Anonymkode: 7c0f4...2f6

Skrevet

Jeg har hatt det, ikke så mye av egen vilje men av praktiske og lovmessige grunner.

Jeg hadde en poliklinisk psykolog innenfor rusmedisin. La oss kalle hun psykolog A Så ble jeg innlagt innenfor rusbehandling og der var det en fantastisk psykolog som jeg hadde kjempe god kjemi med. La oss kalle hun psykolog B. Vi fortsatte timene våre selv når jeg var utskrevet av inneliggende rusbehandling. På den tiden hadde jeg parallelt løp med psykolog A og B, og dette fungerte godt.

Så ble den polikliniske behandlingen avsluttet med psykolog A, men jeg måtte ha en poliklinisk psykolog for å ha tilgang til inneliggende rusbehandling så jeg ble søkt inn på ny til en ny poliklinisk behandler. Psykolog C. Hun var i tillegg til psykolog innenfor rusfeltet også traumepsykolog, noe jeg selv tenkte at skulle bli bra.  Men vi hadde forferdelig kjemi, det var helt grusomt å gå til hun. Og hun følte det akkurat på samme måte og var også meget skeptisk til at jeg skulle ha to psykologer. Så vi avsluttet etter et halvt år da hver time med hun var grusom.

Jeg fant tilbake til psykolog B igjen og klarte å smette oss forbi smutthull i loven som sier at jeg må ha en poliklinisk psykolog for å ha rett til inneliggende rusbehandling.

Psykolog B har alltid vært posetivt innstilt til at pasienter har utbytte av å ha  tverrfaglig kompetanse, og har alltid applaudert samarbeid med polikliniske instanser, eller at jeg går til eller trenger behandling som overgår hennes spesialfelt og har aldri følt seg truet av det. Mens hun siste (C) jeg hadde en kort periode som var min poliklinisk psykolog følte jeg ble veldig truet av dette. 

Jeg kunne gjerne tenkt meg å gå til en psykolog som er god på PTSD og traumer for der er psykolog B ikke så god og dette har vi også snakket om, men det er så mye rart der ute i den psykologiske verden så jeg tviler på at jeg kommer til å lete etter dette for kjemi må på mange måter være på plass og det har jeg med psykolog B, og jeg har funnet ut at gresset ikke nødvendigvis er grønnere på den andre siden selv om de kanskje har en annen kompetanse.

Du bør iallefall være åpen med psykologen din om dette og gjøre det som er rett for deg i samarbeid med psykologen din😊

Masse lykke til

Anonymkode: df6a9...647

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...