Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, dette er noe jeg syns er vanskelig å snakke om, men må bare dele det ett sted for å få lettet litt og for å forhåpentligvis få noen gode råd eller motiverende ord. Jeg har nå havnet i en veldig kjip situasjon økonomisk og det skyldes mye at jeg har vært dum og ikke betalt ting innen fristen osv og dermed brukt pengene på andre ting. Har derfor fått en del inkasso saker og en sak som har blitt til en betalingsanmerkning… Da denne betalingsanmerkningen kom var det en skikkelig realitetssjekk og jeg innså hvor seriøst dette hadde blitt og at jeg var nødt til å gjøre noen endringer. Jeg er nå i en situasjon der jeg bare har en deltidsjobb og får heller ikke dagpenger fordi jeg har vært student det siste året, så jeg har for lite grunnlag. Har søkt om økonomisk sosialhjelp og søker hver eneste dag på nye jobber, men i denne venteprossesen føles alt helt håpløst, og jeg går med nesten minus på konto som gjør at jeg ikke får betalt det som skal betales. Det jeg er redd for er at jeg aldri skal få nok inntekt til å klare å komme meg ut av denne situasjonen også er jeg redd for at den dagen ting forhåpentligvis blir bedre, har jeg ikke samme mulighet til å få lån på bolig/bil osv. fordi jeg gjorde noen dumme valg i 20-årene…

Anonymkode: bb6c1...775

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Oversikt er nøkkelen!

Finn ut av nøyaktig hvor mye du skylder, hvor mye du kan betale hver måned, hva rentene er på de forskjellige inkassosakene er, kan du forhandle ned gebyrer osv.

Jeg bruker et Excel regneark for å holde styr på økonomien. Jeg vet nøyaktig hvor mye som kommer inn, hva som går ut og hvor mye penger vi har til overs til enhver tid.

Du kan sende meg pm om du vil ha en kopi av regnearket :)

Det er vanlig at sekundet man har betalt ned gjelden man skylder så blir betalingsanmerkningen slettet. Den kommer ikke og slår tilbake senere. Mannen min er ufattelig dårlig med penger og hadde villt mange betalingsanmerkninger. Etter halvannet år med knallhard nedbetaling ble han gjeldsfri og uten betalingsanmerkninger. Vi eier nå et hus sammen.

Men du KAN sjekke med banken din om de kan ordne et refinansieringslån for å samle all skyld og betale til et fast sted. Siden anmerkningen allerede er der og du kun jobber deltid er det en sannsynlighet for at de avslår, men det skader IKKE å sjekke.
"Nei" er det verste de kan si.

Endret av Emmelise
  • Liker 5
Skrevet
Emmelise skrev (39 minutter siden):

Det er vanlig at sekundet man har betalt ned gjelden man skylder så blir betalingsanmerkningen slettet.

Desverre korrekt dette. 

Skrevet
Emmelise skrev (40 minutter siden):

Oversikt er nøkkelen!

Finn ut av nøyaktig hvor mye du skylder, hvor mye du kan betale hver måned, hva rentene er på de forskjellige inkassosakene er, kan du forhandle ned gebyrer osv.

Jeg bruker et Excel regneark for å holde styr på økonomien. Jeg vet nøyaktig hvor mye som kommer inn, hva som går ut og hvor mye penger vi har til overs til enhver tid.

Det er vanlig at sekundet man har betalt ned gjelden man skylder så blir betalingsanmerkningen slettet. Den kommer ikke og slår tilbake senere. Mannen min er ufattelig dårlig med penger og hadde villt mange betalingsanmerkninger. Etter halvannet år med knallhard nedbetaling ble han gjeldsfri og uten betalingsanmerkninger. Vi eier nå et hus sammen.

Men du KAN sjekke med banken din om de kan ordne et refinansieringslån for å samle all skyld og betale til et fast sted. Siden anmerkningen allerede er der og du kun jobber deltid er det en sannsynlighet for at de avslår, men det skader IKKE å sjekke.

Tusen takk for svar! Veldig godt å se at andre også har fått betalingsanmerkninger men likevel har klart å komme seg ut av det.
Har allerede prøvd å søke om refinansiering og har dessverre fått avslag på grunn av for lite inntekt de siste mnd…

Skal prøve å få litt bedre oversikt over det som skal betales og skal teste ut å lage et budsjett i Excel! 

Skrevet
Traktor skrev (4 minutter siden):

Desverre korrekt dette. 

Hvorfor er det «dessverre»??

• Liker 8
Skrevet

Ring rundt til barnehager og spør om de trenger vikarer, bør ikke være noe problem å få jobb.

Anonymkode: 1fd8a...99f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor er det «dessverre»??

Fordi samfunnet burde beskyttes bedre mot folk som ikke gjør opp for seg i tide. For eksempel ved at betalingsanmerkninger ble stående 5 år etter at de ble oppgjort. 

• Liker 2
Skrevet
Traktor skrev (3 minutter siden):

Fordi samfunnet burde beskyttes bedre mot folk som ikke gjør opp for seg i tide. For eksempel ved at betalingsanmerkninger ble stående 5 år etter at de ble oppgjort. 

