Gå til innhold

Jobbe fullt pensjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor snakkes det så ofte om stillingsprosent når det snakkes om pensjon. Det er da lønnen og ikke prosenten som bestemmer? Om du tjener 500 000 i en 100% jobb, mens en annen jobber 70% og tjener 500 000 så blir jo det det samme? Hører bare snakk om at alle bør jobbe 100% pga. pensjonen.. 

Anonymkode: 58941...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos KLP f.eks så er det følgende som gjelder:

"For å få rett til en samlet pensjon på 66 prosent, må du ha jobbet på heltid i en stilling med offentlig tjenestepensjon i 30 år, når du går av med alderspensjon. Du tjener opp pensjon for årene du jobber. Har du jobbet i færre enn 30 år eller på deltid, får du en forholdsmessig andel av tjenestepensjonen."

https://www.klp.no/pensjon/offentlig-tjenestepensjon/alderspensjon/offentlig-tjenestepensjon-for-nybegynnere

Anonymkode: 559d0...d15

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hos KLP f.eks så er det følgende som gjelder:

"For å få rett til en samlet pensjon på 66 prosent, må du ha jobbet på heltid i en stilling med offentlig tjenestepensjon i 30 år, når du går av med alderspensjon. Du tjener opp pensjon for årene du jobber. Har du jobbet i færre enn 30 år eller på deltid, får du en forholdsmessig andel av tjenestepensjonen."

https://www.klp.no/pensjon/offentlig-tjenestepensjon/alderspensjon/offentlig-tjenestepensjon-for-nybegynnere

Ts

Jeg er 30 og tenker at de lovene der vil endre seg mange ganger og ikke har så mye å si. Men da skjønner jeg hvorfor noen snakker om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi de fleste som jobber deltid har mindre lønn enn de som jobber fulltid.

Og det også ofte er folk som går ned fra heltid til deltid, og dermed reduserer inntekten sin.

Anonymkode: 95809...93f

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste som kan skje er at menneskeheten dør ut men at det fortsatt er pensjon igjen.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Jeg er 30 og tenker at de lovene der vil endre seg mange ganger og ikke har så mye å si. Men da skjønner jeg hvorfor noen snakker om det. 

Endringer i regler for pensjon har ikke så ofte tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Kommer litt an på hvordan man ser på tidsperspektivet... Pensjonsordningen har definitivt endret seg siden jeg ble født på 80-tallet. Så den ordningen jeg ble født inn i er borte. Har også vært endringer i den offentlige pensjonen for dagens unge ansatte. Man vil selvfølgelig ikke merke det før om 25 år, så sånn sett har du rett i at det ikke har tilbakevirkende kraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje ikke etter at man har gått av med pensjon… men absolutt før. Pensjonsordningene til oss som går av med pensjon om 20-40 år kommer til å være MYE dårligere enn for dagens pensjonister. Så jeg har relativt lite sympati med pensjonister som klager…

Anonymkode: 1b2b8...2ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som går av om 40 år vil jo ikke en regelendring nå ha tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...