AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #1 Skrevet 11. februar 2024 Jeg skal begynne å bruke c pap maskin og ønsker andre sin erfaring. Har ikke fått maskinen enda, men ønsker å være forberedt. Anonymkode: 113dc...e45
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #3 Skrevet 11. februar 2024 Jeg har hatt CPAP siden april 2022. Synes i perioder den er lett å bruke, mens andre perioder klarer jeg rett og slett ikke å ha den på. Jeg får nemlig så vondt i ryggen av å ligge i samme stilling/på ryggen hver eneste natt. Så noen netter sover jeg konsekvent uten, fordi jeg bare må ligge på siden for å få sove. Det er også umulig å sove med den når jeg er forkjølet eller tett i nesa. Jeg har klart å gå ned 16 kg siden jeg fikk maskinen, og hadde før den tid gått ned 21 kg (over tre år). Håpet er å klare å gå ned 10-20 kg til, så kanskje det blir mindre behov for CPAPen. Anonymkode: 02df5...fa2 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #4 Skrevet 11. februar 2024 Maskinfører skrev (5 minutter siden): Astma/kols ? Nei, pustestopp og snorking. Anonymkode: 113dc...e45 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #5 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har hatt CPAP siden april 2022. Synes i perioder den er lett å bruke, mens andre perioder klarer jeg rett og slett ikke å ha den på. Jeg får nemlig så vondt i ryggen av å ligge i samme stilling/på ryggen hver eneste natt. Så noen netter sover jeg konsekvent uten, fordi jeg bare må ligge på siden for å få sove. Det er også umulig å sove med den når jeg er forkjølet eller tett i nesa. Jeg har klart å gå ned 16 kg siden jeg fikk maskinen, og hadde før den tid gått ned 21 kg (over tre år). Håpet er å klare å gå ned 10-20 kg til, så kanskje det blir mindre behov for CPAPen. Anonymkode: 02df5...fa2 Hva er årsaken til at du gikk ned så mye? Anonymkode: 113dc...e45
Maskinfører Skrevet 11. februar 2024 #6 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, pustestopp og snorking. Anonymkode: 113dc...e45 Åja beklager pappa brukte en sånn maskin men var mot kols grad 3
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #7 Skrevet 11. februar 2024 Maskinfører skrev (3 minutter siden): Åja beklager pappa brukte en sånn maskin men var mot kols grad 3 Det er heldigvis ikke fullt så alvorlig. Anonymkode: 113dc...e45
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #8 Skrevet 11. februar 2024 Har du prøvd tannskinner? Mannen min kjøpte det på apoteket for 500 kroner og testet det på natten, snorking opphørte fullstendig! 🙌 Så da gikk han til tannlege og fikk formstøpt tannskinner for ca 8000 kroner. Kanskje verdt å teste ut? Mannen min er imidlertid slank, dersom man er overvektig så er det mindre trolig at tannskinner vil hjelpe. Anonymkode: 3acfb...26f
Maskinfører Skrevet 11. februar 2024 #9 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er heldigvis ikke fullt så alvorlig. Anonymkode: 113dc...e45 Nei er ikke det
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #10 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du prøvd tannskinner? Mannen min kjøpte det på apoteket for 500 kroner og testet det på natten, snorking opphørte fullstendig! 🙌 Så da gikk han til tannlege og fikk formstøpt tannskinner for ca 8000 kroner. Kanskje verdt å teste ut? Mannen min er imidlertid slank, dersom man er overvektig så er det mindre trolig at tannskinner vil hjelpe. Anonymkode: 3acfb...26f Har vurdert det, mendeterjoveldigdyrt. Er lett overvektig. Anonymkode: 113dc...e45
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #11 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er årsaken til at du gikk ned så mye? Anonymkode: 113dc...e45 Hvorfor? Eller hvordan? Hvorfor er fordi jeg vil ha bedre helse. Er lei av å være stor. Det går seint, men er likevel stolt over 37 kg på fem år. Hvordan er blant annet at jeg kuttet ut potetgull/annen lignende snacks for over fire år siden. Brus kuttet jeg ut mange år før, også lettbrus. Jeg prøver å spise vanlig mat ellers (ikke nekte meg ting) men i mindre porsjoner enn før. Tvinger meg selv ut på gåtur en plass mellom 2 og 7 dager i uka, alt etter formen (er kronisk, fysisk syk). Denne uka ble det fire dager med tur. Vektnedgangen tar tid, lang tid. Men jeg merker at jeg er mye lettere enn jeg var for fem år siden, og jeg vil også tro at jeg har færre pustestopp enn før. Når det gjelder sånn apnéskinne som du sover med i munnen, så fikk jeg en i høst som var (kostet ingenting, kjevekirurg på sykehuset, frikort). Jeg har prøvd å sove med den mange ganger, når jeg ikke klarer å bruke CPAP. Jeg har kun klart å sove med den én natt. Ellers har jeg gitt opp etter noen søvnløse timer. Den er ekkel i ha i munnen, og kjeven verker. Dette selv om den er spesialstøpt til min munn. Anonymkode: 02df5...fa2 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #12 Skrevet 11. februar 2024 Har hatt det siden 2018, bruker den hver dag. Begynte grunnet pustestopp. Det fungerer helt fint, eneste er at det er et problem dersom jeg er tett i nesen, men har bare nesespray tilgjengelig.. Anonymkode: d7c2b...ff1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #13 Skrevet 11. februar 2024 Har brukt den i 15 år. Grunnen var pustestopp. Ingen problemer med å sove på siden, det gjør jeg altid. Er avhengig av maskinen og bruker den hver natt. Anonymkode: 027da...763 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 11. februar 2024 #14 Skrevet 11. februar 2024 Har hatt min i litt over et år. Hadde over 50 pustestopp i timen. Så jeg ble en ny mann etter denne maskinen. Du bør prøve forskjellige type masker for å finne en som funker for deg. Helmaske funket ikke hos meg. Endte opp med maske med kun neseputer. Og slangen oppå hodet. Har ingen problemer med å sove, sover godt og behagelig på rygg og på siden.
