Gå til innhold

Kutte gaver til nieser og nevøer til jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt off i forhold til årstid, men har en plan for julegaver gjennom året derfor kom tanken opp nå. 

På mannens side har han tre søsken han ikke er vokst opp med (far forlot og de fikk kontakt da mannen var tenåring).

Et av disse søsknene har vi mye kontakt med og treffer jevnlig, vi bor i samme bygd og har jevngamle barn.

De to andre har vi tilnærmet ingen kontakt med. Den ene familien bor i samme bygd mens den andre bor langt unna men har feriehus i bygda. Disse familiene har barn som er to og tre år yngre enn våre.

Vi ga gaver til begge familiene, både barn og voksne til jul, og hadde da knapt snakket sammen siden mars. Har ikke hørt noe fra noen av dem etter jul. Vi får ikke vite om at søskenet som bor langt unna er i hjembygda før det skjer tilfeldig, evt at vi plutselig treffer dem på butikken og den andre familien kan lese invitasjon til barna våre sine bursdager uten at de svarer.

Forholdet til to av tre er altså ikke i nærheten av like nært som  til det siste søskenet. Jeg tror faktisk at det barnet som bor lengst unna knapt vet at vi er tante og onkel. Ungene er til nå husket hver jul og bursdag med både gjennomtenkte og også hjemmelagete gaver som varer. De er forsøkt invitert både til bursdager og mer tilfeldige sammenkomster uten å få respons, og jeg vet ikke hvor mye jeg orker å gi av oss selv for noe som ikke resulterer i noe familieforhold.

Er det innafor å kutte disse familiene når vi skal se på julegaver nå utover året? 

Anonymkode: 07a3c...527

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes vel dere bør fortsette å gi gaver til barna, det er jo ikke deres feil at foreldrene er sløve med å holde kontakten. Da har du også ditt på det tørre, du trenger liksom ikke å være kjip selv om andre er det. Får forresten dine barn gaver fra dem da?

Skrevet

Jeg synes dere er kjipe hvis dere dropper gaver til nieser og nevøer altså.. Barna kan jo ingenting for hva foreldrene deres gjør

Anonymkode: d180d...e5a

• Liker 2
Skrevet

Får dine barn gave fra disse tantene og onklene? I så fall, ville jeg fortsette å gi, for da har dere iallefall den bittelille forbindelsen. Hvis det bare er enveis, syns jeg dere kan kutte ut også. Da er de jo ikke interessert i kontakten.

Anonymkode: 49102...b22

• Liker 2
Skrevet

Helt innafor å kutte ut gaver, men jeg ville kanskje gitt de en heads-up i god tid før jul. Trenger jo ikke si at det er bare de dere kutter til, men kan jo for eksempel skylde på økonomi eller miljø, eller at ungene er for store. 

Jeg har egentlig lyst til å kutte gaver til nevøer og nieser selv, men det er fordi de aldri sier takk for gavene. Men føler vi er for nære til at jeg kan gjøre det.. 

Anonymkode: fe798...5b3

Skrevet

Har dere noensinne avtalt med de voksne at dere og barna skulle utveksle julegaver? Eller var det bare noe dere begynte på?

Anonymkode: b4559...f92

Skrevet

Jeg synes det er helt innafor å droppe gaver siden dere ikke har nevneverdig kontakt med de. Det virker uansett som de setter null pris på at dere forsøker å ha et forhold til de og da er det lov å gå videre. Mener jeg. 

Anonymkode: c8638...1e8

Skrevet

Jeg har ikke veldig mye kontakt med det eldste tantebarnet mitt på 20 år, men jeg er selvfølgelig veldig glad i henne og vippser 500 til jul og bursdag. 

Har penger til det, så ser ikke hvorfor jeg skal la være, selvom familien våres ikke er veldig nære for øyeblikket.  

Anonymkode: 04c6c...e74

Skrevet

Hva med bursdager? 

Anonymkode: efe9a...662

Gjest jegerrinne
Skrevet

Er tante til 3 stk. 2 ser jeg flere ganger i året, siste ser jeg sjeldent. Men gir en liten gave

Skrevet

Vi var 4 barn men kun 1 tante vi har kontakt med. Er ikke sikker på om hun ga til våre søskenbarn da om det var lite kontakt der. Hun ga oss ting som billig såpe/boblegreier men sluttet da vi ble konfirmert. Helt uten forvarsel. Det kjentes sårt ut der og da selv om det var gaver jeg ikke kunne bruke da jeg reagerer på lukt. Syns det var veldig dumt å gjøre da hun var den eneste tanten vi fikk gaver fra. Ville fortsatt å gitt, også bare en liten ting. Det er omtanken ikke innholder tenker jeg. Trenger ikke å være ting til 2-300 kr men en liten ting som du syns passer de. Har selv tantunger jeg ser 1-2 gang i året da jeg ikke har så mye kontakt med foreldrene men blir ikke å stoppe å gi julegave

Anonymkode: 42fa8...c1e

Skrevet

Jeg ville fortsatt gitt dem noe symbolsk. Julesokker, billigsmykker, bøker på salg, noe fra Normal, en tekopp, tegnesaker.
Vi fikk alltid slike ting fra "fjerne" onkler og tanter, dte var kjempestas med ekstragaver som kunne være hva som helst.

Anonymkode: 04641...bf6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...