Unødvendig å straffe folk videre etter at de har gjort opp etter seg.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
Traktor skrev (16 minutter siden):

Det er vell ikke rettferdig at man skal få konsekvenser lang tid fremover når man har gjort en feil. Syns ikke man skal straffes for å tidligere ikke ha klar tå betale for seg hvis man har klart å opparbeidet seg en bedre økonomi siden anmerkningen kom.

• Liker 5
Skrevet

Om du har studielån kan du gå inn på lånekassa og be om betalingsutsettelse. Det kan lette litt på situasjonen til du får økt stillingsprosent.

• Liker 1
Skrevet

-Lev så sparsommelig som mulig. 
-Få en oversikt over gjelden. Kan du samle gjelden i et felles lån (forbrukslån) med lavere rente enn du har i dag? 
-Kan du eksempelvis flytte hjem for en periode for å leve så billig som mulig? 
-Har du eksempelvis billån/andre lån sikret i gjenstand som kan selges? 

Prøv å se lyset enden av tunellen. Betalingsanmerkninger slettes når gjelden er gjort opp. Få deg en jobb/fullført utdanning og ta ting derfra. Det blir bra til slutt… 😊

Anonymkode: 32ed1...baa

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 19.49):

Ring rundt til barnehager og spør om de trenger vikarer, bør ikke være noe problem å få jobb.

Anonymkode: 1fd8a...99f

Problemet er at dersom en barnehage ansetter alt som kan krype og gå, så har ikke disse vikarene peiling på hvem barna er, hva slags behov alle disse barna har, hvor man kan finne utstyr eller andre ting som barna trenger, og så videre, og så  videre. 

Man risikerer å bare føre til masse ekstra herk for de andre ansatte, ettersom de blir nødt til å vise vikarene rundt hele tiden.  

Anonymkode: 80f59...e05

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at dersom en barnehage ansetter alt som kan krype og gå, så har ikke disse vikarene peiling på hvem barna er, hva slags behov alle disse barna har, hvor man kan finne utstyr eller andre ting som barna trenger, og så videre, og så  videre. 

Man risikerer å bare føre til masse ekstra herk for de andre ansatte, ettersom de blir nødt til å vise vikarene rundt hele tiden.  

Det er barnehage jeg jobber i fra før av, så tror ikke jeg skal ha noe problem med å skaffe meg mer jobb. Har mer enn nok erfaring fra jobb i barnehage og kjenner til rutinene i en barnehage, og vet veldig godt hva jeg går til, så dette skal ikke være ett problem for meg hverfall! 

Men skjønner godt hva du mener, da jeg også har vært vitne til vikarer som nesten aldri har satt fot i en barnehage før og som derfor blir mer i veien enn til hjelp i blant..

Skrevet

Hva med jobb som støttekontakt? Du kan velge om du vil være det for flyktninger, barn eller folk med utfordringer. Jeg kjenner flere som gjør dette f.eks 2 lørdager i mnd og de syns det er en super jobb :) Blir ikke veldig mye penger av det men kan være grei å ha som en back up-jobb kanskje. Jeg vurderer det selv faktisk, for å betale ned på masse gjeld. 

Matbutikker trenger også alltids ansatte. Litt avhengig av hvor du bor, men har du spurt butikker og bedrifter i nærheten? Skader jo ikke å prøve. Også gjelder det å leve billig og litt kjipt en periode. Alt av uteliv, shopping og moro må kuttes ut. Jeg liker å visualisere, så kan anbefale å skrive opp all gjelden din, lage budsjett og hvor mye som er realistisk å betale hver mnd. 

Lykke til! 

Anonymkode: 8c771...5b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 18.55):

Hei, dette er noe jeg syns er vanskelig å snakke om, men må bare dele det ett sted for å få lettet litt og for å forhåpentligvis få noen gode råd eller motiverende ord. Jeg har nå havnet i en veldig kjip situasjon økonomisk og det skyldes mye at jeg har vært dum og ikke betalt ting innen fristen osv og dermed brukt pengene på andre ting. Har derfor fått en del inkasso saker og en sak som har blitt til en betalingsanmerkning… Da denne betalingsanmerkningen kom var det en skikkelig realitetssjekk og jeg innså hvor seriøst dette hadde blitt og at jeg var nødt til å gjøre noen endringer. Jeg er nå i en situasjon der jeg bare har en deltidsjobb og får heller ikke dagpenger fordi jeg har vært student det siste året, så jeg har for lite grunnlag. Har søkt om økonomisk sosialhjelp og søker hver eneste dag på nye jobber, men i denne venteprossesen føles alt helt håpløst, og jeg går med nesten minus på konto som gjør at jeg ikke får betalt det som skal betales. Det jeg er redd for er at jeg aldri skal få nok inntekt til å klare å komme meg ut av denne situasjonen også er jeg redd for at den dagen ting forhåpentligvis blir bedre, har jeg ikke samme mulighet til å få lån på bolig/bil osv. fordi jeg gjorde noen dumme valg i 20-årene…

Som de sier er ovenfor så er  oversikt viktig.