Sofakona Skrevet 11. februar 2024 #15 Skrevet 11. februar 2024 Dere som bruker dette..kan jeg spørre om noe? Mamma skal på sykehuset til uka og få en slik hjem( da en som skal registrere søvnen hennes) Holder det med 1 kveld?( Vi må levere neste dag) Og hvordan kan den registrer når mamma nesten ikke sover og ofte må ta tabletter for å sovne inn.. Hvor kan jeg finne info om dette? Mamma skal jo til legen og få informasjon..men dessverre ikke så om testing etc
Emmelise Skrevet 11. februar 2024 #16 Skrevet 11. februar 2024 Mannen min har en cpap. Han er sykelig overvektig og hadde store problemer med søvnapne. Som du også mest antagelig har siden du har pustestopp. Han har hatt den siden 2006-ish mener jeg det var. Altså, han begynte med cpap da, har selvsagt byttet de inn gjennom åra med nyere modeller. Han sover langt bedre, er bedre uthvilt, har kraftig redusert pustestopp og så lenge han ikke legger seg på ryggen så snorker han heller ikke. Han har i tillegg også fått fjernet mandlene i voksen alder (hjalp ikke stort på pustestoppa, men fint nok) og har gått ned over 30 kg. Stadig ytterligere 30kg til så er han "innenfor normalvektig". Han kommer nok dit til slutt. Det finnes forskjellige masker man kan bruke. Noen har fullmaske, mens andre har sånn som man stapper i nesebora. Han prøvde fullmaske, funka dessverre ikke så bra for ham. 1
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2024 #17 Skrevet 11. februar 2024 Lykkedykker skrev (5 minutter siden): Har hatt min i litt over et år. Hadde over 50 pustestopp i timen. Så jeg ble en ny mann etter denne maskinen. Du bør prøve forskjellige type masker for å finne en som funker for deg. Helmaske funket ikke hos meg. Endte opp med maske med kun neseputer. Og slangen oppå hodet. Har ingen problemer med å sove, sover godt og behagelig på rygg og på siden. Har prøvd neseputer i perioder, men blir så sår inn i nesen. Jeg er ikke så stor, så bruker XS i både neseputer og vanlig maske (som dekker nese, men ikke munn). Klarer en sjelden gang å sove på siden, men synes det er vanskelig å finne en komfortabel stilling. Anonymkode: 02df5...fa2
Gjest Lykkedykker Skrevet 11. februar 2024 #18 Skrevet 11. februar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har prøvd neseputer i perioder, men blir så sår inn i nesen. Jeg er ikke så stor, så bruker XS i både neseputer og vanlig maske (som dekker nese, men ikke munn). Klarer en sjelden gang å sove på siden, men synes det er vanskelig å finne en komfortabel stilling. Anonymkode: 02df5...fa2 Kan prøve å smøre litt hvit vaselin rett på innsiden av nesebora.
Gjest Lykkedykker Skrevet 11. februar 2024 #19 Skrevet 11. februar 2024 Emmelise skrev (5 minutter siden): Mannen min har en cpap. Han er sykelig overvektig og hadde store problemer med søvnapne. Som du også mest antagelig har siden du har pustestopp. Obstruktiv søvnapné kan være vektrelatert. Mens sentral søvnapné slik jeg har er det hjernen som "glemmer" å puste.
Emmelise Skrevet 11. februar 2024 #20 Skrevet 11. februar 2024 Lykkedykker skrev (3 timer siden): Obstruktiv søvnapné kan være vektrelatert. Mens sentral søvnapné slik jeg har er det hjernen som "glemmer" å puste. Han hadde pustestopp da han var 90kg også. For 20+ år siden Meeeen, det hjelper uansett ikke å ligge på 150kg heller.
Anbefalte innlegg