Selv har jeg flere kontoer og beskriver hva de er til.

Jeg har kredittkort, så jeg har en egen konto penger går inn til kredittkortet,

Så en til regninger,

En til buffer: Det må du ha.

Gå igjennom hva du kan spare hver mnd, lag budsjett til mat. Max 500 pr uke

Ring kreditorer og spør om en avtale.

Spør du ikke får du heller ikke svar.

Anonymkode: d028c...b28

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 20.13):

Det er vell ikke rettferdig at man skal få konsekvenser lang tid fremover når man har gjort en feil. Syns ikke man skal straffes for å tidligere ikke ha klar tå betale for seg hvis man har klart å opparbeidet seg en bedre økonomi siden anmerkningen kom.

Om man har opparbeidet seg bedre økonomi er det vel helt greit å vente noen år med å ta opp nye lån? Det er jo det en betalingsanmerkning påvirker.

Å måtte vente i 5 år med å kunne ta opp nye lån etter en betalingsanmerkning slik at man får bygd opp en god buffer hadde vært en svært god ordning.

Anonymkode: 5de60...d66

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så da mener du det er bedre å være underbemannet, slik at det ikke er noen der som peiling på hvem barna er, hva slags behov alle disse barna har, hvor man kan finne utstyr eller andre ting som barna trenger, og så videre, og så  videre?

Det er ikke slik at alternativet til vikarer er godt kvalifiserte erfarne ansatte vet du...

Anonymkode: 5de60...d66

• Liker 1
Skrevet
Emmelise skrev (På 11.2.2024 den 19.02):

Oversikt er nøkkelen!

Betalingsanmerkning blir borte, men den kan faktisk komme og bite deg i baken i ekstreme situasjoner. Vet om et tilfelle nylig som mistet jobben sin etter ny sikkerhetsklarering hvor dem fant at mannen til vedkommende hadde hatt betalingsanmerkning uten at vedkommende hadde informert om det. 

Som sagt, ekstrem situasjon, men det kan faktisk skje. Nå er det de færreste av oss som tar på seg en jobb hvor det er nødvendig med sikkerhetsklarering, men mitt tilfelle var bare for å få frem at, ja, dumme valg en tar i 20 årene kan sette begrensninger senere i livet.

Anonymkode: 1a93e...b56

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Betalingsanmerkning blir borte, men den kan faktisk komme og bite deg i baken i ekstreme situasjoner. Vet om et tilfelle nylig som mistet jobben sin etter ny sikkerhetsklarering hvor dem fant at mannen til vedkommende hadde hatt betalingsanmerkning uten at vedkommende hadde informert om det. 

Som sagt, ekstrem situasjon, men det kan faktisk skje. Nå er det de færreste av oss som tar på seg en jobb hvor det er nødvendig med sikkerhetsklarering, men mitt tilfelle var bare for å få frem at, ja, dumme valg en tar i 20 årene kan sette begrensninger senere i livet.

Anonymkode: 1a93e...b56

Problemet der var vel mer at det ikke var informert om enn at betalingsanmerkninger hadde forekommet i ens "ungdom".

Man straffes generelt ikke senere fordi man gjør opp for seg. Du får ihvertfall ikke sikkerhetsklarering MED betalingsanmerkninger.  For jo mindre økonomisk kontroll man har, jo lettere lar man seg "kjøpe". 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2024 den 18.55):

Det viktigste du gjør er å gi beskjed før hver innbetaling at de skal føres mot hovedstol. Deretter må du sjekke at de faktisk ble ført riktig. Det er KUN renter på hovedstol og inkassoomkostninger. Betaler du frivillig føres det mot renter. Hvis kravene er kredittkort/forbrukslån kan det føre til at kravet aldri blir mindre.

Du bør betale alt du har over livsopphold og dokumentere i Excell eller noe. Betal forholdsmessig til alle kreditorer, og hvis namsmannen tar kontakt angående utleggsbegjæring sender du dokumentasjon på at du betaler etter eller over evne. 

Betalingsanmerkninger har veldig liten praktisk betydning, men husk å ikke si opp forsikring. Dersom du skal ha ny må du belage deg på å betale på forhånd. 

Hvis du har noe du kan selge, kan du bruke disse pengene til å betale ned hovedstol på kravene. Informer inkassoselskapene om din manglende betalingsevne. 

Det er tre ting som er viktig for å spare penger: Betal hovedstol og inkassomkostninger først, unngå lønnstrekk ved å betale forholdsmessig til kreditorer når du får økt inntekt, og ikke pådra deg nye krav. 

Husk at kravene vokser mest i starten, så små krav kan det være stor fordel å betale i sin helhet. Du får først 700 kroner i salær, og så 700 til og når de sender det til namsmannen får du sånn type 2250. Det er dyrt for små krav. Men når de først er der, så vokser de bare med 12.5% av hovedstol og inkassosalær. Det er ikke renters rente, så når de er eldre tar det lang tid. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...